2013-12-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Linklaters ar uttryckligen sagt 70 %, men också att personer med sämre betyg än så kan bli kallade till intervju, om det finns andra meriter som erfarenhet osv. Det finns dock även här en gräns för hur dåliga betyg personen får ha.

Någon uppfattning om den lägre gränsen? Jag förstår att man inte anställer folk med raka B:n och kanske de som mest har B/BA, men om man har 30/70 AB/BA är det ju inte något jag skulle säga vore dåliga betyg, men kan tänka mig att det är "för lågt".
Citera
2013-12-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Någon uppfattning om den lägre gränsen? Jag förstår att man inte anställer folk med raka B:n och kanske de som mest har B/BA, men om man har 30/70 AB/BA är det ju inte något jag skulle säga vore dåliga betyg, men kan tänka mig att det är "för lågt".

Den marginal du kan få med andra meriter utöver dina betyg är väldigt begränsad. Under 50% AB så är det mer eller mindre i regel uteslutet att du blir kallad till intervju.

Har hört från flera håll där delägare beklagat sig över att många jurstuds nu för tiden läser dubbelt eller har extra jobb, t.ex. ek. kand., men där detta tydligt påverkat deras betyg på juristprogrammet negativt. De blir inte kallade till intervju. Detta är förstås helt rimligt, de anställer människor för deras kunskaper i juridik, inte i ekonomi.
Citera
2013-12-06, 20:33
Medlem
Citat:

Om du menar 30 % AB inkluderat specialkurser så är det väldigt lågt imo och långt ifrån byråernas krav, "alla" får ju AB på senare delen av programmet.
Citera
2013-12-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Om du menar 30 % AB inkluderat specialkurser så är det väldigt lågt imo och långt ifrån byråernas krav, "alla" får ju AB på senare delen av programmet.

Ja, lågt håller jag med om, men kanske inte att det skulle vara just dåliga betyg. :P Skall dock erkänna att jag inte tog de två sista terminerna i beaktning.
Citera
2013-12-07, 10:27
Medlem
Jag sitter nu och står mellan Stockholm och Uppsala.

Jag gillar Uppsala mycket mer som ställe att plugga i, lokalerna är trevligare och stan är lugnare och bättre för att plugga.

Dock lutar det åt att jag väljer Stockholm. Anledningen är att det verkar vara betydligt svårare att få höga betyg i Uppsala.

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Om du vill bli ordningspolis är en juristexamen lite overkill, men om du å andra sidan bara är ute efter något att falla tillbaka på är en juristexamen bättre än någon sketen kandidatexamen alla gånger i veckan helt oavsett.

Ja säg det, jag vill minnas att de enda siffror som har presenterats avseende betygsfördelningen mellan lärosätena alljämt är siffrorna (gamla vid det här laget) som pekade på att Örebro och SU var snålast med AB-betygen. Om valet således är taktiskt i den meningen att man ska välja det lärosäte som är slampigast med betygen borde SU inte vara det givna valet. Men det är väl fortfarande inne att klanka ner på SU. Eller så utgår man kanske ifrån att det lärosäte som senast fick kritik ifrån HSV också delar ut betyg lättare? Vem vet.

Jag antar att du åsyftar denna artikel:

http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/article154681.ece

Dock har man annars kommit fram till att Uppsala är svårare:

http://www.jusektidningen.se/Arkivet/2008/3/Hogst-betyg-i-Goteborg--lagst-i-Uppsala/

Statistiken som redovisas i denna post, och som jag klistrar in här, tyder starkt på att Stockholm är lättare än Uppsala:

Andelen AB:

Uppsala VT 12:

T1, juridisk metod, statsrätt, konstitutionell EU-rätt: 17,1 %
T2, skadestånd, avtalsrätt, kontraktsrätt, arbetsrätt, fordringsrätt: 16,6 % (HT 11)
T3, sakrätt, familjerätt, immaterialrätt: 9 %
T4, straffrätt, processrätt: 29,3 %
T5, associationsrätt, skatterätt: 28,2 %
T6, förvaltningsrätt, internationell rätt: 19,9 %

