2014-08-12, 21:53
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badrumbadrum
Har hört och läst samma sak av flera andra, ska absolut åka ut dit och bekanta mig. Verkar inte finnas jättemycket lägenheter till salu just nu bara.

Jag vet inte hur stort ni behöver, men det mesta som brukar komma ut i Björkhagen är ganska små lägenheter. Området är ju i huvudsak byggt i slutet på 40-talet och början på 50-talet. Jag tror att det finns rätt stora byggplaner där ute också. Hur man ser på det kan förstås variera, många av de boende är väl inte så glada, men jag kan tycka att det ofta blir ett lyft för ett område om det byggs nytt. Bättre service, mer liv etc.
Citera
2014-08-12, 22:03
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag vet inte hur stort ni behöver, men det mesta som brukar komma ut i Björkhagen är ganska små lägenheter. Området är ju i huvudsak byggt i slutet på 40-talet och början på 50-talet. Jag tror att det finns rätt stora byggplaner där ute också. Hur man ser på det kan förstås variera, många av de boende är väl inte så glada, men jag kan tycka att det ofta blir ett lyft för ett område om det byggs nytt. Bättre service, mer liv etc.

Nu bor vi två pers i en optimalt planerad 2:a på 45 kvm. Vi behöver minst 40 kvm, men planlösningen är otroligt viktig och jag tar hellre 40 välplanerade kvm än 60 med massa döda ytor. Egentligen är vi väl mest intresserade av ett litet radhus med en liten trädgård, men tveksamt om det ryms i budgeten. Några förslag på gator eller områden i själva området som är trevligare än andra? Hur är Kärrtorp förresten?
Citera
2014-08-13, 17:33
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Nu bor vi två pers i en optimalt planerad 2:a på 45 kvm. Vi behöver minst 40 kvm, men planlösningen är otroligt viktig och jag tar hellre 40 välplanerade kvm än 60 med massa döda ytor. Egentligen är vi väl mest intresserade av ett litet radhus med en liten trädgård, men tveksamt om det ryms i budgeten. Några förslag på gator eller områden i själva området som är trevligare än andra? Hur är Kärrtorp förresten?

Jag har tyvärr dålig koll på söderort i övrigt, men har en bekant som bor i Björkhagen så jag har varit där en del (och förstås lyssnat på när han har talat sig varm om området) och många verkar trivas där. I övrigt har jag inte alls bra koll på söderort tyvärr, har aldrig bott söder om stan själv.

För 2,5 miljon och max 3 000 i avgift blir det nog svårt med ett radhus om du inte ska ganska långt ut från stan. I den mån sånt finns i Björkhagen lär det bli avsevärt dyrare. Men du borde kunna få en bra och fräsch lägenhet på kanske 50-60 kvm för de pengarna där ute tycker jag. Nu har det gått upp sen dess, men min bekant betalade runt 2 miljoner för sin lägenhet, en tvåa på drygt 50 kvm. Sen är ju de äldre lägenheterna som de är, men jag har bott i 40-talshus själv och förutom att badrummet var väldigt litet så tyckte jag att det var rätt välplanerat ändå.
Citera
2014-09-01, 13:53
Medlem
stumpjumpers avatar
Citat:

Kärrtorp är lite sömnigt men pga detta även premium. Mycket V och MP tror jag bor här, inte så mycket höginkomsttagare. Annars är Kärrtorp ganska känt för senaste årets klinch mellan extremhöger och extremvänster. Nazivänliga ungdomar klottrar ofta i stadsdelen, men är inget att oroa sig för. Närheten till Nackareservatet gör det attraktivt för natur-, sport- och träningmänniskor. Kärrtorps IP är precis rustat med konstgräsplaner. Tar väl inte mer än 10 minuter in till söder med t-bana. Många barnfamiljer vill bo längs gröna linjen mot Skarpnäck (främst Hammarbyhöjden, Björkhagen och Kärrtorp) men pga litet utbud av större BR så blir det oftast dyrt att vinna en budgivningsprocess. Det byggs f n stadsradhus på Halmstadsvägen i Björkhagen, de kostar 7M så det var lite dyrt. Området är dock aktuellt för en större förtätningsprocess, främst runt Hammarbyhöjden och Nytorps Gärde (Kärrtorp).
http://bygg.stockholm.se/hammarbyhojden-bjorkhagen
Citera
2014-10-29, 00:15
Medlem
Tellics avatar
Köpa bostadsrätt i Sthlm - Tips?

Nu är det dags att flytta till huvudstaden... sugen på en bostadsrätt 1:a eller 2:a mellan 1,5 - 2,0 mkr.

Min förvirring uppstår egentligen om vart man ska bosätta sig (eller rättaresagt - leta).
Preferenser är ju t-bana/bra kommunikationer - gärna ett centrum som inte håller på att falla isär och framförallt- ett område med låg kriminalitet etc. Har kikat lite på områdena Årsta, Östberga, Enskede, Hägersten, Högdalen m.fl. - har dock ingen aning om vad dessa områden egentligen har för sida.

