2013-11-05, 00:06
Medlem
Om ni skulle köpa ädelmetall nu, guld eller silver? Tidpunkten känns rätt för guld, men jag kanske tolkar skriverierna om feds förskingring av guld fel?
Citera
2013-11-05, 08:03
Medlem
Hej allihopa!

Jag måste säga att investeringsguldtackor är väldigt vackra att titta på, men de är som sagt till för att samla damm och därför undrar jag om någon har något bra tips på affär/hemsida eller liknande som säljer exempelvis guldhalsband, guldklockor m.m. till bra priser (låga premier). Kan tänka mig att guldfynd, smycka m.fl. har världens överpriser.
Citera
2013-11-05, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menLOOLomfg
Hej allihopa!

Jag måste säga att investeringsguldtackor är väldigt vackra att titta på, men de är som sagt till för att samla damm och därför undrar jag om någon har något bra tips på affär/hemsida eller liknande som säljer exempelvis guldhalsband, guldklockor m.m. till bra priser (låga premier). Kan tänka mig att guldfynd, smycka m.fl. har världens överpriser.

Tradera.
Citera
2013-11-05, 10:25
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooomer
Själv överraskades jag inte så mycket av alla affärsmän som försökte utnyttja dagens finanskris maximalt till egen fördel. Men jag överraskades när jag såg James Rickards kliva in i båten, och med detta tänkte han själv utnyttja okunskapen. Manen är en briljant ekonom, advokat och har 35 års erfarenhet på wall street. Men han blir tydligen inte yngre, så varför inte utnyttja en perfekt finanskris för att mjölka okunskap så mycket som det bara går?

2012 - James Rickards Predicts US Inflation in 2013 due to the Devaluation of the US dollar.

Vem bryr sig va? Idag filmar man videos för 2014. Det har man gjort sedan 2006. Bara ett år till.

Men allt som hänt sedan 2006-2007 har en enkel förklaring och enkel vägvisare i framtiden. Men ingen vill bäretta om den, för då skulle du inte behöva deras råd mera, du skulle kunna/vara kapabel att investera på egen hand. Men detta skulle vara dåligt för försäljningen de bedriver, eller som bankerna bedriver, eller alla andra analytiker och vinstdrivande företagare som får en stund i rampljuset.

Jag skulle kunna berätta sanningen, men jag väljer att bli förlöjligad på förhand (som jag blivit hittills ) och med detta kan ni istället betala för läxan, precis som marknaden är designad. Eller som Mike Maloney uttrycker det, if you don't know how to play the game you will be slaughtered. (eller något i den stilen) Cheers

Kul att du tycker att James Rickards har huvudet på skaft. För övrigt är hans bok Currency wars väldigt läsvärd så om du inte har läst den så rekommenderar jag den varmt. Exempelvis så skulle du lära dig att Euron är inte som en guldstandard, Depressionen orsakades inte utav guldstandarden och Bernanke (FED) har ingen aning om vad de håller på med.. etc..

Det är extremt svårt att veta exakt när en ny kris slår till. Om det sker 2014, 2015 eller 2016 är det ingen säkert som vet. Kanske det aldrig blir en ny kris
Citera
2013-11-06, 14:21
Medlem
Citat:
Jag skulle kunna berätta sanningen, men jag väljer att bli förlöjligad på förhand (som jag blivit hittills ) och med detta kan ni istället betala för läxan, precis som marknaden är designad.

oh store profet, pray tell us "the secret"!
inte? nä, det är ju lättare att sitta och vara troll på kammaren hemma hos mamma och pappa.
Citera
2013-11-06, 22:03
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuyNextDoor
inte? nä, det är ju lättare att sitta och vara troll på kammaren hemma hos mamma och pappa.

Berätta sanningen...för vem?

För oss 0,1 - 1 % hjärntvättade?

