2013-12-03, 13:35
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Skitsnack, de har skyldighet att ange vilken avslagsgrund de väljer att använda.

typ bla bla bla inte giltigt bla bla bla efter 1 januari 2013 kan man inte byta efternamn som inte ens föräldrar har hetat.
Citera
2013-12-03, 13:49
Medlem
Emerains avatar
Tråd infogad
/mod
Citera
2013-12-03, 13:51
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamahafs1
typ bla bla bla inte giltigt bla bla bla efter 1 januari 2013 kan man inte byta efternamn som inte ens föräldrar har hetat.
Istället för att skriva "bla bla bla" osv, skriv vad de skrev istället. Och de verkar ändå vara tydliga i varför de gav sitt avslag.
Citera
2013-12-03, 13:51
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Märkligt. Jag är rätt säker på att man får byta efternamn om man kan bevisa att släkten tidigare har haft detta namn.
Citera
2013-12-03, 14:10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Och du undrar varför du fick avslag? Det står ju i klartext.

Han borde dock kunna lägga till det efternamnet som mellannamn.
Citera
2013-12-03, 14:15
Medlem
cammos avatar
Byte till gammalt släktnamn – Kravet för att byta till ett gammalt släktnamn
är att efternamnet ska ha burits i rakt nedstigande led i din släkt i minst två
generationer och senast inom fyra generationer räknat från och med dina
föräldrar

http://www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/
Senast redigerad av cammo 2013-12-03 kl. 14:19.
Citera
2013-12-03, 14:35
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Och du undrar varför du fick avslag? Det står ju i klartext.

Han borde dock kunna lägga till det efternamnet som mellannamn.
Kan ju även be din mor ändra med tanke på att det var mormors efternamn, så bör det inte vara något problem sen.
Citera
2013-12-03, 14:48
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Kan ju även be din mor ändra med tanke på att det var mormors efternamn, så bör det inte vara något problem sen.

hans mamma är inte min mamma. och hans mamma är död så det blir lite svårt.
Citera
2013-12-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Bara kul att kunna bidraga. Tack!
Måste bara få skriva av mig lite snabbt:

Mitt namnbyte gick igenom utan problems! Men det sjukaste av allt är detta: jag skickade in ansökan digitalt på PRV.se i söndags. Idag fick jag intyget på att bytet ägt rum. Mindre än 48 timmar efter att jag skickat in min ansökan och betalat hade jag alltså namnbeviset i min hand! Rätt imponerande faktiskt.

För er som vill byta namn kan jag således varmt rekommendera deras e-tjänst "Namnansökan".

Lycka till med din ansökan förresten!
Citera
2013-12-03, 19:29
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84

Mitt namnbyte gick igenom utan problems! Men det sjukaste av allt är detta: jag skickade in ansökan digitalt på PRV.se i söndags. Idag fick jag intyget på att bytet ägt rum. Mindre än 48 timmar efter att jag skickat in min ansökan och betalat hade jag alltså namnbeviset i min hand! Rätt imponerande faktiskt.

För er som vill byta namn kan jag således varmt rekommendera deras e-tjänst "Namnansökan".

Låter bra.

Nu börjar det roliga att ändra namn överallt.

Och beställa nytt id-kort. Personbevis ska gå att skriva ut, så fort som Skatteverket har registrerat ändringen.
Citera
2013-12-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Låter bra.

Nu börjar det roliga att ändra namn överallt.

Och beställa nytt id-kort. Personbevis ska gå att skriva ut, så fort som Skatteverket har registrerat ändringen.
Ja, fy sjutton.. Det blir en del att ordna upp, inte minst som frugan och ungen även de skall byta till detta namn.

Men det känns rätt absurt att man heter någonting nytt helt plötsligen!
Citera
2013-12-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84

Komiskt om man jämför med pappersblanketter och snigelpost. Skickade in min i slutet av maj, och fick svar i början av november

Grattis, förresten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in