2013-12-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Kan inte en allsmäktig Gud göra så att vi får en fri vilja även om han är allvetande?
Nej om du har en fri vilja och kan agera som du vill så kan ju en gud inte vara allvetande. Du kan med andra ord göra något för guden helt oförutsett (annars är det inte fri vilja alternativt inte allvetande).
Dessutom helt irrelevant utöver faktum eftersom du fortfarande inte behöver en gud för att förklara universum.
Antingen finner man gud rent vetenskapligt (och därmed förklarar "gud" och dess fysiska påverkan på universum) alternativt så finns det ingen gud som påverkat universum sedan före dess uppkomst och därmed är det ekvivalent med att gud är onödig för nuvarande universum.
Citera
2013-12-04, 20:16
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Om varenda händelse i ditt liv redan är förutbestämt, vilket det måste vara om gud är allvetande eftersom han redan vet vilka val du kommer göra, kan du då påstå att du har en fri vilja eller gör du dina val enligt en redan bestämd mall?
Jag har bestämt att äta kyckling på fredag, är det Gud som har bestämt det eller är det jag?
Citera
2013-12-04, 20:22
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nej om du har en fri vilja och kan agera som du vill så kan ju en gud inte vara allvetande. Du kan med andra ord göra något för guden helt oförutsett (annars är det inte fri vilja alternativt inte allvetande).
Dessutom helt irrelevant utöver faktum eftersom du fortfarande inte behöver en gud för att förklara universum.
Antingen finner man gud rent vetenskapligt (och därmed förklarar "gud" och dess fysiska påverkan på universum) alternativt så finns det ingen gud som påverkat universum sedan före dess uppkomst och därmed är det ekvivalent med att gud är onödig för nuvarande universum.
Du menar att om Gud ser min framtid så är därmed alla mina val förutbestämda, är det så du menar? På fredag ser Gud att jag äter kyckling, är det mitt val eller är det Guds val? Det låter väldigt konstigt om du påstår att det är Guds val, eller hur?
Citera
2013-12-04, 20:47
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Om varenda händelse i ditt liv redan är förutbestämt, vilket det måste vara om gud är allvetande eftersom han redan vet vilka val du kommer göra, kan du då påstå att du har en fri vilja eller gör du dina val enligt en redan bestämd mall?
säg att det är förutbestämt att du införskaffa dig en miljon innan din pension.

a) genom att fiffla med deklarationen.
b) jobba hård.
c) råna en bank.

Utkomst är redan bestämd (en miljon) men hur pengarna skaffas är ju flexibel (a,b,c etc)
Citera
2013-12-04, 20:58
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
säg att det är förutbestämt att du införskaffa dig en miljon innan din pension.

a) genom att fiffla med deklarationen.
b) jobba hård.
c) råna en bank.

Utkomst är redan bestämd (en miljon) men hur pengarna skaffas är ju flexibel (a,b,c etc)

Men en allsmäktig allvetande gud vet ju redan svaret eller hur, och i och med det så är ju mitt val redan bestämt ,alltså kan inte gud vara allvetande samtidigt som mitt fria val är annat än en illusion.
Citera
2013-12-04, 21:11
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Men en allsmäktig allvetande gud vet ju redan svaret eller hur
japp
Citat:
och i och med det så är ju mitt val redan bestämt ,alltså kan inte gud vara allvetande samtidigt som mitt fria val är annat än en illusion.
att Gud vet vad du gör eller inte gör spela ju inte så stor roll om det slutligen är Du som väljer mellan a, b, c. jag ser det som en bortförklaring för att slippa ta ansvar över sina handlingar.
Citera
2013-12-04, 21:19
Medlem
Citat:
Du menar att om Gud ser min framtid så är därmed alla mina val förutbestämda, är det så du menar?
Precis. Om gud nu är allvetande och skapat universum.

Citat:
På fredag ser Gud att jag äter kyckling, är det mitt val eller är det Guds val? Det låter väldigt konstigt om du påstår att det är Guds val, eller hur?
Det vore väldigt konstigt ja och är i så fall ett resultat av att du inte har fri vilja. Om gud nu skulle vara skaparen av hela universum och dessutom vore allvetande så var gud medveten redan vid att handlingen att skapa universum på det sättet h*n gjorde att det skulle resultera i att du äter kyckling på fredag (ergo ingen fri vilja).

