2013-12-06, 22:25
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
En annan grej jag reagerade på, har inte förvaltaren tystnadsplikt gentemot sin huvudman?

(För övrigt blev jag glad av att se en kvinna med större överarmar än mina)
Nej, det finns ingen formell tystnadsplikt för godemän/förvaltare.
Det är gansk många vardagsärende som skulle hämmas om allmän tystnadsplikt skulle råda.
Behöver jag prata för huvudmannens räkning så gör jag det.
Ett sunt förnuft i alla lägen är vad som gäller. Har jag tagit del av sekretessbelagd information så gäller sekretessen även från mina käkben.
Citera
2013-12-06, 22:43
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Nej, det finns ingen formell tystnadsplikt för godemän/förvaltare.
Det är gansk många vardagsärende som skulle hämmas om allmän tystnadsplikt skulle råda.
Behöver jag prata för huvudmannens räkning så gör jag det.
Ett sunt förnuft i alla lägen är vad som gäller. Har jag tagit del av sekretessbelagd information så gäller sekretessen även från mina käkben.

Måste fråga:Är det inte så att huvudmannen måste ha gett lov först till vad som får föras vidare och till vem?Det har jag lärt mej
Citera
2013-12-06, 22:54
Medlem
på filmen som visades på Alice babs låg hon i sin säng och blev interjuvad ,jag undrar om den en gång friska alice ville bli interjuvad på det sättet, där någonstans kan jag faktiskt förstå hur tiitti dottern tänker,den bilden jag har haft av alice är att hon var en nogrann kvinna och ville visa sig proper utåt..inte liggande i en säng i pyjamas,
Citera
2013-12-06, 22:59
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
på filmen som visades på Alice babs låg hon i sin säng och blev interjuvad ,jag undrar om den en gång friska alice ville bli interjuvad på det sättet, där någonstans kan jag faktiskt förstå hur tiitti dottern tänker,den bilden jag har haft av alice är att hon var en nogrann kvinna och ville visa sig proper utåt..inte liggande i en säng i pyjamas,

Då hade hon väl knappast ställt upp på en bild sängliggandes i pyjamas. Prestige verkar Alice sakna allt vad det heter, till skillnad från monstret till förvaltare.
Citera
2013-12-06, 23:03
Medlem
Alice ville själv göra intervju och hon har själv kallat på Anna-Lena för att få göra den. Hon har haft en stroke, hon har inte plötsligt drabbats av totalpaj i skallen. En stroke behöver inte betyda något för intelligensen eller bedömningsförmågan.

Ha också i tanken att diagnosen demens inte ställts av en läkare som träffat Alice.
Senast redigerad av Operatanten 2013-12-06 kl. 23:08.
Citera
2013-12-06, 23:04
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Tror snarare att den upprörda debatten rör sig om en en vendetta mellan "Alice vänner och den "rigida förvaltaren" där Alice som person endast utgör en bricka i ett smutsigt spel där det inte finns någon vinnare utan bara förlorare oavsett vilken sida man företräder. Tänk om man istället hade lagt ner lika mycket energi på att försöka få Dawit Isaak fri som nu suttit fängslad sedan år 2001.

Nu blev jag nyfiken. På vilket sätt är en helt okänd afrikansk journalist jämförbar med en av 1900-talets största svenska artister?

Det finns säkert tusentals människor i hans situation och självfallet är det olyckligt, men det ligger utanför svenska myndigheters direkta tillsyn. I det här handlar om en svensk åldring som rimligtvis bör vara skyddad av svensk lagstiftning och vars rättigheter bör tillgodoses av svenska myndigheter.

Du verkar vara nån slags sossepolitiker som har större intresse av människor på andra sidan jorden än av svenskar, det är klandervärt.
Citera
2013-12-06, 23:06
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Måste fråga:Är det inte så att huvudmannen måste ha gett lov först till vad som får föras vidare och till vem?Det har jag lärt mej
Enkelt uttryckt: Förvaltaren är inte huvudman men ska jobba i huvudmannens intresse.
Citera
2013-12-06, 23:12
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67

Det kan man tycka, men nu handlade det väl ändå främst om varför inte nära och kära vänner får besöka henne. Jag misstänker att Titti är ett kontrollfreak som till vilket pris som helst vill upprätthålla "den rätta" bilden av sin mor, även inför hennes vänner.
Citera
2013-12-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Det kan man tycka, men nu handlade det väl ändå främst om varför inte nära och kära vänner får besöka henne. Jag misstänker att Titti är ett kontrollfreak som till vilket pris som helst vill upprätthålla "den rätta" bilden av sin mor, även inför hennes vänner.

