2013-12-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Väldigt synskadad eller att han trodde det var en papperskorg, vad ska man tro på? Det känns som en väldigt korkad och klumpig GM men samtidigt inte då han är tillräckligt slipad för att inte åka fast.. Fattar inte heller att vittnena inte kan ge en bättre beskrivning av mördaren. Till en början var tillochmed färgen på jackan osäker? Och man vet knappt än idag hur GM faktiskt var klädd.

Fallet spretar verkligen något enormt, jackan är ju en annan sak, vad jag förstår är det två oidentifierade personer, en med svart jacka och en med beige jacka, som ingen av dem hört av sig, och man inte med säkerhet vet vem som är GM. Självklart märkligt, och väcker tankar om flera inblandade personer, men det stämmer ju också extremt dåligt med den kastade mössan, en ensam GM kan vara synskadad alt fått ett totalt hjärnsläpp, men två GM som gör en sådan miss finns bara inte. Kanske var den oskyldiga av de två oidentifierade en utbytesstudent som inte kunde svenska och aldrig förstod att han kunde ha anledning att kontakta polisen, men ändå en märklig omständighet. Mannen på bänken några timmar efter mordet är ju också en annan märklig detalj, kan dock inte se hur han kunnat hålla sig undan i nio år om han varit GM, om han suttit synligt på en bänk i stan timmarna efter mordet istället för att hålla sig undan.
Citera
2013-12-08, 17:07
Medlem
rapans avatar
Tror inte alls GM är exceptionellt "slipad" i jämförelse med andra. Dennes förutsättningar vid morden var faktiskt inte de bästa i relation till risken att bli gripen: Tidpunkten, två offer utan relation till varandra, omaskerad, butterflykniv, mössan, blodet.. De slumpade sig olyckligt och GM är än fri fot. Intressant att veta vore hur väl polis egentligen undersökt boende i områdena omkring. Ponera att de har tittat under varenda sten, utan resultat. Kan man utgå ifrån att GM inte bor i området? Samtidigt pekar utredningen på att han faktiskt gör det. Tror som ni säger att man misstagit sig gällande GM, helt klart. Ser däremot ingenting konstigt i att dumpa mössan i metro-stället, traumatiska händelser förvirrar och förstör.
Citera
2013-12-08, 19:14
Medlem
Readyfreddies avatar
Han kanske inte tänkte slänga mössan där i metro-behållaren utan skulle plocka upp en tidning att torka av sig på eller dölja något med. Så tar mössan i locket på väg upp och ramlar ner. Han kanske inte ens märkte det med en gång.

Det skulle kanske vara värt att bena ut figurerna i mörk respektive ljus jacka.
Citera
2013-12-08, 19:46
Medlem
Håller med dig.tycker inte heller att det är något konstigt.Alla har väl fått panik någon gång och handlat
irationellt.
Citera
2013-12-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gambler1234
Håller med dig.tycker inte heller att det är något konstigt.Alla har väl fått panik någon gång och handlat
irationellt.

Han har ju ändå hela vägen på sig att dumpa mössan innan ICA? Han lär även ha sett en eller flera papperskorgar på vägen samt den vid ICA.. Nää ja förstår vekligen inte varför han dumpar mössan där han gör. Kniven slänger han ju tex ifrån sig direkt, är det vanligt att man slänger ifrån sig starka tekniska bevis medvetet?

Jag tycker det tyder på en oplanerad gärning att han slänger ifrån sig kniven, hade det varit planerat så hade han gjort det han skulle sen åkt hem med både mössan och kniven i fickan. Känns helt idiotiskt att planera ett mord sen slänga ifrån sig riktigt bra bevis.
Senast redigerad av mackeeee 2013-12-08 kl. 22:09.
Citera
2013-12-08, 22:49
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Han har ju ändå hela vägen på sig att dumpa mössan innan ICA? Han lär även ha sett en eller flera papperskorgar på vägen samt den vid ICA.. Nää ja förstår vekligen inte varför han dumpar mössan där han gör. Kniven slänger han ju tex ifrån sig direkt, är det vanligt att man slänger ifrån sig starka tekniska bevis medvetet?

Jag tycker det tyder på en oplanerad gärning att han slänger ifrån sig kniven, hade det varit planerat så hade han gjort det han skulle sen åkt hem med både mössan och kniven i fickan. Känns helt idiotiskt att planera ett mord sen slänga ifrån sig riktigt bra bevis.

En viktig slutsats du drar, och jag håller med. Detta mord fullkomligt lyser av en person som före, under och efter är fullständigt översvallad av känslor. Ett mord kan förvisso ha varit "planerat", men inte på en specifik person.

