2013-07-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Behver kpa mig en ny brbar dator nu till skolstarten och r lite nyfiken p hur det ser ut p frelsningarna ibland juriststudenter.

Mac, mac & mac?
w/e?

Vilken tum skulle ni som sitter p frelsningar sjlva sga r mest optimalt?

Guide me!

mindre n 15 annars orkar man aldrig ta med den, f. r en dator rtt effektiv att ha med sig, man slipper ju konka runt p lagboken ocks. Du fr frmodligen omedvetna sm pluspong i klasskompisarnas medvetande om du dyker upp med nn lite dyrare modell, typ mac, men vem bryr sig egentligen.
Senast redigerad av 2pi 2013-07-30 kl. 17:02.
Citera
2013-07-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lndridCold
Mycket lttad att hra att det r s pass mnga "ldre" som antar utmaningen, fast 70 r vl lite i hftigaste laget. Har du frresten mrkt av det omtalade "juristfenomenet" - att alla efter ett tag likriktas och slutar vara mnniskor, fr att istllet bli jurister?

Bara i min seminariegrupp (och termin 1) s var det 2st ver 30 r, och tror det r 3 som ligger mellan 25 och 30. P cirkus 25 - 30 elever allts.

Antagningsmssigt antogs till T1 p UU VT13 en person 35 r eller ver, men sen ligger det hopklumpat 24-34 r s svrt se t ex hur mnga ver 30 tyvrr.
Citera
2013-08-01, 19:57
Medlem
Veasellls avatar
Nr brjar nollningen? (Lund)
Citera
2013-08-02, 01:25
Medlem
Ngon mer som ska brja i Stockholm till hsten? Har nnu inte ftt ngon information i brevldan och brjar bli orolig!
Citera
2013-08-02, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pooopen
Ngon mer som ska brja i Stockholm till hsten? Har nnu inte ftt ngon information i brevldan och brjar bli orolig!

Stockholm r sparsam med att skicka ut information (till skillnad frn t.ex. Uppsala), om de ens skickar ut ngot alls, kanske ett brev. Hur som finns det mesta att hitta p deras hemsida.
Citera
2013-08-02, 09:04
Medlem
Uppsala, T2. Man kan vlja endera Adlercreutz, Avtalsrtt II eller Lehrberg, Avtalstolkning - vilken r bst? Adlercreutz Avtalsrtt I r obligatorisk om det spelar ngon roll (att I och II passar bttre ihop n I och sen Lehrbergs t ex?)

S, vilken ska man vlja?
Citera
2013-08-02, 09:07
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:

Om du tnker efter lite s frstr du att universitet sklart inte skickar ut information eller vlkomst rev frrn andra utvalet r avklarat. Innan dess vet de ju inte vilka som tackat ja till sin utbildning samt vilka reserver som blivit antagna eller inte. S lugna ned dig lite nu.
Citera
2013-08-02, 09:12
Medlem
alltid-i-blasvaders avatar
Jag skulle kunna mrda vem som helst inom svensk juridik men grejen r det r liksom inte fr vem som helst vi har inte kommit s lngt i sverige n men i framtiden kqanske just nu r det vetenskap som gller fr mig d jag inte alltid behver ska mig till arbeten inom sverige
Citera
2013-08-02, 09:55
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Uppsala, T2. Man kan vlja endera Adlercreutz, Avtalsrtt II eller Lehrberg, Avtalstolkning - vilken r bst? Adlercreutz Avtalsrtt I r obligatorisk om det spelar ngon roll (att I och II passar bttre ihop n I och sen Lehrbergs t ex?)

S, vilken ska man vlja?

Stndigt detta p T2 Har varit s i mnga r. Jag valde Adlercreutz fr bttre enhetlighet i bokhyllan. Det r ju alltid en klassiker dessutom. Mjligtvis r Lehrbergs lite mer modern i sprket och aningen mer pedagogisk. I slutndan lr du dig nog precis samma saker med bda, drav att det r valfritt vilken man ska ta.

Citat:
Ursprungligen postat av alltid-i-blasvader
Jag skulle kunna mrda vem som helst inom svensk juridik men grejen r det r liksom inte fr vem som helst vi har inte kommit s lngt i sverige n men i framtiden kqanske just nu r det vetenskap som gller fr mig d jag inte alltid behver ska mig till arbeten inom sverige

Om du planerar ngon form av hgre utbildning alls s r det nog bra om du lr dig att gra dig frstdd i skriven text bttre n en lgstadieelev. Jag har rligt talat sett 7-ringar som skriver bttre n du gr hr. Hur hade du tnkt klara av en hgre utbildning (fr att inte tala om en juridisk dr det stlls mycket hga krav p det skrivna sprket) om du inte ens kan gra dig frstdd p ett internetforum?
Citera
2013-08-02, 10:00
Medlem
alltid-i-blasvaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Stndigt detta p T2 Har varit s i mnga r. Jag valde Adlercreutz fr bttre enhetlighet i bokhyllan. Det r ju alltid en klassiker dessutom. Mjligtvis r Lehrbergs lite mer modern i sprket och aningen mer pedagogisk. I slutndan lr du dig nog precis samma saker med bda, drav att det r valfritt vilken man ska ta.

Om du planerar ngon form av hgre utbildning alls s r det nog bra om du lr dig att gra dig frstdd i skriven text bttre n en lgstadieelev. Jag har rligt talat sett 7-ringar som skriver bttre n du gr hr. Hur hade du tnkt klara av en hgre utbildning (fr att inte tala om en juridisk dr det stlls mycket hga krav p det skrivna sprket) om du inte ens kan gra dig frstdd p ett internetforum?

frlt men det r en heldel tequila och massa annat inlblandat ivll men annars sp....nsta gng kan kanke sorry igen

fr att till lgga har min far rdgivit mig att inte g ngot inom juridik i sveige p grund AV omstndighterna i landet och att vetenskap r bttre lmpat fr att jag just inte behver ska mig till sverige allltid och att sna egenskaper r nslvrda vrlden ut annars alslar jag jag o bara prata ven om jag r introvert till extream det gller bara att jag vet vad jag pratar om och jag har bttre koll n dem flesta och lr mig det jag inte kan vlidgt snabbt sen formulerar jG MITT eget tyvkrt alltid fr det r korrekt och rtt
Senast redigerad av alltid-i-blasvader 2013-08-02 kl. 10:06.
Citera
2013-08-02, 10:25
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Du brjar den 2 sept men har upprop ett par veckor tidigare. Kolla hemsidan nr det slutgiltiga beskedet kommit.
Citera
2013-08-02, 13:56
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial

S, vilken ska man vlja?

Bertil Lehrbergs bok r vldigt pedagogiskt skriven och tar upp viktiga rttsfall samt ett "tnk" hur man gr vid en avtalstolkning... Lste bda tv men anvnde Berras bok p tentan + han r vldigt trevlig. Undrar om han fortfarande krnger sina bcker ur bakluckan p bilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in