2013-10-02, 14:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Kolla utåt Nacka. Det är fortfarande ganska billigt och det blir billigare ju längre ut man kommer. Busstrafiken är mycket tät och det går lätt och snabbt att ta sig in till slussen.

Undvik Fisksätra bara. Där vill du inte bo..
Citera
2013-10-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kolla utåt Nacka. Det är fortfarande ganska billigt och det blir billigare ju längre ut man kommer. Busstrafiken är mycket tät och det går lätt och snabbt att ta sig in till slussen.

Undvik Fisksätra bara. Där vill du inte bo..

Nej, det är inte billigt. Svindyrt har det blivit på bara några månader och det är definitivt inte något som jag tror kommer hålla i sig så just nu är Nacka en rätt dålig investering.
En lägenhet såldes vid Sickla för 1,6'' och den var på 26kvm med totalt renoveringsbehov.
Säljs en just nu ute i Ektorp för 1,6'' som visserligen är på 38kvm men totalt renoveringsbehov den också.
På båda var det budgivningar som spårade ur totalt. (Utgångspriser på 995' och 1,2''...)
Finns egentligen inget som kan stötta dessa priser om du frågar mig.

Så har blivit väldigt dyrt där nu, och det finns områden som ligger både längs t-banelinjen och närmare stan som kvadratmetermässigt är billigare.

Själv skulle jag starkt tipsa om Stureby - priserna är fortfarande rätt överkomliga för att vara så pass nära stan och t-bana.
Citera
2013-10-02, 15:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Nej, det är inte billigt. Svindyrt har det blivit på bara några månader och det är definitivt inte något som jag tror kommer hålla i sig så just nu är Nacka en rätt dålig investering.
Jag tror precis tvärtom. På lång sikt är Nacka en kanoninvestering. Det är ingen slump att alla höjdare har valt att bosätta sig där.

Citat:
En lägenhet såldes vid Sickla för 1,6'' och den var på 26kvm med totalt renoveringsbehov.
Säljs en just nu ute i Ektorp för 1,6'' som visserligen är på 38kvm men totalt renoveringsbehov den också.
Sickla är ju väldigt nära stan, för att inte säga nästan i stan. Inte konstigt att det är dyrt där. Ektorp vet jag är riktigt billigt. Men små lägenheter med låga avgifter kan självklart ha höga kvadratmeterpriser.

Citat:
På båda var det budgivningar som spårade ur totalt. (Utgångspriser på 995' och 1,2''...)
Finns egentligen inget som kan stötta dessa priser om du frågar mig.
Vad du tycker det är värt kanske inte marknaden håller med om?

Citat:
Så har blivit väldigt dyrt där nu, och det finns områden som ligger både längs t-banelinjen och närmare stan som kvadratmetermässigt är billigare.
Det är möjligt att det är så, men det är inte alltid så roliga förorter som ligger längs dessa t-banelinjer. Det slipper man i Nacka. Det bor i princip inget pack där.

Citat:
Själv skulle jag starkt tipsa om Stureby - priserna är fortfarande rätt överkomliga för att vara så pass nära stan och t-bana.
Det är säkert bra det också.
Citera
2013-10-02, 15:18
Medlem
Nja, för min del så är det Bromma som gäller just nu, har fastnat för längan mellan Åkeshov och Alvik, det är nära stan, i min prisklass och bra områden.

Men det skulle vara kul att veta lite mer om hur områdena är, affärer, lugnt, kommunikationer, osv. Kan inte riktigt åka dit och kolla själv just nu.
Citera
2013-10-02, 15:26
Medlem
MonaSvisas avatar
Stod själv i valet och kvalet för några år sedan var i Stockholm jag skulle bosätta mig. Efter egna efterforskningar och kriterier - skulle vara lugnt, finnas bra kommunikationer dygnet runt samt prisvärt.

Valet för min del blev tveklöst att söka mig till Norrort. De rika och välsuttna kan ju inte ha fel samt att de vill ha lugn och ro.

Efter gedigen forskning gick söderort, västerort och annat bort. Lidingö fanns kvar mot slutet men det föll till sist.

Jag valde: Bortanför Mörby, där tunnelbanan tar slut. D v s allt från Täby, Danderyd, Djursholm, Vaxholm (Åkersberga gick bort då det kändes lite stökigt), Österåker till Brottby, ute på landet mellan Brottby och Riala samt Norrtälje. Alla med utmärkta kommunikationer.

