2013-12-02, 20:28
  #385
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Jag tänker använda min bostad till boende, inte spekulation i bostadsmarknaden. Sannolikheten är dessutom exakt 1 att jag flyttar från kommande lägenheten inom 3-5 år.

Annars håller jag med, nacka är trevligt, men lite för off.
det är faktiskt inte helt jävla omöjligt att göra både och, hör o häpna samtidigt!!!! så har jag gjort genom åren, köpt en bostad som jag både vill bo i, kommer att trivas i, och som jag tjänar pengar på (ökar i pris mer än marknaden).... piffat upp lägenheten, köpt/sålt en gång per år i 15 år, rätt kul med omväxling, och det har varit en mycket mycket lyckad strategi, så numera bor jag i centrala Sthlm, finare än grannen i samma ålder, en framgångsrik jurist med 120k i månadslön, själv har jag en medelmåttig fabriksarbetarlön.
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-02 kl. 20:34.
Citera
2013-12-02, 21:00
  #386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
det är faktiskt inte helt jävla omöjligt att göra både och, hör o häpna samtidigt!!!! så har jag gjort genom åren, köpt en bostad som jag både vill bo i, kommer att trivas i, och som jag tjänar pengar på (ökar i pris mer än marknaden).... piffat upp lägenheten, köpt/sålt en gång per år i 15 år, rätt kul med omväxling, och det har varit en mycket mycket lyckad strategi, så numera bor jag i centrala Sthlm, finare än grannen i samma ålder, en framgångsrik jurist med 120k i månadslön, själv har jag en medelmåttig fabriksarbetarlön.

Absolut, självklart menar jag inte att det är omöjligt. Jag menar däremot att jag inte vill bo någonstans enbart av spekulationsskäl och inte trivas med boendet. Nacka går bort på grund av kommunikationerna.

Det vore förstås trevligt att orka flytta varje år, många gör tyvärr inte det, jag är en av dem.
Citera
2013-12-02, 21:13
  #387
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Absolut, självklart menar jag inte att det är omöjligt. Jag menar däremot att jag inte vill bo någonstans enbart av spekulationsskäl och inte trivas med boendet. Nacka går bort på grund av kommunikationerna.

Det vore förstås trevligt att orka flytta varje år, många gör tyvärr inte det, jag är en av dem.
orka?? för timpenning 30k för att packa några lådor kläder o prylar o administrera en flytt orkar man flytta rätt så mycket!!!! annars är man en lat jävel. Nu senast sålde jag lägenheten inkl alla möbler o inventarier, allt, t o m TV, modem, galgar o tallrikar ingick för 25k extra, kul som fan o köpa nytt, o jag sparade in kostnad för flyttfirma på några tusen.
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-02 kl. 21:18.
Citera
2013-12-02, 22:25
  #388
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Jag tänker använda min bostad till boende, inte spekulation i bostadsmarknaden. Sannolikheten är dessutom exakt 1 att jag flyttar från kommande lägenheten inom 3-5 år.
men hur kan du köpa utan att spekulera. Du ligger garanterat ute med en insats i miljonklassen. Inte har du tänkt att du ska sälja lgh för mindre än du köpt för?

Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Annars håller jag med, nacka är trevligt, men lite för off.

Nån ynka km från södermalm är "off"? Det är tur att marknaden resonerar så, för då kan man göra bra affärer.
Citera
2013-12-02, 22:30
  #389
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Allt beror ju självklart på vart man jobbar jag vet inte vad du tycker är livskvalitet men jag skulle nog köpa en lägenhet i Järvastaden om jag jobbade i Kista istället för Nacka Forum.
jag skulle aldrig köpa en lgh i denna sovstad oavsett om jag jobba i kista eller inte. Jag gillar inte att bo i en surskog. dessutom finns det risk att barnen får dela skola med förortskidsen från andra sidan järvafältet.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Livskvalitet för mig är inte att sitta 1h i bilkö enkel riktning eller att gå upp klockan 5 för att slippa köer.

Då ska man nog inte bo i Sthlm öht. Det är bara i Sthlm det finns sådana köer.
Citera
2013-12-02, 22:34
  #390
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Strunta i den där snubben, läs hans andra inlägg så ser du att allt hans värld kretsar kring är de där områdena... Han har själv investerat i en lägenhet där och försöker nu driva upp priserna är min gissning.
Hehe jag kan nog knappast driva upp några priser på Flashback. Däremot är det ett råd från hjärtat, då jag tror att det kan vara en bra investering inför framtiden. Om man köper i tid får man vara med på värdeökningståget. Men om man bara sitter och väntar tills det blir perfekt "livskvalitet", så kommer man att få betala dyrt till slut.
Citera
2013-12-03, 17:21
  #391
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur kan man lägga en insats på storleksordningen miljoner, utan att kalla det för investering? Bara en idiot gör så.
Det är ett boende.
Citera
2013-12-03, 18:10
  #392
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Det är ett boende.

...med en insats på miljoner.

Tror det är ytterst få som köper en bostadsrätt och inte räknar med att få tillbaka sin insats.
Citera
2013-12-03, 19:49
  #393
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
...med en insats på miljoner.

Tror det är ytterst få som köper en bostadsrätt och inte räknar med att få tillbaka sin insats.

Förklara gärna det där.

Jag tror tvärtom att det är ytterst få som cashar in, istället för att bo i köpt boende fram till man inte kan leva på egen hand längre. D v s dags för vårdinrättning eller graven.

Alternativet är alltså som du menar att man plötsligt kliver ur denna boendeform där man köper sitt boende för lånade pengar och byter till HR, för att kunna lösa in lån och spendera de pengarna man får kvar till något annat än boende?

//Brute
Citera
2013-12-03, 23:22
  #394
Medlem
Jag har blivit helt förälskad i denna nyproduktion i hammarby sjöstad.

http://hg7allen.se/home

ca 3,8 mille för en tvåa på 64kvm. Privat gym, bastu, massage och bio i byggnaden.

Vad tycker ni? Är det värt?
Citera
2013-12-03, 23:41
  #395
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Jag har blivit helt förälskad i denna nyproduktion i hammarby sjöstad.

http://hg7allen.se/home

ca 3,8 mille för en tvåa på 64kvm. Privat gym, bastu, massage och bio i byggnaden.

Vad tycker ni? Är det värt?

Det kostar att ligga på topp, men klart det är grymt. Den är snart såld den där....
Citera
2013-12-04, 06:51
  #396
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Jag har blivit helt förälskad i denna nyproduktion i hammarby sjöstad.

http://hg7allen.se/home

ca 3,8 mille för en tvåa på 64kvm. Privat gym, bastu, massage och bio i byggnaden.

Vad tycker ni? Är det värt?

Verkar bra. Om du har råd slå till. Jag tolkar det som att balkongen ligger åt väster. I så fall bra.
Ligger balkongen till öster som i vissa av 2: orna är det inget vidare.

Men jag hade tagit mina 3,8 mille och köpt något i innerstan istället. Hammarby Sjöstad ligger ju trots allt lite offside.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in