2013-12-04, 12:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
...och bara smsa ibland från sin vanliga lur och ibland från en mystisk kontantkortstelefon?

Javisst.

Citat:
Alla dessa hundratals sms på hans vanliga telefon borde väl utesluta det?

Nej, det tror jag inte. Har förstått att MB har/hade ett stort distrikt, dvs flera att sms:a än VB. Sexmissbrukare ?
Citera
2013-12-04, 12:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det värkligen möjligt att en flicka kan komma ut för att bli våldtagen och mördad innom 1 månad utan att det har ett sammanband???

FUP-12 har redan svarat på den frågan, jag skulle bara vilja påminna om vad jag skrev till dig häromdagen:

Citat:
Du gör dig ofta också skyldig till andra tankefel:

- Illusory correlation (http://en.wikipedia.org/wiki/Illusory_correlation) - du ser lätt samband mellan saker där det inte finns något tecken på att de verkligen hänger ihop. Även när du halvt om halvt inser det har du skitsvårt att släppa det, närmast övertydligt exempel i det citerade inlägget ovan.
- Clustering illustion (http://en.wikipedia.org/wiki/Clustering_illusion) Överlappar delvis den förra, men handlar om att du har en benägenhet att tolka in "mönster" i saker som är helt slumpmässiga. Det har vi förvisso allihop, men ditt tänkande verkar ovanligt påverkat av detta.

Det man måste fråga sig när man tror sig ha hittat ett samband eller ett mönster i något är att kritiskt fråga sig själv: "Varför skulle detta samband finnas i verkligheten"? "Vad finns det som talar för utom det jag tror mig se"? "Vad finns det som talar mot?" Vi begår nästan dagligen misstag som beror på att vi inte gör det där tillräckligt ordentligt. Vill du komma nån vart som amatördetektiv måste du bli bättre med det.

Den gången gällde det bl.a. att du trodde att det var något mystiskt med att folk hade gode män som bodde grannar med varandra. Så länge du inte fattar att Illusory correlations är något väldigt vanligt i den konkreta verkligheten så kommer du att gå bort dig och göra en massa felaktiga antaganden hela tiden.

Livet är fullt av tillfälligheter och saker som ser ut att kunna hänga ihop men inte för det. Människans hjärna letar efter mönster och kommer alltid att ha en tendens att se mönster och samband även där det inte finns några.

OM det skulle vara något annat än slump så är sannolikt förklaringen att faktorn ligger i VB:s egen personlighet och levnadsvanor. Hon var helt enkelt en person som hamnade i såna här situationer pga det umgänge hon valde och pga sina svårigheter att kommunicera och vara tydlig i sin kommunikation.
Citera
2013-12-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Utrikesfödda skrev hen.

Jag har för mig den ort i landet med flest utrikesfödda i hela landet är Happaranda.

Är finländare i Haparanda, knappt några övriga invandrare.
Citera
2013-12-04, 12:49
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du tror inte att MB kan ha haft en mobil med kontantkort som han gjorde sig av med när VB "försvann" ?

Om det var så att en oberoende källa med säkerhet kunde bekräfta att MB och VB hade en pågående sexuell relation under lång tid - men att det visade sig att de inte hade någon som helst kontakt via de mobiler som de bevisligen använde i all annan kontakt med yttervärlden - skulle jag vara öppen för existensen av fler mobiler.

Men så är ju inte fallet!

MB döljer kontakten med VB i sin telefon under namnet J. Wass! Varför skulle han ha två telefoner?

MB skulle alltså ha VB inlagd i två telefoner: den ena där han döljer hennes riktiga namn och där den omfattande SMS-trafiken kontinuerligt raderas. Innehållet i dessa konversationer skulle dock vara helt oskyldigt, medan han och VB snuskar på som fan i den andra telefonen?

Av MB:s och VB:s konversation på FB framgår deras sexuella relation. Det vimlar ju av referenser som avslöjar att de hade sex: "kåt", "kondomer", "knulla", "sambaki-kuk"...

Hade han två FB-konton också?

Varför var han rädd för att någon - AN? - skulle upptäcka deras sexuella relation i mobilen men inte på hans FB-sida?

Det håller inte.
Citera
2013-12-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ungefär hur stor skulle du bedöma att sannolikheten är att det som stod i SMS:en faktiskt är ungefär det som Berg uppgav i förhören och på rättegången: Dvs Vatchareeya skriver något i stil med "Han är knäpp, jag vet inte vad jag ska göra" "Snälla svara"!!!"