Hela E18 norrut kan man säga är bra för långsiktigt boende, skärgården, kommunikationerna, samt lugnet. Ändå har man närheten till stan med mycket goda kommunikationer dygnet runt.

Både bostadsrätter och villor stiger i pris men ändå får man mycket för pengarna om man väljer bort de allra rikaste områdena. Dessutom slipper man beblanda sig med tunnelbanan utom då man är inne i stan.
Citera
2013-10-02, 15:37
Medlem
Just ja, jag kan ju nämna - apropå det - att jag inte har körkort eller bil, och inte planerar att skaffa de närmaste 5-10 åren. Så det väger in en del, det måste finnas bra kommunikationer.
Citera
2013-10-02, 16:17
Medlem
tgv23000s avatar
här har du en fin liten tvåa i närheten av Arenastaden i Solna, för bara 1.750.000:-. Högst upp med solig balkong. Dock är det bråttom, denna kommer att bli såld inom 1-4 dagar.
http://www.jm.se/bostader/sok-bostad/stockholm/solna/jarvastaden/solvandan/prislista/?rooms=2
Citera
2013-10-02, 16:24
Medlem
Citat:
Jag tror precis tvärtom. På lång sikt är Nacka en kanoninvestering. Det är ingen slump att alla höjdare har valt att bosätta sig där.

Sickla är ju väldigt nära stan, för att inte säga nästan i stan. Inte konstigt att det är dyrt där. Ektorp vet jag är riktigt billigt. Men små lägenheter med låga avgifter kan självklart ha höga kvadratmeterpriser.

Vad du tycker det är värt kanske inte marknaden håller med om?

Det är möjligt att det är så, men det är inte alltid så roliga förorter som ligger längs dessa t-banelinjer. Det slipper man i Nacka. Det bor i princip inget pack där.

Det är säkert bra det också.

Med tanke på den snabba uppgång området har haft bara de senaste månaderna (som till och med mäklarna jag pratat med är chockade över) så ser jag inte att dagens priser är riktigt realistiska - även om vissa desperata människor anser det.

Jag är en del av marknaden, och bara för det finns några desperata människor där ute så betyder det inte att det är hållbart. (Folk som bott hos polare för att de började plugga i Sthlm måste nu köpa nåt för att kunna bo kvar i stan och därmed har priserna rusat)
Citera
2013-10-02, 16:26
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
här har du en fin liten tvåa[...]
Liten, var ordet.
TS ville ha minst 50kvm.

Boarea: 43kvm
Pris: 1.745Mkr
Avgift: 3.060 kr/mån
Restid till T-Centralen är typ en halvtimme, http://reseplanerare.sl.se/bin/query.exe/sn?seqnr=1&ident=9u.01827052.1380723816&OK#focus
Citera
2013-10-02, 16:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Liten, var ordet.
TS ville ha minst 50kvm.

Boarea: 43kvm
Pris: 1.745Mkr
Avgift: 3.060 kr/mån
Restid till T-Centralen är typ en halvtimme, http://reseplanerare.sl.se/bin/query.exe/sn?seqnr=1&ident=9u.01827052.1380723816&OK#focus

Man ska inte stirra sig blind på ytan. En ny 43-kvadratare kan vara upplevas som större än en gammal 50-kvadratare med sämre planlösning. Detta gäller ramförallt nya lägenheter med öppna planlösningar vs gamla lägenheter från det gamla beståndet.
Citera
2013-10-02, 16:32
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Man ska inte stirra sig blind på ytan. En ny 43-kvadratare kan vara upplevas som större än en gammal 50-kvadratare med sämre planlösning. Detta gäller ramförallt nya lägenheter med öppna planlösningar vs gamla lägenheter från det gamla beståndet.
Helt korrekt av Kurt Sune, visserligen basic kunskap, men Pellegrino verkar sakna det.
Citera
2013-10-02, 16:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Helt korrekt av Kurt Sune, visserligen basic kunskap, men Pellegrino verkar sakna det.

Precis. Man ska titta efter planlösningar där så mycket av ytan går åt till den verkliga boendeytan.

Stora hallar där man aldrig är ändå ska man akta sig för. Själv föredrar jag planlösningar helt utan hallar. Då kan man lätt gå ner 5-10 kvadrat utan att det behöver kännas det minsta trångt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in