2013-12-08, 00:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Hur stor omnejd och vilka koordinater?
I FUP, del 3, finns kartan upprepade gånger.
Citera
2013-12-08, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. MB alltså.

2. Den ena sidan av myntet är att det är relevant för utredningen. Den andra sidan av myntet är att det kan vara en falsk tillvitelse, map. 'gärningen'. Givetvis kan MB förstås polisanmäla exet för det där ifall denne har något intresse av saken. Men risken är ju uppenbar att ungen, som idag troligen är vuxen skulle säga 'min mamma har rätt'. Varvid MB skulle framstå i dålig dager. Men det är ett väldigt fifflande och myglande som framträder i den där fupen.

3. Du menar slasken, dela med dig.

Inte slasken, fler förhör från rättegången och slutpläderingarna förhoppningsvis
klart jag delar
Citera
2013-12-08, 00:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
OM hon varit ett hot mot paret Berg finns det mycket enklare sätt att lösa situationen på än att döda den stackars förälskade flickan.
Ett konsekvent "Slut" eller varför inte en polisanmälan i värsta fall OM hotet varit så pass alvarligt att det var värt att döda för.

Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Mitt fetade.

Där slog du huvudet på spiken. Medelålders och äldre män är fåfänga, väldigt fåfänga. Att då få uppmärksamhet och beundran av en "fräsch" och "ung" kvinna är för dem som en skänk från ovan. Jag tänkte speciellt på detta när jag lyssnade på tingsrättsförhöret med MB. Han ville ju både ha kakan och äta den. Han hade definitivt inte för avsikt att avsluta kontakten med VB, vad han än säger. Han fixade det inte. Hon var hans ego-boost...och han hade blivit beroende...

Var hotet så pass allvarligt att det var värt att döda för.?

Ja, jag tror det. Som Spindelfrida skriver: "han fixade det inte. Hon var hans ego-boost", och så långt håller jag med. Men jag tror också att MB kände att han kommit till änden av ett rep - under honom såg han avgrunden i form av våldtäktsanmälan, skandalisering och affärsverksamheten/inkomstkällorna, (Sushi-restaurangen och karatetränarjobbet) i ruiner. Familjen MB/AN var till sist en familj i kris till följd av MB:s promiskuösa leverne, och det var en familj i kris som såg som sin enda utväg att döda Vatchareeya Bangsuan. Och i denna mordkomplott fick de på något sätt med sig KJ - och, förmodligen, någon eller några av KJ:s kompisar.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-08 kl. 01:00.
Citera
2013-12-08, 00:58
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur kom blod från en levande VB på tejprullen?
Hur vet vi att det verkligen var blod från en levande VB på tejprullen?

"Ingen liklukt." är inget bra svar. Kan vara en så liten mängd att hunden inte registrerar det. Kan vara tillräckligt "färskt" för att kroppen inte ska ha hunnit brytas ner nog mycket. Eller VB var medvetslös/döende (men inte död) när det hamnade där. ...eller hunden kan ha gjort ett misstag.

Så...hur kan vi vara säkra att VB var vid liv när blodet kom i kontakt med rullen?
Citera
2013-12-08, 01:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter

"Ingen liklukt." är inget bra svar. Kan vara en så liten mängd att hunden inte registrerar det. Kan vara tillräckligt "färskt" för att kroppen inte ska ha hunnit brytas ner nog mycket. Eller VB var medvetslös/döende (men inte död) när det hamnade där. ...eller hunden kan ha gjort ett misstag.

Så...hur kan vi vara säkra att VB var vid liv när blodet kom i kontakt med rullen?
Ska vi lita på jyckarna eller inte? De som hävdar att KJ är skyldig litar på Uno som markerade i trunken. Jag har givit flera exempel på där Unos kapacitet kan ifrågasättas.
Citera
2013-12-08, 01:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter

Enligt ett justitieråd är likhundsmarkering ett bevis. Justitieråden sitter i Högsta Domstolen så dom bör ju ha rätt värderingar då det gäller bevis.

Inte så konstigt iofs eftersom det även är gångbart bevis i andra länder.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-08 kl. 01:34.
Citera
2013-12-08, 01:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Enligt ett justitieråd är likhundsmarkering ett bevis. Justitieråden sitter i Högsta Domstolen så dom bör ju ha rätt värderingar då det gäller bevis.
Vilket justitieråd då? Lambertz ? Eller har du belägg för att det är något annat justitieråd?
Citera
2013-12-08, 01:14
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hur mycket sex har förekommit mellan KJ och VB egentligen ? Går detta att utläsa eller få en uppfattning om genom sms/facebook ? Jag betvivlar att KJ fick så mycket fett på sylen av VB som han vill ge sken av, han var nog nöjd med en flaska Norrlands Guld & ett paket margarin inne på figgan.