Denna gärningsman brottas helt uppenbart med demoner. Det 8-årige BO hade utsatts för sådant kraftigt övervåld att ett rationellt motiv till mordet säkerligen kan uteslutas. Ett rationellt (nåja, så rationellt som ett mord någonsin kan bli) motiv hade resulterat i ett snabbare, mer kliniskt angrepp. Mord med ett rationellt motiv tvingar inte mördaren till övervåld. Det gör däremot lustmotiv.
Citera
2013-12-08, 23:51
Medlem
rapans avatar
Tror också att GM besitter labilare psyke, helt klart. Allting tyder på det. Samtidigt bekräftar undantagen regeln..känns personligen hopplöst att sitta och spåna i någonting så luddigt och obegripligt som dessa mord. Menar inte att det är bortkastat att spekulera, men känns för mig nästintill omöjligt utan handgripligare undersökningar. Vore topp om någon ville ta ett sådant initiativ, naivt, men väl värt det. Skulle hjälpa till i den mån jag kunde..
Citera
2013-12-09, 00:25
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rapan
Tror också att GM besitter labilare psyke, helt klart. Allting tyder på det. Samtidigt bekräftar undantagen regeln..känns personligen hopplöst att sitta och spåna i någonting så luddigt och obegripligt som dessa mord. Menar inte att det är bortkastat att spekulera, men känns för mig nästintill omöjligt utan handgripligare undersökningar. Vore topp om någon ville ta ett sådant initiativ, naivt, men väl värt det. Skulle hjälpa till i den mån jag kunde..

Och vad skulle sådana handgripligare undersökningar bestå av? Att medlemmar på Flashback ger sig ut och tvångstopsar alla som var mellan 13-30 vid tidpunkten för mordet?

Den här typen av mord löses med knivskarpa gärningsmannaprofiler, tips från allmänheten och topsning en masse. Hade polisen haft tillgång till sökningar sjukjournaler hade detta varit löst för länge sedan eftersom GM med största sannolikhet har varit i kontakt med sjukvården pga psykiska problem, självmordstankar och missbruk av diverse droger. Men den möjligheten finns inte. Alltså behöver polisen ha hjälp av allmänheten. Allmänheten är typiskt sett alla människor som kollar på veckans brott och efterlyst samt de aktiva medlemmarna på Flashback som klurar sig fram till en trolig gm-profil som sedan andra mer passiva FB-läser och funderar över. Kanske, om polisen har tur, är någon av dessa hundratals tips från de passiva medlemmarna värt något. Det är i princip den enda chansen polisen har att få fast mördaren såvida denne inte begår ett nytt mord och då åker fast.

Personligen tror jag inte att detta är första mordet denna person har begått. Detta dubbelmord är ett eskalerat beteendemönster hos en seriemördare. Det första mordet var antagligen mer behärskat och mindre "spektakulärt" (dåligt ordval, men i brist på annat ord). Detta dubbelmord var okontrollerat, obehärskat, oplanerat, vårdslöst och kulmen av ett uppbyggt fantiserande. Att på ljus dag tillfoga ett oskyldigt barn de massiva skador som GM gjorde tyder på en enormt stor uppbyggd drift för att mörda. Troligtvis har GM mördat ett antal år tidigare, genomgått en avkylningsperiod (efter det att fantasin har blivit tillfredsställd) för att sedan träda in i en uppbyggnadsperiod.

En fråga till er som är kunniga inom polisens rutiner för DNA-testning: testas ett DNA som är upphittat på en mordplats automatiskt mot alla DNA upphittade på andra mordplatser eller måste det göras specifikt mot ett visst mordfall?
Citera
2013-12-09, 00:53
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:

Att han slänger kniven så snart som möjLigt är väl inte så märkligt? Han vill väl helt enkelt inte riskera att ha mordvapnet i fickan om han skulle bli stannad för utfrågning av någon av de polispatruller som nu måste vara på väg till mordplattsen. Att han väljer att behålla mössan så länge som möjligt känns också helt naturligt. Onödigt att knalla hem från mordplattsen med ansiktet helt omaskerat om någon skulle få syn på honom. Med en mössa neddragen till ögonbrynen blir det iaf tile svårare för eventuella vittnen att beskriva hans utseende på Polisen. Bäst att behålla denna så länge som möjligt alltså.
Citera
2013-12-09, 12:48
Medlem
rapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary
Och vad skulle sådana handgripligare undersökningar bestå av? Att medlemmar på Flashback ger sig ut och tvångstopsar alla som var mellan 13-30 vid tidpunkten för mordet?