EDIT: Everybody knows
Senast redigerad av Etnad11 2013-11-06 kl. 22:22. Anledning: Thats how it goes, Everybody knows ;)
Citera
2013-11-07, 21:03
Medlem
hooomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuyNextDoor

Detta är ingen hemlighet, kanske för dig, för mig och större delen av marknaden är det offentlig information och fakta. Pänningmängden i cirkulation

Vad är det i grafen som idag har förändrats så dramatiskt sedan finanskrisen 2008, som indikerar på hyperinflation? Penningmängden i cirkulation ökar stadigt lika mycket procentuellt sett som den gjort sedan 1960. (Observera att guldpriset rasade i cirka 20 år 1980-2000 samtidigt som penningmängden ökade i lika samma takt som den gör idag.)

Svaret är att pengarna som fed trycker sedan 2008 hamnar inte i cirkulation. Feds balansräkning 2008 var 0,8 triljoner, idag 3,628 triljoner. Det är vad alla väsnas om, men ingen pratar om var pengarna hamnar. Pengarna hamnar tillbaka hos fed, dvs. bankerna som fått dessa pengar av fed, placerar dem tillbaka hos fed och får en låg ränta på dessa. Bankerna är nöjda med detta, för inte kan de väl låna ut så mycket pengar till en högre ränta, till vem?

Så frågan är kommer 3 triljoner dollar som fed tryckt upp sedan 2008 att hamna i cirkulation? För att bedöma sannolikheten med detta så kan man fråga sig, kan bankerna låna ut 3 eller maximalt 30 triljoner dollar (fractional reserve banking 3X10) på ett år eller fem år, för att orsaka hyperinflation? Jag skulle inte tro det. Så ser kreditökningen ut. Just nu totalt 10 triljoner, ökningstakten har faktiskt bromsat in sedan 2008 och inte tvärtom. Här samlas pengar som fed tryckt upp sedan 2008. som bankreserver, de hamnar inte i cirkulation. Det är därför vi inte ser någon valutakollaps.

Nöjd?

Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Kul att du tycker att James Rickards har huvudet på skaft. För övrigt är hans bok Currency wars väldigt läsvärd så om du inte har läst den så rekommenderar jag den varmt. Exempelvis så skulle du lära dig att Euron är inte som en guldstandard, Depressionen orsakades inte utav guldstandarden och Bernanke (FED) har ingen aning om vad de håller på med.. etc..

Det är extremt svårt att veta exakt när en ny kris slår till. Om det sker 2014, 2015 eller 2016 är det ingen säkert som vet. Kanske det aldrig blir en ny kris

November 2011:
Nouriel Roubini decided to ask James Rickards, author of "Currency Wars," why he advocates for a return to the gold standard in his book "currency wars," when it was this return to gold that was a direct cause of the Great Depression. James Rickards responded by pointing out that it was not the return to gold, but rather the return to gold at the pre-WWI price that necessitated deflation, which exacerbated the depression. Nouriel then went to town on Rickards with, what became, full out, personal insults. He called James Rickards "arrogant" and said that the Wizard of OZ is a better read for those who want to understand the gold debate than Currency Wars.

Hur kommer det sig att två duktiga ekonomer har så olika syn på ekonomi och finans?
Lustigt dock att han nämner just Wizard of OZ

Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Berätta sanningen...för vem?

För oss 0,1 - 1 % hjärntvättade?

EDIT: Everybody knows

Kanske är det jag som är hjärntvättad. Men jag kan säga så här, om jag inte själv kände till och tittade på statistik, från dag ett, utan förlitade mig enbart på vad vissa säljare/alternativa ekonomer presenterade för mig, så hade jag kanske också gått med på skrämseltaktiken om domedagsscenariot.
Senast redigerad av hooomer 2013-11-07 kl. 21:17.
Citera
2013-11-07, 21:21
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
November 2011:
Nouriel Roubini decided to ask James Rickards, author of "Currency Wars," why he advocates for a return to the gold standard in his book "currency wars," when it was this return to gold that was a direct cause of the Great Depression. James Rickards responded by pointing out that it was not the return to gold, but rather the return to gold at the pre-WWI price that necessitated deflation, which exacerbated the depression. Nouriel then went to town on Rickards with, what became, full out, personal insults. He called James Rickards "arrogant" and said that the Wizard of OZ is a better read for those who want to understand the gold debate than Currency Wars.

