2013-12-04, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedemiss
ja man antar att folk känner för att "hoppa över" sin tur att hata, men det gäller väl folk med livslust eller folk som upplever att de har ett val...därför undrade jag över om det kommit fram något om hot öht från året innan? Vad kan ha varit orsaken om GM känt sig tvungen att följa med i detta? Är det bara en Commander grej? Kanhända annan orsak tagen från annan person (motiv utlevt via KJ)

Övriga tycker valet krampar: istället för något års trakasserier från VB så har dem ett helt liv med konsekvenser.

Lite av det du skriver var jag inne på här

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Med tanke på att det är så tyst kring det här fallet, många grannar som inte sett nånting osv, så får man ju lätt känslan av att nånting har hänt men det kommer inte fram och upp i ljuset eller så är det en Commandergrej eller så.
Senast redigerad av TheSkeptiker 2013-12-04 kl. 03:48.
Citera
2013-12-04, 05:54
Medlem
KITTY007s avatar
Nog är det märkligt med all raderade SMS som gått upp i rök så lägligt.
Eftersom Ploys mobil inte är hittad....är AN:s mobil kollad? (både på positioner och meddelanden)
kanske finns det info att hitta där ...
Men det är säkert redan gjort
Citera
2013-12-04, 06:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedemiss
Motiv för plantering
kan vara att någon helt enkelt tycker att KJ ska åka dit, för delaktighet-vetskap om VBs öde eller pga känd inblandning i obskyra grejer som kan aktiveras av andra kvarstående personer ex Andreas H, Schlangenkraft, Arthur P, Sebastia* o de andra.
Bangsuan var rädd för AH enligt kompis (eller annan i hans uppgång)- hon var tvungen men ovillig att gå förbi där vilket stämmer med hennes väg till karatelokalen o AHs adress. Hon har oxå sagt att en person hon känner verkar var normal m strax under ytan inte är det. Har hon sagt nej till Andreas? Han är aktiv på nätet som främlingsfientlig, kanske han blev stött?

Mit fetande.

VÅLDTÄKT av VB i Boden Långfredag den 29 Mars 2013 ?

Detta ska ha hänt bara 1 månad innan VB mördades !!!

Vilken betydning kan denna händelse ha haft i förbindelse med mordet på VB?
Och varför har detta aldrig tagits upp här i tråden?
Och hur ställer polisen/åklagarna sig till VBs anmälan av denna våldtäkt?
Var denna våldtäkt i själva värket de "olaga hot" anmälan som VB gjort, som tidligare omtalats?

FUP 1075 Förhör med AH

27 - 28 mars 2013 är han i Luleå tillsammans med Vetchareeye och följer henne till bussen.

De hade umgåtts under dagen. AH säger, att han var "kall" mot henne, inte otrevlig mot

henne utan menar att han inte pratar så mycket. Eftersom de har lov från skolan reser han hem

till Göteborg samma dag och är där några dagar.

Dagen efter resan från Luleå till Göteborg får han SMS från Vetchareeye. Hon skickar en

ledsen smile-gubbe till honom som han uppfattar syftar på hans beteende dagen innan. AH

skickar ett ? och skriver "vad har hänt". Därefter skriver Vetchareeye att hon blivit våldtagen

dagen innan, att hon skulle hem från bussen. AH tror att händelsen sker i Boden och att det

skett utomhus. Det skulle i alla fall ha hänt på kvällen. Hon skriver att polis skulle försöka

hitta honom, att det är svårt då man inte har någon aning om vem det är.
AH SMS:ar att hon

ska ringa, men enligt SMS:et tillbaka sitter hon på bussen.

Några timmar efter SMS:et ringer han till Vechtareeye och lämnar telefonnummer till

kvinnojouren, men Vetchareeye verkar inte så pigg på det. Hans inställning är att hon bör

prata med någon professionell. AH har innan samtalat med sin mor som är socionom för råd.

