Citat:
Det är många som säger sig ha jobbat med dementa som uttalat sig - även här i tråden - och som inte alls håller med dig. Och här har du en till. Förutom att jag haft och har dementa släktingar så har jag även jobbat med dementa och jag håller inte heller med dig. Dementa fungerar inte likadant allihop och det som är bra för en behöver inte vara det för en annan. Jag tror att vi som jobbat med demensvård säger samma sak i detta fall och jag blev glad när jg såg detta i Expressen. Äntligen någon som skriver som det är.
http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2013/12/alice-babs-program-med-dalig-eftersmak/
Alla borde någon gång jobba med dementa för att förstå.
Jag hade själv inte en aning innan jag började och har lärt mig mycket.
http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2013/12/alice-babs-program-med-dalig-eftersmak/
Alla borde någon gång jobba med dementa för att förstå.
Jag hade själv inte en aning innan jag började och har lärt mig mycket.
Citat:
När man blir dement så blir man ofta en helt annan person än vad man varit. Vissa blir aggressiva , andra blir som små barn och äter blomjord och andra tappar talet. Det finns lika många olika varianter som inte alltid är så roliga för vänner och anhöriga se och detta tror jag inte folk förstår eller har sett.
Du vet inte att detta gäller Alice. Det är befängt att påstå att eftersom du tycker att dementa "ofta" blir en annan person så är det säkert bäst för Alice att hållas isolerad från andra. Det kan ibland vara precis tvärtom: att gamla vänner som man haft sen ungdomen är en källa till stor glädje när man nu mest minns det gamla. Vi vet inte hur det är med det och vi har bara Tittis ord på att hon är "gravt" dement.
Och...hittills har ingen lyckats förklara varför en vän hon känt i sextio år inte får träffa henne. Eller varför anhöriga blir arga över att gamla vänner skickar ett kort eller en blomma ibland. Eller varför Alice flyttades i ett huj när IVO kom med svidande kritik av behandlingen. Eller varför förvaltaren som verkar förväxla sig själv med Gud polisanmäler folk för att de hälsat på Alice.
Många gravade hundar är mitt intryck.