2013-12-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Det som loggas i den är samma info - vilken cell mobilen kopplas upp mot + tidsstämpel.

Kruxet är att man kan inte säga att mobilen kom från 3G-cellen artilleribat 270°, som täcker KJs bostad, eftersom mobilen kan ha flyttat sig ur den cellen mellan 19.31 och 20.38 utan att det loggas någonstans. (däremot om det i det tidsspannet hade skett en händelse(sms, samtal, växelanrop etc), hade det loggas i den cell telefonen befann sig i)

Utan alla dessa tekniska resonemang så ställer jag bara den enkla frågan.

Varför svarar inte VB på sista sms från MB 19.31..

Hon har tidigare sen 17-tiden svarat inom 15 minuter och då två gånger i rad (möjligtvis delade sms) men efter sista sms från MB 19.31 så svarar hon inte.. varför.

Svaret är enligt mitt förmenande att hon hade inte fysisk möjlighet att besvara sms'en.. vad styrker detta, ja hon har svarat på sms' från MB oftast väldigt fort och även skickat ca 75% fler sms till MB än hon mottagit från samma person.

VB hade inte möjlighet att efter sms 18.40 att fysiskt använda sin mobil för hade hon haft det hade hon svarat MB inom ca 10-15 minuter då sista sms anländer 19.31.

Efter 18.40 så har någon och det är KJ berövat VB möjlighet att använda sin mobiltelefon, att dessa 2G/3G omkoppling om jag får använda det uttrycket som mobil lekman, där har något rent fyskiskt hänt med VB's mobil och det är högst sannolikt att det är KJ som utför manövern på hennes mobil.. den andra förklaringen är att kanske Jesus klev ner på jorden och tog ut simkortet men det verkar aningen långsökt.

Men svara iaf på frågan, varför svarar inte VB på sms 19.31 då hon tidigare gjort det ganska skyndsamt både denna dag och rent statistiskt som framkommit i FUP.

Sen vad det gäller lejonbacksvägen och Q-s lilla promenad som skulle styrka.. vadå.. är bara bullshit för genom kontakter med orienterare som var involverad i etapp 5 O-ringen (Åberget) så är detta vägval helt osannolikt.. det är en helvetes uppförsbacke till toppen på vagsträckningen och sen lika utför mot sävastvägen.. finns inte en chans i världen att någon VB skulle tagit denna och högst ogästvänliga väg genom bushen då det vore aningen enklare att gå ca 700 meter framåt och nå torpgärdsleden och både gång/cyckelbana in mot Boden eller mot Sävast om nu hon skulle ha det som mål...men hon har aldrig gått där.

Däremot finns i förhör med KJ punkter och platser/vagsträckningar som nämns och där finns svaren på gåtan därom är jag övertygad.. det är ett spel i bubblan och det gäller att sticka hål på bubblan så rätt information rinner ur.

Nu bidrager jag med KJ tänket som motvikt till strömmen av poster som pekar ut MB och snart hela Boden.. jag är helt övertygad att jag har rätt för karatespår och annat bullshit är bara deckarintriger, detta är verkligheten och den råder.

Har en länk till karta över området från lantmäteriet.. säger kanske inget för de som inte kan läsa karta men säger en del för de som kan just läsa av en karta. Hoppas min länk funkar för jag är ingen datanörd och har där brister i kunskap.

http://kso.lantmateriet.se/kartsok/kos/index.html?mapE=806142&mapN=7313067&markerECoord=8 06394&markerNCoord=7316581&placeName=Boden&zoom=6& mapType=terrangkartan
Citera
2013-12-08, 22:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Jag missade FB- meddelandet, fel av mig kollade bara sms-historiken.

Du ifrågasätter varför MB inte ringde VB, brukade han göra det.
Ställ istället frågan varför VB inte svarade på MB:s sista sms den 4:e.

