2013-12-09, 00:01
Medlem
Vilket jävla tjat om vilken idiot man är om man köpte på toppen, som man kunde veta att toppen låg på just 1200 dollar?
Själv köpte jag på 1000, skulle egentligen köpt 2-3 veckor tidigare men p.g.a. Kapitons strul väntade jag tills jag till slut gav upp hos Kapiton och köpte på Bitstamp, och då hade kursen stigit från typ 500 dollar till 1000. Försökte vänta tills det ev. skulle gå ner men det är ju svårt att säga, kan ju lika gärna fortsätta gå upp eller stå still. Hur som helst, tror man på det långsiktigt så är det ingen större skillnad. Tror ni de som köpte på toppen strax innan kraschen i April är ångerfulla idag (tänker på de långsiktiga investerarna som har sparat sina Bitcoins)? På samma sätt så är förhoppningsvis mitt "efterblivna köp på toppen" en total skitsak om x antal år. Givet att man tror på Bitcoin och denna teknik långsiktigt.
Citera
2013-12-09, 00:46
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiist
Är inte alls insatt i det här med bitcoin men undrar en sak, om jag köper en sånhär, kan jag tjäna pengar då och hur?

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-BTC-miner-BTC-BTC-mining-machine-BTC-USB-bitcoin-miner/1516214622.html

Nej, du kommer inte att tjäna några pengar genom att köpa en sån där.
Citera
2013-12-09, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du kan ju inte ett uns av den här "historien". Det är ju helt uppenbart att många här har bättre förståelse för vad bitcoin är än du har, och jag kan säga att de kan inte heller den här historien.

Det är alltså du som är totalt desillusionerad här - så pass bortfintad att du till råga på allt kallar entusiaster desillusionerade. Fullständigt självsäker i att du kan modellera något du inte begriper ett smack av. Förstår du kopplingen nu?

Den kopplingen du hallucinerar om existerar inte och den (ja du) som inte har lärt sig av historien är dömd att upprepa sina misstag om och om igen.

De bitcoinentusiaster som försöker locka in noobs och framförallt deras pengar i bitcoinspelet för egen vinning är lågt stående varelser.

Intressant att du skriver att jag inte kan ett uns om den här historien. Ordet uns valde du npg på grund av en freudian slip kommande sig av att du liksom många andra bitcoinspelare lider av gold-envy.
Citera
2013-12-09, 01:38
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svante274
Hur tänker du göra? Hålla kvar dem i hopp om att de går upp igen eller sälja i fruktan av att de går ner mer?
Jag ser det som en långsiktig investering så jag behåller dem. 80% av mina Bitcoins köptes till en avsevärt lägre kurs, så köpet vid $1000 var bara för att utöka lite.
Citera
2013-12-09, 01:45
Medlem
72mms avatar
Citat:
Haha, jag måste bumpa detta, det är ju bra långa vägar värre än 13 rätt.

Vi ser inte ut att hitta ett nytt golv och botten blev då $542.
http://bitcoinity.org/markets/bitstamp/USD
Det här är bara för djäkla bra. Bravo!

Du vinner helt klart tråden. Jag har redan börjat bygga ett offeraltare
Citera
2013-12-09, 01:45
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du vinner helt klart tråden. Jag har redan börjat bygga ett offeraltare

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
noobs
Gillar inte vanligtvis att förminska andras åsikter, men att du kallar mig noob i det här fallet är direkt underhållande.

Jag tror dock det eventuellt kan förklara varför du hamnat så snett i den här tråden. Du verkar tro att det du sitter och skriver är perspektiv folk generellt har missat. Det är precis tvärt om. Det du skriver är den mest intuitiva av analyser. Som sådan självklart rätt dålig, men det är där huvudet börjar; det är naturligt att vilja förstå, och att vilja kopiera tidigare utfall. Det är ett litet barns nivå (självfallet givet att det lilla barnet presenterats med åtminstone ett tidigare scenario av ekonomisk spekulation). Sedan kommer man förhoppningsvis vidare. Det har då åtminstone jag gjort, och jag kan garantera att många andra här gjort det också.

