2013-12-06, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Om han knivhuggit BO först och därefter springer iväg med den blodiga kniven "säkrad" så kan slidan lossnat och flugit iväg. Det ser ut som om att han slängt den men den har i själva verket lossnat under språng. Han har alltså inte varit slarvig utan noga med att förvara kniven säkert efter angreppet.

Alltså, som jag och de flesta förstått informationen så lämnades mordvapnet kvar vid mordplatsen. Och slidan hittades ett par hundra meter därifrån.
Citera
2013-12-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Om han knivhuggit BO först och därefter springer iväg med den blodiga kniven "säkrad" så kan slidan lossnat och flugit iväg. Det ser ut som om att han slängt den men den har i själva verket lossnat under språng. Han har alltså inte varit slarvig utan noga med att förvara kniven säkert efter angreppet.

Nu hänger jag inte helt med. Kniven återfanns ju på brottsplatsen, så jag förstår inte riktigt resonemanget om att GM skulle ha sprungit "iväg med den blodiga kniven "säkrad". Så den delen kan förslagsvis strykas. Men om man tittar på andra delar i det du skriver (om jag har fattat dig rätt), nämligen att GM skulle låtit den blodiga kniven komma i kontakt med knivslidan, för att sen slänga/tappa knivslidan i höjd med Villagatan: varför skulle i så fall Leif GW säga att det är tänkbart att GM tappade (eller kastade) knivslidan där INNAN gärningen? Hade en blodig knivslida återhittats vid Valhallav/Villag så borde inte LGWP säga att knivslidan hittades INNAN gärningen utan i stället att knivslidan kan ha hamnat där EFTER gärningen. Alternativt att BO fick knivhugg redan på Valhallav innan Villagatan, att BO försökte fly och tog sig in på ridskoleområdet. LGWP borde ju i så fall vara mycket angelägen om vittnesuppgifter från gångvägen mellan Valhallagrillen och ridskoleområdet.

Så utifrån de uppgifter LGWP har lämnat i t ex Veckans Brott 2011 tror jag inte att man har hittat någon blodig knivslida.
Citera
2013-12-06, 11:10
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Nu hänger jag inte helt med. Kniven återfanns ju på brottsplatsen, så jag förstår inte riktigt resonemanget om att GM skulle ha sprungit "iväg med den blodiga kniven "säkrad". Så den delen kan förslagsvis strykas. Men om man tittar på andra delar i det du skriver (om jag har fattat dig rätt), nämligen att GM skulle låtit den blodiga kniven komma i kontakt med knivslidan, för att sen slänga/tappa knivslidan i höjd med Villagatan: varför skulle i så fall Leif GW säga att det är tänkbart att GM tappade (eller kastade) knivslidan där INNAN gärningen? Hade en blodig knivslida återhittats vid Valhallav/Villag så borde inte LGWP säga att knivslidan hittades INNAN gärningen utan i stället att knivslidan kan ha hamnat där EFTER gärningen. Alternativt att BO fick knivhugg redan på Valhallav innan Villagatan, att BO försökte fly och tog sig in på ridskoleområdet. LGWP borde ju i så fall vara mycket angelägen om vittnesuppgifter från gångvägen mellan Valhallagrillen och ridskoleområdet.

Så utifrån de uppgifter LGWP har lämnat i t ex Veckans Brott 2011 tror jag inte att man har hittat någon blodig knivslida.

Instämmer, tror inte heller knivslidan var blodig. L GW P har varit lite väl säker i sina uttalanden om att knivslidan hör till kniven.
Citera
2013-12-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall

Eller så är det så enkelt att GW utgått från den information som finns och har således kommit fram till sin slutsats att GM (han uttalade att sos-ringaren skulle vara GM specifikt i det programmet ni hänvisar till) slängt ifrån sig slidan innan mordet. Eftersom GM troligtvis i den hypotesen knappast sprungit tillbaka mot brottsplatsen efter samtalet och slängt slidan.
Vilket scenario jag tror på finns att finna längre bak i tråden. Hursomhelst är bägge hypoteserna troliga, och jag tror på den andra, nämligen att slidan avyttrats efter dådet.
Citera
2013-12-06, 12:10
Medlem
Det är väldigt sällan som domstolen går emot åklagaren när det gäller fråga om häktning. Så också här.
Nu är RO i allafall omhäktad. Åtal ska väckt den 20 december, samma datum som i det första beslutet. Troligen blir det då begäran om förlängd tid.
Citera
2013-12-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Alltså, som jag och de flesta förstått informationen så lämnades mordvapnet kvar vid mordplatsen. Och slidan hittades ett par hundra meter därifrån.

Du har rätt och jag gör om. Fick för mig att kniven inte var kvar.
Citera
2013-12-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacequeen
Det är väldigt sällan som domstolen går emot åklagaren när det gäller fråga om häktning. Så också här.
Nu är RO i allafall omhäktad. Åtal ska väckt den 20 december, samma datum som i det första beslutet. Troligen blir det då begäran om förlängd tid.

1. Det beror förstås på vilken grund som häktningen vilar.

2. I det här fallet så påstår tidningen att åklagaren ska ha krävt och fått yppandeförbud för advokaten. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17974951.ab Det, om något är ett tecken på att åklagaren antingen inte har rent mjöl i påsen eller att åtalet kommer att avse vittnesuppgifter eftersom en matchning av fingeravtryck eller DNA med största sannolikhet hade publicerats och inte belagts med 'yppandeförbud'.
Citera
2013-12-06, 13:29
Bannlyst
Blev det omhäktning?
Citera
2013-12-06, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Blev det omhäktning?

Ja.

Citat:
Den 39-årige man som misstänks för det 17 år gamla mordet vid Swartlings ridskola blev omhäktad i dag på förmiddagen.

Han är fortsatt misstänkt på den högre misstankegraden, sannolika skäl.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17974951.ab
Citera
2013-12-06, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Ja.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17974951.ab

Tack. F-n vad jag ser fram emot den här fupen.
Citera
2013-12-06, 13:45
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Tack. F-n vad jag ser fram emot den här fupen.

Jag med. Men det är fortfarande väldigt långt till åtal. Den 20 december får vi veta.
Citera
2013-12-06, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Jag med. Men det är fortfarande väldigt långt till åtal. Den 20 december får vi veta.
Är väl tveksamt om det blir åtal den 20:e, dröjer nog längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in