Citat:
Ursprungligen postat av
Thingol
Hur formulerar ni er när ni hänvisar till lagrum på en tenta? Jag har gjort lite ex-tentor nu inför en kommande tenta i konstitutionell rätt och jag har kommit på mig själv med att hela tiden skriva "Enligt RF 6:7", etc. Det blir lite enformigt att skriva "enligt" hela tiden. Och hur noga är ni i era hänvisningar? Skriver ni endast paragraf och stycke eller även vilken mening ni syftar på?

Du behöver ju inte skriva "enligt" varje gång du hänvisar till ett lagrum. En lösning om du vill hålla ned antalet ord är att använda denna modell: För att mål ska tas upp i HovR krävs PT, RB xx:yy. Du kan även ange lagrum mitt i en mening i en parantes: Huvudregeln vid fall X är att yy (RB:xx:yy), undantag kan dock göras för xyz enligt RB x:y.
Finns ärligt talat hur många sätt som helst att hänvisa till lagrum, bara fantasin som begränsar. Angående noggrannhet så är man så noga som det krävs i det aktuella fallet. Är det viktigt vilket stycke/punkt/mening som avses så får man ange detta. Är det inte viktigt kan man strunta i det. Oftast räcker det med stycke och vilken punkt. Mening ytterst sällan.