2013-12-06, 18:19
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Varför skriver du då här?

Jag har satt igång en diskussion som är långt ifrån ett försök till övertygelse, eller predika.
Citera
2013-12-06, 18:27
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag har satt igång en diskussion som är långt ifrån ett försök till övertygelse, eller predika.

Fast diskussionen borde heta "Hur kan man tro på en skapare" och ligga under psykologi!
Citera
2013-12-06, 18:31
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Fast diskussionen borde heta "Hur kan man tro på en skapare" och ligga under psykologi!

Jag tycker att jag har döpt tråden till ett passande namn. Men vill du skapa en tråd så känn dig fri att göra det.
Citera
2013-12-06, 18:39
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Jag tycker att jag har döpt tråden till ett passande namn. Men vill du skapa en tråd så känn dig fri att göra det.

Det har du såklart rätt i, fast det vore intressant om du själv skulle vilja berätta varför du väljer att ignorera allt som talar mot en skapare.
Citera
2013-12-06, 18:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Kunde du inte låta bli och skriva idiot? Den är din syn på det hela och jag kan inte hjälpa det.

Du har fått oräkneliga logiskt sammanhängande svar till varför allvetande och fri vilja inte går ihop, du skiter i detta och svarar med svammel och ordbajseri. Diskussionen är meningslös.
Citera
2013-12-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du har fått oräkneliga logiskt sammanhängande svar till varför allvetande och fri vilja inte går ihop, du skiter i detta och svarar med svammel och ordbajseri. Diskussionen är meningslös.

Alibabasson är ett uppenbart troll eller en idiot...inget att slösa tid på!
Citera
2013-12-06, 19:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Försök inte hitta på någon egen premiss nu utan svara på det vi säger istället

Premissen var att gud inte kan vara både allsmäktig och allvetande samtidigt som människan har fri vilja, jag skulle gärna vilja att du förklarar för mig hur?
Är att veta samma sak som att bestämma, tycker du?

Citat:
Vi kan ta din kyckling som exempel, redan när allt skapades visste gud att du skulle äta kyckling på fredag, mer än så det ingår även i guds plan att du gör det på fredag, har du då haft ett fritt val annat än just illusionen av att du valde mat när guds plan redan sedan länge varit förutbestämd?
Gud visste att jag skulle äta kyckling på fredag den 6/12-2013 innan jag föddes, eller hur? Att Gud visste det betyder inte att Gud lagade kyckling åt mig, eller hur guderi? Jag gjorde det med mina egna händer. Jag la den goda kycklingen i ugnen och åt den med mina gafflar och säg inte att detta är en illusion. Det är jag som har gjort kycklingen och inte Gud. Punkt. Tydligare en så blir det inte, guderi.

Citat:
Den här paradoxen blir ännu märkligare när personer som Hitler eller varför inte den bibliska farao.
Ja, Gud visste att en galning som Hitler skulle dyka upp och Gud är absolut inte ansvarig för Hitlers onda handlingar. Ha det i minnet.

Citat:
Så nu vill jag att du svarar på frågan, var Hitlers handlingar grundade på hans fria vilja eller ingick de i guds redan förutbestämda plan?
Hitlers onda handlingar grundade sig givetvis på hans fria vilja och Gud visste givetvis att en galning som Hitler skulle orsaka massa problem. Hitler kommer stå till svars för alla sina onda handlingar.
Citera
2013-12-06, 19:54
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
För det första så ger det ingenting om du börjar införa premisser eftersom det bara är som att såga i pusselbitar bara för att de inte passar.

Observationen i sig har inget med den fria viljan att göra. Antingen är universum icke-deterministiskt och därmed är en skapande gud inte allvetande och fri vilja existerar (det ger också att ting kan motsäga sig gudens vilja och därmed är guden inte heller allsmäktig).
Alternativt är universum deterministiskt (och med en skapande allvetande gud så finns inte fri vilja).

Om guden finns i framtiden så betyder det att guden redan kan se din framtid och alla dina val (som då är i dåtiden) och därmed är de inte heller fria utan redan bestämda (sannolikhet 1.0) och guden kan heller inte påverka dåtiden utan att tappa kausalitet (och därmed är universum i så fall icke-deterministiskt och guden kan inte vara en allvetande skapare).

