2013-12-07, 22:24
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Sett dementa människor själv plus att du får inte en förmyndare bara sådär utan riktiga skäl. Ingen läkare skriver såna papper utan att ha torrt på fossingarna, tror du förresten inte att vårdpersonalen hade skrikit rakt ut om dom hade en fullt frisk människa fången på hemmet?
Det är möjligt, men nu har inte Alice fått någon förmyndare. Hon är inte omyndigförklarad.
Allt hon fått är en förvaltare av sin egendom.....men denne förvaltare tycks ha fått för sig att hon får styra allt, att hon "är sin huvudman".
Citera
2013-12-07, 22:25
Medlem
hängballens avatar
Vissa här tror att barnen bara ser till det blivande arvet, vad tror ni Malmsjö sitter i tv rutan för? MEDIAKÅT kallas hans idiotiska beteende. Han tror sig veta precis vad som är bra för kärringen han. Stå utanför hemmet och sjunga allsång haha vilket päron.
Citera
2013-12-07, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Fast dom personerna du har engagerat dig i kanske inte har varit några världsstjärnor som unga, som haft möjlighet att skaffa sig en sådan ofantligt stor bekantskapskrets som den mycket sociala Alice Babs tydligen har gjort...men...nu är hon nära 90 år och dement...hennes egna barn inser att hon inte kan vara igång som förr...hon har många runt omkring sig ändå nu, och det är tillräckligt...varför ska man inte respektera det?

Man ska inte respektera det, därför att det spelar ingen roll vad Alice Babs har varit som ung, eller hur stor bekantskapskrets hon har. Det finns något som heter nära vänner. Som alla medborgare har hon rätt att kommunicera med sina vänner. Rätt att slippa vara inlåst. Rätt att ta emot blommor. Rätt att gå i kyrkan.

Hon har, oavsett hur dement hon är sina mänskliga rättigheter. Det är olagligt som Titti och Co beter sig. OLAGLIGT, fattar du?!
Citera
2013-12-07, 22:30
Avslutad
Citat:
Vissa här tror att barnen bara ser till det blivande arvet, vad tror ni Malmsjö sitter i tv rutan för? MEDIAKÅT kallas hans idiotiska beteende. Han tror sig veta precis vad som är bra för kärringen han. Stå utanför hemmet och sjunga allsång haha vilket päron.

Jag skulle bli j-t glad om mina vänner stod och sjöng utanför huset där jag hålls fången.
Vem vet vad som är bäst för Alice? Du vet inte, inte heller jag, däremot....

Alice själv.
Citera
2013-12-07, 22:31
Medlem
Citat:
Jag har två saker att säga nu.....dels, Alice Babs är ju faktiskt alzheimersjuk (vet inte vad som är bäst för henne)...och...dels, Alice Babs har samlat på sig alldeles för många vänner, så hon tyvärr inte kan träffa alla när hon nu har blivit det....och eftersom hon naturligtvis inte klarar av att sålla så får hennes allra närmaste göra det...

Jaha. Det var din åsikt - ungefär som kyrkoherden som hade sin åsikt om Alice på sin tid. Alla har vi rätt till våra åsikter.

Alice själv är inte nöjd med den sållningen hennes "närmaste" har gjort. Hon vill protestera. Hon vill träffa sina vänner trots att de kanske inte heller passar "i normen".

Alice skiter i om någon tar illa vid sig ifall hen ser hennes pyjamas i media.

Hon skiter högaktningsfullt ifall hennes egen förvaltare anser det vara olämpligt att rullas in i kyrkan för att höra något som hon själv gillar - men förvaltare inte förstår sig på.

Hon har kanske några år kvar i livet. Vad fan ska hon bry sig om andra människor moralpredikan hit och dit?

Hon har redan blivit kallad för dittan och dattan under sitt liv. Kritiserad av kyrkan för att hon ville dansa och sjunga. Slyna och negermusikälskare. Någon som borde tuktas och piskas..