Jag har då för längesedan avfärdat vittnet som såg den "asiatiska kvinnan".
Hon var allt annat än säker på sin iaktagelse, fel plats, fel tid, fel håll och väldigt osäker på utseendet,
Helt enkelt inte trovärdig.
Jag tror VB mördades i lght baserat på liten blodspillan och omedelbar emballering av VB i duschdraperiet.
Nu diskuterade vi om det finns indicium på att VB lämnade lägenheten levande, ensam och frivilligt. Det finns det.
Citera
2013-12-08, 22:17
Medlem
Citat:
Jag missade FB- meddelandet, fel av mig kollade bara sms-historiken.

Du ifrågasätter varför MB inte ringde VB, brukade han göra det.
Ställ istället frågan varför VB inte svarade på MB:s sista sms den 4:e.

Jag har då för längesedan avfärdat vittnet som såg den "asiatiska kvinnan".
Hon var allt annat än säker på sin iaktagelse, fel plats, fel tid, fel håll och väldigt osäker på utseendet,
Helt enkelt inte trovärdig.
Jag tror VB mördades i lght baserat på liten blodspillan och omedelbar emballering av VB i duschdraperiet.

Hon såg kanske hans bil komma mot henne så hon hann inte svara. Han kanske bara skrev. "Ok jag kör in på den gatan nu, ses."

Han kanske skrev ett hotfullt sms varpå hon ringde 112.
Citera
2013-12-08, 22:19
Medlem
MrFolds avatar
Att det står i en instruktionsbok för slutanvändare att saker och ting blivit raderade/borttagna (deleted) kan ju för sjutton inte tolkas med automatik som att de är raderade även i fysisk mening. Det kan ju precis lika gärna vara som på KJ:s iPhone där hans "radering" av konversationen som bekant visade sig vara vad "delete" oftast brukar vara på olika operativ: Filhandtaget försvinner, minnesarean frigörs men informationen ligger kvar tills något skriver över den.

Jag vill poängtera att jag mycket väl tror Berg om att "panikradera" ev. återstående SMS (att han raderade fortlöpande all trafik med "Jan-Erik Wass" kan vi nog utgå från är sant av flera skäl) när han den 8:e får veta att VB är försvunnen och då - helt riktigt - tänker att han kommer att bli föremål för polisens intresse. Naturligtvis vill han inte detta som otrogen äkta man och - kanske - person vars affärer kan innehålla en del inte helt okej saker.

Å andra sidan: Han raderar inte själva kontakten... Jag måste säga att det talar en hel del emot de fantasifulla spekulationerna om IT-experten som hjälper kompisen att dölja sitt mord och sen håller käft om saken medan en oskyldig döms istället.

Det bör också noteras att en Sony Ericson Aino har en total minneskapacitet på 55mb. Hur mycket av detta som kan användas för att lagra sms har jag ingen aning om, det lär ju också bero på vad som i övrigt fanns installerat på datorn och om han ex.vis lagrat bilder på den. Det är i varje fall inte mycket jämfört med ex.vis en iPhone

Sen kan man naturligtvis spekulera att de experter som anlitats har fel och inte begriper ett skit om hur telefonen egentligen funkar. Jag tänker inte bry mig om såna spekulationer förrän någon faktiskt kan visa att det förhåller sig på det viset.
Citera
2013-12-08, 22:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Sen vad det gäller lejonbacksvägen och Q-s lilla promenad som skulle styrka.. vadå.. är bara bullshit för genom kontakter med orienterare som var involverad i etapp 5 O-ringen (Åberget) så är detta vägval helt osannolikt.. det är en helvetes uppförsbacke till toppen på vagsträckningen och sen lika utför mot sävastvägen.. finns inte en chans i världen att någon VB skulle tagit denna och högst ogästvänliga väg genom bushen då det vore aningen enklare att gå ca 700 meter framåt och nå torpgärdsleden och både gång/cyckelbana in mot Boden eller mot Sävast om nu hon skulle ha det som mål...men hon har aldrig gått där.
Det var inga problem att gå de backarna, och de fanns inte på mobilens karta som jag utgick från när jag valde vägen. Tror du nu att jag har gått där?
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-08 kl. 22:37.
Citera
2013-12-08, 22:21
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu diskuterade vi om det finns indicium på att VB lämnade lägenheten levande, ensam och frivilligt. Det finns det.