Då behöver du i så fall multipla utfall av universum där guden upphör att existera om universum utvecklas åt fel håll (varpå guden varken är allsmäktig eller evig annat än vid ett givet utfall). Om sannolikheten för utfallet är 1 så är universum redan förutbestämt och deterministiskt och därmed finns inte fri vilja och guden är inte allsmäktig (eftersom guden inte kan påverka händelserna). Och så börjar karusellen om.

Om jag förstått dig rätt så menar du att om Gud finns så bör han inte vara allvetande för att den fria viljan ska kunna existera? Anledningen är, enligt dig, att om någon vet min framtid så är min fria vilja bara en illusion, korrekt?

Låt oss säga att ingen vet min framtid. Har jag fri vilja då?

Jag väntar på ditt svar för att kunna fortsätta.
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-06 kl. 20:00.
Citera
2013-12-06, 20:03
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om jag förstått dig rätt så menar du att om Gud finns så bör han inte vara allvetande för att den fria viljan ska existera? Anledningen är, enligt dig, att om någon vet min framtid så är min fria vilja bara en illusion, korrekt?

Låt oss säga att ingen vet min framtid. Har jag fri vilja då?

Jag väntar på ditt svar för att kunna fortsätta.
Menar du inte att du väntar på att få börja om teori-leken?

Det här är inte ens teori, det är realitet.. vad du kan stå och klassificera som "godhet" kan vara veritabel ondska, men i och med gud är med i ditt spel, så "måste det vara gott" - så har du ju startat om och startat om varenda en som ger sig in i tråden, medan du inte ens gör dig införstådd i klarsynt sinnestillämpande vetenskap och på riktigt beprövad erfarenhet , som tillsammans bildar teori att råda : däribland evolutionsteorin som innehavare av terminologin existentiella villkor, långt före kreationistiska ambitionerna..

Du är kreationistiskt lagd.. och har ju böjelser för sådana lekar, inte sant.. lite ondska är egentligen inte ondska, det är ju gott eftersom gudsprefixet står skrivet i någon bok du förläst dig på.. ju.

För att du själv kom på att du "kände" saknad efter just namnet gud med de och de "egenskaperna" det kan du inbilla min katt att du är hederligt ärlig, eller så är du ännu omedveten individ och inhämtar för fullt argument att förbereda dig på en klararre framtid än att vandra i villfarelsernas icke-resonerande determinism med de eviga omskrivningarna ner=upp och ont=gott.. om gud vinner några extra själar till sin armé.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-06 kl. 20:06.
Citera
2013-12-06, 20:10
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Men vem sa nåt om koranen?

Vilken, om någon, religion ser du dig som hemma i?
Citera
2013-12-06, 20:20
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Vilken, om någon, religion ser du dig som hemma i?

Jag har valt att inte säga detta just på grund av en anledning och nu diskuterar vi inte olika religioner utan diskussionen går ut på tanken på en skapare.
Citera
2013-12-06, 22:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Gud visste att jag skulle äta kyckling på fredag den 6/12-2013 innan jag föddes, eller hur? Att Gud visste det betyder inte att Gud lagade kyckling åt mig, eller hur guderi? Jag gjorde det med mina egna händer. Jag la den goda kycklingen i ugnen och åt den med mina gafflar och säg inte att detta är en illusion. Det är jag som har gjort kycklingen och inte Gud. Punkt. Tydligare en så blir det inte, guderi.
Nej precis, från det du föddes och fram till du satte tänderna i kycklingen fanns det inga andra alternativ. Hade du ätit en fläskkotlett hade gud haft FEL.

Citat:
Ja, Gud visste att en galning som Hitler skulle dyka upp och Gud är absolut inte ansvarig för Hitlers onda handlingar. Ha det i minnet.
Jo, eftersom gud är allsmäktig och lätt skulle kunnat radera Hitler från kartan. För det är väl inte så att Hitlers rätt till sitt liv väger tyngre än alla hans offers?

Citat:
Hitlers onda handlingar grundade sig givetvis på hans fria vilja och Gud visste givetvis att en galning som Hitler skulle orsaka massa problem.

Ändå släppte han igenom honom. Så korkat. Snacka om missriktad hänsyn, värna om Hitlers fria vilja i stället för miljoner människors liv.

Citat:
Hitler kommer stå till svars för alla sina onda handlingar.

Hur då? Hur ska han någonsin kunna betala för det han orsakat? Hur ser maxstraffet ut? Att brinna i helvetet i evighet räcker ju inte med tanke på att det straffet redan delas ut till höger och vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in