Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
Försök inte hitta på någon egen premiss nu utan svara på det vi säger istället
Premissen var att gud inte kan vara både allsmäktig och allvetande samtidigt som människan har fri vilja, jag skulle gärna vilja att du förklarar för mig hur?
Är att veta samma sak som att bestämma, tycker du?
Citat:
Vi kan ta din kyckling som exempel, redan när allt skapades visste gud att du skulle äta kyckling på fredag, mer än så det ingår även i guds plan att du gör det på fredag, har du då haft ett fritt val annat än just illusionen av att du valde mat när guds plan redan sedan länge varit förutbestämd?
Gud visste att jag skulle äta kyckling på fredag den 6/12-2013 innan jag föddes, eller hur? Att Gud visste det betyder inte att Gud lagade kyckling åt mig, eller hur guderi? Jag gjorde det med mina egna händer. Jag la den goda kycklingen i ugnen och åt den med mina gafflar och säg inte att detta är en illusion. Det är jag som har gjort kycklingen och inte Gud. Punkt. Tydligare en så blir det inte, guderi.
Citat:
Den här paradoxen blir ännu märkligare när personer som Hitler eller varför inte den bibliska farao.
Ja, Gud visste att en galning som Hitler skulle dyka upp och Gud är absolut inte ansvarig för Hitlers onda handlingar. Ha det i minnet.
Citat:
Så nu vill jag att du svarar på frågan, var Hitlers handlingar grundade på hans fria vilja eller ingick de i guds redan förutbestämda plan?
Hitlers onda handlingar grundade sig givetvis på hans fria vilja och Gud visste givetvis att en galning som Hitler skulle orsaka massa problem. Hitler kommer stå till svars för alla sina onda handlingar.