2013-12-03, 17:41
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag ljuger inte. Jag är redo att förkasta tron på Skaparen om du finner fel i Guds skapelse.

Jo du ljuger, för du kommer aldrig erkänna fel i skapelsen, vilket vi redan sett prov på. Du faller tillbaka på "god-is-mysterious".

Citat:
Observera att jag inte pratar om fel som människan skapat, utan fel som Gud skapat.

1. Vilka fel har människan skapat?

2. Hur vet vi skillnaden?

3. Om gud är allsmäktig, allvetande och med fri vilja är han ansvarig även för våra fel.

Citat:
Hur vet du att blindtarmen orsakar mer skada är nytta?

För att vi klarar oss utmärkt utan den, och folk har i historien dött som flugor pga den. Det borde räcka.

Citat:
Vad jag läst, fungerar blindtarmen som en förråd för de goda bakterierna: http://www.sciencedaily.com/releases/2007/10/071008102334.htm

Och?
Citera
2013-12-03, 17:42
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Den är i vägen och blir lätt infekterad.
Den blir infekterad av en orsak och man ska absolut inte skylla på Skaparen om den blir infekterad.
Citat:
Nej, du är inte här för att lära dig. Det vet jag av erfarenhet. Du lyssnar bara så länge det man säger inte motbevisar din religion.
Jag är här för att lära mig och byta erfarenhet. Inget mer. Jag lyssnar på alla sorters argument och väljer den bästa.
Citat:
"God works in mysterious ways". Nej, det är en onödig omväg, och det håller nog de flesta biologer med om. Evolutionsteorin förklarar dock det hela.
"God is mysterious "är inget argument jag använder eller har använt. Jag menar bara att vi inte förstår syftet med omvägen och bör inte påstå att omvägen är onödig. Vi kan inte veta om den är onödig.
Citat:
T.ex skulle den kunna skyddas bättre mot infektioner, dess bakterieflora skulle kunna spridas bättre osv.
Om vi förutsätter att Skaparen har skapat blindtarmen på det bästa möjliga sätt, så kan den inte bli bättre. Men visst, du kan ge förslag hur den kan bli bättre om du känner dig att du vet bättre än Skaparen.
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-03 kl. 17:49.
Citera
2013-12-03, 17:46
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
På vilket sätt är blindtarmen klumpigt skapad?

Har du missat att folk dött pga dess utformning?

Citat:
Finns det inget syfte med omvägen? Hur vet du det? Tänk så har Skaparen(ponerat att han finns) ett syfte med denna omväg?

God-is-mysterious. Det är det jag säger, du har inte för avsikt att erkänna fel i skapelsen oavsett vad....och är därför en lögnare.

Citat:
På vilket sätt tycker du att den borde ha fixats på ett "snyggare sätt"?

Så att den inte tar kål på människan den sitter i. Vad sägs om det?
Citera
2013-12-03, 17:50
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Här kan du läsa om årliga dödsfall på grund av inflamerad blindtarm http://www.worldmapper.org/display_extra.php?selected=463

Det var mer än jag trodde....drygt 20 000/år även i våra dagar. Tänk då förr i tiden... (även om det är möjligt att den tidens kost gjorde inflammation mindre vanlig?)
Citera
2013-12-03, 17:53
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Enligt mig, ponerat att Gud finns och är allvetande, så bör omvägen av nervens bana inte vara onödigt skapat. Det bör finnas ett syfte. Om det inte finns ett syfte med omvägen, ja då kan jag hålla med att Skaparen inte är smart eller allvetande.

"god-is-mysterious"

Citat:
Menar att om du finner onödiga saker i kroppen, så är det ett fel i den perfekta skapelsen. Jag anser att människokroppen är perfekt för sitt ändamål.

Se? Du har inte för avsikt att erkänna fel.
Citera
2013-12-03, 17:56
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du anser att nackdelarna med blindtarmen är att den blir infekterad och kan i sällsynta fall leda till döden(0.04% enligt din artikel).

20 000 döda om året i dessa moderna tider är inte kattskit.

Citat:
Tror du att blindtarmen har några fördelar?

Inget vi inte klarar oss utan uppenbarligen. Den lär inte rädda mer än 20 000 om året, och även om den kunde det så skulle en felfri design ha fördelen utan nackdelen.
Citera
2013-12-03, 17:58
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Den blir infekterad av en orsak

Japp. Dess utformning.

