2013-12-02, 23:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooomer
Finans och investeringar handlar inte om tro, utan fakta.
I samma inlägg implicerar du retoriskt (alltså på det självsäkraste av sätt) att 200 år regressions-data berättar framtiden för dig. Du förstår alltså inte statistik, så vilken fakta menar du att du baserar det på?

Sen får folk tro på USD eller guld eller vad de vill, jag ville bara flika in på den punkt du har väldigt fel.
Citera
2013-12-03, 11:37
Medlem
Fritt fall för guldet. 7983.50 SEK/Oz t, som lägst idag, än så länge.
Citera
2013-12-03, 12:24
Medlem
72mms avatar
Någon insatt som har alternativa idéer om varför guld faller? Jag har försökt läsa på lite, och förklaringarna är tron på en starkare dollar och ekonomi i USA samt att droppet de tre senaste åren är någon form av korrigering av ett uppblåst guldpris sedan krisen 2008. Minskad efterfrågan alltså.

Det kan inte vara som så att någon säljer mer än väntat? Vad vet vi om olika länders guldreserver? Säljer USA? EU-länderna? China köper har jag hört, men är det privata investeringar eller är det guldreserven det går till?
Citera
2013-12-03, 16:20
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Någon insatt som har alternativa idéer om varför guld faller? Jag har försökt läsa på lite, och förklaringarna är tron på en starkare dollar och ekonomi i USA samt att droppet de tre senaste åren är någon form av korrigering av ett uppblåst guldpris sedan krisen 2008. Minskad efterfrågan alltså.

Det kan inte vara som så att någon säljer mer än väntat? Vad vet vi om olika länders guldreserver? Säljer USA? EU-länderna? China köper har jag hört, men är det privata investeringar eller är det guldreserven det går till?

Jag tror prisfallet beror på att Comex inte har tillräckligt med guld för att klara fysisk leverans då deras pappersguld vida överstiger tillgången. Om Comex skulle defaulta, dvs ställa in leveranser och kvitta åtaganden med fiatvaluta, skulle guldpriset skena. För centralbanker (FED BOE etc etc) skulle det få förödande konsekvenser och därför trycker man ner guldpriset. Läste någonstans att Comex står inför en möjlig leverans i veckan, utifall någon handlare begär fysiskt.

Hittade en intressant artikel om guld och guldleasing som centralbankerna håller på med:
http://www.ingoldwetrust.ch/gold-leasing-is-a-tool-for-the-global-credit-game
Citera
2013-12-04, 20:23
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm

Läs igenom hela tråden inkl. alla länkar. Då får du en bra bild. Silver länkarna i början kan du dock skippa med gott samvete.

@felia:

"Comex is a sideshow"

Sagt av Another sisådär '97 - '98.
Citera
2013-12-05, 21:32
Medlem
Hej! Om man ska investera lite långsiktigt, ska man beställa "varan" från tex Liberty Silver eller rekomenderar ni att man går ner till liraren runt hörnet med GULD säljes på butiken?
Citera
2013-12-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Hej! Om man ska investera lite långsiktigt, ska man beställa "varan" från tex Liberty Silver eller rekomenderar ni att man går ner till liraren runt hörnet med GULD säljes på butiken?

Vad tycker du själv?
Citera
2013-12-06, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmporioX
Vad tycker du själv?

Ex:
https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/silverbar500gramheraeus

Ja eftersom det skiljer nästan 1000 kr mellan privatperson och försäljare (köp/sälj) så verkar det som ett trögt alternativ.
Citera
2013-12-06, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Ex:
https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/silverbar500gramheraeus

Ja eftersom det skiljer nästan 1000 kr mellan privatperson och försäljare (köp/sälj) så verkar det som ett trögt alternativ.

Jag skulle gå på det billigaste. Liberty tar ut ca 1800 i överpris på silver tycker jag.
Citera
2013-12-06, 11:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag skulle gå på det billigaste. Liberty tar ut ca 1800 i överpris på silver tycker jag.

Citat:

Det tycker du nog inte, däremot tycker du säkert att silver borde vara momsfritt. Hade Liberty sänkt priset med 1800:- per kilo hade de förlorat mängder av pengar, eftersom silver är momsbelagt.
Citera
2013-12-06, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det tycker du nog inte, däremot tycker du säkert att silver borde vara momsfritt. Hade Liberty sänkt priset med 1800:- per kilo hade de förlorat mängder av pengar, eftersom silver är momsbelagt.

Jag tycker att de tar överpris och att det borde vara momsfritt. Därför köper jag mitt silver på annat sätt.
Citera
2013-12-06, 11:16
Medlem
bra dokumentär som gick på svt tidigare i veckan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här