AH säger, att under dagen blir det en hel del SMS och telefonsamtal dagen därpå.

Någon dag efter våldtäkten – AH är då i Göteborg - pratar i mobilen med Vetchareeye som

berättar att hon tränat och skulle gå i mörkret från träningen.
AH säger till henne att

kontakta sin pappa som han förstår gärna skulle hämta henne. Vetchareeye säger, att hon inte

vill prata med föräldrarna om det.

1 – 2 APRIL 2013

AH kommer till Luleå från Göteborg. Lovet är slut. Via SMS vet Vetchareeye att han är

åter. Vid 16.00 – 17.00-tiden kommer hon och hälsar på hos honom i bostaden. De pratar lite

och han tar upp om våldtäkten, han får inget svar men upplever Vetchareeye ledsen men som

börjar prata om annat, att hon bara byter ämne.
Vatchareeye stannar ca 5 minuter och lämnar

därefter bostaden.

Är det värkligen möjligt att en flicka kan komma ut för att bli våldtagen och mördad innom 1 månad utan att det har ett sammanband???
Citera
2013-12-04, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

Var denna våldtäkt i själva värket de "olaga hot" anmälan som VB gjort, som tidligare omtalats?

FUP 1075 Förhör med AH

27 - 28 mars 2013 är han i Luleå tillsammans med Vetchareeye och följer henne till bussen.

De hade umgåtts under dagen. AH säger, att han var "kall" mot henne, inte otrevlig mot

henne utan menar att han inte pratar så mycket. Eftersom de har lov från skolan reser han hem

till Göteborg samma dag och är där några dagar.

Dagen efter resan från Luleå till Göteborg får han SMS från Vetchareeye. Hon skickar en

ledsen smile-gubbe till honom som han uppfattar syftar på hans beteende dagen innan. AH

skickar ett ? och skriver "vad har hänt". Därefter skriver Vetchareeye att hon blivit våldtagen

dagen innan, att hon skulle hem från bussen. AH tror att händelsen sker i Boden och att det

skett utomhus. Det skulle i alla fall ha hänt på kvällen. Hon skriver att polis skulle försöka

hitta honom, att det är svårt då man inte har någon aning om vem det är.
AH SMS:ar att hon

ska ringa, men enligt SMS:et tillbaka sitter hon på bussen.

Några timmar efter SMS:et ringer han till Vechtareeye och lämnar telefonnummer till

kvinnojouren, men Vetchareeye verkar inte så pigg på det. Hans inställning är att hon bör

prata med någon professionell. AH har innan samtalat med sin mor som är socionom för råd.

AH säger, att under dagen blir det en hel del SMS och telefonsamtal dagen därpå.

Någon dag efter våldtäkten – AH är då i Göteborg - pratar i mobilen med Vetchareeye som

berättar att hon tränat och skulle gå i mörkret från träningen.
AH säger till henne att

kontakta sin pappa som han förstår gärna skulle hämta henne. Vetchareeye säger, att hon inte

vill prata med föräldrarna om det.

1 – 2 APRIL 2013

AH kommer till Luleå från Göteborg. Lovet är slut. Via SMS vet Vetchareeye att han är

åter. Vid 16.00 – 17.00-tiden kommer hon och hälsar på hos honom i bostaden. De pratar lite

och han tar upp om våldtäkten, han får inget svar men upplever Vetchareeye ledsen men som

börjar prata om annat, att hon bara byter ämne.
Vatchareeye stannar ca 5 minuter och lämnar

därefter bostaden.

Är det värkligen möjligt att en flicka kan komma ut för att bli våldtagen och mördad innom 1 månad utan att det har ett sammanband???

Måste nog läsa på FUP:en där. Av någon anledning verkar det undgått mig.

