Citat:
Ursprungligen postat av
oddman84
Oj! Det gäller med andra ord att ha papprena i ordning när man skickar in sin ansökan. Men att det tog 5 veckor hos Riksarkivet trodde jag inte. Då lär jag inte hinna byta namn innan jul
Två snabba frågor:
- Vilken typ av utdrag hämtade du från Riksarkivet? (Enbart födelse- och dopbok?)
- Vad skrev du som anledning till namnändring på din ansökan till PRV? Funderar på om man skall skriva någon "standardanledning" eller bara att jag vill ta min mormors namn, punkt slut.
Ja, enbart födelse- och dopboksutdrag. Detta räcker gott och väl. Som anledning till PRV skrev jag ungefär att jag inte var riktigt nöjd med mitt nuvarande efternamn, och att jag istället önskade ta ett inom släkten utdött sådant.
Angående Riksarkivets väntetider så varierar de å det grövsta beroende på var du bor. Jag var tvungen att vända mig till Landsarkivet Göteborg, och de behandlar ungefär 900 ärenden på samma gång, med rätt få anställda, om jag förstod dem rätt. Bor du i Stockholm kan det med otur vara flera gånger värre, medan andra avdelningar av Riksarkivet säkerligen har kortare väntetider.
Kan tillägga att jag genom att fråga PRV fått reda på att öppna ärenden prioriteras och betas av snabbt, så om du tilldelas föreläggande så är det inte hela världen.