För att en gud dessutom skall kunna vara allvetande och samtidigt vara en del av ett universum som denne kan påverka så måste denne vara medveten om alla sina framtida val och handlingar (farfarsparadox) och därmed har gud inte heller någon fri vilja.
Senast redigerad av Praetori 2013-12-04 kl. 21:29.
Citera
2013-12-04, 21:38
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Spelar ingen roll. Det fantastiska ligger i att människor verkar i 80 år vissa blir över 100 och andra dör i ung ålder. Gud har bestlutet i sina händer. Du kan dö när du blir 110 eller imorgon. Det är fantastiskt med denna maskineri. En mamma kan få trillingar andra mammor kan förlora sin nyfödde baby. Så är det och det är fantastiskt.

Jo, det var han som utformade allt. Han skapar människor vars ögon kan lysa upp ett helt rum, människor som man förundras över på grund av gnistan i deras ögon. Människor som man kan se in i själen i när man tittar på hennes ögon, andra skapar han mindre oattraktiva. Allt i enlighet men sin vilja. Vissa skapar han stark och ger ett långt liv andra svagare och ett kortare liv. Han är Gud. Beslutet är hans!

= "Även när saker uppenbart talar MOT en skapare så talar det FÖR"

Oärligt nonsens.

Citat:
Japp

Citat:
Nej, det gjorde han/hon inte alls.

Trotsåldersargumentation, minsann. Är din pappa starkare än min också?

Citat:
Slut på ord?

Nej. Slut på argument som inte är nonsens?

Citat:
Bryr du dig så mycket om dessa 20 000 som dör om året på grund av någon specifikt sjukdom? Det tror jag inte. Du bryr dig inte dig inte ett dyft men använder det som ett argument. Hycklare.

Vi pratar intelligent design här. Mina känslor åt endera håll är tämligen irrelevanta för frågan. Förstår du skillnaden?

Citat:
Gud ger liv

Och bevisen för det...?

Citat:
och endast Gud har rätt att ta liv.

Varför skulle han ha det?

Citat:
Han gav dig liv och han ska utan tvekan ta ditt liv en dag.

Och bevisen för det...?

Citat:
Liv tillhör Gud.

Varför skulle han äga det?

Citat:
Du är inte liv du har fått ''låna'' liv.

Och bevisen för det...?

Citat:
Du är inte från dina föräldrar

Jo, faktiskt. Bevisen talar starkt för det.

Citat:
Det kan liknas vid när man åker karusell.

Nog snurrar det i skallen på dig, alltid....
Citera
2013-12-04, 21:56
Medlem
guderis avatar
Citat:
japp

att Gud vet vad du gör eller inte gör spela ju inte så stor roll om det slutligen är Du som väljer mellan a, b, c. jag ser det som en bortförklaring för att slippa ta ansvar över sina handlingar.

Ok då tar jag det som att du menar att allt inte sker enligt guds plan? Med andra ord menar du att gud är allvetande men inte allsmäktig?
Citera
2013-12-05, 07:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och är ditt "argument from ignorance" på något sätt bättre än att våra frågor blir mer och mer komplexa?

Citat:
japp.

I så fall: Bättre på vilket sätt?

Som en personlig, subjektiv attityd som en del av religiös snuttefiltism, zombi'ism eller religions-sociopati?
Citera
2013-12-05, 09:20
Medlem
Citat:
Ja, men nu används ju inte begrepp för att omfamnar allt mellan jord och himlen, det låter ju helt absurt.

Tydligen behövs det efter som vissa till och med försöker kategorisera sin skosula.
Citera
2013-12-05, 15:47
Medlem
Citat:

Om en allvetande gud skulle skapat universum så blir konsekvensen automatiskt att denne allvetande gud var medveten om vilket alternativ du skulle välja redan vid skapandet av universum (annars vore den guden inte allsmäktig). Om guden INTE ville att du skulle utföra just handling A så skulle guden skapat universum på ett annorlunda sätt från början. Om guden inte KUNDE skapa universum på ett annorlunda sätt så är inte guden allsmäktig.
Om guden inte är medveten om vilket val du skulle göra är guden inte allvetande.
Och så går det runt runt runt.
Senast redigerad av Praetori 2013-12-05 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in