2005-12-09, 13:34
Bannlyst
Jag funderar på att ta min mors flicknamn och min fars ovanliga efternamn och fimpa mitt nuvarande tråkiga.

Problemet är att min fars "häftiga" efternamn endast står i hans personbevis.
Går det ändå? Han har ju ärvt namnet så att säga och då borde ju jag också kunna ta namnet, eller hur?
Citera
2005-12-09, 18:01
Medlem
Deannas avatar
Om efternamnet burits av två personer som är släkt till dig i rakt nedstigande led och dessutom har levt under de senaste 100 åren är det okej att byta till ett sådant efternamn.
Jag är sugen på att ta min mormors "flicknamn", då bara 7 personer i Sverige har det namnet med den stavningen.
Citera
2005-12-09, 20:59
Medlem
Acklacks avatar
Har bytt nyss, kostade 1500. Men det kan bero på att det är ett helt nytt efternamn, ingen annan som har det. Då måste man söka om lov hos PRV.

Skriv som det är, går det så går det.

www.prv.se finns blanketter och info
Citera
2005-12-09, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acklack
Har bytt nyss, kostade 1500. Men det kan bero på att det är ett helt nytt efternamn, ingen annan som har det. Då måste man söka om lov hos PRV.

Skriv som det är, går det så går det.

www.prv.se finns blanketter och info

Om det finns, säg 4 och 2 som har efternamnen, hur hör man då?
Citera
2005-12-09, 21:58
Medlem
Acklacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
Om det finns, säg 4 och 2 som har efternamnen, hur hör man då?

4 å 2?
Dubbelefternamn menar du? Det kan man inte ha längre, utan man får ta ett av namnen som mellannamn. Men proceduren är liknande, tror att man söker via prv, så skickar väl dem ut förfrågningar till de berörda.
Citera
2005-12-09, 22:30
Bannlyst
Citat:
4 å 2?
Dubbelefternamn menar du? Det kan man inte ha längre, utan man får ta ett av namnen som mellannamn. Men proceduren är liknande, tror att man söker via prv, så skickar väl dem ut förfrågningar till de berörda.

Säg att jag heter Leffe X-sson, min mor har efternamnet Xlixasxing och farsan har efternamnet Doxfnxx, jag vill ha båda dessa och ta bort mitt gamla tattar-namn, gå¨r det inte att göra, utan måste jag hetta det fortfarande?

Jag hade tänkt mig något i stil med Leffe "Farsans-namn" "morsans-namn", går inte dET?
Citera
2005-12-09, 23:39
Medlem
Acklacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
Säg att jag heter Leffe X-sson, min mor har efternamnet Xlixasxing och farsan har efternamnet Doxfnxx, jag vill ha båda dessa och ta bort mitt gamla tattar-namn, gå¨r det inte att göra, utan måste jag hetta det fortfarande?

Jag hade tänkt mig något i stil med Leffe "Farsans-namn" "morsans-namn", går inte dET?

Jodå, det går säkert finfint. Men (jag tror) inte att man kan heta "hansson-karlsson" som förr i tiden. Utan du får välja ett av efternamnen som ditt "officiella" efternamn och det andra till ett extra mellannamn. Står säkert om det nånstans på prv.
Citera
2005-12-10, 00:22
Medlem
Racerbyces avatar
Kan man byta till namn som man kommit på själv och som det följdaktligen inte finns någon annan som heter? Till exempel Burkenholm (hittade bara på något lite snabbt som ett exempel)?
Citera
2005-12-10, 00:26
Bannlyst
Citat:
Jodå, det går säkert finfint. Men (jag tror) inte att man kan heta "hansson-karlsson" som förr i tiden. Utan du får välja ett av efternamnen som ditt "officiella" efternamn och det andra till ett extra mellannamn. Står säkert om det nånstans på prv.

Jag har kontaktat dem om saken. Återkommer när jag vet fakta.
Citera
2005-12-10, 00:27
Bannlyst
Har bytt en gång. Kostade inget men det var min mors namn. Men det var ju över 15 år sen med så jag vet inte om reglerna har ändrats.
Citera
2005-12-10, 01:31
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Kan man byta till namn som man kommit på själv och som det följdaktligen inte finns någon annan som heter? Till exempel Burkenholm (hittade bara på något lite snabbt som ett exempel)?

Inte om det finns någon som heter Burkeholm eller annat som kan vara förväxlingsbart med Burkenholm. Då måste du ha samtliga myndiga Burkeholms skriftliga tillstånd att få byta till ett snarlikt namn.

Det kostar som sagt 1500 kr + nytt leg+ nytt pass osv.
Citera
2005-12-10, 15:11
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Har bytt en gång. Kostade inget men det var min mors namn. Men det var ju över 15 år sen med så jag vet inte om reglerna har ändrats.

Att byta tills sin mammas namn är fortfarande helt gratis. Men däremot kostar alla andra byten av efternamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in