Men om det är det du varit rädd för kan du alltså lugna dig i tanken att många, jag vågar säga de flesta som alls diskuterar med dig, dragit bubbel-analysen längre än du själv gjort.
Citera
2013-12-09, 02:27
Medlem
Citat:

Gillar inte vanligtvis att förminska andras åsikter, men att du kallar mig noob i det här fallet är direkt underhållande.
.
Var/när/hur kallade jag dig noob?
De är önskvärt at du befinner dig på samma planet som den du diskuterar med, då helst då jorden.

Citat:
Men om det är det du varit rädd för kan du alltså lugna dig i tanken att många, jag vågar säga de flesta som alls diskuterar med dig, dragit bubbel-analysen längre än du själv gjort..
Knappast de flesta här har ju till helt nyligen vägrat inse vilken tokbubbla bitcoin är. Men nu efter att ha förlorat både väst och dojor på denna superduperkryptokreddpyracoin så har det krypits en hel del till kors både här och där.
Citera
2013-12-09, 03:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Knappast de flesta här har ju till helt nyligen vägrat inse vilken tokbubbla bitcoin är. Men nu efter att ha förlorat både väst och dojor på denna superduperkryptokreddpyracoin så har det krypits en hel del till kors både här och där.
Bitstamp ligger nu på ca $820, det var all time high för drygt 2 veckor sedan och topnoteringen är väl knappa $1200. Om folk har förlorat en massa pengar här har de gjort någon väldigt skev investering.

Bitcoin är verkligen ingen bubbla. Om du råkar hamna vid en artikel som råkar benämna bitcoin som en bubbla så gäller det att klicka bort den fort om du inte vill fördummas. Ett av alla bra knep man måste ha med sig om man vill läsa om bitcoins, då merparten som skrivs i ämnet är skräp.

Däremot är kursvärdet baserat i spekulation, vilket är en helt annan sak. Spekulativt värde och exponentiellt stigande kurs kommer självklart i en fri marknad generera bubblor. En vanlig utveckling såg vi i April, där värdet också karaktäristiskt dök rejält under trendvärdet när kursen rasade.

Just nu har vi... någonting annat. De flesta är nog överens om att en mycket stor del av bitcoins värdering ligger i ren spekulation. Men givet detta har vi verkligen inte sett bubblan spricka, vi har då bara sett en korrektion av spekulationsvärdet (vi konvergerade kring $700 - knappast vart vi hamnar om vi tar bort spekulation). Vad detta betyder kan man klura på. En enkel tanke är förstås att vi bara har en bulltrap och djupdyker imorgon, en annan fascinerande tanke är att vi knappt börjat blåsa upp den här bubblan. Jag tolkar det som att vi hade enormt motstånd av fortsatt spekulation när det dippade, som inte var nära att kapitulera. Det skulle kunna tyda på att vi är på väg upp i himlen (och rimligen en sväng tillbaka senare).

En annan tanke som kan vara trevlig för bitcoinfantaster är att bitcoin, som sagt, inte "är en bubbla". Det är väldigt viktigt att förstå att bitcoin och de bubblor som naturligt följer i den här typen av marknad är två helt olika saker. Jag skulle nämligen argumentera för att bubblorna som skapas stärker det underliggande värdet något enormt. Bitcoin behöver global exponering, behöver folk som förstår vad det är, lär sig handla bitcoin, lär sig mina bitcoin. Och det är precis vad som händer när priset rusar. Med andra ord, när vi sitter där i en värdering på $2000 kanske vi kan vara övertygade om att prissättningen än så länge är spekulativ. Men vi kan antagligen även anta att det rättvisa värdet har ökat markant sedan vi sköt i höjden.

Vi har ytterligare en dimension i detta, och det är att vi vet att den här typen av teknologi kan anta väldigt kraftig exponentiell tillväxt. Inte minst har vi sett det när det gäller just IT-lösningar. Med andra ord kommer det, som vanligt, bli enormt svårt att särskilja det spekulativa från det rättvisande.

