Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2013-11-07, 21:28
Medlem
Nu är vi är där igen, det jag ibland stör mig mest på, moralisering. Alla har väl varit nybörjare och skrivit för mycket i sin iver.
Sedan förstår jag inte hur position av ett bergrum i dagens läge är så farligt. Då är väl bilder men framförallt funktion mer skadligt att skriva om. De flesta här vet var det vi kallar rb60 civ finns, rb60 mil, rb 80 och deras sändarannex. Vi vet om de två stora förråden väster och norr om Nora. Vi vet om berget i Hallsberg och vi visste om Hästoskoberget och dess annex. Vad skall vi diskutera utan att egentligen göra saken värre än att prata om anläggningarnas position?

För mig som även är med på andra forum är detta "öppet" forum, ni som vill något annat tycker jag bör bejaka detta på de andra forumen som jag vet att ni delvis är med i.

Med detta sagt så:
Hygget framför med träd på höggs mellan sommaren 2007 och 2008.
Hygget bakom stugan höggs mellan 2010-2011.
Vad nu detta tillför?

Degeberga ja Österlen nära till skjutfält etc. Där spenderades en sommar för tiotals år sedan.

Bocken eller boken som den felaktigt kallas kanske? Är hanterad på samma sätt Tulpanen i några register.

Trevlig kväll!
Citera
2013-11-07, 21:53
Medlem
Jag håller med dig Biskopen. Det är bara hemligt för oss i denna tråden och exakta positionerna får man ut helt lagligt genom Fastighetsregistret på Lantmäteriet. Har själv kollat FortV´s över 1000 fastigheter sorterade kommunvis i alfabetisk ordning och skiljer man ut regementen och övningsområden återstår ju bara några få frågetecken här och var. Ryssarna har läst detta under hela kalla kriget så länge registre3t varit offfentlig handling. Står dock inte vad som finns inuti men ibland får man ju vara bra trög för att inte begripa.
Citera
2013-11-07, 21:54
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag är inte helt enig tyvärr. Den är i högsta grad aktuell.

Dessutom är vi väl ute på ganska osäker mark här eftersom allt vi egentligen har diskuterat i den här tråden är SO....

Aktuell som en viss del inom Zonen, ja, det kanske den är. Men dess användningsområde är inte att inneha nån skyddad plats för regering m.m även om den sedermera säkerligen skulle kunna fungera att mobilisera vid om de övriga, tänkta platserna för militär och stats ledning skulle bli röjda exempelvis.
Inte helt smidigt att sätta viktiga personer i samma berg som det denna anläggning verkade som ursprungligen.

Men nåväl, konstigare saker har skett, jag tror dock inte denna spelade något större kort som en backup RB anläggning.

Ja, allt är SO men det går givetvis att diskutera SO objekt lite smidigt.

skogarnasbiskop; givetvis är alla nybörjare nångång men det som skrämmer mig mest är att det öppet skrivs vart allt ligger och fel personer får reda på det, beger sig dit och förstör eller dyligt. Sländan är ett perfekt exempel på en fin anläggning i malpåse, fel människor får reda på det, plockar all koppar till länspumpar, vattenledningar, elledningar m.m och nu är den förevigt plomberad, hade säkerligen sett annorlunda ut idag om det inte gått till så som det gick, anläggningar försvinner på löpande band ändå och snart är hela cirkusen med kalla krigets bergsgömmor ett minne blott.

Väl mött!
Citera
2013-11-08, 07:00
Medlem
Grishnacs avatar
Det är ju en mängd funktioner i vad som kallas "zonen" - inte bara den faktiska lokal där regeringen skulle inhysas. Den aktuella anläggningen verkar ha haft en ganska viktig roll i den organisation som kallas "zonen", men det är inte där gubbarna skulle stoppas in, nej.
Citera
2013-11-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det här är intressant, mottagaranläggningen brukar oftast finnas på det betjänade bergets hjässa, var skulle denna jätte antennpark kunna finnas någonstans, här blir antalet möjliga platser litet, men det finns några få möjligheter. Sen om siffrorna är exakta tvivlar jag på, de känns kanske lite tagna i överkant.
Varför då?
I staden där jag bor fanns en liten anläggning med en STOR antenn på ett berg bredvid. Men den riktiga militära radiomasten låg i skogen på ett flackt område några hundra meter bort.
Citera
2013-11-18, 10:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Varför då?
I staden där jag bor fanns en liten anläggning med en STOR antenn på ett berg bredvid. Men den riktiga militära radiomasten låg i skogen på ett flackt område några hundra meter bort.

Nu är det så att man kan pejla också radiomottagare (den samverkar med antennen och sänder ut RÖS den också) men förr ansågs det inte tekniskt möjligt. Då kunde man ha antenner för mottagning helt nära anläggningen, medan man hade sändaren och sändarantennen en bra bit i från. När då den elake fienden skickade en radiosignalsökande missil eller bombade den på annat sätt (pejling) inmätta sändaren kunde man i teorin (och ibland i praktiken) byta antenn eller i värsta fall byta sändarannex helt och hållet.

Numera skiljer man på både in- och utpunkterna och har dem väl skilda från anläggningen och har flera oberoende sätt att få in och ut information.

Ett annat skäl är att anläggningen ligger på en generellt bra plats som möjligt, men kanske inte optimalt ur räckvidds eller riktningssynpunkt för radiokommunikation. Då kanman behöva ha mottagare och sändare på bättre (radiotekninskt bättre) ställen. Sådant här testade man noga på den gamla goda tiden.
Senast redigerad av Bergakungen 2013-11-18 kl. 10:35.
Citera
2013-11-18, 13:05
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Varför då?

Precis som Bergakungen skriver så finns det olika lösningar, det jag syftade på här var att det enligt stab-stab skulle finnas en enorm mottagar antennpark vid HKV A1.

Och att det faktiskt har funnits en sådan antennpark, vid en av de stora anläggningarna vi diskuterar här i tråden, det råkar också vara så att den låg på anläggningens hjässa. Den finns i sin helhet inte kvar idag, och har så inte funnits de senaste 20-25 åren vad jag vet, dock finns en hel del spår kvar, främst fundament men även de sk10 kupoler med tillhörande värnsystem som användes för antennparkens närskydd. De är precis som beskrivs i stab-stab uppdelade på en västlig och en östlig del, det har tom funnits utsatta branddammar.

Denna anläggning fick dock under senare tid en annan viktig uppgift, och man ansåg att värnsystemet fortfarande behövdes och det blev tom uppgraderat, man satte in ett nytt direkttelefonsystem i kupolerna, och det byggdes till fler närskyddsanläggningar, dessa var i form av en nergrävd kontainer löpgravar och gjutna ståvärn, jag vet inte exakt hur mycket som finns kvar av detta idag.
Senast redigerad av guderi 2013-11-18 kl. 13:11.
Citera
2013-11-28, 19:40
Medlem
Rabarbs avatar
Hästskoberget är till salu igen:

http://www.hemnet.se/bostad/gard-bergslagen-nora-nora-kommun-hastskoberget,-nora-5915116

Från beskrivning:

Det område varifrån Sverige skulle styras i händelse av krig låg i Nora-området. Aktuellt objekt skulle bl.a. användas av Sveriges TV och Radio och det finns därför bra utbyggd infrastruktur för digital kommunikation. Hela marken på 18 ha är inhägnad och det finns en väg in på området
Senast redigerad av Rabarb 2013-11-28 kl. 19:43.
Citera
2013-11-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabarb
Hästskoberget är till salu igen:

http://www.hemnet.se/bostad/gard-bergslagen-nora-nora-kommun-hastskoberget,-nora-5915116

Från beskrivning:

Det område varifrån Sverige skulle styras i händelse av krig låg i Nora-området. Aktuellt objekt skulle bl.a. användas av Sveriges TV och Radio och det finns därför bra utbyggd infrastruktur för digital kommunikation. Hela marken på 18 ha är inhägnad och det finns en väg in på området

Trodde hästskobergets portar och bergrum var spridda på en större yta än ritningen visade. Där krävdes inte många kärnvapen för att göra alla rummen oanvändbara. Vad var hästskobergets egentliga användningsområde? RB var det inte, bara förråd eller?

*Förråd till RB?
Citera
2013-11-28, 22:42
Medlem
kalkonias avatar
Kul att mäklaren länkar till denyfikna.com och använder deras bilder i prospektet!
Citera
2013-11-29, 01:11
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia
Kul att mäklaren länkar till denyfikna.com och använder deras bilder i prospektet!

Minst en är från svensk fortifikationshistorisk förening, undra om herr Jorma frågat om lov! Intressant med lite ritningar. Hoppas någon driftig människa köper berget och öppnar upp alla inslag!
Citera
2013-12-04, 21:35
Medlem
Rex Roths avatar
Ångrade mig
Senast redigerad av Rex Roth 2013-12-04 kl. 21:37. Anledning: Såg inte att det redan diskuterades
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in