Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Knappast de flesta här har ju till helt nyligen vägrat inse vilken tokbubbla bitcoin är. Men nu efter att ha förlorat både väst och dojor på denna superduperkryptokreddpyracoin så har det krypits en hel del till kors både här och där.
Bitstamp ligger nu på ca $820, det var all time high för drygt 2 veckor sedan och topnoteringen är väl knappa $1200. Om folk har förlorat en massa pengar här har de gjort någon väldigt skev investering.
Bitcoin är
verkligen ingen bubbla. Om du råkar hamna vid en artikel som råkar benämna bitcoin som en bubbla så gäller det att klicka bort den fort om du inte vill fördummas. Ett av alla bra knep man måste ha med sig om man vill läsa om bitcoins, då merparten som skrivs i ämnet är skräp.
Däremot är kursvärdet baserat i spekulation, vilket är en helt annan sak. Spekulativt värde och exponentiellt stigande kurs kommer självklart i en fri marknad generera bubblor. En vanlig utveckling såg vi i April, där värdet också karaktäristiskt dök rejält under trendvärdet när kursen rasade.
Just nu har vi... någonting annat. De flesta är nog överens om att en mycket stor del av bitcoins värdering ligger i ren spekulation. Men givet detta har vi verkligen inte sett bubblan spricka, vi har då bara sett en korrektion av spekulationsvärdet (vi konvergerade kring $700 - knappast vart vi hamnar om vi tar bort spekulation). Vad detta betyder kan man klura på. En enkel tanke är förstås att vi bara har en bulltrap och djupdyker imorgon, en annan fascinerande tanke är att vi knappt börjat blåsa upp den här bubblan. Jag tolkar det som att vi hade enormt motstånd av fortsatt spekulation när det dippade, som inte var nära att kapitulera. Det skulle kunna tyda på att vi är på väg upp i himlen (och rimligen en sväng tillbaka senare).
En annan tanke som kan vara trevlig för bitcoinfantaster är att bitcoin, som sagt, inte "är en bubbla". Det är väldigt viktigt att förstå att bitcoin och de bubblor som naturligt följer i den här typen av marknad är två helt olika saker. Jag skulle nämligen argumentera för att bubblorna som skapas stärker det underliggande värdet något enormt. Bitcoin behöver global exponering, behöver folk som förstår vad det är, lär sig handla bitcoin, lär sig mina bitcoin. Och det är precis vad som händer när priset rusar. Med andra ord, när vi sitter där i en värdering på $2000 kanske vi kan vara övertygade om att prissättningen än så länge är spekulativ. Men vi kan antagligen även anta att det rättvisa värdet har ökat markant sedan vi sköt i höjden.
Vi har ytterligare en dimension i detta, och det är att vi vet att den här typen av teknologi kan anta väldigt kraftig exponentiell tillväxt. Inte minst har vi sett det när det gäller just IT-lösningar. Med andra ord kommer det, som vanligt, bli enormt svårt att särskilja det spekulativa från det rättvisande.
Jag har länge haft en liten vision om att bitcoin (möjligtvis bitcoin 2.0 eller 3.0 eller liknande) kommer att lyckas slå igenom rejält så som många hoppas, men samtidigt överskjuta sitt pris något enormt ändå. Inte helt olikt IT i allmänhet. Anledningen att jag fastnat för den visionen är att de flesta verkar ha en väldigt binär syn på bitcoin, att det antingen blir
global valuta eller misslyckas. Jag tror inte alls att det är så längre, utan att det med stor sannolikhet kan sammanleva med andra system. Sitter då folk och gör sina spekulativa värderingar på $10 miljoner per bitcoin, ja.. då överskjuter vi skapligt en vacker dag.