Vart är det värt att investera?
Vilka områden bör man undvika?
Vilket område är "det bästa"?

Är beredd på en del olika svar här, men vi tittar ju på den gemensamma nämnaren.
Citera
2014-10-29, 00:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellic
Vart är det värt att investera?
Vilka områden bör man undvika?
Vill du kunna göra dig en hacka på ditt boende ska du titta på områden där ingen bott tidigare och ha lite fantasi om vad som komma skall. Nyproduktion är bästa köp just nu. Leta där rika kan tänka sig att bo är ett hett tips.

Områden du bör undvika är där alla andra letar. Försöka hitta dina egna guldkorn och undersök noga vad som är pågång i området.

Citat:
Vilket område är "det bästa"?
Alla har olika smak. Det beror helt på hur du vill bo, men själv skulle jag säga Hammarby Sjöstad håller mycket hög klass. Liljeholmskajen, Årsta och Kvarnholmen är inte så dumt det heller. Men det beror ju ju helt på din budget. Det blir nästan lite väl tajt tror jag. Du borde kanske hoppa upp till åtminstone 2,5 miljoner iaf.

Citat:
Är beredd på en del olika svar här, men vi tittar ju på den gemensamma nämnaren.
Ja det blir säkert protester på vad jag just rekommenderat...
Citera
2014-10-29, 07:50
Medlem
Nackaforum-området, lär ju stiga en del när tunnelbanan går ut dit, samt den där borta i Solna. Lär ju va billigt nu & sen stiga *poFF*

Dock föredrar jag innerstan
Citera
2014-10-29, 07:58
Medlem
1.5 - 2mille får du nog en liten 1:a för i innerstan "kanske".
Är väldigt svårt få något bra för under 2mille just nu.

Titta på områdena nära brommaplan. En del som säljer för dom är oroliga för ökad trafik i samband med ombyggnationer och sånt. Där kan det går för nära 2mille för en 2:a .

Längre ut i periferin har du hässelby men det har blivit nedlusat med lycksökare och migrationsverksamhet.

Södra och Norra sidan stan kan va alternativ också. Sundbyberg, Solna osv är rätt nice.
Nyproduktion går sällan för under 2 mille om du inte hittar något runt 34-40 kvm. (1:a , 1.5:a)

Tips är att kolla på www.booli.se , se på slutpriser ( i nutid ) och sök efter acceptpriser ungefär 25-50% under det maxtak du har.
Citera
2014-10-29, 08:17
Medlem
W..Dempss avatar
1.5-2 miljoner blir ist omöjligt att få en etta för innanför tullarna, men i närförort däremot.

Som det är nu differentierar inte marknaden speciellt mycket mellan en förening med bra ekonomi, och en med lite sämre. Det kan du utnyttja.
Jag skulle se till att försöka hitta en förening som äger marken huset är på. Ökad tomträttsavgift är nästa dolda bomb (ffa för mer centrala lägen). Sen kolla att skulderna inte är så höga per m2 i förhållande till föreningens framtida kapitalbehov (dvs, helst så låga som möjligt, men lite högre är mer acceptabelt för en förening som nyligen gjort stora saker, såsom stambyte etc).

Nybyggen känns bara lönsamt om man tänkt sälja ganska fort. Många nybildade föreningar har höga skulder, och orealistiska underhållsplaner = stor risk för höjd avgift i framtiden. Räkna också så att du får motsvarande rabatt per m2 den ökade skulden som medföljer en nybyggd lägenhet innebär.
Citera
2014-10-29, 09:31
Medlem
the new Cookies avatar
Som någon tidigare sagt så blir det svårt att hitta något för de pengarna i Stockholm. Du får mer för pengarna och antagligen bättre prisutveckling om du satsar på någon mindre kommun i närheten av Stockholm istället.

Personligen gillar jag Solna och även om det är ganska dyrt redan så är det en del omsättning där nu när flera nybyggen börjar bli färdiga eftersom många nya lägenheter säljs till folk som redan bor där. Titta efter bra kvm-pris i äldre föreningar i Soln/Sundbyberg är mitt tips

Av de du nämner så är Enskede och Årsta helt ok. Skulle också vilja tipsa om Gröndal i närheten, grönt och fint och lite "bortglömt". Bristen är väl kanske att centrumen inte är så roliga. Inte så att det är en massa kriminalitet och sånt men lite trista. Å andra sidan är det nära till Stockholm.

Hammarby Sjöstad är också nära och fint men verkar lite instabilt. En snäll kompis som är riktigt duktig på ekonomi har gått igenom massor av föreningars ekonomi åt mig och han avrådde verkligen från att köpa något där. Detsamma verkar gälla Norra Djurgårdsstaden där jag också tittade. Jag kanske hade otur med de föreningar vi tittade på så det kanske inte gäller alla, men det var trots allt ganska många så se upp lite där.