Återkommer.
Citera
2013-12-04, 08:31
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ är INTE sjuk, han är gravt personlighetsstörd psykopat, och han hade INTE motiv att mörda VB. KJ är en kuf, ett ufo enligt somliga och rent av ett läskigt freak, vilket innebär att han under ganska lång tid har sparat ihop till varenda misstanke som riktas emot honom i det här läget, dvs han var praktiskt taget körd redan i utgångsläget. Jag har ohyggligt svårt att tro att KJ inte har med mordet på VB att göra, men jag har lika svårt att tro att han fixat detta helt på egen hand. Jag tror att KJ kommer att erkänna delaktighet och berätta hur det ligger till och vilka mer som var med om att styckmörda VB.
"han är gravt personlighetsstörd psykopat", är inte det "motiv" nog? Sen vet vi inte vad som hände hemma hos KJ, VB kan ha sagt/gjort något som triggat igång honom.

Och för övrigt anser jag att KJ gjorde det ensam.
Citera
2013-12-04, 08:58
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Jag utesluter inte att han har DET OCKSÅ, men det är underordnade besvär. KJ är psykopat, tro mig.
Eftersom vi verkar vilja vara amatörpsykologer idag så tänkte jag att vi kunde göra det ordentligt. Vore tacksam om du, MBoudine, som hade läst in sig lite mer än mig kunde kommentera det här från Wikipedia(*):

De tjugo frågeområdena i Hares psykopatikriterier[redigera | redigera wikitext]
Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.
1. Talför/ytlig charmig
2. Förhöjd självuppfattning/grandios
3. Behov av spänning/blir lätt uttråkad
4. Patologiskt lögnaktig
5. Bedräglig/manipulativ
6. Saknar ånger och skuldkänslor
7. Flackt, ytligt känsloliv
8. Kall/bristande empatisk förmåga
9. Parasiterande livsstil
10. Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet
11. Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
12. Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)
13. Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt
14. Impulsiv
15. Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef
16. Tar inte ansvar för sina handlingar
17. Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
18. Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)
19. Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission
20. Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)

Efter att ha skummat igenom frågorna och gissat utifrån vad jag sett av KJ i FUP och i TR så får jag ihop ungefär 15 poäng, långt ifrån de 30 som behövs.

*) Inser att det kan ha låtit som att jag var sarkastisk, men det var jag inte.
Citera
2013-12-04, 09:17
Medlem
En fråga till "tvivlarna" i denna tråd som tycks relevant i sammanhanget.

Om KJ nu skulle berätta att han tappade besinningen i lägenheten, mördade och styckade VB i lägenheten, transporterade VB inslagen i duschdraperiet som tejpats ihop, berättar var den saknade mobilen och händerna har deponerats, och reder ut eventuella oklarheter i övrigt. Således en version som inte motsägs utan bekräftas av övrig bevisning.

Skulle ni då acceptera att det är "sanningen", end of discussion, eller anser ni alltjämt att det föreligger oklarheter och eventuell inblandning av ytterligare personer som KJ "skyddar"?

Om ni inte accepterar ett sådant erkännande finns det en följdfråga. Vad skulle då egentligen behövas för att ni skulle sluta spekulera eller presentera nya hypoteser eller teorier? Är den enda "sanningen" ni accepterar att ni får er hypotes/teori bekräftad?
Citera
2013-12-04, 09:21
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Jag utesluter inte att han har DET OCKSÅ, men det är underordnade besvär. KJ är psykopat, tro mig.

Nej, att han skulle vara psykopat är svårt att tro. En brutalt mord betyder inte att gärningsmannen är psykopat.
Citera
2013-12-04, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Eftersom vi verkar vilja vara amatörpsykologer idag så tänkte jag att vi kunde göra det ordentligt. Vore tacksam om du, MBoudine, som hade läst in sig lite mer än mig kunde kommentera det här från Wikipedia(*):

De tjugo frågeområdena i Hares psykopatikriterier[redigera | redigera wikitext]
Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.
1. Talför/ytlig charmig
2. Förhöjd självuppfattning/grandios
3. Behov av spänning/blir lätt uttråkad
4. Patologiskt lögnaktig
5. Bedräglig/manipulativ
6. Saknar ånger och skuldkänslor
7. Flackt, ytligt känsloliv
8. Kall/bristande empatisk förmåga
9. Parasiterande livsstil
10. Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet
11. Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
12. Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)
13. Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt
14. Impulsiv
15. Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef
16. Tar inte ansvar för sina handlingar
17. Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
18. Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)
19. Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission
20. Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)

Efter att ha skummat igenom frågorna och gissat utifrån vad jag sett av KJ i FUP och i TR så får jag ihop ungefär 15 poäng, långt ifrån de 30 som behövs.