Du och alla andra konspirationsteoretiker verkar ha glömt att det var omöjligt för Berg att veta i de första förhören om SMS:en på något vis skulle kunna återskapas. Han tar ju minst sagt en jävla risk om det nu verkligen stod "Jag hämtar dig med Terranon utanför KJ:s bostad kl 21:10" eller något i den stilen.

M*cke e smartare än både dig och mig.... Konspirationsteoretiker OMG- MB och AN borde undersökas närmare. Förhören borde göras om- vissa av förhörsledarna va ju helt pantade och/ försökte medvetet skydda MB.
Citera
2013-12-04, 13:04
Medlem
Citat:
Skulle MB våldtagit VB utomhus ? Nej knappast, han är nog för bekväm för det. Dessutom - då skulle VB ha pekat ut honom, tror du inte ?

Det va väl det hon hotade med att göra.............PEKA UT HONOM- därför blev hon mördad!
Citera
2013-12-04, 13:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
"han är gravt personlighetsstörd psykopat", är inte det "motiv" nog? Sen vet vi inte vad som hände hemma hos KJ, VB kan ha sagt/gjort något som triggat igång honom.

Och för övrigt anser jag att KJ gjorde det ensam.

Om det är riktigt att KJ gjort det här helt ensam är det i så fall årets sensation.
Citera
2013-12-04, 13:11
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
M*cke e smartare än både dig och mig....

Tja, i den meningen fick du åtminstone med ett halvt rätt. Stryk "både dig och", så håller jag helt med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Konspirationsteoretiker OMG- MB och AN borde undersökas närmare. Förhören borde göras om- vissa av förhörsledarna va ju helt pantade och/ försökte medvetet skydda MB.

Skulle du inte kunna ta och leverera något belägg för det här påståendet? Snälla!
Citera
2013-12-04, 14:02
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Javisst.

Nej, det tror jag inte. Har förstått att MB har/hade ett stort distrikt, dvs flera att sms:a än VB. Sexmissbrukare ?

Fel.

Då hade användandet av den icke någonsin existerande kontantkortstelefonen varit konsekvent.
Såklart.
Citera
2013-12-04, 14:05
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Om det är riktigt att KJ gjort det här helt ensam är det i så fall årets sensation.

Det ÄR årets sensation.
Citera
2013-12-04, 14:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Eftersom vi verkar vilja vara amatörpsykologer idag så tänkte jag att vi kunde göra det ordentligt. Vore tacksam om du, MBoudine, som hade läst in sig lite mer än mig kunde kommentera det här från Wikipedia(*):

De tjugo frågeområdena i Hares psykopatikriterier[redigera | redigera wikitext]
Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.
1. Talför/ytlig charmig
2. Förhöjd självuppfattning/grandios
3. Behov av spänning/blir lätt uttråkad
4. Patologiskt lögnaktig
5. Bedräglig/manipulativ
6. Saknar ånger och skuldkänslor
7. Flackt, ytligt känsloliv
8. Kall/bristande empatisk förmåga
9. Parasiterande livsstil
10. Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet
11. Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
12. Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)
13. Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt
14. Impulsiv
15. Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef
16. Tar inte ansvar för sina handlingar
17. Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
18. Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)
19. Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission
20. Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)

Efter att ha skummat igenom frågorna och gissat utifrån vad jag sett av KJ i FUP och i TR så får jag ihop ungefär 15 poäng, långt ifrån de 30 som behövs.

*) Inser att det kan ha låtit som att jag var sarkastisk, men det var jag inte.

Frågeställningarna ger intryck av att hämtats från en populärvetenskaplig tidskrift. Jag utger mig inte för att vara amatörpsykolog, däremot har jag kunskapsbredd- och djup inom området psykiatri.

KJ har vid unga år inte hunnit med så mycket att samtliga 20 frågor skulle vara relevanta i hans fall. Sätter ?-tecken för detta på fem ställen och tror KJ är kvalificerad för 2: or avseende resten. Min bedömning är att KJ är psykopat och att andra konstaterade(?) diagnoser är underordnade besvär om syftet är att söka en förklaring till varför han mördade VB. Men KJ är enligt min absoluta uppfattning inte ensam gärningsman i detta.
Citera
2013-12-04, 14:16
Moderator
blomvattnares avatar
Det har varit problem med citeringarna i denna tråd senaste dygnet.

Om ett inlägg citeras på ett felaktigt sätt så hänger felet med om det inte rättas till av nästa postare som i sin tur vill citera föregående. På så sätt uppstår förvirring och/eller misstankar om kapade konton.

Ett tips är att förhandsgranska innan postning. Då ser man ju om citeringen har blivit tokig, och och felet kan rättas till.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in