2013-12-07, 15:08
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Jag tror att vi som jobbat med demensvård säger samma sak i detta fall och jag blev glad när jg såg detta i Expressen. Äntligen någon som skriver som det är.
http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2013/12/alice-babs-program-med-dalig-eftersmak/

Alla borde någon gång jobba med dementa för att förstå.
Jag hade själv inte en aning innan jag började och har lärt mig mycket.
Det är många som säger sig ha jobbat med dementa som uttalat sig - även här i tråden - och som inte alls håller med dig. Och här har du en till. Förutom att jag haft och har dementa släktingar så har jag även jobbat med dementa och jag håller inte heller med dig. Dementa fungerar inte likadant allihop och det som är bra för en behöver inte vara det för en annan.
Citat:
När man blir dement så blir man ofta en helt annan person än vad man varit. Vissa blir aggressiva , andra blir som små barn och äter blomjord och andra tappar talet. Det finns lika många olika varianter som inte alltid är så roliga för vänner och anhöriga se och detta tror jag inte folk förstår eller har sett.

Du vet inte att detta gäller Alice. Det är befängt att påstå att eftersom du tycker att dementa "ofta" blir en annan person så är det säkert bäst för Alice att hållas isolerad från andra. Det kan ibland vara precis tvärtom: att gamla vänner som man haft sen ungdomen är en källa till stor glädje när man nu mest minns det gamla. Vi vet inte hur det är med det och vi har bara Tittis ord på att hon är "gravt" dement.

Och...hittills har ingen lyckats förklara varför en vän hon känt i sextio år inte får träffa henne. Eller varför anhöriga blir arga över att gamla vänner skickar ett kort eller en blomma ibland. Eller varför Alice flyttades i ett huj när IVO kom med svidande kritik av behandlingen. Eller varför förvaltaren som verkar förväxla sig själv med Gud polisanmäler folk för att de hälsat på Alice.
Många gravade hundar är mitt intryck.
Citera
2013-12-07, 15:14
Medlem
Citat:
Jag tror att vi som jobbat med demensvård säger samma sak i detta fall och jag blev glad när jg såg detta i Expressen. Äntligen någon som skriver som det är.
http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2013/12/alice-babs-program-med-dalig-eftersmak/

Jag har några invändning:

1) det är FÖRBJUDET att låsa in gamlingar oavsett om de råkar vara dementa. Detta har ju behandlats redan tidigare i tv och annan media många gånger och äldreboende som gör detta har blivit starkt KRITISERADE. Man har uppmanat dem att anställa fler personal för att kunna hålla koll på sina inneboende - istället för att låsa in dem.

2) Hon skriver att förvaltaren tänker på huvudmannens bästa. Skitsnack. Dessa förvaltare är ju POLISANMÄLD sedan tidigare just för att hon INTE gör det. Hon tänker på sin egen ekonomi istället.

Södertälje kommun fick nog och krävde en förklaring i form av kvitton. Så avsa sig Arenbjörk alla sina uppdrag som god man/förvaltare - men tog an sig detta fall i stället. I en annan kommun..

Det finns ekonomiska och psykologiska intressen från denna förvaltares sida att kunna "bestämma" över andra människors liv. Hon tycks njuta av att kunna säga sista ordet. Därutöver förbättrar hon sin egen ekonomi på ett oetiskt sätt.

Förvaltaren får ersättning för sitt arbete. Det är inte menat att en förvaltare ska kunna driva arbetsuppdrag till sitt egna företag för att sen kunna fakturera kommunen för dessa..
Citera
2013-12-07, 15:17
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:
När gjordes denna intervju med henne?

Det vet jag inte, men det var efter hennes stroke.

Så här skriver Ann Allan (Jan Allan, född den 7 november 1934 i Falun, är en svensk kompositör och musiker (trumpet) Var till exempel tillsammans med Alice med om inspelningen av filmen Sommarflickan, 1955)
Citat:
Det är nu ett drygt år sedan min man Jan fick ett telefonsamtal som skulle förändra bådas våra liv. Alice hade just mottagit en gåva i form av en cd-box innehållande fyra cd-skivor med Bengt Hallberg, Georg Riedel och honom själv som en hälsning från de tre musikanterna. Alice ringde och tackade och var strålande glad.
De samtalade länge, länge. Hon var precis som förr i världen; pigg, alert och skarp i sitt intellekt och hon bad Jan att hälsa på henne.

Det var så det hela började. Åtminstone för mig och Jan.
För Alice hade det börjat långt tidigare och hon skulle snart komma att berätta …
Hon bad mig och ännu en skribent att gå ut med hennes historia.
Citera
2013-12-07, 15:19
Medlem
Citat:
Dementa ger ofta ett klart och redigt intryck och det känns och låter hur naturligt som helst men det kan "snurra " rejält i huvudet ändå.
Ofta när de rymmer ut från boenden tar de sig långt beroende på deras redliga intryck men de har egentligen inte en susning.
Om hon är så klar och redig som du säger varför hör hon då inte av sig.
Det finna väl personal runt henne om hon är på ett boende och om hon inte är på ett boende så har hon väl annan hjälp.
Du menar att folk håller henne fången mot hennes vilja och då måste ju detta polisanmälas i såna fall.
Jag tror inte alls det är så utan kvinnan är gammal och 90 år och behöver lugn och ro.
Låt henne få värdiga sista år utan all denna mediauppståendelse.

Du tycks varken ha läst tråden eller sett tv-prgrammet.

Hennes rumsdörr var LÅST UTIFRÅN. På dörren stod en lapp där det påpekades att dörren ALLTID skulle hållas låst. Utifrån.

Hon har blivit fråntagen sin telefon. Hon kan inte ringa utan FÖRVALTARENS godkännande. Ingen kan ringa till henne utan förvaltarens godkännande.

OM man vill ge Alice lugn och ro så kunde man ge henne en telefon med spärr för inkommande samtal förutom från vissa i förväg valda nummer. Sen kunde hon själv välja ifall hon ville ringa till någon - och när. Hon skulle ha kunnat skicka hälsningar till andra, inte lika nära kompisar.

Jag själv skulle bli skogstokig om jag var tvungen att fråga Arenbjörk ifall jag fick ringa till min bästis sen 40 år tillbaka. Och hon dessutom sa nej!

Alice har kompisar sen 60 år tillbaka - de får inte längre kontakta Alice och Alice får inte ringa dem.

Upprörande är bara förnamnet.
Citera
2013-12-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Du talar utifrån en generell problematik kring dementa, men verkar inte ha hört Alice intervju eller förstått vad det är hon (och många andra) protesterar mot.

Demenssjuka som gör saker som utgör fara för sig själv och andra kan placeras på låsta avdelningar tex, men inlåsta på sitt rum blir de inte som skett i detta fall. Detta trots att Alice var sängbunden och inte kunde ta sig ut av egen maskin.

Alice har försökt höra av sig....de tog då telefonen ifrån henne.
Personalen på boendet har fått besked att alla beslut ska tas av förvaltaren, något som visat sig vara helt uppåt väggarna. Se pressmeddelandet här: http://www.rfs.se/debatt_opinion/Pressmeddelanden/Pressmeddelande-Felaktiga-uttalanden-om-forvaltares-behorighet-i-Alice-Babs-dokumentar/

Ja, jag anser att det förvaltaren gjort är ett brott, eller flera brott, mot sin huvudman.

Även hon som stod som ansvarig för vården för Sjötäppan. Som du själv skriver FÅR man INTE låsa in gamlingar i sina rum..

Hon borde också anmälas. Jag undrar hur många till på samma boende som ligger inlåsta i sina rum.

En inspektion vore på sin plats.
Citera
2013-12-07, 15:26
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Dementa ger ofta ett klart och redigt intryck och det känns och låter hur naturligt som helst men det kan "snurra " rejält i huvudet ändå.
Ofta när de rymmer ut från boenden tar de sig långt beroende på deras redliga intryck men de har egentligen inte en susning.
Om hon är så klar och redig som du säger varför hör hon då inte av sig.
Det finna väl personal runt henne om hon är på ett boende och om hon inte är på ett boende så har hon väl annan hjälp.
Du menar att folk håller henne fången mot hennes vilja och då måste ju detta polisanmälas i såna fall.
Jag tror inte alls det är så utan kvinnan är gammal och 90 år och behöver lugn och ro.
Låt henne få värdiga sista år utan all denna mediauppståendelse.
Du verkar ju inte ha satt dig in i någonting övh
Hon behöver hjälp för att ringa men hon får inte lov att ringa folk om inte förvaltaren godkänt det.
Citera
2013-12-07, 15:27
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du tycks varken ha läst tråden eller sett tv-prgrammet.

Hennes rumsdörr var LÅST UTIFRÅN. På dörren stod en lapp där det påpekades att dörren ALLTID skulle hållas låst. Utifrån.

Hon har blivit fråntagen sin telefon. Hon kan inte ringa utan FÖRVALTARENS godkännande. Ingen kan ringa till henne utan förvaltarens godkännande.