Jag skulle rekommendera att man utgår från T-banan när man letar. Om du ändå måste åka tunnelbana hem så spelar det ingen större roll om du åker 3 eller 6 stationer. Tågen går lika ofta ändå och skillnaden i tid är några minuter. Antingen hittar man nåt så nära Stockholm att man i värsta fall kan cykla/gå hem från stan eller så håller man sig utmed en linje och då är inte avståndet från stan det viktiga. Jag har kompisar ute i Rissne och Täby som bor jättefint och enkelt tar sig till Stockholm fastän det är lika långt som till typ Älta.

Mitt tips är att du sätter dig på T-banan och åker ut till olika centrum och går runt lite. Man ser ju ganska fort vad det är för ställe och vilka som rör sig där och så. Kolla några ställen där det verkar finnas objekt runt din budget och åk ut och lördagshandla eller nåt Det är ganska roligt.

Lycka till!

Edit: Glömde; försök se till att du slipper åka buss! Buss är kass och stjäl massa tid. Max 15 min promenad från T-banan så kommer du ha ett skönare liv
Senast redigerad av the new Cookie 2014-10-29 kl. 09:33.
Citera
2015-01-13, 00:03
Medlem
Tellics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the new Cookie
Som någon tidigare sagt så blir det svårt att hitta något för de pengarna i Stockholm. Du får mer för pengarna och antagligen bättre prisutveckling om du satsar på någon mindre kommun i närheten av Stockholm istället.

Personligen gillar jag Solna och även om det är ganska dyrt redan så är det en del omsättning där nu när flera nybyggen börjar bli färdiga eftersom många nya lägenheter säljs till folk som redan bor där. Titta efter bra kvm-pris i äldre föreningar i Soln/Sundbyberg är mitt tips

Av de du nämner så är Enskede och Årsta helt ok. Skulle också vilja tipsa om Gröndal i närheten, grönt och fint och lite "bortglömt". Bristen är väl kanske att centrumen inte är så roliga. Inte så att det är en massa kriminalitet och sånt men lite trista. Å andra sidan är det nära till Stockholm.

Hammarby Sjöstad är också nära och fint men verkar lite instabilt. En snäll kompis som är riktigt duktig på ekonomi har gått igenom massor av föreningars ekonomi åt mig och han avrådde verkligen från att köpa något där. Detsamma verkar gälla Norra Djurgårdsstaden där jag också tittade. Jag kanske hade otur med de föreningar vi tittade på så det kanske inte gäller alla, men det var trots allt ganska många så se upp lite där.

Jag skulle rekommendera att man utgår från T-banan när man letar. Om du ändå måste åka tunnelbana hem så spelar det ingen större roll om du åker 3 eller 6 stationer. Tågen går lika ofta ändå och skillnaden i tid är några minuter. Antingen hittar man nåt så nära Stockholm att man i värsta fall kan cykla/gå hem från stan eller så håller man sig utmed en linje och då är inte avståndet från stan det viktiga. Jag har kompisar ute i Rissne och Täby som bor jättefint och enkelt tar sig till Stockholm fastän det är lika långt som till typ Älta.

Mitt tips är att du sätter dig på T-banan och åker ut till olika centrum och går runt lite. Man ser ju ganska fort vad det är för ställe och vilka som rör sig där och så. Kolla några ställen där det verkar finnas objekt runt din budget och åk ut och lördagshandla eller nåt Det är ganska roligt.

Lycka till!

Edit: Glömde; försök se till att du slipper åka buss! Buss är kass och stjäl massa tid. Max 15 min promenad från T-banan så kommer du ha ett skönare liv

Tack för alla svaren, och speiellt detta jag citerar.

Vi har nu höjt budgeten till 2,5 - 2,8 mkr och kan tänka oss en trea.
Ett område vi nu hittat ett nyproduktionsområde är Skärholmen, inte långt i från t-banan.
Slutpriserna här för tvåor och treor ligger runt 1,5 till 2,0 så det känns lite skumt att kanske köpa något för mycket mer. Är risken att man kanske går med förlust? Eller tvärtom - kanske med vinst p.g.a. att det är en av få nyproduktioner i området?

Vad vet ni om Skärholmen? Kan det funka? Eller är det sunkigt och mycket kriminalitet som jag hört... ?
Citera
2015-01-13, 00:11
Avslutad
Citat:
Tack för alla svaren, och speiellt detta jag citerar.

Vi har nu höjt budgeten till 2,5 - 2,8 mkr och kan tänka oss en trea.
Ett område vi nu hittat ett nyproduktionsområde är Skärholmen, inte långt i från t-banan.
Slutpriserna här för tvåor och treor ligger runt 1,5 till 2,0 så det känns lite skumt att kanske köpa något för mycket mer. Är risken att man kanske går med förlust? Eller tvärtom - kanske med vinst p.g.a. att det är en av få nyproduktioner i området?

Vad vet ni om Skärholmen? Kan det funka? Eller är det sunkigt och mycket kriminalitet som jag hört... ?

Skärholmen är en typisk miljonprogramsförort och ligger långt ut på Norsborgslinjen. Inte ett ställe jag skulle tycka det var särskilt trevligt att bo. Tråkig arkitektur, ganska lång restid till stan och sin beskärda del av sociala problem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rholmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in