2013-12-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Komiskt om man jämför med pappersblanketter och snigelpost. Skickade in min i slutet av maj, och fick svar i början av november

Grattis, förresten.
Herregud.. Ett halvår innan du ens fick besked. Trodde det var på grund av att du inte fått godkänt på din ansökan som det dragit ut på tiden. Snacka om snigelpost, ja!

Håller tummarna för dig i alla fall och tack!
Citera
2013-12-14, 22:23
Medlem
kames avatar
Antar att det inte går att byta till ett väldigt gammalt släktnamn? Alltså typ 8 generationer bak.
Om jag ändrar stavelsen skulle det funka? Finns för tillfället ca 70 personer i sverige med det här namnet.

Det stod något om artist eller liknande. Om jag skriver att jag använder namnet som artistnamn o.s.v. Kan det gå då?
Citera
2013-12-14, 22:32
Medlem
Swe1227s avatar
Kom bara att tänka på han som önskade hete ''General'' i förnamn. Ganska fränt egentligen ex. ''General Johansson''=) Tror inte han fick heta det tyvärr.
Citera
2013-12-15, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kame
Antar att det inte går att byta till ett väldigt gammalt släktnamn? Alltså typ 8 generationer bak.
Om jag ändrar stavelsen skulle det funka? Finns för tillfället ca 70 personer i sverige med det här namnet.

Det stod något om artist eller liknande. Om jag skriver att jag använder namnet som artistnamn o.s.v. Kan det gå då?
Jo det skall gå att göra, men då kostar det pengar och du måste gå via PRV. Och så skall väl namnet inte vara något i stil med "Negerkuk" heller då det inte får väcka anstöt och följa de få lagar/regler vi har gällande namn. Då räknar man det som om du skulle ha tagit ett helt nytt namn.

http://www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/Skapa-ett-nytt-efternamn/
Citera
2013-12-15, 12:27
Medlem
Vad är bäst för mig?

Har ett vanligt efternamn, som jag tycker är ganska tråkigt att bära. Det är svårt att utmärka sig och bli igenkänd. Däremot har vår släkt burit det sedan 1700-talet i alla fall, längre bak har jag inte kommit. På nåt sätt vill jag inte ta bort det helt. Därför funderar jag på om jag kan ha två efternamn.

Om jag skulle hitta ett äldre namn i släkten, buret före vårt nuvarande, får jag byta till det? Vad har jag annars för alternativ? Hitta på ett eget?
Citera
2013-12-20, 10:37
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivander
Vad är bäst för mig?

Har ett vanligt efternamn, som jag tycker är ganska tråkigt att bära. Det är svårt att utmärka sig och bli igenkänd. Däremot har vår släkt burit det sedan 1700-talet i alla fall, längre bak har jag inte kommit. På nåt sätt vill jag inte ta bort det helt. Därför funderar jag på om jag kan ha två efternamn.

Om jag skulle hitta ett äldre namn i släkten, buret före vårt nuvarande, får jag byta till det? Vad har jag annars för alternativ? Hitta på ett eget?

Det borde gå, så länge du kan bevisa att du har det i släkten.
Hitta på ett eget har du alltid rätt att göra, så länge det inte redan bärs av någon.
Citera
2013-12-20, 10:42
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamahafs1
typ bla bla bla inte giltigt bla bla bla efter 1 januari 2013 kan man inte byta efternamn som inte ens föräldrar har hetat.

Det är inte ett problem att han är omyndig då? Jag vet inte om man kanske bara kan byta till nå¨gon av föräldrarnas efternamn så länge man är under 18?
Citera
2013-12-22, 18:14
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeTakei
Det är inte ett problem att han är omyndig då? Jag vet inte om man kanske bara kan byta till nå¨gon av föräldrarnas efternamn så länge man är under 18?

Byte av namn när man är omyndig, det sker bara om man har vårdnadshavarens tillstånd. Det är alltså vårdnadshavare som ansöker om det, och finns det gemensam vårdnad så ska båda två ansöka. Har en förälder ensam vårdnad om barnet kan föräldern ensam gör anmälan till skattemyndigheten. Men bär barnet den andres förälderns efternamn krävs skriftligt samtycke från den föräldern. Generellt krävs ett samtycke oavsett till vilket namn byte ska ske. Det gäller alltså lika väl när byte ska ske till pappans eller mammans namn som ogift, eller om ett barn ska få en styvförälders namn.

Om en förälder vägrar att lämna samtycke och ärendet går till domstol ska domstolen, om det är möjligt, höra den vars efternamn barnet bär. Skulle föräldern i domstolen ändra sig och lämna sitt samtycke, behövs inte nytt samtycke när anmälan görs till skattemyndigheten. Domstolen ska också inhämta yttrande från socialnämnden. Nämnden ska då försöka klarlägga barnets inställning till namnbytet och redovisa den för rätten, om det inte är olämpligt.

När man är vuxen så är det lättare att ansöka om att byta namn. Då får man själv ansöka om det, och behöver inte vårdnadshavares tillstånd överhuvudtaget.

Men annars kan man byta till den andra förälderns efternamn närsomhelst. Dock kan den minderårige byta efternamn gånger, medan den myndige endast får göra det en gång. Eller rättare sagt: har rätt till det. Då räknas inte andra namnbyten in, till exempel om man gifter sig och vill ha sin partners efternamn.
Citera
2013-12-28, 14:50
Medlem
Puttar upp. Gammal tråd, så vad gäller nu? Kan man byta t ex efternamn eller förnamn, och sen ändra det senare igen?
Citera
2013-12-28, 14:59
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intrusive
Puttar upp. Gammal tråd, så vad gäller nu? Kan man byta t ex efternamn eller förnamn, och sen ändra det senare igen?

Ja, man har alltid kunnat, och kan fortfarande, ändra såväl efternamn som förnamn obegränsat antal gånger, men jag har för mig att man bara får göra det ett visst antal gånger via skatteverket (förutom i samband med vigsel). Det står dock på skatteverkets hemsida så det är bara att kolla upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Det jag vet är att det kostar 1500 per person att ändra ett efternamn.

Anledningen till att jag vet det är en liten solskenshistoria. ...

Samma sak med min familj. Officiellt har vi ett "ck" istället för ett "ch" i namnet...
Citera
2013-12-28, 20:42
Medlem
Rippless avatar
Min mamma har en holländsk släkt, men hennes "pappa" som har släkten har vi ingen kontakt med och dessutom är hon adopterad av honom. Men jag och min syster framförallt vill lägga till namnet som mellannamn eller efternamn, alltså INTE byta/hitta på ett nytt efternamn. Jag vill ha kvar mitt gamla men lägga till detta. Hur går jag till väga?
Citera
2013-12-29, 12:19
Medlem
Emerains avatar
Tråd infogad
/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem