Jag sitter nu och står mellan Stockholm och Uppsala.
Jag gillar Uppsala mycket mer som ställe att plugga i, lokalerna är trevligare och stan är lugnare och bättre för att plugga.
Dock lutar det åt att jag väljer Stockholm. Anledningen är att det verkar vara betydligt svårare att få höga betyg i Uppsala.
Citat:
Ursprungligen postat av
namgreb
Om du vill bli ordningspolis är en juristexamen lite overkill, men om du å andra sidan bara är ute efter något att falla tillbaka på är en juristexamen bättre än någon sketen kandidatexamen alla gånger i veckan helt oavsett.
Ja säg det, jag vill minnas att de enda siffror som har presenterats avseende betygsfördelningen mellan lärosätena alljämt är siffrorna (gamla vid det här laget) som pekade på att Örebro och SU var snålast med AB-betygen. Om valet således är taktiskt i den meningen att man ska välja det lärosäte som är slampigast med betygen borde SU inte vara det givna valet. Men det är väl fortfarande inne att klanka ner på SU. Eller så utgår man kanske ifrån att det lärosäte som senast fick kritik ifrån HSV också delar ut betyg lättare? Vem vet.
Jag antar att du åsyftar denna artikel:
http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/article154681.ece
Dock har man annars kommit fram till att Uppsala är svårare:
http://www.jusektidningen.se/Arkivet/2008/3/Hogst-betyg-i-Goteborg--lagst-i-Uppsala/
Statistiken som redovisas i
denna post, och som jag klistrar in här, tyder starkt på att Stockholm är lättare än Uppsala:
Andelen AB:
Uppsala VT 12:
T1, juridisk metod, statsrätt, konstitutionell EU-rätt:
17,1 %
T2, skadestånd, avtalsrätt, kontraktsrätt, arbetsrätt, fordringsrätt:
16,6 % (HT 11)
T3, sakrätt, familjerätt, immaterialrätt:
9 %
T4, straffrätt, processrätt:
29,3 %
T5, associationsrätt, skatterätt:
28,2 %
T6, förvaltningsrätt, internationell rätt:
19,9 %
SU läsåret 2011:
JIK:
43 %
C1:
36 %
Statsrätt:
32 %
Folkrätt:
42 %
Europarätt:
30 %
C2:
31 %
C3:
38 %
C4:
36 %
Straffrätt:
23 %
Processrätt:
31 %
FEK:
37 %
Associationsrätt:
28 %
Skatterätt:
34 %
Förvaltningsrätt:
31 %
Rättshistoria:
27 %
NEK:
28 %
IP-rätt:
39 %
Allmän rättslära:
52 %
Med tanke på betygens enorma betydelse för juriststudenterna, anser jag att man bör välja det lärosäte där det är lättast att få höga betyg. Av denna anledningen (endast), väljer jag Stockholm framför Uppsala.
Ni får gärna visa hur jag har fel.