2012-12-09, 23:37
Medlem
Poita_s avatar
Rand Paul.

En freds och frihetskandidat med respeket för konstitutionen som vill ge tillbaka makt till staterna och därmed också minska de stora bankerna och företaganes inflytande är det som kan ena vänstern, högern och "independents".
Citera
2013-03-31, 00:14
Medlem
sven33s avatar
Tar detta i den här tråden också.

En ny opinionsundersökning har kommit ut där Rand Paul presterar riktigt bra.

Endast 26% av de tillfrågade republikanska väljarna vet inte vem Rand Paul är eller vet för lite om honom vilket är bättre än tex Marco Rubio med 35%.

53% säger att de ser honom på ett positivt sätt Att jämföra med Rubio (54%), Chris Christie (44%) och Jeb Bush (56%) medan endast 20% på ett negativt.

Detta är riktigt staka siffror och bättre än vad jag hade förväntat mig. Rand är alltså redan nu att betrakta som en av favoriterna, välkänd och med ett brett stöd bland republikanska väljare och då har gräsrotskampen knappt dragit igång!

http://politicalticker.blogs.cnn.com/2013/03/29/cnn-2016-gop-poll-who-are-these-guys/?hpt=po_t1
Senast redigerad av sven33 2013-03-31 kl. 00:18.
Citera
2013-12-08, 21:43
Medlem
Evangelions avatar
Vilken Tea Party-profil tror ni kommer klara sig bäst i kandidatvalet? Ted Cruz eller Rand Paul? Teds filibuster har haft en starkt polariserande effekt, i stater som Iowa har han blivit ännu starkare men jag skulle tro att han är för "extrem" för att dra hem stora delar av landet. Argumentet från vissa republikaner att Ted skulle vara en hispanic-röstmagnet pga sitt kubanska ursprung ger jag inte mycket för, mexikanarna är generellt jävligt vänster i regel och den antikommunistiska högerkubanen Cruz lär inte locka, känns som att republikaner har en övertro på att man kan locka svårtillgängliga väljare baserat på kandidantens ras. Identitetspolitik är Demokraternas starka kort, Republikanerna kan inte "out-Democrat the Democrats"

I partiets mainstreamträsk tror jag Christie är mer trolig än Jeb Bush, han är förvisso ingen hit i södern men Jeb är alldeles för mesig och "vanilla", har mycket svårt att se honom komma särskilt långt. Med det sagt finns det fortfarande en stor misstro inom partiets maktsfär för Tea Party-falangen, så det lär bli den sedevanliga neoconkandidaten...
Citera
2013-12-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evangelion
Vilken Tea Party-profil tror ni kommer klara sig bäst i kandidatvalet? Ted Cruz eller Rand Paul? Teds filibuster har haft en starkt polariserande effekt, i stater som Iowa har han blivit ännu starkare men jag skulle tro att han är för "extrem" för att dra hem stora delar av landet. Argumentet från vissa republikaner att Ted skulle vara en hispanic-röstmagnet pga sitt kubanska ursprung ger jag inte mycket för, mexikanarna är generellt jävligt vänster i regel och den antikommunistiska högerkubanen Cruz lär inte locka, känns som att republikaner har en övertro på att man kan locka svårtillgängliga väljare baserat på kandidantens ras. Identitetspolitik är Demokraternas starka kort, Republikanerna kan inte "out-Democrat the Democrats"