OM man vill ge Alice lugn och ro så kunde man ge henne en telefon med spärr för inkommande samtal förutom från vissa i förväg valda nummer. Sen kunde hon själv välja ifall hon ville ringa till någon - och när. Hon skulle ha kunnat skicka hälsningar till andra, inte lika nära kompisar.

Jag själv skulle bli skogstokig om jag var tvungen att fråga Arenbjörk ifall jag fick ringa till min bästis sen 40 år tillbaka. Och hon dessutom sa nej!

Alice har kompisar sen 60 år tillbaka - de får inte längre kontakta Alice och Alice får inte ringa dem.

Upprörande är bara förnamnet.

Intervjun är lagd på You Tube på ABs egen begäran. Texten under är tagen därifrån

Publicerad den 13 jun 2013
Alice Babs ville att vi skulle gå ut i media och berätta om hennes situation, inte bara för sin egen skull utan hon menade att det säkert finns många fler gamla som hamnat i samma situation. Då avrådde vi vänner henne men nu har alla sagt sitt i tidningar, utan att Alice vilja i något fall kommit fram, så nu är det dags att hon äntligen får tala själv.

Detta har hänt. Alice har fått en förvaltare som utan motivering har beslutat att Alice gamla vänner inte längre får besöka eller ringa henne. Förvaltaren och äldreboendet isolerar och gör flera frihetsberövande åtgärder som går emot Alice egen vilja. Omsorgen lyssnar bara på barnen och Alice känner sig behandlad som en byfåne (hennes eget ordval).

Alice överklagade tingsrättens beslut om förvaltare, men hennes inlaga lämnades utan åtgärd. De ansvariga menade att Alice Babs "uppenbarligen" inte var tillräknelig. Avgör själv vem av parterna som är mest tillräknelig i detta fall. Trots åtskilliga uppvaktningar och tidningsartiklar är det ingen som lyssnar på Alice!

Alice överklagande finns att läsa på www.alicelevandebegravd.blogg.se
Citera
2013-12-07, 15:30
Medlem
Jag vet från Alices överklagande att läkaren som skrivit intyg om förvaltning inte har träffat Alice.
Detta är bara ett av alla uppseendeväckande avsteg från praxis och vedertagen vetenskap som man gjort i Alices fall. Hon fick sin påstådda demens direkt efter sin stroke. När hon inte kunde säga emot.

Intervjun gjordes strax efter påsk i år. Dessutom har hon pratat på telefon med journalisterna och då
också varit helt klar. Hon är inte dement. Hon är utsatt för övergrepp. Levande begravd säger hon själv.
Citera
2013-12-07, 15:30
Medlem
Citat:
Jag har jobbat med dementa människor i många år och då framför allt äldre människor.
Det är inte ovanligt att man blir dement och då även personlighetsförändrad när man är 90 år som Alice Babs är.
Visst kan hon hållas inlåst och det är inte så konstigt.
De finns de som fortfarande är enormt rörliga när de är 90 år och går och går och han inga problem motoriskt men de kan inte ta hand om sig själva.
När man blir dement så blir man ofta en helt annan person än vad man varit. Vissa blir aggressiva , andra blir som små barn och äter blomjord och andra tappar talet. Det finns lika många olika varianter som inte alltid är så roliga för vänner och anhöriga se och detta tror jag inte folk förstår eller har sett.
Vissa rymmer ut och kan försvinna för de har som sagt inget omdöme.
Jag förstår om hon "hålls inlåst" som det sägs men det är bara för hennes eget bästa.

När man är kraftigt dement så är en lugn miljö det bästa och att bara kontakt med sina närmaste
Oftast känner personen inte igen dem och desto mindre att de känner igen vänner.
Ofta blandar de ihop anhöriga och kan de inte längre prata så ser man det genom ett leende.
Jag förstår de anhöriga och att de vill skydda sin gamla mor.
Hon har rätt till en bra miljö och bra sista år i livet.
Hon är en känd person som vi ska minnas som hon var och måste respektera att de anhöriga vilja. Vi vet inte hur hon är idag och vad hon kan ta in. Jag tror det handlar om en okunskap från dessa vänner och grannar och jag tycker att någon sakkunnig ska ta tag i detta och förklara för dem hur situationen är. Det som nu händer med alla skriverier är inget som gynnar någon och framförallt inte Alice Babs.

Jag vet inte vad dessa grannar och vänner är ute efter man jag kan bara tycka de ska lämna henne ifred och respektera detta och komma ihåg henne som hon var och bevara de fina minnena.

Hade hon velat ha deras kontakt så hade hon säkerligen hört av sig. Hon är säkert i det tillståndet att hon inte klarar av detta längre och då måste man respektera detta.

Som som hon var - när då?

