2013-12-06, 23:49
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Vad jag menar är bara att Hansson fick en promenadseger, allting serverat på silverbricka... Den här gången blir det annorlunda.

Att Hansson fick allt serverat på en silverbricka (eller på ett silverfat som vi vanligen uttrycker oss) och fick en promenadseger (vet du vad det innebär? Det innebär att matchen var plättlätt) kan ju ha sin grund i utredarnas arbete. Dvs de gjorde ett usel jobb.
Citera
2013-12-06, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du vill bara att ärliga och oskyldiga personer ska ha advokat. Hade de varit ärliga och oskyldiga hade de förmodligen inte behövt ha någon advokat alls. Jag anser att alla som anklagas för ett brott ska ha en advokat som på alla sätt tillvaratar ens intressen - oavsett om man är skyldig eller oskyldig, lögnare eller sanningssägare. Advokaten själv ska inte ljuga, men har till skillnad från åklagaren inte bara en rättighet utan också en skyldighet att selektera fakta och bara ta upp det som talar för den tilltalade. Advokaten ska också, utom i extrema undantagsfall, säga det klienten påstår.
Jag tycker att det är ett betydligt större problem för rättssäkerheten att ta bort rätten till advokat (som finns till och med i Iran, Kina m fl länder) än att en och annan skyldig frias. FS har och ska ha en bra advokat. Jag är övertygad om att åklagaren och bevisningen är så bra att det inte hjälps.

Jag gissar också på att åklagaren har så pass mycket kött på benen att advokatens problematik blir att få den misstänkte att inte brusa upp i rättssalen.
Jag kan ju ha fel men ända sedan MPS gjorde sitt fynd av M så har herr Svensson blivit mer och mer resignerad och t o m slängt på luren till reportern som ville fråga honom om något.
Känns inte bra.
Slutet på historien kanske närmar sig?
Citera
2013-12-06, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Att Hansson fick allt serverat på en silverbricka (eller på ett silverfat som vi vanligen uttrycker oss) och fick en promenadseger (vet du vad det innebär? Det innebär att matchen var plättlätt) kan ju ha sin grund i utredarnas arbete. Dvs de gjorde ett usel jobb.
Den eventuella promenadsegern beror på att man tidigare inte hade kroppen. Det är extremt svårt att få någon fälld för mord utan en kropp.
Citera
2013-12-06, 23:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuarrelDeluxe
Vad är soundcloud ?
Slasken är väl en utredning som hamnar utanför själva FUP:en ?
Det material som finns där får väl inte finnas för allmänt påseende ?
Vad har igentligen den nya åklagaren för nytt att erbjuda i fallet, kan man undra.
Kanske en märkligt gjord knop ( det stod det någonstans här ) eller att polisen gjort sitt jobb och uteslutet olika scenarion.

Soundcloud är det man matat in i tråden i väl valda delar av kasserade ljudupptagningar från domstolarna sen innan. Det är liksom lite förlegat eftersom dom inte ska användas i HR:

Den nya åklagaren har mycket att erbjuda med sitt register av liknande fall med fällande domar på sitt CV. Han är skicklig och ser på fallet med nya ögon, och har en krattad bana med fingervisning av HD.
Allmänheten ser inte slasken den fick Hansson bläddra i under bevakning.
Slasken är material som man inte tagit med i FUP det är kasserat kan man säga. Advokater som söker halmstrån går gärna den vägen.
Citera
2013-12-06, 23:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Den eventuella promenadsegern beror på att man tidigare inte hade kroppen. Det är extremt svårt att få någon fälld för mord utan en kropp.
Men tingsrätten tog höjd för att Marina var död, och HR sade inte emot. Det fanns fortfarande utrymme för en alternativ GM.
Citera
2013-12-06, 23:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Vilket visat sig vara ett fiasko med tanke på facit. Så det där händer ändå att man får en fällande dom utan en kropp. Det är givetvis ett rejält övertag av en svammeladvokat som kan ge guldläge, men i detta fallet så hade man alla rätt utan en kropp, så det blir lite pinsamt då man värderat bevisning så uselt innan. Det är också så att HD kretsar kring detta i sitt resningsbeslut.

Det som hade avgjort är om man direkt hade funnit blodet så han inte hade haft så lång tid på sig. Då hade han rykt utan en kropp. Man missade blodet i sängen det tog tid innan man fann detta. Det va nog avgörande.
Citera
2013-12-07, 00:00
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fredrik Svensson bestrider samtliga ändringsyrkanden. Vad gäller grund och bevisning
hänvisas till Fredrik Svenssons yttrande över aktbil 16 ni rn.
Utöver vad som ovan hänvisas till, skall också påpekas att de enskilda anspråken väcker en
del frågetecken. 1 anledning därav efterfrågas grund till varför det yrkas ersättning över det
schablonbelopp som fastställts i praxis. Vidare efterfrågas den rättsliga grunden för att i
resningsmålet yrka ersättning för kostnader som uppstått efter Hovrättens dom 2011-12-15 i
mål nr B 4176-11. Med hänvisning till praxis, NJA 2010 s 490, ifrågasätts även
målsägandebiträdets rätt att föra talan för dödsboet.
Uddevalla som ovan HOVRÄTTEN FÖR
VÄSTRA SVERIGE
2013 -12- 0 6
Db. nr 409- /
Aktbil.nr Rot. 25
Michael Hansson

Ännu roligare att han bestrider anspråken.

Den som vill ta del av hela bevisuppgifterna från Hansson kan PMa.
Och den som vill se knutarna får hämta ut materialet själv. Många har redan sett knutarna, så det är bara att läsa vad som skrivs.

