Citat:
Ursprungligen postat av
GuyNextDoor
oh store profet, pray tell us "the secret"!
inte? nä, det är ju lättare att sitta och vara troll på kammaren hemma hos mamma och pappa.
Detta är ingen hemlighet, kanske för dig, för mig och större delen av marknaden är det offentlig information och fakta.
Pänningmängden i cirkulation
Vad är det i grafen som idag har förändrats så dramatiskt sedan finanskrisen 2008, som indikerar på hyperinflation? Penningmängden i cirkulation ökar stadigt lika mycket procentuellt sett som den gjort sedan 1960. (Observera att guldpriset rasade i cirka 20 år 1980-2000 samtidigt som penningmängden ökade i lika samma takt som den gör idag.)
Svaret är att pengarna som fed trycker sedan 2008 hamnar inte i cirkulation. Feds balansräkning 2008 var 0,8 triljoner, idag 3,628 triljoner. Det är vad alla väsnas om, men ingen pratar om var pengarna hamnar. Pengarna hamnar tillbaka hos fed, dvs. bankerna som fått dessa pengar av fed, placerar dem tillbaka hos fed och får en låg ränta på dessa. Bankerna är nöjda med detta, för inte kan de väl låna ut så mycket pengar till en högre ränta, till vem?
Så frågan är kommer 3 triljoner dollar som fed tryckt upp sedan 2008 att hamna i cirkulation? För att bedöma sannolikheten med detta så kan man fråga sig, kan bankerna låna ut 3 eller maximalt 30 triljoner dollar (fractional reserve banking 3X10) på ett år eller fem år, för att orsaka hyperinflation? Jag skulle inte tro det.
Så ser kreditökningen ut. Just nu totalt 10 triljoner, ökningstakten har faktiskt bromsat in sedan 2008 och inte tvärtom.
Här samlas pengar som fed tryckt upp sedan 2008. som bankreserver, de hamnar inte i cirkulation. Det är därför vi inte ser någon valutakollaps.
Nöjd?
Citat:
Ursprungligen postat av
Civilization
Kul att du tycker att James Rickards har huvudet på skaft. För övrigt är hans bok Currency wars väldigt läsvärd så om du inte har läst den så rekommenderar jag den varmt. Exempelvis så skulle du lära dig att Euron är
inte som en guldstandard, Depressionen orsakades
inte utav guldstandarden och Bernanke (FED) har ingen aning om vad de håller på med.. etc..
Det är extremt svårt att veta exakt när en ny kris slår till. Om det sker 2014, 2015 eller 2016 är det ingen säkert som vet. Kanske det aldrig blir en ny kris

November 2011:
Nouriel Roubini decided to ask James Rickards, author of "Currency Wars," why he advocates for a return to the gold standard in his book "currency wars," when it was this return to gold that was a direct cause of the Great Depression. James Rickards responded by pointing out that it was not the return to gold, but rather the return to gold at the pre-WWI price that necessitated deflation, which exacerbated the depression. Nouriel then went to town on Rickards with, what became, full out, personal insults. He called James Rickards "arrogant" and said that the Wizard of OZ is a better read for those who want to understand the gold debate than Currency Wars.
Hur kommer det sig att två duktiga ekonomer har så olika syn på ekonomi och finans?
Lustigt dock att han nämner just Wizard of OZ
Citat:
Ursprungligen postat av
Etnad11
Berätta sanningen...för vem?
För oss 0,1 - 1 % hjärntvättade?
EDIT:
Everybody knows 
Kanske är det jag som är hjärntvättad. Men jag kan säga så här, om jag inte själv kände till och tittade på statistik, från dag ett, utan förlitade mig enbart på vad vissa säljare/alternativa ekonomer presenterade för mig, så hade jag kanske också gått med på skrämseltaktiken om domedagsscenariot.