Citat:
Nu vrider du på det MrFold.
MB skickade altså dessa 2 meddelanden den 5 och 6 maj därför att han var orolig för om VB var ok, men får ingen respons.
Så det som jag finner mycket märkligt är ju att MB då inte reagrar på att VB inte heller dyker upp på träning den 7 Maj.
Altså om MB var ororlig för att VB inte hört av sig den 5 och 6 maj, varför blir MB sdå inte ENNU mera orolig när VB inte heller dyker på på träning den 7 Maj, det är ju 3dje dagen hon inte hört av sig ?!
MB skickade altså dessa 2 meddelanden den 5 och 6 maj därför att han var orolig för om VB var ok, men får ingen respons.
Så det som jag finner mycket märkligt är ju att MB då inte reagrar på att VB inte heller dyker upp på träning den 7 Maj.
Altså om MB var ororlig för att VB inte hört av sig den 5 och 6 maj, varför blir MB sdå inte ENNU mera orolig när VB inte heller dyker på på träning den 7 Maj, det är ju 3dje dagen hon inte hört av sig ?!
Jag har till skillnad från dig ingen speciell anledning att vare sig göra MB till en ond mördare eller till Bodens snällaste kille, så jag ska svara ärligt vad jag tror:
Jag tror att han var trött på VB på många sätt, men också van att få uppmärksamhet/bekräftelse från henne. Jag tror inte att han brydde sig om henne på något djupare plan, ingenting alls tyder på det. När han har en stund över på söndagen kollar han deras FB-konversation och ser att hon skrivit ledsna/arga saker till honom. Han blir lite stött och skriver därför ett lite spydigt svar tillbaka. Alltså precis som han brukar. Spydigt eller känslokallt. Ingenting i detta FB-meddelande skiljer sig från hur han brukade svara (med ojämna mellanrum) där.
Sen tänker han inte mer på saken förrän nästa dag. Jag tror han som vanligt var upptagen av många saker, men när det blev lite lugnt en stund kom ändå en tanke på VB. Han kollar sin telefon och ser att inga SMS kommit. Han känner sig kanske lite besviken över detta och funderar på om hon nu gjort allvar av sina tidigare hot om att bryta helt med honom. Han vet inte riktigt vad han känner för det. Det skulle vara skönt å ena sidan, men också lite tråkigt. Det är trots allt en boost för egot på en 50-åring att få kärleksförklaringar från en ung tjej varje vecka. Även om tjejen är jobbig och rätt konstig om sanningen ska fram. Nåja, han skriver ett litet SMS och skickar iväg. Sen är det en massa annat att tänka på igen.
När VB inte dyker upp på träningen den 7:e så noterar han givetvis det. Från hans perspektiv verkar det som att hon faktiskt har tjurat till på riktigt denna gång, därför håller hon sig borta även från träningen. Han kanske funderar på att skicka ett nytt SMS, men det känns faktiskt rätt skönt också att det blivit lugnt. Hursomhelst är han trött efter karateträningen, han vill bara hem och sova för i morgon är det jobb på restaurangen igen hela dagen.
Anta att vi visste säkert att MB inte var skyldig - vi kan säga att bröllopsmiddagen ägde rum i Kalix istället och att hela sällskapet satt uppe till kl 1 innan de gick och la sig på sina hotellrum. Utifrån det vi vet om MB och hans förhållande till KJ: Skulle vi bli förvånade om han betedde sig exakt så här med sina kontaktförsök: Halvhjärtat, ganska oengagerat. Gör inget försök att ta reda på varför hon inte är på träningen (hon har f.ö. uteblivit förr också).
- Nä det skulle vi såklart inte bli. För det är så här han verkar vara: Han har inget djupare intresse för människor, inte mycket till vare sig medkänsla eller engagemang. Han är engagerad i sin firma och sin karateklubb, that's it. Så vad menar du att hans beteende här "bevisar"? Det bevisar inte ett skit.
Citat:
Mit andra ärende var sedan att jag finner det märkligt att MB inte berättar för polisen att VB inte dykt upp på träningen eftersom MB redan den 5 och 6 Maj tyckte att det var märkligt att han inte hört från VB, så om han inte hadde med VBs försvinnande att gjöra varför säger han inte då til polisen någonting som "ja, jag har ochså varit orolig därför att jag inte hört av VB senn den 4 maj när jag hadde SMS kontakt med henne, och jag har SMSat och lagt ett FB meddelande i den 5 och 6 maj som hon inte har svarar på och senn i går när hon skulle komma på träning så dök hon inte heller upp"
Och ja jag vet att i första förhöret den 8 maj då försökt MB att dölja sin nära kontakt med VB men i andra förhöret var det inget som hindrade MB i att ge polisen dessa upplysningar.
Hur som helst så om man känner en person som försvunnit och polisen kommer och förhör en, då berättar man väl så mycket info som överhuvdudtaget möjligt, och särskilt om man vet om konstigheter som hänt till ex. att man själv i dagrna efter personens försvinnande försökt att komma i kontakt med den försvunna personen men då inte fått respons från den saknade.
MEN... MB gjör inte detta VARFÖR???
Och ja jag vet att i första förhöret den 8 maj då försökt MB att dölja sin nära kontakt med VB men i andra förhöret var det inget som hindrade MB i att ge polisen dessa upplysningar.
Hur som helst så om man känner en person som försvunnit och polisen kommer och förhör en, då berättar man väl så mycket info som överhuvdudtaget möjligt, och särskilt om man vet om konstigheter som hänt till ex. att man själv i dagrna efter personens försvinnande försökt att komma i kontakt med den försvunna personen men då inte fått respons från den saknade.
MEN... MB gjör inte detta VARFÖR???
1. Du vet som sagt inte exakt vad han sa och inte sa i förhöret eftersom det är en sammanfattning vi kan läsa, inte en utskrift av själva förhöret. Han kan mycket väl ha sagt "Ja hon var ju inte på träningen igår", vilket polisen inte brytt sig om att teckna ned eftersom det var en överflödig upplysning.
2. Det framgår inte att han fått frågor om vad som hänt efter den 4/5, utom det att han inte hört av henne. Självklart kan man tycka att han borde ta upp det ändå (om han nu inte gjorde det). Men grejen är att själva upplysningen i sig har inget värde. Han vet redan att ingen har hört av henne sen lördagen, det har ju polisen berättat. Själv är han orolig och tänker nog - utifrån sin personlighet - mest på vad det här ska innebära för honom själv. Kanske tänker han att VB bara dragit iväg nånstans, hon var ju trots allt impulsiv och kunde göra märkliga saker. Men han själv - han måste nu hem och berätta för sin fru att han fortsatt kontakten med VB och dessutom varit otrogen. DET är vad som fyller hans självupptagna tankar plus att han tycker det är jätteobehagligt att sitta och bli förhörd hos polisen. Han har inte brytt sig särskilt mycket om VB förut, varför skulle han göra det nu?
Som du märker går det återigen att förklara MB:s beteende utan att ta till några mord. En person av hans typ i den situationen skulle högst troligt bete sig precis så här även när han är totalt oskyldig och ovetande om vad som hänt.
Tänk om du på allvar kunde ta till dig den här tanken istället för att tro att allt "konstigt" du tror dig hitta i MB:s beteende är "bevis" på att han mördat VB och sen slängt omkring likdelar i terrängen och hällt blod i bagageluckan på en oskyldig killes bil för att gå fri själv. Men det är nog att hoppas för mycket.