Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Frågeställningarna ger intryck av att hämtats från en populärvetenskaplig tidskrift. Jag utger mig inte för att vara amatörpsykolog, däremot har jag kunskapsbredd- och djup inom området psykiatri.
KJ har vid unga år inte hunnit med så mycket att samtliga 20 frågor skulle vara relevanta i hans fall. Sätter ?-tecken för detta på fem ställen och tror KJ är kvalificerad för 2: or avseende resten. Min bedömning är att KJ är psykopat och att andra konstaterade(?) diagnoser är underordnade besvär om syftet är att söka en förklaring till varför han mördade VB. Men KJ är enligt min absoluta uppfattning inte ensam gärningsman i detta.
Kunskapsbredd- och djup inom området psykiatri? Då borde du väl ha koll på skillnaden mellan psykologi och psykiatri

Och vad betyder det egentligen, har du läst American Psycho tio gånger?
Oavsett om de 20 frågorna är hämtade från Wikipedia så är de såvitt jag kan se är de korrekta frågorna från PCL-R? (Hares test).
1. Talför/ytlig charmig (0)
2. Förhöjd självuppfattning/grandios (0)
3. Behov av spänning/blir lätt uttråkad (2)
4. Patologiskt lögnaktig (0)
5. Bedräglig/manipulativ (1)
6. Saknar ånger och skuldkänslor (2)
7. Flackt, ytligt känsloliv (2)
8. Kall/bristande empatisk förmåga (2)
9. Parasiterande livsstil (0)
10. Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet (1)
11. Promiskuöst och egoistiskt sexualliv (0)
12. Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder) (1)
13. Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt (1)
14. Impulsiv (1)
15. Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef (1)
16. Tar inte ansvar för sina handlingar (1)
17. Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden (0)
18. Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder) (0)
19. Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission
20. Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)