Som som hon var i 20års åldern? Vid 40? Eller som 89?

Hennes ungdom/medelålderstid försvinner inte någonstans oavsett att man även ser henne som gammal och skröplig dags datum.

Om man inte råkar dö ung då kommer man nog minnas även som gammal - och eventuellt sjuk.

Min familj exempelvis kommer inte att komma ihåg mig - enbart - sådan som jag var när jag tog studenten..
Citera
2013-12-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Intervjun är lagd på You Tube på ABs egen begäran. Texten under är tagen därifrån

Publicerad den 13 jun 2013
Alice Babs ville att vi skulle gå ut i media och berätta om hennes situation, inte bara för sin egen skull utan hon menade att det säkert finns många fler gamla som hamnat i samma situation. Då avrådde vi vänner henne men nu har alla sagt sitt i tidningar, utan att Alice vilja i något fall kommit fram, så nu är det dags att hon äntligen får tala själv.

Detta har hänt. Alice har fått en förvaltare som utan motivering har beslutat att Alice gamla vänner inte längre får besöka eller ringa henne. Förvaltaren och äldreboendet isolerar och gör flera frihetsberövande åtgärder som går emot Alice egen vilja. Omsorgen lyssnar bara på barnen och Alice känner sig behandlad som en byfåne (hennes eget ordval).

Alice överklagade tingsrättens beslut om förvaltare, men hennes inlaga lämnades utan åtgärd. De ansvariga menade att Alice Babs "uppenbarligen" inte var tillräknelig. Avgör själv vem av parterna som är mest tillräknelig i detta fall. Trots åtskilliga uppvaktningar och tidningsartiklar är det ingen som lyssnar på Alice!

Alice överklagande finns att läsa på www.alicelevandebegravd.blogg.se

Det mest skrämmande i sammanhanget är att:

- den gode man har inte lyssnat på Alice
- domstolen har inte heller lyssnat på Alice utan på den gode mannen
- gode mannen har lyssnat på läkaren, kuratorn, sjuksköterskan och de anhöriga. Samma gjorde domstolen.

De ENDA som har lyssnat på Alice är hennes vänner. Nu är de förbjudna att träffa henne mera. Även samtal från goda vänner är uppenbarligen FÖR upprörande för den gamla damen.

Alice vill inte träffa sin egen dotter.

Alice säger att hon börjar tappa livsgnistan. Hon känner att hon inte har något annat att leva för än sina gamla vänner. Som hon nu inte får träffa. Än mindre prata i telefon med.

Jag hoppas att detta ärende går ända till Europadomstolen om så krävs.
Citera
2013-12-07, 15:46
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Som som hon var - när då?

Som som hon var i 20års åldern? Vid 40? Eller som 89?

Hennes ungdom/medelålderstid försvinner inte någonstans oavsett att man även ser henne som gammal och skröplig dags datum.

Om man inte råkar dö ung då kommer man nog minnas även som gammal - och eventuellt sjuk.

Min familj exempelvis kommer inte att komma ihåg mig - enbart - sådan som jag var när jag tog studenten..
Ett tillägg:
Med vilken rätt har någon att skydda bilden av Alice, dvs kändisskapet, på bekostnad av Alice förutom Alice själv?
Alice, personen, är långt mer än en kändis.

Personen Alice har tex i 60 år utvecklat och underhållit vänskap medan hon inte var dement, om den dementa Alice uttrycker att hon vill ha kontakt med sin vän motstrider inte det på något sätt önskan, eller omdömet som den icke-dementa Alice hade.
Vem har rätt att säga att hon har fel och förbjuda kontakt mot hennes vilja?
Citera
2013-12-07, 15:51
Medlem
Citat:

Skrämmande inställning mot de gamla och dementa - både från din och Marteus sida.

Jag skulle inte vilja bli vårdad av varken dig eller henne.

Man är inget kolli bara för att man är gammal/dement/sjuk/i behov av vård.

Det handlar inte heller om att göra livet lätt för den gamles anhöriga och hålla god min med dem så att DE inte blir upprörda. Det handlar inte heller om huruvida personalen anser att låsta rumsdörrar och uteblivna besök från vänner är lättast för de som arbetar på avdelningen.

Barn, kriminella eller sjuka får inte behandlas på det här sättet. Inte heller gamlingar.

Detta tycks vara oerhört svårt för vissa att inse. Uppenbarligen har man inte förstått detta på Sjötäppan - därav kritiken från IVO:s sida.

Jag skulle vilja veta mer om vänskapskorruptionen inom Nacka kommun. VEM rekommenderade Arenbjörk som förvaltare åt vår hovsångerska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in