Verkligen inte, finns en hel del som talar emot det.
Citera
2013-12-08, 22:26
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Hon såg kanske hans bil komma mot henne så hon hann inte svara. Han kanske bara skrev. "Ok jag kör in på den gatan nu, ses."

Han kanske skrev ett hotfullt sms varpå hon ringde 112.

Att du bara orkar.

Så VB skickade 112 för att sedan sms:a med MB?
Enligt din logik lämnade VB KJ 18.40 då.
Ok, talar KJ sanning nu eller inte, för enligt honom lämnade VB nångång 20.30 och 21.00.
Vilket avdina ovanstående scenarion tror du på?
Citera
2013-12-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Någon som vet när psykundersökningen i Huddinge är klar?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Brukar väl ta 3-4 veckor vilket får mig att gissa mitten av januari 2014.

Ja, den hinner nog inte bli klar innan årsskiftet. Sture Bergwalls RPU, som beställdes av domstolen omkring den 28 oktober, ska vara klar den 16 dec.

Den 19 november förordnades rättsmedicinalverket och Huddinge rättspsyk att utföra 22-åringens RPU, så i mitten av januari låter rimligt.
Citera
2013-12-08, 22:28
Medlem
Citat:
Han skrev på Facebook den 6:e. Jag skrev varför han borde ha hört av sig. Han hörde inte av sig eller letade när hon efterlystes heller.

Varför ställer du en fråga och svarar på den själv?

Jag tänkte dels på telefonin, men framförallt på den asiatiska kvinnan som blev sedd och att ingen mordplats har hittats, trots att lägenheten är noggrant genomsökt.

MPS är troligtvis inomhus med tillgång till en stor kran, ex i ett slakteri eller storkök etc.

Förstår fortfarande inte varför sushirestaurangen inte grundligt genomsöktes från dag 1?
Citera
2013-12-08, 22:31
Medlem
Citat:
Att du bara orkar.

Så VB skickade 112 för att sedan sms:a med MB?
Enligt din logik lämnade VB KJ 18.40 då.
Ok, talar KJ sanning nu eller inte, för enligt honom lämnade VB nångång 20.30 och 21.00.
Vilket avdina ovanstående scenarion tror du på?

Jag tar tillbaka det jag skrev. Om de nu möttes upp, vilket jag definitivt tror kan han ha skrivit: "ok då ringer jag när jag kör hemifrån, börja du gå"
Citera
2013-12-08, 22:35
Medlem
Citat:
Samma förhör:

Varför behövs det åklagarbeslut om någon som inte kan misstänkas ska vara fri att gå?

En ren spekulation som eventuellt kan bekräftas genom dokument i slasken. Om MB har hämtats till förhör genom ett åklagarbeslut lär åklagaren bekräfta att han kan gå efter förhöret.

Även om jag är antikonspiratorisk så är det knappast en slump att MB hörs direkt på morgonen dagen efter gripandet av KJ.
Citera
2013-12-08, 22:35
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Gör jag?

Jag visade bara att genom att läsa instruktionsboken är det fullt möjligt.

Det tycker jag.
Enligt MB raderade han VB:s meddelanden av 2 skäl utrymme och att AN inte skulle läsa meddelandena.

1 Det du påstår är då att AN är så tekniskt driven att MB raderade permanent för at AN omöjligt skulle kunna återskapa meddelandena.

2 MB planerade att mörda VB och raderade permanent av den anledningen.

Jag tror inte MB är särskilt teknikintresserad, anledningen är att då har man inte en så pass gammal telefon.

Varför skulle han lusläsa instruktionsboken för sin telefon.
Jag läser inga instruktionsböcker trots att jag är någorlunda teknikintresserad och har jobbat på Televerket, FRA och Ericsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in