SU läsåret 2011:

JIK: 43 %
C1: 36 %
Statsrätt: 32 %
Folkrätt: 42 %
Europarätt: 30 %
C2: 31 %
C3: 38 %
C4: 36 %
Straffrätt: 23 %
Processrätt: 31 %
FEK: 37 %
Associationsrätt: 28 %
Skatterätt: 34 %
Förvaltningsrätt: 31 %
Rättshistoria: 27 %
NEK: 28 %
IP-rätt: 39 %
Allmän rättslära: 52 %

Med tanke på betygens enorma betydelse för juriststudenterna, anser jag att man bör välja det lärosäte där det är lättast att få höga betyg. Av denna anledningen (endast), väljer jag Stockholm framför Uppsala.

Ni får gärna visa hur jag har fel.
Citera
2013-12-07, 10:49
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutralGuy

Jag gillar Uppsala mycket mer som ställe att plugga i, lokalerna är trevligare och stan är lugnare och bättre för att plugga.

Dock lutar det åt att jag väljer Stockholm. Anledningen är att det verkar vara betydligt svårare att få höga betyg i Uppsala.

http://www.jusektidningen.se/Arkivet/2008/3/Hogst-betyg-i-Goteborg--lagst-i-Uppsala/

Statistiken som redovisas i denna post, och som jag klistrar in här, tyder starkt på att Stockholm är lättare än Uppsala:

Andelen AB:

Uppsala VT 12:

T2, skadestånd, avtalsrätt, kontraktsrätt, arbetsrätt, fordringsrätt: 16,6 % (HT 11)

SU läsåret 2011:

Med tanke på betygens enorma betydelse för juriststudenterna, anser jag att man bör välja det lärosäte där det är lättast att få höga betyg. Av denna anledningen (endast), väljer jag Stockholm framför Uppsala.

Här kan du få än färskare info om betygsfördelningen på SU från 2012: http://www.jurinst.su.se/polopoly_fs/1.149380.1380619345!/menu/standard/file/Betygsstatistik_2012.pdf

Lycka till med ditt val!
Citera
2013-12-07, 11:16
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Här kan du få än färskare info om betygsfördelningen på SU från 2012: http://www.jurinst.su.se/polopoly_fs/1.149380.1380619345!/menu/standard/file/Betygsstatistik_2012.pdf

Lycka till med ditt val!

Den nya studieordningen har ändrat mycket i stockholm, inklusive svårighetsgraden på utbildningen. Tror du kommer bli besviken om du tror att stockholm är enkelt eftersom den nya ordningen är mycket tuffare än den gamla för ett år sedan. Kritiken SU fick har lett till tuffare tag.
Citera
2013-12-07, 11:21
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Den nya studieordningen har ändrat mycket i stockholm, inklusive svårighetsgraden på utbildningen. Tror du kommer bli besviken om du tror att stockholm är enkelt eftersom den nya ordningen är mycket tuffare än den gamla för ett år sedan. Kritiken SU fick har lett till tuffare tag.

Och jag misstänker att du följer den nya studieordningen?
Citera
2013-12-07, 12:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte

Citat:
Ja, lågt håller jag med om, men kanske inte att det skulle vara just dåliga betyg. :P Skall dock erkänna att jag inte tog de två sista terminerna i beaktning.
Jag tycker att ni lyfter någonting väldigt intressant. Fördjupningskurser och betyg. I en artikel där representanter från MSA intervjuas sägs det att ca 2/3 AB är way to go. Men att man skall ha minst 50 % AB på T1-T6. Vilket innebär att byrån delar synen på betyg på fördjupningskurser.

