2013-12-23, 01:34
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Det är så många, ateister ser på det, ja. Jag tror (observera ordvalet!) att evolutionsteorin kan expanderas till livets uppkomst, men jag skulle absolut inte hävda det, eftersom jag helt saknar bevis. Jag är helt öppen för alternativa hypoteser, men då jag inte ser någon poäng med att blanda in gudar, är det ingen trolig förklaring, enligt mig.
Det spelar hursomhelst ingen roll överhuvudtaget vad jag tycker och tror. Jag är en rationell person som måste acceptera bevis. Om logiska, vetenskapliga bevis presteras måste jag, oundvikligen, acceptera dem. Det är bara så. Fram tills dess hävdar jag varken att det ena eller det andra är sant.
Kan du komma med sådana bevis, antingen för något vi inte känner till (som gudar), eller mot evolutionsteorin, är jag öppen för dessa.

Richard Dawkins svarar ungefär samma sak när han får frågan hur han kan vara så säker på att gud(ar) inte finns: https://www.youtube.com/watch?v=7iFvMn2vylM
Vad menar du med "expanderas till livets uppkomst"? Evolutionsteorin behandlar ju endast livets utveckling och inte livets uppkomst.
Citera
2013-12-23, 01:46
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Vad menar du med "expanderas till livets uppkomst"? Evolutionsteorin behandlar ju endast livets utveckling och inte livets uppkomst.
Jag menar att jag tror att evolutionsteorin också kan förklara livets uppkomst.
Citera
2013-12-23, 02:37
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Jag ifrågasätter inte att det inte finns en "skapare" som kickat igång The Big Bang för dryga 5 miljarder år sedan och sett till att liv finns på jorden och kanske på mängder av andra planeter i universum. Vad jag däremot är mycket tveksam till är trovärdigheten i Bibeln eftersom inte Bibeln är skriven av Skaparen Himself? Och kanske en ännu viktigare fråga - om Skaparen ligger bakom människans tillkomst dvs utvecklingen från apan - varför har han då inte programmerat in i människans hjärna att han finns och att det bara finns EN religion?

Svar önskas sett ifrån att du är Skaparen själv och inte från någon jordlevande människa med fel och brister.

IS GOD WATCHING YOU?

Varför finns det flera varianter av bibeln? Kunde inte gud få det rätt första gången?

Är man religiös i dagsläget så är man efterbliven.
Citera
2013-12-23, 04:29
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen
Varför finns det flera varianter av bibeln? Kunde inte gud få det rätt första gången?

Är man religiös i dagsläget så är man efterbliven.

hehe, när skulle dessa bibel varianter tillkommit ?
vad menar du?
Citera
2013-12-23, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag har läst den. Den håller inte. Själva grundtesen är att "saker bara händer". Men det är inte en förklaring utan bara ett konstaterande.
Dock menar jag inte att kretionismen har helt rätt. Evolutionen är verklig, men inte allt.
Det är skillnad på kreationism och kreationism.

Ett konstaterande med bevis bakom sig ja..

Huvudsakligen riktar the blind watchmaker in sig på att felbevisa påståendet "något komplext behöver en skapare". Något som fysiker i ganska många år visat på att det inte stämmer. Lawrence Krauss säger rakt av att "ingenting" MÅSTE skapa "någonting". DVS att detta är en kvantfysisk regel (matematiken bakom detta är uppenbarligen långt bortom mig och inget jag kan diskutera överdrivet djupare än så rent faktamässigt).

Vad inom evolutionen är inte verkligt?
Citera
2013-12-23, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Var kom fröet ifrån?

Nej, men det behöver en skapare för att allting ska kunna sättas igång, eller hur?

Logiken säger att någonting kan inta bara uppstå av sig själv.

Så ditt argument är att allt måste ha en skapare, och för att få ihop denna ekvation slänger du in något som saknar en skapare (gud). Du ser inte problemet i denna logik?
Citera
2013-12-23, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Detta är logikens lagar för den som behöver repetera:

1. A = A: identitetslagen
2. A och icke-A kan inte ske samtidigt: motsägelselagen.
3. Antingen A eller icke A. : lagen om det uteslutna tredje.

