2013-12-17, 20:10
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Snygg argumentationsteknik att varken svara eller ens försöka, ärligt mot dig själv och de du diskuterar med. Undrar vem det är som bedrar sig.

Till skillnad från hur du väljer att agera så skall jag dock svara på din fråga.

Du bedrar dig nåt grovt och det värsta är att du inte inser detta.

Citat:
När det gäller vetenskapen så har den konstant flyttat fram sina positioner, allt mer har genom historien blivit känt och hållbara modeller som fungerar för korrekta förutsägelser (innan ens alla observationer är gjort) har gång på gång på gång urholkat ytterligare en liten bit av de olika "heliga" skrifter som många religioner baseras på och som utövarna förlitat sig på.

Men kan du vara lite mer specifik? Säg ett fenomen eller undersökning där vetenskapen till 100% kunnat flytta fram sina positioner och som i sin tur lett till att heliga böcker krossats. Ingenting av det du säger stämmer. Du har bara antaganden att gå på. Detta säger forskarna själva men ni obotfärdiga ateister vill inte få in det. Forskarna säger att vi vet inte men vi har en teori och ni lekmän som är ateister säger att vi vet och så är det.

Kan du med hjälp av vetenskapen förklara för mig vad gravitation är?
Är universum evigt och oändligt eller slutet och ändligt?
Finns det bara ett universum eller flera universum?
Finns det flera galaxer eller få galaxer som återspeglar sig likt spökbilder och vi uppfattar dessa som självständiga och verkliga galaxer?
Hur uppstod liv på jorden?
och en uppsjö av andra frågor som inte har nåt svar ändå får du det att låta som om vi har svaren i våra händer. Vad snäll och förklara för mig dessa frågor.

Citat:
Du kan ta de olika religionernas "heliga" skrifters utsagor om omvärlden, tex om saltvattnet, blixten, himlavalvet eller någon annan direkt felaktighet (för att inte tala om att olika religiösa skrifter har olika uppfattningar i många frågor fastän samtliga hävdar sig ha rätt).

Vilken religion och vad säger denna religion om dessa fenomen? Vari ligger felaktigheten? Kom med förtydligande. Du kan inte påstå nåt och lämna påståendet därhän.

Citat:
Hur tex en bok som de troende påstår är författad av guden själv (via en profet som tex Muhammed) kan vara så fullständigt fel ute i många frågor och fortfarande tas på allvar är komiskt. De religiösa har när sanningen blivit uppenbar då omtolkat det skrivna ordet antingen direkt i form av en ny "översättning" eller genom tillägg för hur texterna skall tolkas (även om sådant bara ett par hundra år tidigare var ett säkert sätt att bli klassad som kättare) för att försöka fylla en ny mening.

Vilka frågor? Återigen var mer specifik.

Citat:
Vetenskapliga undersökningar ger gemensamma slutsatser som är reproducerbara oavsett vem som utför observationerna. Slutsatserna har tvingat de troende att omtolka sina föreställningar, skrifter eller läror gång på gång medan det omvända aldrig har hänt. HÄR menar jag bland annat att utrymmet för guds existens enligt deras tolkningar ständigt har minskat.

Vilka resultat? Kom igen var mer specifik.

Citat:
Vidare så har du historieförvanskningen som många religioner har ägnat sig åt och som modern forskning har kunnat sticka hål på men där påståendet inte går att omtolka på samma sätt och där olika religioners "sanningar" till råga på allt lett till blodiga konflikter gång efter annan.

Skulle du kunna ge oss exempel på dina påståenden?
Citera
2013-12-17, 20:15
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det är enbart du som inte förstår.

Ordet enbart var lite komiskt men okej. Allt jag begär är att ni ska bli bättre på läsförståelsen.
Citera
2013-12-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Ordet enbart var lite komiskt men okej. Allt jag begär är att ni ska bli bättre på läsförståelsen.