Vissa teorier jag har haft gällande betygen är att man får välja kurserna själv, vilket innebär att det är ämnen som studenterna tycker är roliga och intressanta, vilket resulterar i bättre studiedisciplin, som utmynnar i högre betyg. Men kan detta verkligen vara sanningen? Jag måste erkänna att vissa ämnen som vi har studerat under grundutbildningar har varit djävulskt tråkiga, men man sitter ändå ned och studerar ämnet för att kunna göra bra ifrån sig på tentan.

Ni som har läst eller läser fördjupningskurser, är det någon skillnad i svårighet eller är det bara att man läser ämnen som man är intresserad av?
Citera
2013-12-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutralGuy

Andelen AB:

Uppsala VT 12:

SU läsåret 2011:

Den där listan är ganska missvisande.

Såhär ser det ut från mina egna studier:

Skatterätt: 23%
Förvaltningsrätt: 34%
Straffrätt: 16%
Process: 25%
Rättshistoria: 17%
Folkrätt: 39%
Europarätt: 28%
C1: 25%
C2: 30%
C3: 32%
C4: 35%
Allmän rättslära: 68%
NEK: 12%
IP: 40%
Rättsinformatik: 42%
Associationsrätt: 34%
JIK: 42%
Statsrätt: 13%
FEK: 34%

Sen är det så att procenten för varje kurs på SU måste ligga högre än i Uppsala då vi har många fler betyg. En bättre jämförelse är t.ex. genomsnitt av meritpoäng till ting från varje lärosäte (exkl. sidomeriter). Dessutom har Uppsala en hel extra termin med specialkurser, där i princip alla få AB.

Tycker att du resonerar felaktigt när du stirrar dig blind på några slumpmässiga betygsfördelningar. Är du duktig får du AB, så är det bara. I grunden är det egentligen positivt om du får AB och väldigt få andra får detta.
Senast redigerad av Publicus 2013-12-07 kl. 12:37.
Citera
2013-12-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag tycker att ni lyfter någonting väldigt intressant. Fördjupningskurser och betyg. I en artikel där representanter från MSA intervjuas sägs det att ca 2/3 AB är way to go. Men att man skall ha minst 50 % AB på T1-T6. Vilket innebär att byrån delar synen på betyg på fördjupningskurser.

Vissa teorier jag har haft gällande betygen är att man får välja kurserna själv, vilket innebär att det är ämnen som studenterna tycker är roliga och intressanta, vilket resulterar i bättre studiedisciplin, som utmynnar i högre betyg. Men kan detta verkligen vara sanningen? Jag måste erkänna att vissa ämnen som vi har studerat under grundutbildningar har varit djävulskt tråkiga, men man sitter ändå ned och studerar ämnet för att kunna göra bra ifrån sig på tentan.

Ni som har läst eller läser fördjupningskurser, är det någon skillnad i svårighet eller är det bara att man läser ämnen som man är intresserad av?

Svårighetsgraden är enligt min erfarenhet klart lägre på specialkurserna. Jag har dragit ned rätt rejält på den tid jag pluggar. Man blir aningen rastlös. Att studenterna själva fått välja och därmed är intresserade av ämnet tror jag har rätt så marginell betydelse, detta har jag tyvärr själv fått erfara. Utfört grupparbete (på specialkurs) där medlemmar är väldigt intresserade av ämnet, men är fortfarande helt efterblivna och presterar därefter.
Senast redigerad av Publicus 2013-12-07 kl. 13:03.
Citera
2013-12-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Svårighetsgraden är enligt min erfarenhet klart lägre på specialkurserna. Jag har dragit ned rätt rejält på den tid jag pluggar. Man blir aningen rastlös. Att studenterna själva fått välja och därmed är intresserade av ämnet tror jag har rätt så marginell betydelse, detta har jag tyvärr själv fått erfara. Utfört grupparbete (på specialkurs) där medlemmar är väldigt intresserade av ämnet, men är fortfarande helt efterblivna och presterar därefter.

Delar din uppfattning. Något som bidrar är att examinationsformen ofta är annorlunda, det är inte särskilt vanligt med salstentor, utan mer PM, presentationer etc. I alla fall på SU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in