I partiets mainstreamträsk tror jag Christie är mer trolig än Jeb Bush, han är förvisso ingen hit i södern men Jeb är alldeles för mesig och "vanilla", har mycket svårt att se honom komma särskilt långt. Med det sagt finns det fortfarande en stor misstro inom partiets maktsfär för Tea Party-falangen, så det lär bli den sedevanliga neoconkandidaten...
Men är det inte så att just exilkubanernad till skillnad från övriga hisnandes brukar vara mer republikanska (iallafall i Florida tror jag) pga av Republikanerna är mer anti- Kuba än Demokraterna? Sry för ot. Men hoppas på Rand och där faderns kanske kan få en ministerpost (lite drömmande på kvällen).
Citera
2013-12-08, 22:10
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Men är det inte så att just exilkubanernad till skillnad från övriga hisnandes brukar vara mer republikanska (iallafall i Florida tror jag) pga av Republikanerna är mer anti- Kuba än Demokraterna? Sry för ot. Men hoppas på Rand och där faderns kanske kan få en ministerpost (lite drömmande på kvällen).

Ja, exilkubanerna i USA är mycket riktigt mer benägna att sympatisera med Republikanerna och hysa libertarianska/konservativa åsikter. Inte konstigt, de flydde ju kommunistdiktatorn Castro.

Problemet är att Republikanerna (eller åtminstone en del republikaner) felaktigt tror att andra hispanics skulle börja sympatisera med partiet för att de har en känd exilkubansk senator, när mexikanarna och andra hispanics knappast identifierar sig särskilt mycket med exilkubanerna, snarare tvärtom.

Republikanerna kan inte vinna på identitetspolitik, det är Demokraternas arena, de måste snarare formulera en generell politik som attraherar de här väljarna och får de att känna sig inkluderade i samhället snarare än som ett isolerat röstblock i beroendeställning till staten. Ron Paul lyckades ju bra i kandidatsvalet med att locka unga och faktiskt även en hel del hispanics och svarta, grupper som knappast är Republikanernas traditionella bas, just för att han skapade ett principiellt frihetligt alternativ som lockade den breda massan som är trötta på krig, interventioner, integritetskränkande och bailouts till storbanker.

Att Rand skulle ge sin far en ministerpost om han nu blev president tror jag tyvärr är djupt osannolikt, han sålde ju till och med ut sin far och endorsade Romney. Många av de som lyfter fram Rand i positiv dager idag var fientligt inställda till hans far.
Senast redigerad av Evangelion 2013-12-08 kl. 22:29.
Citera
2013-12-08, 23:14
Medlem
Om man ska tro vissa analyser så förlorade Romney mycket för att han inte fick med sig vita väljare i nordstaterna och på västkusten. Detta gäller både vita som röstade på Obama samt vita som helt enkelt stannade hemma. Visst måste republikanerna på lång sikt försöka öka sitt stöd hos latinos, men det var Romneys svaga stöd hos de ovan nämnda vita grupperna som främst tycks ha kostat honom segern 2012.

Med det i åtanke så börjar man fundera vem som skulle ha en bättre chans 2016. Jag har inget bra svar där. Men jag tror inte att en högervriden ekonomisk politik behöver vara ett hinder. Snarare tror jag mindre fokus på underlivsfrågor (som skrämmer bort välbeställda vita nordstatare) och en mindre hökaktig politik kanske skulle appellera till dessa väljare?
Citera
2013-12-08, 23:19
Medlem
Busstations avatar
Är Amerikanerna verkligen villiga att rösta fram en ny Bush? Här från andra sidan atlanten får man intrycket att Bush är den mest avskydda presidenten på en lång tid. Känns inte så rimligt att ta fram en ny om detta är sanning, eller är det helt enkelt så att Bushföraktet enbart är en medial produkt här hemma i konungariket?
Citera
2013-12-09, 10:33
Medlem
Nortexiuss avatar
Alla ni som tror på Marco Rubio eller Ted Cruz lever i en fantasivärld. Den ena är en okvalificerad freshman med babyface i sin första mandatperiod som tappat mycket av sitt folkliga stöd bland konservativa gräsrötter tack vare hans stöd för amnesti för 10+ miljoner illegala immigranter och endast fått uppmärksamhet i media tack vare sin kubanska bakgrund och den andra har gjort sig känd som en extremt kompromisslös och ansvarslös ideolog som var villig att krascha hela den amerikanska ekonomin i sitt korståg mot Obamacare trots att han visste att en majoritet i senaten stöttade Obamacare och att det inte fanns någon möjlighet att avskaffa den.