Vänligen ge ett exempel där du tycker att min läsförståelse ter sig bristfällig.
Citera
2013-12-17, 20:24
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Kan du med hjälp av vetenskapen förklara för mig vad gravitation är?
Är universum evigt och oändligt eller slutet och ändligt?
Finns det bara ett universum eller flera universum?
Finns det flera galaxer eller få galaxer som återspeglar sig likt spökbilder och vi uppfattar dessa som självständiga och verkliga galaxer?
Hur uppstod liv på jorden?
och en uppsjö av andra frågor som inte har nåt svar ändå får du det att låta som om vi har svaren i våra händer. Vad snäll och förklara för mig dessa frågor.

Vad spelar det för roll om vi kan svara på detta i nuläget? Gör det gud mer trovärdig? Knappast.
"Vi har inte svaren på dessa frågor just nu och därför finns gud."
Citera
2013-12-17, 20:26
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Vilken religion och vad säger denna religion om dessa fenomen? Vari ligger felaktigheten? Kom med förtydligande. Du kan inte påstå nåt och lämna påståendet därhän.

Har visserligen inte följt den här tråden hela vägen, men du borde själv berätta vilken religiös tillhörighet du har, gärna så specifikt som möjligt. Då slipper du försvara dig mot vattendelning, talande ormar, onda rymdkejsare och 6000-åriga jordklot. Diskussionen blir mer sammanhängande och konkret då vi kan hålla oss borta från ovidkommande ämnen.

Detta gäller alla teister rent generellt, både här och i den riktiga världen.
Citera
2013-12-17, 20:30
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad spelar det för roll om vi kan svara på detta i nuläget? Gör det gud mer trovärdig? Knappast.
"Vi har inte svaren på dessa frågor just nu och därför finns gud."

Men vad är det för fel på er logik ärligt talat? Jag säger inte att Gud finns för att vi inte har svar. Jag säger att ni inte förstår vetenskapen på grund av er dåliga läsförståelse och okunnighet. Ni förlitar er på nåt som heter antaganden och samtidigt vill ni förneka Gud för att ni säger att ni inte vill förlita er på antaganden. Det är endast det jag vill få er att förstå men, det går bara inte in i skallen på er jag undrar fan hur det har gått för var och en av er i skolan? Klarade ni verkligen av läsförståelsen?

Vi har inte svaret på dessa frågor just nu och vi kommer aldrig ha svar på dessa frågor mer än en massa ordlekar och strunt. Och nej det är inte därför det finns en Gud. Utan det visar bara på att ni har fel när ni förlitar er på nåt och tror att ni har rätt. Om ni hade förnekat en skapare utan att hänvisa till vetenskapen hade jag inte haft mycket att säga men nu när ni hänvisar till vetenskapen och därför förnekar en skapare tycker jag synd om er. Må Guds barmhärtighet flöda över skapelsen. Ingen vill vara i ett tillstånd av evigt olycka och depression.
Citera
2013-12-17, 20:31
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Har visserligen inte följt den här tråden hela vägen, men du borde själv berätta vilken religiös tillhörighet du har, gärna så specifikt som möjligt. Då slipper du försvara dig mot vattendelning, talande ormar, onda rymdkejsare och 6000-åriga jordklot. Diskussionen blir mer sammanhängande och konkret då vi kan hålla oss borta från ovidkommande ämnen.

Detta gäller alla teister rent generellt, både här och i den riktiga världen.

Tråden handlar inte om någon specifik religion utan om en skapare.
Citera
2013-12-17, 20:40
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Kan du länka till en vetenskaplig artikel där de med säkerhet har fastställt hur gammal jorden är? KOL-14 metoden kan vi utesluta då de finns många hinder och problem på vägen men ge oss andra metoder.

Definitionen av understatement. Varför skulle man använda C14 för att bestämma jordens ålder? Den är varken en kolbaserad livsform eller mindre än 60000 år gammal (om man inte är ungjordskreationist vill säga). Här kan du läsa lite om radiometrisk datering. Under References finns antagligen det du söker.

