Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2013-12-05, 08:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Trodde hästskobergets portar och bergrum var spridda på en större yta än ritningen visade. Där krävdes inte många kärnvapen för att göra alla rummen oanvändbara. Vad var hästskobergets egentliga användningsområde? RB var det inte, bara förråd eller?

*Förråd till RB?

Jag tror att det sagts tidigare, men upplägget och utseendet på Hästskoberget pekar på att det varit tänkt som en fortifierad ammunitions- eller sprängämnesfabrik. Då konstruerar man normalt anläggningen i celler, därför att olyckor händer och man vill inte riskera att en sprängning eller brand skall medföra följdhändelser. I det fria låter man sprängverkan blåsa uppåt, i berg skulle den här sektioneringen man kan se på skissen vara meningsfull. Man tömmer i praktiken en berghåla på sitt funktionella innehåll genom ingången. Vill man skydda innehållet mot yttre våld bygger man inte riktigt så. Man kan notera att reglerna för större am-förråd också tog hänsyn till vad som skulle hända med omgivningen om det skulle smälla, och ingångar och portar utformades därefter.

Nu kan det säkerligen finnas andra förklaringar också, men närheten till välkända ammunitionstillverkare pekar på ett rätt troligt användningsområde.

Skall man, rent funktionellt, identifiera en lämplig "riksbunkerstruktur" så skall man tänka på ungefär det sättet som en stor stab byggs upp och fortifieras. För att styra Sverige behövs möten, samråd, omröstningar, utskottsarbete, förhandlingar; dvs mänsklig kommunikation, helst ansikte mot ansikte. Om man sedan, av praktiska skäl accepterar att man inte kan samla precis hela myndighets-Sverige anno 1960 i en anläggning, så löser man det ungefär som man löser samma problem i Stockholm, men med tillägget att man har reservförfaranden då det är olämpligt att vistas ute. I en kris/krigssituation skulle man ju behöva tänka på risken för framförallt överraskande kärnvapenanfall.
Citera
2013-12-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Trodde hästskobergets portar och bergrum var spridda på en större yta än ritningen visade. Där krävdes inte många kärnvapen för att göra alla rummen oanvändbara. Vad var hästskobergets egentliga användningsområde? RB var det inte, bara förråd eller?

*Förråd till RB?

60-talets "riksbunker" bestod helt säkert av flera anläggningar. Min gissning är i storleksordningen fyra stycken. Det var många människor och många departement, myndigheter och övriga samhällsfunktioner som skulle ha sitt säte i Zonen. Riksbunkern var således mycket mer än bara den plats där kung Gustaf VI Adolf och statsminister Tage Erlander skulle befinna sig.

Det finns uppgifter att Hästskoberget hade lokaler för TV- och radio-studio samt tryckeri. Kanske var Hästskoberget en "diversebutik" för olika samhällsfunktioner såsom media, polis och kanske riksbank?
Citera
2013-12-06, 07:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
60-talets "riksbunker" bestod helt säkert av flera anläggningar. Min gissning är i storleksordningen fyra stycken. Det var många människor och många departement, myndigheter och övriga samhällsfunktioner som skulle ha sitt säte i Zonen. Riksbunkern var således mycket mer än bara den plats där kung Gustaf VI Adolf och statsminister Tage Erlander skulle befinna sig.

Det finns uppgifter att Hästskoberget hade lokaler för TV- och radio-studio samt tryckeri. Kanske var Hästskoberget en "diversebutik" för olika samhällsfunktioner såsom media, polis och kanske riksbank?

Det som talar emot att just Hästskoberget var tänkt för att vara ett stabsberg är just utformningen. Sektioneringen (som man kan se på kartan i länken ett par inlägg tillbaka) är inte meningsfull om man skall bygga en stor stab. Det är mer meningsfullt för en amfabrik eller helt enkelt ett förråd av sådant.

Det hindrar såklart inte att man återanvänt anläggningen för något annat syfte. I ett sådant läge kan ju den här typen av produktion få varsitt utrymme, men man har samlat övervakning och skydd i ett skymningsläge. Riksbanken vill säkert ha lås till dörren om man har krigsmyntverk på platsen, ju
Citera
2013-12-06, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det som talar emot att just Hästskoberget var tänkt för att vara ett stabsberg är just utformningen. Sektioneringen (som man kan se på kartan i länken ett par inlägg tillbaka) är inte meningsfull om man skall bygga en stor stab. Det är mer meningsfullt för en amfabrik eller helt enkelt ett förråd av sådant.

Det hindrar såklart inte att man återanvänt anläggningen för något annat syfte. I ett sådant läge kan ju den här typen av produktion få varsitt utrymme, men man har samlat övervakning och skydd i ett skymningsläge. Riksbanken vill säkert ha lås till dörren om man har krigsmyntverk på platsen, ju

Hästskoberget var givetvis inte tänkt som stabsberg när det byggdes. Jag vill minnas att det har redovisats rätt så väl tidigare i tråden att berget byggdes till att vara nitroglycerinfabrik, men att den verksamheten upphörde under 60-talets första hälft. Det är efter -65 eller -66 någon gång som berget tas i bruk för det vi lite svepande benämner "riksbunkern".
Citera
2013-12-07, 23:02
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Min gissning är att det är tre kammare som byggts om till skyddad plats för Tv/Radio i Hästskoberget, runt 1983 kanske..
Citera
2013-12-12, 09:04
Medlem
Hästskoberget byggdes som ammunitions- och sprängämnesabrik kring 1950 av AB Bofors, Nobelkrut. Min Pappa var hög chef där och besökte mycket ofta Hästskoberget under den tiden för att övervaka bygget. Hur länge fabriken var i operativt skick och vad som därefter hände med berget har jag dock ingen aning om.
Citera
2013-12-12, 13:02
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASPEBORN
Hästskoberget byggdes som ammunitions- och sprängämnesabrik kring 1950 av AB Bofors, Nobelkrut. Min Pappa var hög chef där och besökte mycket ofta Hästskoberget under den tiden för att övervaka bygget. Hur länge fabriken var i operativt skick och vad som därefter hände med berget har jag dock ingen aning om.

Vad Hästskoberget byggdes för är avhandlat sedan länge, funktionen efter är det som kluras på!. Men trevligt med lite historia.
Citera
2013-12-12, 13:24
Medlem
Ställer mig ytterst tveksam till att Hästskoberget ska ha varit Miloberg. Varför i såna fall mobilisera totalt ett par tusen man i staben 10-15 mil bort för?
Citera
2013-12-12, 17:38
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
Ställer mig ytterst tveksam till att Hästskoberget ska ha varit Miloberg. Varför i såna fall mobilisera totalt ett par tusen man i staben 10-15 mil bort för?

Maskirovka är väl det jag möjligtvis kan svara på det, men jag har inte heller sett just Hästskon som Milostab. Det är nu de senaste 2 - 3 veckorna i samband med auktionen jag hört det nämnas av flera av varandra oberoende personer och på ett väldigt öppet sätt också.

Jag tror att CL 3 funnits vid hästskon under en tidsperiod.
Citera
2013-12-12, 18:21
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Vad Hästskoberget byggdes för är avhandlat sedan länge, funktionen efter är det som kluras på!. Men trevligt med lite historia.

Någonstans bör väl Sveriges XKeyscore och Prism servrar ligga?
Citera
2013-12-14, 22:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Imorgon är det visning för intresserade i alla fall.

http://www.hemnet.se/bostad/gard-bergslagen-nora-nora-kommun-hastskoberget,-nora-5915116

Något som jag tycker är intressant när man följer den här tråden är att det finns så MÅNGA berganläggningar. Jag tror få om ens någon egentligen har någon samlad bild.
Citera
2013-12-14, 23:47
Medlem
R2-0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco
Någonstans bör väl Sveriges XKeyscore och Prism servrar ligga?
Bie?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in