Citat:
och man ska absolut inte skylla på Skaparen om den blir infekterad.

Var det inte han som utformade den?

Citat:
"God is mysterious "är inget argument jag använder eller har använt.

Eller hur....

Citat:
Jag menar bara att vi inte förstår syftet med omvägen och bör inte påstå att omvägen är onödig. Vi kan inte veta om den är onödig.

Nu gjorde du det igen...

Citat:
Om vi förutsätter att Skaparen har skapat blindtarmen på det bästa möjliga sätt, så kan den inte bli bättre.

Cirkelargument.

Citat:
Men visst, du kan ge förslag hur den kan bli bättre om du känner dig att du vet bättre än Skaparen.

Har jag redan gjort: Gör så att den slutar döda 20 000 om året.
Citera
2013-12-03, 19:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
haha, du har inte hängt med i tråden va? Jag tror inte skaparen har skickat sin enda son till jorden för att skaparen har ingen son. Jag tror inte heller på att skaparen har kommit ner och brottats med Jakob. Detta har jag skrivit i ett inlägg i tråden. Men du kanske inte har sett det?

Än sen? Det finns fortfarande inget som indikerar en skapare oavsett om du tror på jesus eller inte.
Citera
2013-12-03, 20:26
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Enligt mig, ponerat att Gud finns och är allvetande, så bör omvägen av nervens bana inte vara onödigt skapat. Det bör finnas ett syfte. Om det inte finns ett syfte med omvägen, ja då kan jag hålla med att Skaparen inte är smart eller allvetande.

Så det är ett cirkelargument alltså? "Den där grejen är där, därför är den perfekt".

Sluta larva dig nu och erkänn dig som ateist. Eller ljög du?

Citat:
Menar att om du finner onödiga saker i kroppen, så är det ett fel i den perfekta skapelsen. Jag anser att människokroppen är perfekt för sitt ändamål.

Okej, nerven som tar en massa onödiga omvägar. Den kan hamna i kläm, och i och med den onödiga längden så reagerar vi inte lika snabbt.
Citera
2013-12-03, 20:32
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Den blir infekterad av en orsak och man ska absolut inte skylla på Skaparen om den blir infekterad.

Varför blir den så lätt infekterad? Varför skaparen Gud spädbarn som får blindtarmsinfetioner vid födseln?

Citat:
Jag är här för att lära mig och byta erfarenhet. Inget mer. Jag lyssnar på alla sorters argument och väljer den bästa.

Nej, du lyssnar inte till alla sorters argument, och du väljer det som du känner dig bekvämast med, och som sammanfaller med din specifika tro.

Citat:
"God is mysterious "är inget argument jag använder eller har använt. Jag menar bara att vi inte förstår syftet med omvägen och bör inte påstå att omvägen är onödig. Vi kan inte veta om den är onödig.

Om Biologer inklusive professor Richard Dawkins anser den vara ytterst onödig och klumpig, ja då är den ytterst onödig och klumpig.

Citat:
Om vi förutsätter att Skaparen har skapat blindtarmen på det bästa möjliga sätt, så kan den inte bli bättre. Men visst, du kan ge förslag hur den kan bli bättre om du känner dig att du vet bättre än Skaparen.

Så innan vi diskuterar så ska vi "anta" att allt är skapat på bästa möjliga sätt?

Varför inte göra den mindre mottaglig för infektioner, och mer effektiv i bakterie-behållaren? Där har vi två exempel.
Citera
2013-12-04, 13:32
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För att den inte har fakulteterna som krävs för att kunna ha en åsikt i frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
För att den saknar förmågan att ta ställning, den är omedveten om begreppen gud och religion.
Det är en skosula, vill du kalla den för ateist så går det givetvis bra, jag kan dock inte se meningen med det.
Ja, men nu används ju inte begrepp för att omfamnar allt mellan jord och himlen, det låter ju helt absurt.
Citera
2013-12-04, 13:42
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Ja, men nu används ju inte begrepp för att omfamnar allt mellan jord och himlen, det låter ju helt absurt.

1. Du ställde en fråga och fick svar.

2. I en annan tråd igår var det faktisk någon som på fullaste allvar använde argumentet "ateister är mer korkade i genomsnitt eftersom även spädbarn är ateister och spädbarn är inte intelligenta". Så det finns faktiskt folk som gillar att dra betydelen av ord till sin (fåniga) spets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in