Kan ni seriöst tänka er Marco "babyface" Rubio som amerikansk president? Kan ni seriöst se Ted Cruz locka till sig några "moderates" i nordstaterna med hans historia som kompromisslös extremist?
Citera
2014-01-11, 02:59
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evangelion

Det blir mycket spännande det här. Christie ligger först enligt nästan alla undersökningar som gjorts, Paul är tvåa men Cruz, Ryan, Bush, Rubio ligger alla på ungefär samma nivå strax bakom.

Christie ger jag trots resultaten ungefär noll chans att vinna. Han leder visserligen "the popular vote" 3-4% framför Paul men som vi alla vet fungerar inte primärvalen så att den med flest röster vinner. Christie har säkert väldigt stort stöd bland republikaner i några av de blåa staterna vilket är anledningen till att han leder idag. Men det faktum att han stödjer hårdare vapenlagar, välkomnar invandring, är ganska liberal när det kommer till abort samt positiv till miljöagendan gör att han inte har en chans i de flesta stater och framförallt inte i dem som är allra viktigast (framförallt vapenfrågan gör det helt omöjligt för honom att vinna i de flesta stater). Sedan har vi de enorma skandalen som blossat upp nu där Christie har beordrat myndigheter att skapa trafikkaos för New Jersey-borna för att hämnas på en viss borgmästare, detta skadar honom ytterligare.

När han hade kramkalas med och öste beröm över Obama efter stormen Sandy förra året kommer inte heller se bra ut när de negativa reklamfilmerna börjar klippas ihop inför 2016.
Senast redigerad av sven33 2014-01-11 kl. 03:02.
Citera
2014-01-11, 10:59
Medlem
Melange5738s avatar
Jon Huntsman och Chris Christie är väl de enda kompetenta personerna som jag kan tänka mig ha någon chans. Rand Paul och John McCain skulle kanske kunna komma nära en valseger men antagligen inte vinna mot Hillary Clinton.

Observera att GOP inte verkar ha något emot kandidater som ställt upp flera gånger tidigare och inte kommit någonstans, till skillnad från demokraterna.
Citera
2014-01-11, 12:56
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jon Huntsman och Chris Christie är väl de enda kompetenta personerna som jag kan tänka mig ha någon chans. Rand Paul och John McCain skulle kanske kunna komma nära en valseger men antagligen inte vinna mot Hillary Clinton.

Observera att GOP inte verkar ha något emot kandidater som ställt upp flera gånger tidigare och inte kommit någonstans, till skillnad från demokraterna.
Christie är helt körd nu efter den här skandalen.
Citera
2014-01-11, 15:40
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Då menar du i ett potentiellt presidentval för det är större chans att Kalle Anka blir nominerad än John Huntsman och Christie är som sagt inte heller särskilt trolig. Sedan kan jag hålla med om att Huntsman antagligen skulle ha störst chans att slå demokraterna men det är ju mycket därför att han i princip är en demokrat.

80-åriga John McCain tror jag knappast ställer upp och även om han gjorde det så skulle han inte bli nominerad. I vilket fall tror jag flera kandidater och framförallt Rand har en bra chans att vinna presidentvalet.

Om Hillary ställer upp ska man komma ihåg att det kommer bli väldigt svårt för henne med tanke på att hon varit Barack Obamas högra hand under stora delar av den nuvarande administrationen (som det amerikanska folket kommer att vara väldigt trötta och besvikna på 2016). Man ska också komma ihåg att hon inte är bra under press och att hon började gråta sist hon ställde upp i ett val. Tyvärr vinner hon ju väldigt mycket röster endast pga hon är kvinna vilket i sådana fall är det jag är mest orolig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in