Den här typen av mord löses med knivskarpa gärningsmannaprofiler, tips från allmänheten och topsning en masse. Hade polisen haft tillgång till sökningar sjukjournaler hade detta varit löst för länge sedan eftersom GM med största sannolikhet har varit i kontakt med sjukvården pga psykiska problem, självmordstankar och missbruk av diverse droger. Men den möjligheten finns inte. Alltså behöver polisen ha hjälp av allmänheten. Allmänheten är typiskt sett alla människor som kollar på veckans brott och efterlyst samt de aktiva medlemmarna på Flashback som klurar sig fram till en trolig gm-profil som sedan andra mer passiva FB-läser och funderar över. Kanske, om polisen har tur, är någon av dessa hundratals tips från de passiva medlemmarna värt något. Det är i princip den enda chansen polisen har att få fast mördaren såvida denne inte begår ett nytt mord och då åker fast.

Personligen tror jag inte att detta är första mordet denna person har begått. Detta dubbelmord är ett eskalerat beteendemönster hos en seriemördare. Det första mordet var antagligen mer behärskat och mindre "spektakulärt" (dåligt ordval, men i brist på annat ord). Detta dubbelmord var okontrollerat, obehärskat, oplanerat, vårdslöst och kulmen av ett uppbyggt fantiserande. Att på ljus dag tillfoga ett oskyldigt barn de massiva skador som GM gjorde tyder på en enormt stor uppbyggd drift för att mörda. Troligtvis har GM mördat ett antal år tidigare, genomgått en avkylningsperiod (efter det att fantasin har blivit tillfredsställd) för att sedan träda in i en uppbyggnadsperiod.

En fråga till er som är kunniga inom polisens rutiner för DNA-testning: testas ett DNA som är upphittat på en mordplats automatiskt mot alla DNA upphittade på andra mordplatser eller måste det göras specifikt mot ett visst mordfall?

Den "troliga, framklurade Gm-profil" du pratar om är per definition oerhört svår att rama in, och resultatet ser vi idag. Du vet att man tagit fram en fantombild t.ex? Som så klart inte heller ledde någonstans. Visst kan man dra väl grundade slutsatser kring gärningen och Gm. Frågan är snarare vad man egentligen vill? Sitter inte och förespråkar privatspaning, men definitivt inte att endast löst spekulera sida upp och ner, som bara bidrar till förvirring och vidare spekulationer...besvärligt

Med detta inte sagt att mycket av trådens innehåll inte skulle vara av kvalitet.
Citera
2013-12-09, 17:17
Medlem
Harpys avatar
Hur ofta händer det att DNA-jämförelser blir falskt negativa? (Om man bortser från medveten manipulation av personal eller andra varianter av den mänskliga faktorn)
Citera
2013-12-09, 18:02
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Tjena Massepojken! Tror du som mig att det är en vanlig kille eller en psykopat / udda person? Polisen har ju mer eller mindre enbart riktat in sig på att det är en galning, nej ja tror faktiskt som Leif GW i detta fall. Har haft mycket att göra på senaste tiden men vore kul om diskussionerna kunde ta fart igen, GM ska åka fast!

Tja!

Jag är inne på att vi har att göra med en mer normal GM än vad polisen tror. Tror att hans profil i mångt och mycket påminner väldigt mkt om Varbergsmannen.

Precis som denne så tror jag GM var tillrest till Lkp. Hans ärende var något i stil med att försöka få hem sin missbrukande mamma som uppehöll sig i en till ICA närbelägen lägenhet.

Jag har skrivit om min teori tidigare i tråden. Sömnlöshet och en enorm frustration fick GM att gå in i psykos när han vart triggad av lille mohammed.

Jag har via PM fått tips på 3st hus i extrem närhet till ICA där det bodde pundare och annan stök.
En miljö där GM mittt bland pundare/alkisar kan ha passerat helt obemärkt.

Tyvärr missade man kartläggningen av de mest aktuella husen direkt efter morden och nu är det troligtvis försent.

Skulle man återigen ta upp utredningen så kan jag bidra med dessa 3 adresser.

En annan sak som 2st olika nicks har tipsat om är en byggarbetare från Estland som skall ha bott i en källarlokal ca 50 meter från ICA. Åldern på denna skall ha varit runt 30 år.
Denne skall haft någon form av udda beteende, oklart vad.

Om polisen har kollat upp honom har jag ingen aning om. Han var enligt en av UL snusare.
Senast redigerad av massepojken 2013-12-09 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in