Ur dessa lagar kan man komma fram till att någonting inte kan uppstå av sig själv.

Och hur uppstod då gud?
Citera
2013-12-23, 11:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kritiserar du evolution för att den inte ger sig in på abiogenes-området?

Citat:
Nej, jag kritiserar de som försöker ersätta urkraften i skapelsen med biomekanik.

Du får väl börja med att bevisa denna "urkraft", före du användar den som argument.

Citat:
Dvs att det ena utesluter det andra.

Det är nu mest i din fantasivärld där du kämpar ett väderkvarnskrig mot den stygga 'scientismen' att en sån stark dikotomi är relevant i detta sammanhang.

Citat:
Jag ifrågasätter också de som använder evolutionsprincipen som ad.hoc för att försöka komma undan andra svåra nötter om existensen.

Jag förmodar du fortfarande är inne i din väderkvarnskrigs-bubbla.

Citat:
Det värsta är att det dessutom är ovetenskapligt som argument eftersom det är icke-falsifierbart när man använder det i långa orsakskedjor. Dvs det går att teoretiskt förklara precis ALLT med ET. Prova byt ut evolutionen mod "gud gjorde det" så fattar du.
Det är med andra ord en konstruktion

Visst är det en konstruktion, men det är din egen strawman du talar om.
Senast redigerad av Bogomil 2013-12-23 kl. 12:16.
Citera
2013-12-23, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja men det är som sagt inte det jag ifrågasätter, utan att vissa gör den till något mer än vad det är.

"Vissa" --> Dom i stort sett icke-närvarande 'scientism'ister' som du generaliserande byggar hela ditt meningslösa väderkvarnskrig omkring.

Citat:
Dvs hävdar att det ersätter Gud,

Det är inte nödvändigt att "ersätta" ett obevisat postulat.

Citat:
att det inte behövs någon finetuning,

Finetunings-argumentet är trams.

Citat:
att hela existensen kan förklaras med den. De upphöjer det till en slags princip. Och detta gör det till ett cirkelargument. Men i verkligheten är det bara en process för biologin att anpassa sig. Vi som tror, menar att hela naturen (kosmos) är en levande organism och att liv är en fundamental kraft som tar sig olika uttryck under olika tillstånd. Precis som all annan energi. Den omvandlas och har olika former beroende på.

Visst, ni "TROR". Varför då allt detta pseudo-rationella pladder du brukar komme med?
Senast redigerad av Bogomil 2013-12-23 kl. 12:17.
Citera
2013-12-23, 12:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja men det är som sagt inte det jag ifrågasätter, utan att vissa gör den till något mer än vad det är. Dvs hävdar att det ersätter Gud, att det inte behövs någon finetuning, att hela existensen kan förklaras med den.

Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Vet du vad en halmdocka är?

526 borde veta vad en strawman/halmdocka är, eftersom jag i samband med hans konstante väderkvarnskrig mot inbillade 'scientister' gissningsvist några hundrade gånger har påpekat hans missbruk av strawman's-'argumentation'.

Han brukar dock ignorera det och fortsätta med sina demagogi-rutiner.
Citera
2013-12-23, 12:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Så ditt argument är att allt måste ha en skapare, och för att få ihop denna ekvation slänger du in något som saknar en skapare (gud). Du ser inte problemet i denna logik?

Citat:
Och hur uppstod då gud?

Du kan på tråden: "Bevisa guds existens" se fler detaljer av kunskap1s hemmasnickrade filosofi (och kritiken av denna). Så vi inte behövar ha två tråder med nästen identisk innehåll.
Citera
2014-09-08, 17:35
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Ursäkta men diskussionen skulle inte handla om att jag har bevis för min skapare utan den skulle handla om varför människor ignorerar de indikationer som leder till tanken på en skapare.

För att det finns en stor mängd mycket starkare indikationer som leder till tanken att det inte finns någon "skapare".

Världen är helt enkelt mycket mycket större och mycket mer komplex än den värld som beskrivs genom Gud och bibeln. Varför skulle man ens få för sig att det finns någon människocentrerad skapare som har kommit från ingenstans och skapat allting? Är man mer filosofisk och djup än vad religionen tillåter en vara så inser man att Gud med allra största sannolikhet inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in