*) Inser att det kan ha låtit som att jag var sarkastisk, men det var jag inte.

KJ uppfyller definitivt inte kriterierna för psykopat men däremot finns det mycket som stämmer väl in på asperger även om den diagnosen kanske inte stämmer fullt ut. Fördelarna med asperger i jämförelse med psykopati är att det finns bra behandlingar som minskar effekterna av asperger medan psykopati i princip är icke behandlingsbar. Tidigare dömdes ofta psykopater till rättspsykiatrisk tvångsvård men den faktiska vården övergick i de flesta fall till en ren förvaring då det enda behandlingen, samtalsterapin, bidrog till är att träna psykopaten i dess färdigheter. När man genomför Hares med de mest notoriska psykopaterna arbetar man oftast i team om två personer, inte p.g.a. oro över fysisk hälsa, utan för risken att bli duperad.
Citera
2013-12-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag fick också ett PM (för ca 2 veckor sedan) som jag inte kunnat släppa riktigt. Detta PM riktar en misstanke mot en annan person som:

- Stalkar tjejer på nätet
- Förefaller störd/ngn diagnos el dyl och verkar leva i en parallell verklighet
- Verkar varit obesvarat kär i VB
- Verkar gilla asiatiska tjejer lite extra
- Har en bostad ca 50 meter från KJ
- Känner KJ
- Har troligtvis komplex för sitt utseende, och har troligtvis aldrig haft ett förhållande
- Verkar vid en första anblick harmlös, men ger obehagliga vibbar
- Saknar körkort

Med största sannolikhet har han inget med detta att göra men i brist på annat så tar jag upp honom för granskning igen...

Har gått tillbaka och läst och fastnade här...vem var det som misstänktes redan här?
Vad har du fått uppnystande angående denna person?
Citera
2013-12-04, 11:55
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Nja du...stämmer nog inte så bra det där. Skulle tro att vi ligger i den absoluta toppen t o m. I förhållande till vår storlek så tar vi emot massor av asylsökande. Lätt topp 10 i Sverige.

Utrikesfödda skrev hen.

Jag har för mig den ort i landet med flest utrikesfödda i hela landet är Happaranda.
Citera
2013-12-04, 11:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

[...]

Polisen i Boden verkar inte ha ansträngt sig att hitta den/de som våldtog Vatchareeya enligt samma resonemang som när hon en tid efter våldtäkten mördades och styckades, dvs kan offret inte peka ut gärningsmännen eller teknisk bevisning inte hittas är Polisen inte intresserad, då läggs förundersökningen ner och ärendet avskrivs. Verkar i det närmaste riskfritt att våldta uppe i Boden om man först dragit på sig en rånarluva .. Kan förstås bero på vem som våldtagits - kanske större aktivitet från Polisens sida om det varit AN:s dotter som blivit våldtagen .. Verkar hårfint nära vara laglöst land i Boden, åtminstone för vissa kommuninnevånare.

Nej, ganska säkert har våldtäkten någon månad tidigare samband med mordet. Någon inblandad som inte tolererade att VB hade polisanmält händelsen ? Jag tror att Polisen förstår sambandet men väljer att inte utreda fallet grundligt. Återigen: det kan handla om vänskapskorruption att man i vissa lägen väljer att se åt ett annat håll beroende på vem offret är och vilka man på goda grunder tror är inblandade i brottet - ett kotteri däruppe som är svårt att bevisa existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in