Repost från BC-tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ursprungligen postat av Etnad11:
MySpace hade stort nätverk och acceptans (BC har varken eller). SAAB hade stort nätverk och acceptans. Framtidsfabriken.
I förlängning kan vi säga att alla företag och dess värderingar når ett högt värde för att så småningom falla ner till noll.
Circle of life.
PS Bonusfråga:
Framtidsfabriken utvecklades ur en dator-/
rollspelklubb. Vad står Mt.Gox för?
Om du inte vet vad som utgör ett nätverk eller inte och inte kan skilja ett öppet protokoll från ett företag så missar du hela poängen. SAAB!? Framtidsfabriken!?
Vad dillar du om?
Oh boy, oh boy...var ska man börja.
Av alla som postar i den här tråden så är det nog du som tar priset. Även om konkurrensen är hård. Detta för att du verkligen verkar tro på det du skriver. Vilket är sån smörja så det e inte sant. Bear with me jag ska förklara...
För det första så nämnde du i ett tidigare inlägg Facebook och vad som gav FB dess värde...antal användare i dess nätverk och acceptans. Och att det e på liknande sätt BitCoin får sitt värde. Vilket är helt korrekt. Mer här om
Network effect .
Min poäng var, och är, att
vad som helst som har någon nytta för andra måste ha Network effect (dvs. nätverk och acceptans). Ju fler som nyttjar det desto större Network effect. Förståeligt?

Tex. SMS funktionen i en mobiltelefon är väldigt användbart och till stor nytta, men om
bara en person hade mobiltelefon, vad skulle man tycka om SMS funktionen?
Så poängen var att MySpace också hade nätverk och acceptans...once upon a time.
Vidare...så ser jag dig, och 99,9% av andra BC'are, nämna "buzz" ord som "decentraliserad-", "avgiftsfri-", "öppen-"..."-valuta"...dvs. att BC ska ta över "Medium of exchange" funktionen från fiat valutor. Eller komplettera dem.
Ok, nu kommer vi till lite mer svårförståeliga sakerna. Jag kör dock på

...so here we go:
För att något ska fungera som "Medium of exchange - MOE" så behövs det i "unlimited amounts" och "unrestricted". Dess "Store of value - SOV" komponent ska vara minimerad. Dvs. folk skall inte "hoard:a" eller "hamstra" MOE då det betyder att man tar MOE ur cirkulationen. Vilket betyder att pengarna byter hand långsammare och långsammare...money velocity minskar. Vilket skapar deflation och skadar ekonomin.
I ideal fallet så ska man använda MOE endast för transaktioner och inte
spara det. Inte på lång sikt i alla fall. Det medium man dock väljer att spara i, borde vara
begränsad och svåråtkomlig. Och det skall helst finnas i det
fysiska planet och inte i det
monetära planet. Och om det finns i det fysiska planet - så skall det helst vara värdelöst i sig själv (inget industriellt värde), lätt igenkännligt, delbart och tidsbeständigt (inte oxidera).
Nu till det viktigaste...

...om ett och samma medium (som BC) försöker att SAMTIDIGT vara BÅDE "Medium of exchange" OCH "Store of value" så leder det till konflikt mellan "debtors" och "savers". Därför att "Medium of exchange" lånas till "debtors", vilket urholkar dess värde, och skadar "savers" som sparar i det. Förståeligt?
Detta leder oss till FOFOA's dilemma:
Citat:
FOFOA's dilemma: When a single medium is used as both store of value and medium of exchange it leads to a conflict between debtors and savers. FOFOA's dilemma holds true for both gold and fiat, the solution being Freegold, which incidentally also resolves Triffin's dilemma.
BTW, Freegold är
SEPARATION av "MOE" och "SOV". 2 typer av pengar som fyller 2 funktioner:
1. "Medium of exchange - MOE" - fiat valuta
2. "Store of value - SOV" - fysiskt guld (Au 99.99 eller 24k)
Ok, det räcker nu....

Jag behöver inte nämna att för att BC ska fungera som MOE så
behövs en central myndighet, all infrastruktur som dagens banksystem innehar, statliga garantier etc. Dvs. med BC så uppfinner man varmt vatten på nytt. Och för att det ska fungera som SOV - eller rättare sagt som det
ultimata Store of value - så faller det på punkt 1. => ej fysiskt. Även om det lyckades
trots det så skulle det MISSLYCKAS pga. D I L L E M A T (beskriven ovan)!
Det är därför
min riktkurs är 0 as in ZERO eller NADA. Sen 2009 och för all framtid.
Detta dillar Etnad om! Denna dill förtjänar en drink:
VODKA!
PS Om tiden räcker till så lägger jag en post om ämnet på en viss blogg.
PS2 Ja, just det
varför Framtidsfabriken? Tja, se bonusfrågan.

GoldBugs,
listen up now:
Citat:
FOFOA, 12/29/2009:
The COMEX gold price, which is really just the price of paper, may drop to $200 or lower before trading is halted.
You can expect this kind of "spiritual experience" price volatility to be heralded as proof that the goldbugs were wrong all along. But don't be fooled. Many a strong hand will turn weak at the worst possible time. Many a bug will be lured by the warm glowing light only to be electrocuted. Don't be one of them.
...don't be one of them...