Jag har länge haft en liten vision om att bitcoin (möjligtvis bitcoin 2.0 eller 3.0 eller liknande) kommer att lyckas slå igenom rejält så som många hoppas, men samtidigt överskjuta sitt pris något enormt ändå. Inte helt olikt IT i allmänhet. Anledningen att jag fastnat för den visionen är att de flesta verkar ha en väldigt binär syn på bitcoin, att det antingen blir global valuta eller misslyckas. Jag tror inte alls att det är så längre, utan att det med stor sannolikhet kan sammanleva med andra system. Sitter då folk och gör sina spekulativa värderingar på $10 miljoner per bitcoin, ja.. då överskjuter vi skapligt en vacker dag.
Senast redigerad av Trillske 2013-12-09 kl. 03:51.
Citera
2013-12-09, 06:03
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Är inte alls insatt i det här med bitcoin men undrar en sak, om jag köper en sånhär, kan jag tjäna pengar då och hur?

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-BTC-miner-BTC-BTC-mining-machine-BTC-USB-bitcoin-miner/1516214622.html

I ett guldrush... kan du göra pengar på å sälja spadar. Dom som använder som brukar däremot inte tjäna något.
Citera
2013-12-09, 06:19
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Om de trodde att de kunde tjäna mer pengar på att köra dem än sälja dem varför skulle de då sälja dem?

Kan man tänka.

Dock finns det ju en viss säkerhetsaspekt i att kränga iväg skiten nu (även om det skulle vara lönsamt att köra dem) utifall att det snart inte är det så att man inte hinner få ihop pengarna. Säljer man dem får man ju pengar nu direkt iaf. Dock finns det ju en risk i att producera sådant där om det inte längre lönar sig med eftersom då vill ju ingen köpa dem hur som helst heller ..

Jag skulle vilja ha någon tydlig sida med val av grafikkort som säger vad de presterar och vad det motsvarar i säg coins / timme eller månad eller whatever och hur mycket el bara grafikkortet drar eller möjligen en minimal datorsetup med det. En del nämner ju asicutrustning då och då men så har det ju låtit hela tiden. Jag fick uppfattningen att det faktiskt var så att grafikkort inte dög nu längre för bitcoins men någon mineade ju litecoins på äldre AMD-grafikkort, jag orkade inte räkna på ungefärlig elkostnad men det kändes ju inte helt orimligt att det kanske lönade sig. Lägre konkurrens där kanske. Jag skulle ju även kunna tänka mig att vissa aktörer (trojaner och botnätverk) ger blanka fan i huruvida det lönar sig relativt elkostnaden och bara kör ändå och det gör det ju än mindre lönsamt för andra.

(Jag ger blanka fan i om det betalar grafikkortet på en månad eller inte, det jag undrar är om det är värt elektriciteten eller inte.)

Skulle svara på inlägg bakåt i tiden någon gång men jag öppnar bara lite tabbar och sedan kraschar min värdelösa Firefoxwebläsare och så blir det aldrig av. Nu skall jag nog sova en sväng.
Citera
2013-12-09, 07:58
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Nu går det att handla med Bitcoin även i Göteborg.

Förra veckan gjordes det första juiceköpet med den virtuella valutan på Bar Foxx.

GP

Citat:
- Jag gillar nytänk och idén med ett kontantlöst samhälle, men då måste man hitta andra lösningar än bara bankernas, säger kaféägare Anders Östlund.

Citat:
En av de drivande entusiasterna i Göteborg är Jonas Lihnell, som varje vecka samlar en grupp för att diskutera nästa steg i Bitcoinutvecklingen. De ingår också i ett nätverk av 200 000 "Bitcoingrävare" världen över, som låter specialtillverkade datorer göra avancerade matematiska beräkningar för att administrera överföringarna av Bitcoins mellan privatpersoner och företag.

Som belöning får de nya Bitcoins och skapar på sätt den nya valutan.
Citera
2013-12-09, 08:50
Medlem
Bitcoin är påväg uppåt igen

Jag gissar på att vi kommer över 1000$ idag sedan kan allt hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in