Återigen: vem är sjukast? De som kritiserade henne då, de som kritiserar henne nu - eller den stackars "patienten" själv?
Citera
2013-12-07, 22:33
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jag skulle bli j-t glad om mina vänner stod och sjöng utanför huset där jag hålls fången.
Vem vet vad som är bäst för Alice? Du vet inte, inte heller jag, däremot....

Alice själv.
Nej allra minst Alice, hon är dement och skulle med lätthet kunna gå ut naken mitt i vintern om möjlighet fanns och benen bar henne.
Citera
2013-12-07, 22:34
Medlem
Citat:

Alla artister, skådespelare, filmstjärnor är mer eller mindre uppmärksamhetssökande. Så även Alice´s egen dotter som också vill att man ska "titta på henne". Så även hennes man. Annars skulle de inte uppträda inför publik. De gillar helt enkelt för att bli sedda av många när de gör något de själva gillar.
Citera
2013-12-07, 22:37
Medlem
Citat:
Tur jag slipper vänta...ingen har tagit ifrån mig min dator, har inte funnits någon anledning tydligen (fast jag vet att vissa här skulle vilja det)

Tvärtom. Vi är här för att slåss för din rätt att få behålla din dator oavsett det dementa innehållet i dina inlägg..

Det är förvaltaren och Titti som önskar att de skulle få "bestämma" när, hur ofta och under vilka omständigheter det skulle vara "passande" ur DERAS synpunkt att svara på en viss tråd - som de själva skulle bestämma ÅT dig. Inte den här tråden troligtvis utan kanske något om trädgårdsskötsel..
Citera
2013-12-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Alice själv säger på bandet att utan Benny och Eva hade hon inte ÖVERLEVT. Hon säger inte att utan sina barn och särskilt Titti hade hon inte överlevt..
Det kan säkert kännas bittert, otacksamt och väcka svartsjuka hos barnen ifall deras gamla mamma föredrar att umgås med andra - till och med lite nyare vänner - än med Titti med äkta make eller de andra barnen. Men det måste väl ändå vara mammas eget beslut.
Den som älskar någon unnar henne även möjlighet att berikas av andras sällskap. Trots att man samtidigt kan känna sig lite åsidosatt - igen..

Det är nästa som man kan misstänka att "Benny och Eva" är typiska bondfångare...detta är en "klassiker"....
Citera
2013-12-07, 22:41
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Nej allra minst Alice, hon är dement och skulle med lätthet kunna gå ut naken mitt i vintern om möjlighet fanns och benen bar henne.

Är det något du vet menar du?

Poängen är att förvaltaren har tagit sig rätten att låsa in Alice, sålla bland vänner samt flytta på henne.....men dels har hon inte den rätten och dels har hon inte kompetensen.
Allt som krävs för att vara förvaltare är typ inga betalningsanmärkningar och ha erfarenhet.....

Förvaltarens uppdrag är inte att bestämma över Alice liv eller bedöma Alice umgänge, förvaltarens uppdrag är att förvalta Alice egendomar.

Att inte familjen reagerat över att Alice blev inlåst på sitt rum, något som definitivt inte är något man gör oavsett hur dement man är, gör att man reagerar ....någon måste göra det om inte de närmast anhöriga gör det, oavsett orsak.
Citera
2013-12-07, 22:42
Medlem
Citat:
Det är nästa som man kan misstänka att "Benny och Eva" är typiska bondfångare...detta är en "klassiker"....

Men de har inget att "fånga". Inser du inte detta? Förmögenheten är säkrad. I Alice rum finns inget att stjäla..

Menar du att de skulle bära storbilds tv:n med sig ifall de fick chansen?
Citera
2013-12-07, 22:45
Avslutad
Citat:

Hur vet du exakt hur dement hon är, har du personlig kontakt med henne?
Och vad har det att göra med att inte få blommor, att förvägras att träffa sina vänner eller att gå till kyrkan och lyssna på musik?
Senast redigerad av Passepartout 2013-12-07 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in