2013-11-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Oj! Det gäller med andra ord att ha papprena i ordning när man skickar in sin ansökan. Men att det tog 5 veckor hos Riksarkivet trodde jag inte. Då lär jag inte hinna byta namn innan jul

Två snabba frågor:
- Vilken typ av utdrag hämtade du från Riksarkivet? (Enbart födelse- och dopbok?)
- Vad skrev du som anledning till namnändring på din ansökan till PRV? Funderar på om man skall skriva någon "standardanledning" eller bara att jag vill ta min mormors namn, punkt slut.

Ja, enbart födelse- och dopboksutdrag. Detta räcker gott och väl. Som anledning till PRV skrev jag ungefär att jag inte var riktigt nöjd med mitt nuvarande efternamn, och att jag istället önskade ta ett inom släkten utdött sådant.

Angående Riksarkivets väntetider så varierar de å det grövsta beroende på var du bor. Jag var tvungen att vända mig till Landsarkivet Göteborg, och de behandlar ungefär 900 ärenden på samma gång, med rätt få anställda, om jag förstod dem rätt. Bor du i Stockholm kan det med otur vara flera gånger värre, medan andra avdelningar av Riksarkivet säkerligen har kortare väntetider.

Kan tillägga att jag genom att fråga PRV fått reda på att öppna ärenden prioriteras och betas av snabbt, så om du tilldelas föreläggande så är det inte hela världen.
Senast redigerad av Leinad91 2013-11-06 kl. 19:52.
Citera
2013-11-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Ja, enbart födelse- och dopboksutdrag. Detta räcker gott och väl. Som anledning till PRV skrev jag ungefär att jag inte var riktigt nöjd med mitt nuvarande efternamn, och att jag istället önskade ta ett inom släkten utdött sådant.

Angående Riksarkivets väntetider så varierar de å det grövsta beroende på var du bor. Jag var tvungen att vända mig till Landsarkivet Göteborg, och de behandlar ungefär 900 ärenden på samma gång, med rätt få anställda, om jag förstod dem rätt. Bor du i Stockholm kan det med otur vara flera gånger värre, medan andra avdelningar av Riksarkivet säkerligen har kortare väntetider.

Kan tillägga att jag genom att fråga PRV fått reda på att öppna ärenden prioriteras och betas av snabbt, så om du tilldelas föreläggande så är det inte hela världen.
Supertack för din hjälp ännu en gång! Får även jag vända mig till GBG så jag förmodar att jag har en del väntetid att vänta mig. Ingen större fara visserligen även om man önskar det kunde gå smidigare. Jag håller tummarna för att din ansökan går igenom och nu skall jag på allvar dra igång med min egen "namnbytesprocess".
Citera
2013-11-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Supertack för din hjälp ännu en gång! Får även jag vända mig till GBG så jag förmodar att jag har en del väntetid att vänta mig. Ingen större fara visserligen även om man önskar det kunde gå smidigare. Jag håller tummarna för att din ansökan går igenom och nu skall jag på allvar dra igång med min egen "namnbytesprocess".

Bara kul att kunna bidraga. Tack!
Citera
2013-11-13, 16:20
Medlem
kames avatar
Har ett efternamn som senaste användes i släkten, förmodligen på 1600, 1700-tal kanske tidigt 1800-tal
Alltså lär det vara längre än 4 generationer. Namnet finns hos under 100 personer i Sverige idag.
Finns det någon möjlighet för mig att byta till det här efternamnet? Eller måste jag isåfall hitta en stavning på det som ingen har och byta till?
Citera
2013-12-03, 13:08
Medlem
yamahafs1s avatar
avslag på namnbyte.

Tjenare, min lillebror fick avslag på sitt namnbyte. han har nuvarande en mycket svensk efternamn men vill byta till hans mormors efternamn som ogift. detta är även deras släktnamn. men han fick avslag. namnet är från öst vid kareliska området, finns 438 personer som bär efternamnet och han är släkt på något sett med alla dom.

han känner sig jävligt ledsen att inte kunna byta efternamn han är nuvarande 17 år men har allas godkännande.

vad ska han göra ? lever inte vi i ett demokratist samhälle där man har rätt att ändra sitt EGET efternamn ?

vad skulle ni här göra ?

varför får han inte byta efternamn ?

Mvh Yamahafs1.
Citera
2013-12-03, 13:10
Medlem
Betyder efternamnet något??
Citera
2013-12-03, 13:13
Medlem
kinesarsles avatar
Varför han inte får byta borde stå i beslutet.
Citera
Medlem
Geasss avatar
Av vilken anledning fick "din bror" avslag?
Citera
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamahafs1
varför får han inte byta efternamn ?

Det står väl i avslaget.
Citera
2013-12-03, 13:22
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Det står väl i avslaget.

står bara avslag och inget mer detaljerat
Citera
2013-12-03, 13:23
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CSPTT
Betyder efternamnet något??

det är bara ett släktnamn.
Citera
2013-12-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yamahafs1
står bara avslag och inget mer detaljerat

Skitsnack, de har skyldighet att ange vilken avslagsgrund de väljer att använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in