Citat:
Ursprungligen postat av Markuuuus
Det kommer att bli strid inom partiet och stridslinjen kommer att dras mellan de republikaner som lierat sig till den politiska struktur som skapats vid sidan av partiet i form av Tea party rörelsen, radiopratare med flera. Den andra sidan är de som drar slutsatser kring befolkningsutveckling och menar att partiet har blivit för smallt för att locka till sig fleratalets röster.
.
Den analysen ger jag inte mycket för, den låter nästan tagen från en ledare i Aftonbladet. Vem som vinner nomineringen nästa gång avgörs som alltid av väljarna och inte i någon slags strid inom partiet. För det andra stör jag mig på alla vänster-"experter" som vill hävda att Mitts förlust var en "wake up call" för republikanerna, partiet har blivit för smalt etc..
Mitt Romney var den sämsta kandidat partiet haft på flera decennier och det var därför de förlorade, inte för att partiet är smalt eller att "det" är på väg i fel riktning. Redan i Januari i år visade undersökningar att en stor majoritet av de republikanska väljarna ansåg att Romney var en dålig kandidat med låg chans att vinna mot Obama.
Det kom därför knappast som en chock för oss republikaner att han sedan förlorade. Förlusten gav inga dramatiska tankeställare annat än att nästa gång får vi se till att välja en bättre kandidat. Detta har dock de flesta republikaner varit inställda på sedan i april då det började bli klart att Mitt skulle vinna.
Romney var fifflande miljardär som inte höll fast vid sina åsikter och var allmänt osympatisk, dessutom var han Mormon och krigshetsare. Att en sådan kandidat faktiskt var nära att vinna tyder snarare på att demokraterna bör se över sin politik.
Varför blev Romney då nominerad? Jo därför att det inte fanns några andra alternativ. Ron Paul lyckades inte få tillräckligt med stöd och sedan fanns det inga andra kandidater som ens hade haft en teoretiskt chans att slå Obama kvar. Romney valdes tillslut mycket motvilligt. Hade Herman Cain inte anklagats för sexuella trakasserier och kunnat vara kvar i racet hade han antagligen slagit både Mitt och sedan Obama . Då hade det inte talats om någon "fel riktning" inom partiet trots att Cain är mer höger och mer tea-party än Romney