Jag misstänker att det är som Alice skrev i sin mycket stringenta överklagan, att barnen sålde hennes hus med havsutsikt och att hon inte har kontroll över sina musiksamlingar o dyligt, att de sålde huset som hon själv säger mot hennes vilja. Borde bli föremål för polisutredning. Jag tror att det är det Titti o de andra barnen vill förhindra, de har fått mamman att bli förklarad som att ha altzheimer och behöva förvaltare för att slippa insyn. Och detta slipper dom genom att förvaltaren har eget bolag och inte redovisar kvitton. Det framstår mer och mer att denna kvinna tar på sig dessa "frivilliga" uppdrag, för att kunna stjäla pengar från gamla. Hoppas någon gräver i hennes bakgrund. Detta är åtminstone en väg att kunna bli av med henne. Sedan är ju barnen ekonomiska brottslingar också, men vem kan tro nåt sånt. Jag litar fullständigt på Alice uppfattningsförmåga och förmåga att tänka. SKAM.
Citera
2013-12-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea

Med det här sagt, så är det ju de anhöriga som har problemet. På bekostnad av Alice liv och hälsa, så vill de inte "visa upp" Alice, verkar det?
Och så mycket får man inte kontrollera en annan människa. De kränker ju hennes integritet.

Och hur kan man bara "döma" den här svt-dokumentären. Den är otroligt försynt och den ställer relevanta frågor, på slutet speciellt, där man jämför med interner som har rätt att uttala sig och ha att göra med världen på det sätt de vill, men att man i åldringsvården kan dömas till en isolering värre än det värsta fängelsestraff.
Dokumentären lämnar ju nästan familjen helt ifred och kikar närmre på detta med förvaltare rent allmänt. Jag begriper inte för mitt liv vad det är Tomas Bodström egentligen "ska titta på"?
Senast redigerad av laprikapaprika 2013-12-06 kl. 23:34.
Citera
2013-12-06, 23:35
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Begriper inte varför anhöriga ska stämma den här dokumentären "Alice Babs förlorade rättigheter". Den är ju otroligt respektfullt gjord utav SVT. Skulle de ha sablat ner Alice mer eller?
Alltså även om anhöriga får lida av att en släkting blir totalt galen, om den så får psykotiska problem, eller schizofreni, och snackar skit om de anhöriga och till och med skulle vara farlig för sig själv, så är inte anhöriga så gemena så de sätter en förvaltare på denne.
Titti Sjöblom klagar på i en artikel:
http://www.demenscentrum.se/Leva-med-demens/Berattelser/Titti-Sjoblom-berattar-om-sin-folkkara-mammas-sjukdom/

”Likaså kan hon säga att mina barn bryr sig inte, jag är så ensam och de är aldrig här- när vi kanske varit där flera dagar i rad.
Jag har själv varit med om att hon klagat över att min syster aldrig besöker henne. ”Men Lilleba var ju här igår, ni åt räkor, säger jag” och då säger hon javisst, det var trevligt.
Titti berättar vidare:
– Hon kan också säga att hon aldrig träffat en läkare, hon minns inte det.. Eller hon kan säga att det är så många som dött kring mig nu . Min man och min mamma har dött- och det har de ju fast med trettio års mellanrum.”

Herregud! Man får faktiskt STÅ UT lite som anhörig. Man kan inte sätta en förvaltare på en anhörig för att man blir så nervös för att den irrar lite. Och i Alice fall är det fråga om demens bara.
Om det nu skulle vara så att hon blir upprörd över besök. LÅT henne bli det då!
Man ska till och med kunna bli koko och väldigt ombytlig i humöret och psyko som gammal, men man sätter inte en förvaltare på en person så, däremot en god man.
Nej, det här verkar helt absurt.

Precis, dottern Titti har en måttstock och det är Alice som 100 procent kapabel. Man måste acceptera att en gammal människa kan vara nyckfull, och då räcker god man. Varje handling ska inte ske via förvaltaren, det är inte förvaltaren som ska sålla bland vänner. På sjukhus har man koll på om någon patient inte orkar med fler besök för dagen, kanske borde det finnas äldreboende med sådan överblick, det skulle fungera bra i vardagen, när både anhöriga och förvaltare inte är på samma plats. Varför får inte boendet mer möjligheter att hjälpa Alice?
Citera
2013-12-06, 23:36
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Med det här sagt, så är det ju de anhöriga som har problemet. På bekostnad av Alice liv och hälsa, så vill de inte "visa upp" Alice, verkar det?
Och så mycket får man inte kontrollera en annan människa. De kränker ju hennes integritet.

Och hur kan man bara "döma" den här svt-dokumentären. Den är otroligt försynt och den ställer relevanta frågor, på slutet speciellt, där man jämför med interner som har rätt att uttala sig och ha att göra med världen på det sätt de vill, men att man i åldringsvården kan dömas till en isolering värre än det värsta fängelsestraff.
Dokumentären lämnar ju nästan familjen helt ifred och kikar närmre på detta med förvaltare rent allmänt. Jag begriper inte för mitt liv vad det är Tomas Bodström egentligen "ska titta på"?

Han blev duperad av Titti och ångrar sig nog nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in