Citat:
Det finns en teori som säger att universum inte alls är så stort som vi tror. När vi stirrar ut är det kanske vissa av galaxer som vi helt enkelt ser återspeglar spökbilder som skapas av ljus som studsar tillbaka. Vad har du att säga om denna teori?

Definiera "teori". Vem har föreslagit den teorin, och finns det några belägg för den?
Citera
2013-12-17, 20:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men vad är det för fel på er logik ärligt talat? Jag säger inte att Gud finns för att vi inte har svar. Jag säger att ni inte förstår vetenskapen på grund av er dåliga läsförståelse och okunnighet. Ni förlitar er på nåt som heter antaganden och samtidigt vill ni förneka Gud för att ni säger att ni inte vill förlita er på antaganden. Det är endast det jag vill få er att förstå men, det går bara inte in i skallen på er jag undrar fan hur det har gått för var och en av er i skolan? Klarade ni verkligen av läsförståelsen?

Vi har inte svaret på dessa frågor just nu och vi kommer aldrig ha svar på dessa frågor mer än en massa ordlekar och strunt. Och nej det är inte därför det finns en Gud. Utan det visar bara på att ni har fel när ni förlitar er på nåt och tror att ni har rätt. Om ni hade förnekat en skapare utan att hänvisa till vetenskapen hade jag inte haft mycket att säga men nu när ni hänvisar till vetenskapen och därför förnekar en skapare tycker jag synd om er. Må Guds barmhärtighet flöda över skapelsen. Ingen vill vara i ett tillstånd av evigt olycka och depression.

Det finns mer eller mindre adekvata antaganden, även om allt vi vet är just antaganden. Det kan mycket väl visa sig vara på ett annat sätt i framtiden, högst troligt då historien hela tiden visar detta.
Vetenskapen reviderar sina utsagor med jämna mellanrum. Vi kan förmodligen aldrig nå full vetskap om yttervärlden.

Oavsett det så finns det ingen som helst anledning att tro på en gud. Vad skulle den anledningen vara förutom "vi vet inte hur det gick till så det måste vara gud som gjort det"?

Finns det ett enda hållbart skäl att tro på en gud?
Citera
2013-12-17, 20:47
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Tråden handlar inte om någon specifik religion utan om en skapare.

Det går inte att argumentera mot din ståndpunkt om den inte utgår från en viss religiös uppfattning. I så fall kan jag inte se hur tråden passar in under religion.
Citera
2013-12-17, 20:48
Medlem
Citat:

Din arrogans är som sagt häpnadsväckande! Idel påståenden helt utan substans, om vi nu är så okunniga och lider av en så pass urusel läsförståelse så borde du väl kunna ge ett exempel?
Citera
2013-12-17, 21:00
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns mer eller mindre adekvata antaganden, även om allt vi vet är just antaganden. Det kan mycket väl visa sig vara på ett annat sätt i framtiden, högst troligt då historien hela tiden visar detta.
Vetenskapen reviderar sina utsagor med jämna mellanrum. Vi kan förmodligen aldrig nå full vetskap om yttervärlden.

Oavsett det så finns det ingen som helst anledning att tro på en gud. Vad skulle den anledningen vara förutom "vi vet inte hur det gick till så det måste vara gud som gjort det"?

Finns det ett enda hållbart skäl att tro på en gud?

Just på grund av existensen och att inget kan komma till av sig själv måste det finnas en skapare. Nu har du delvis förstått att det handlar om antaganden vissa mer adekvata än andra osv. Du har också förstått att dessa antaganden revideras med tiden. Bra! Nu kan du förneka Gud om du vill och jag har inget att säga dig eftersom du inte har gjort ditt val genom att ta antaganden för sanningen och bevis. Utan du förnekar Gud för att du inte vill tro helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in