Har det framgått OM de över huvud taget haft sex sedan KJ gjorde slut 2012? Utöver KJ's egen utsago?
Citera
2013-12-08, 01:17
Medlem
Sitter inte med FUP framför mig men funderar fortfarande på omkopplingen av VBs telefon 20.32 och 20.38... hur såg KJs telefonuppkoppling ut under den tiden? Det enda jag kan relatera till den tiden är MBs hemkomst? Det måste finnas något samband med någon av dem och hennes telefons uppkopplingar. Blir inte klok varför telefonen skulle betett sig så om den befunnit sig i KJs kvarter hela den tiden om den inte blivit temporärt skärmad i någon källare eller dylikt?
Citera
2013-12-08, 01:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

När det gäller mobiltelefoni verkar flera här i tråden svårt att ta in fakta och jag undrar verkligen vad det beror på. Kan det vara avsaknad av studielån kanske?

MrFold, vi har våra meningsskiljaktigheter du och jag och jag respekterar dina åsikter men nu försöker jag verkligen hjälpa dig att reda ut detta grundligt.

Läs i FUP på sidan 863, punkt 1 "Signaleringslista"

Läs sedan FUP sidan 871, rad 31 och 32.

Förklara nu för mig hur du tolkar denna info.

Jag svarar alltid på frågor som inte är nonsens, fast jag tycker att du kör runt i detaljer här istället för att kommentera min kritik av dina övergripande slutsatser.

- Uppkopplingen av Kristoffers telefon kl 20.26 den 4:e maj är uppenbarligen en automatisk uppdatering

Det här är förstås inget motbevis för att VB:s telefon kan ha tappat kopplingen mot 3G uppe i hans lägenhet av ett eller annat skäl. Jag väntar fortfarande på kommentarer från dig om detta. Har googlat själv utan att hitta något mer matnyttigt än det jag visste av egen erfarenhet egentligen: Ibland kan man tappa sin 3g-uppkoppling för en kortare eller längre period av skäl som kan vara svåra att begripa när man har begränsade kunskaper om mobilteknik.
Citera
2013-12-08, 01:44
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ska vi lita på jyckarna eller inte? De som hävdar att KJ är skyldig litar på Uno som markerade i trunken. Jag har givit flera exempel på där Unos kapacitet kan ifrågasättas.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jo, man ska lita på dom och se dom som bevis.

Jag önskar att jag visste mer om likhundar är vad jag faktist gör. (Eller kanske inte, tror inte jag skulle ha så stor nytta av det i vardagen.) Så, jag börjar med att erkänna att jag helt enkelt inte vet vad jag pratar om.

Däremot så måste det finnas någon sorts gräns för vad hunden ska känna för att den ska markera.

Vad säger att blodet på tejpen kan mycket väl vara från en nyligen avliden och allt annat än levande VB. Kan vara innan den magiska 20-minuters gränsen då det sägs att likhundarna ska kunna börja känna lukten. Jag påstår att det skulle nog till och med kunna vara efter 21 minuter...eller lite mer, eftersom det är en så liten mängd. (Och med "mer" menar jag inte timmar eller dagar.)

Nedbrytningen är en process och det är stor skillnad på något som varit dött i 20 minuter och något som varit dött i ett par dagar. Och det vet jag. Min källa för det är mina katter jag hade, det var stor skillnad på möss som man hittade i skon och på den som man kunde lukta sig fram till som låg gömd i en garderob. (Behövdes ingen hundnos där inte.)

Vet inte om jag lyckades förklara vad jag menade, det är lite för sent för väl uttänkta argument.

Så...varför är det då så säkert att blodet på tejpen kommer från en levande VB?
Citera
2013-12-08, 01:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Sitter inte med FUP framför mig men funderar fortfarande på omkopplingen av VBs telefon 20.32 och 20.38... hur såg KJs telefonuppkoppling ut under den tiden? Det enda jag kan relatera till den tiden är MBs hemkomst? Det måste finnas något samband med någon av dem och hennes telefons uppkopplingar. Blir inte klok varför telefonen skulle betett sig så om den befunnit sig i KJs kvarter hela den tiden om den inte blivit temporärt skärmad i någon källare eller dylikt?

Du har aldrig tappat din 3G-koppling? (se även min diskussion med Zero73 ang detta med telefonen)

Varför skulle det ha något med MB:s hemkomst att göra? Hon befinner sig under KJ:s basstation, över 4 KM därifrån.

Jag vill också påpeka att vi saknar ett referensmaterial att jämföra med. Vi har bara en signaleringslista för Vatchareeya för den 4e maj. Vi vet inte om telefonen brukade tappa sin 3G-anslutning vid andra tillfällen, på andra platser. Kanske var det normalt, kanske var det ett tecken på att något hände med telefonen. Hypotesen att det skulle bero på att hon promenerar in i radioskugga precis som Quarrel går inte ihop med andra uppgifter i utredningen och ingen har heller hittills presenterat ett enda rimligt skäl till varför hon skulle promenera där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in