Hur kommer det sig att två duktiga ekonomer har så olika syn på ekonomi och finans?
Lustigt dock att han nämner just Wizard of OZ

Kanske är det jag som är hjärntvättad. Men jag kan säga så här, om jag inte själv kände till och tittade på statistik, från dag ett, utan förlitade mig enbart på vad vissa säljare/alternativa ekonomer presenterade för mig, så hade jag kanske också gått med på skrämseltaktiken om domedagsscenariot.

Det bra, fortsätt tro på FED, Roubini och dig själv. Det har ju gått bra hittills, so what could possibly go wrong?

Och låt oss stackars vilseledda fånar, med tro på fysiskt guld i bagaget, "go down" med värdighet i behåll.
Citera
2013-11-07, 22:36
Medlem
hooomers avatar
Citat:
Det bra, fortsätt tro på FED, Roubini och dig själv. Det har ju gått bra hittills, so what could possibly go wrong?

Det har ju alltid varit lönsammare med företagsinvesteringar/aktier på långsikt, räcker inte 200 år av finanshistorik? http://www.teammcgruer.ca/blog/wp-content/uploads/2009/12/total-real-return-chart-to-end-of-2010.jpg

Citat:
Och låt oss stackars vilseledda fånar, med tro på fysiskt guld i bagaget, "go down" med värdighet i behåll.

Är det fel att upplysa om fakta? Eller varna för eventuella finansskojare? Vill man inte höra båda sidor? Vill en investerare lura sig själv oavsett?

Kanske jag lurar mig själv, men poängen är att jag har alltid lyssnat på båda sidor och fattat egna beslut, och jag hoppas att alla gör samma sak, och inte lyssnar enbart på en sida.

Konstigt att argument mot guld, domedagen, härdsmälta osv. aldrig uppskattas. Det uppskattas inte för att det handlar om en tro.

Finans och investeringar handlar inte om tro, utan fakta. Men jag förstår, ska inte mer störa tråden.
Senast redigerad av hooomer 2013-11-07 kl. 23:35.
Citera
2013-11-19, 11:37
Medlem

ja, det som centralbankerna pumpar in i systemet når inte konsumenterna i dagsläget, men det betyder ju inte att det inte kommer att påverka i framtiden. USA sa nyss "open the taps!" och tog bort sitt lånetak helt och satte bara ett nytt datum för diskussion istället. de ökade sin nationella skuld med 1 trillion (från drygt 16 till drygt 17) på ~1,5 månad. där var ~25% pengar de hade lånat av sina egna pensionsfonder etc, så egentligen ökade skulden "bara" drygt 700 miljarder $ på den tiden. under denna period fick USA förnya/lösa ut nästan 900 miljarder dollar i tidigare lån. hur ska de vända trenden och när tappar dollarn sin status till den grad att alla vill bli av med dom samtidigt?

jag tror inte på att nationer/centralbanker kan leka med en såna skenande belopp/skulder utan att det kommer att lastas över på gemene man när det inte längre är hållbart. inget system varar för evigt, och skillnaden mellan pengatryckandet/skuldsättningen och inflationen är inte hållbar. någon gång kommer det att passeras en gräns. det politiker verkar tro och jobbar efter är att skulderna ska kunna minskas och betalas tillbaka innan skiten slår i fläkten, eller iaf att det inte ska bli deras problem.

fram tills dess att någon inte längre är med och spelar centralbankernas spel så kommer det vara buisness as usual och man kan tjäna pengar och leva gott som vanligt, men jag lägger inga pengar jag vill ha kvar i framtiden på papper. jag köper fysiskt, oavsett det är metall, fastigheter, mark, fordon, materiel, etc.
pengar jag har råd att förlora kan jag spekulera med och spela det stora ekonomispelet med. och när dom eventuella vinsterna når belopp där det börjar bli kännbart att förlora det plockar jag ut det och säkrar i mer fysiska ting som alltid kommer vara värt något.
Citera
2013-11-24, 18:31
Medlem
Vilka guldmynt/guldtackor är bäst att köpa? Som är lätta att byta bort.

Och vilka silvermynt/tackor är bäst?
Citera
2013-12-02, 23:23
Medlem
Riktigt tunga drops idag.

Guld/oz SEK 7999.22 -2.621%
Silver/oz SEK 125.53 -4.533%

Lägsta guld och silver-priser på drygt tre år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in