Ett liten förfrågan till en med material i fallet gör gällande ang knutarna:

Bild 2-7

Bild 2 föreställer: En överhandsknut
Bild 3 föreställer: En överhandsknut
Bild 4 föreställer: En råbandsknop
Bild 5 föreställer: En kärringknut slagen med dubbelt rep
Bild 6 föreställer: En knut på repet (???)
Bild 7 föreställer: En knut på repet (???)

Sådär ja stumpan. Det står alltså "Kärringknut"
Nu har även jag sett knutarna och det står alltså kärringknut, du kan passa på att erkänna att du antingen inte är kunnig på området, erkänna att du ljög eller bara hålla dig till sanningen hädanefter.

Jag är mån om att Marina får upprättelse men jag behöver verkligen inte varken smutskasta andra eller komma med skitsnack för att uppnå det.
Citera
2013-12-07, 00:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Men, de som gjort att detta fallet kommer att få ett lyckligt slut för de stackars anhöriga är Missing Poeple. En stor eloge till dessa flitiga arbetsmyror.

Detta under hade inte varit möjligt utan deras eminenta insats.
Så det är nog goodbye till MR Svensson. Kanske finns någon i tråden som möter dig när du kommer ut.
Jönsson ligan style.

Dom seglar fram som oerhört viktiga och dom va ju guld värda eftersom dom fann Marina.
Ja, det är nog ganska så godnatt ungefär 10 år framöver och då talar jag om att sitta i 10 år.
Missing people går från klarhet till klarhet och i just Marinafallet fick dom ta emot oerhörd mycket skit.

Deras eminenta arbete är en grund till den här resningen som inte hade skett annars. Hon hade förmodligen legat där ännu dumpad och bortglömd som en påse sopor.
RPU kommer kanske att begäras så han får gå igenom det också för jag har för mig man rekommenderade detta i P7an och att misstanke om störning fanns.

Skojigt med text utan dokument och det ska man ta som underlag?
Citera
2013-12-07, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ett liten förfrågan till en med material i fallet gör gällande ang knutarna:

Bild 2-7

Bild 2 föreställer: En överhandsknut
Bild 3 föreställer: En överhandsknut
Bild 4 föreställer: En råbandsknop
Bild 5 föreställer: En kärringknut slagen med dubbelt rep
Bild 6 föreställer: En knut på repet (???)
Bild 7 föreställer: En knut på repet (???)

Sådär ja stumpan. Det står alltså "Kärringknut"
Nu har även jag sett knutarna och det står alltså kärringknut, du kan passa på att erkänna att du antingen inte är kunnig på området, erkänna att du ljög eller bara hålla dig till sanningen hädanefter.

Jag är mån om att Marina får upprättelse men jag behöver verkligen inte varken smutskasta andra eller komma med skitsnack för att uppnå det.

Hur ser en kärringknut ut?
Citera
2013-12-07, 08:14
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Hur ser en kärringknut ut?

Google bildsök ger detta https://www.google.com.tr/search?q=k%C3%A4rringknut&espv=210&es_sm=93&tbm=is ch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=gMqiUtbsEazB7AaY84CIB A&ved=0CDcQsAQ&biw=1024&bih=494&dpr=1
Citera
2013-12-07, 08:35
Bannlyst
Eftersom han var friad för mordet i både tingsrätten och hovrätten var han enligt juridiken oskyldig och därför berättigad till ett stort skadestånd för den långa häktningstiden.
I den vevan bestämmer sig MPS att göra ett sök efter Marina och hittar henne mördad.
Skadeståndet som ännu inte hunnit hamna i den tidigare friade misstänkte mördares fickor hålls inne och en ny mordutredning börjar.
Redan innan Marina hittades var det väldigt mycket som talade för att han var den som mördade Marina och tack vare att MPS hittade henne skjuten i huvudet blev det mycket mer i den vågskålen, såpass mycket att han nu kommer att dömas för det mord som han tidigare friats från två gånger.
Det är inte MPS fel att han inte får den tidigare utlovade kvartsmiljonen och åker in i fängelset för en lång tid, det är hans eget fel, hans eget avskyvärda begångna mord på Marina.
Däremot kan man påstå att det är MPS förtjänst att han ej får sitt skadestånd och inte heller kommer undan med sitt brott.
Citera
2013-12-07, 08:53
Medlem
mitcivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordfront
Eftersom han var friad för mordet i både tingsrätten och hovrätten var han enligt juridiken oskyldig och därför berättigad till ett stort skadestånd för den långa häktningstiden.
I den vevan bestämmer sig MPS att göra ett sök efter Marina och hittar henne mördad.
Skadeståndet som ännu inte hunnit hamna i den tidigare friade misstänkte mördares fickor hålls inne och en ny mordutredning börjar.
Redan innan Marina hittades var det väldigt mycket som talade för att han var den som mördade Marina och tack vare att MPS hittade henne skjuten i huvudet blev det mycket mer i den vågskålen, såpass mycket att han nu kommer att dömas för det mord som han tidigare friats från två gånger.
Det är inte MPS fel att han inte får den tidigare utlovade kvartsmiljonen och åker in i fängelset för en lång tid, det är hans eget fel, hans eget avskyvärda begångna mord på Marina.
Däremot kan man påstå att det är MPS förtjänst att han ej får sitt skadestånd och inte heller kommer undan med sitt brott.

Sägs i ett annat inlägg att hovrätten "tagit höjd" för att Marina varit död.

Det är förstås rent nonsens.

Fyndet av kroppen kommer att hålla FS fången länge.

Fyndet visar hur hon dött och hur kroppen forslats bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in