Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Jag håller med, och det finns givetvis sådana personligheter inom Republikanerna, inte i Senaten men på andra håll. De kommer dock inte att släppas fram av den kristna högern och intressena bakom den s.k Tea Party rörelsen.
Det krävs sannolikt en inre process i det socialkonservativa USA, en omsvängning driven av självrannsakan (faktiskt i linje med vad Reinfeldt åstadkom med sina "Nya Moderater") om the GOP över huvud taget ska kunna nå Vita Huset igen de närmaste 20 åren.
Ja, framför allt så tror jag republikanerna måste - ganska analogt med "nya moderaterna" - branda sig som ett parti för minoriteter och invandrare. Att sedan en massa stollar i Sverige tror tvärtom spelar mindre roll och visar bara att de inte förstår USA (som är byggt av invandring och entreprenörskap).
De blåställsrepublikaner som hatar wetbacks och muslimer röstar ändå alltid GOP. Kampen om USA tror jag avgörs bland young americans, de invandrare som skapar sin egen framtid, de produktiva unga segmenten. Där finns - på grund av religion och konservativa familjevärderingar - en möjlig republikansk framtid.
De nya amerikanerna är också stolta och mycket mer klassiskt amerikanska än blaserade trustafarians på de liberala kusterna. Personligen tror jag en republikansk Kennedy, som är identifierbar för invandrare och minoriteter, är den deus ex machina som the GOP söker i blindo just nu.
Problemet är precis som du säger att det saknas en självklar och lättargumenterad värdegrund. Hela det republikanska varumärkesprogrammet måste göras om... och med så många olika och asymmetriska åsiktsinriktningar inom rörelsen blir det nog svårt.
Avslutningsvis tror jag Hillary är en alldeles utmärkt republican in drag. Vissa socialreformer lär vara liberala, men i utrikespolitiken framför allt lär hon ha mer kuk än hela republikanska konventet.