2013-12-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det tycker du nog inte, däremot tycker du säkert att silver borde vara momsfritt. Hade Liberty sänkt priset med 1800:- per kilo hade de förlorat mängder av pengar, eftersom silver är momsbelagt.

Ahaa tack för info

Nån som hört om hur länge guldet kommer dippa?
Senast redigerad av Sunfire 2013-12-06 kl. 12:02.
Citera
2013-12-07, 17:52
Medlem
En kommentar från följande artikel: http://www.ft.com/intl/cms/s/0/20f0e...#axzz2mTqNs8SL

Citat:
"Report One_plus_one_still_equals_two | December 3 3:47pm |

I don't know if this will help, but here is my take on things:

The price collapse started when Chaves demanded his countrys' gold back, and other countries followed suit. Then came the Germans with a demand for over 300 tons. What to do? Answer: the GSs, MSs etc. of the world are busy trying to press the gold price as far down as possible, through ETF puts, so that they can buy up as much physical gold as possible, as cheaply as possible. Why? Well, they have contracts to fill, and not nearly enough of the metal to do it with. That is the point, and it's a very dangerous one, for these banks and others. Just imagine what would have happened if the Germans had been allowed in to look at their gold, which wasn't there?

It's just a confidence trick to separate fools from their money. I bought again at $1200 in June, and each time the price descends to unreasonable levels (gold mines close down), I will buy more. There is only one way for the gold price, and as soon as these shell games are finished, it will sky-rocket, although that is not my reason for holding the metal, as I still wouldn't sell until central banks act judiciously - and that could be a long time coming, as they are hell-bent on saving the economy from a sore thumb, when it is suffering from terminal cancer. The US$ has now been so diluted with the Fed bond buying schemes, and other central banks have tried to keep pace in a rush to the bottom, what else is there? Buy the physical stuff, though, not this ethereal ETF scam. They don't have the gold to back up their trading either.

We will have a period of deflation, and then rapid inflation - action like a catapult. Pull it back...
Citera
2013-12-07, 18:11
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmporioX
En kommentar från följande artikel: http://www.ft.com/intl/cms/s/0/20f0e...#axzz2mTqNs8SL

Felaktig analys tycker jag. Jag tror inte på ny "bull" marknad för guld. Det jag tror på är lägre och lägre priser. "Lower lows and lower highs."

Tills det kommer en stor dipp. Vad sägs om 100 US$ per uns?

Kort tid därefter...en engångs revaluering...ingen möjlighet att "arbitrage" din favorit korrelerad råvara...etf...whatever. Revalueringen kommer endast gälla fysiskt guld förstås.

Som sagt: Ingen bull, ingen sky rocket. Hur många aktieägare skulle vilja se sina aktier gå ner till 0? Bitcoin ägare? Husägare?

To zero and beyond.
Citera
2013-12-07, 20:22
Medlem
Etnad11s avatar
Repost från BC-tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av 72mm:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ursprungligen postat av Etnad11:
MySpace hade stort nätverk och acceptans (BC har varken eller). SAAB hade stort nätverk och acceptans. Framtidsfabriken.

I förlängning kan vi säga att alla företag och dess värderingar når ett högt värde för att så småningom falla ner till noll.

Circle of life.

PS Bonusfråga: Framtidsfabriken utvecklades ur en dator-/rollspelklubb. Vad står Mt.Gox för?

Om du inte vet vad som utgör ett nätverk eller inte och inte kan skilja ett öppet protokoll från ett företag så missar du hela poängen. SAAB!? Framtidsfabriken!? Vad dillar du om?

Oh boy, oh boy...var ska man börja.

Av alla som postar i den här tråden så är det nog du som tar priset. Även om konkurrensen är hård. Detta för att du verkligen verkar tro på det du skriver. Vilket är sån smörja så det e inte sant. Bear with me jag ska förklara...

För det första så nämnde du i ett tidigare inlägg Facebook och vad som gav FB dess värde...antal användare i dess nätverk och acceptans. Och att det e på liknande sätt BitCoin får sitt värde. Vilket är helt korrekt. Mer här om Network effect .

Min poäng var, och är, att vad som helst som har någon nytta för andra måste ha Network effect (dvs. nätverk och acceptans). Ju fler som nyttjar det desto större Network effect. Förståeligt? Tex. SMS funktionen i en mobiltelefon är väldigt användbart och till stor nytta, men om bara en person hade mobiltelefon, vad skulle man tycka om SMS funktionen?

Så poängen var att MySpace också hade nätverk och acceptans...once upon a time.

Vidare...så ser jag dig, och 99,9% av andra BC'are, nämna "buzz" ord som "decentraliserad-", "avgiftsfri-", "öppen-"..."-valuta"...dvs. att BC ska ta över "Medium of exchange" funktionen från fiat valutor. Eller komplettera dem.

Ok, nu kommer vi till lite mer svårförståeliga sakerna. Jag kör dock på ...so here we go:

För att något ska fungera som "Medium of exchange - MOE" så behövs det i "unlimited amounts" och "unrestricted". Dess "Store of value - SOV" komponent ska vara minimerad. Dvs. folk skall inte "hoard:a" eller "hamstra" MOE då det betyder att man tar MOE ur cirkulationen. Vilket betyder att pengarna byter hand långsammare och långsammare...money velocity minskar. Vilket skapar deflation och skadar ekonomin.

I ideal fallet så ska man använda MOE endast för transaktioner och inte spara det. Inte på lång sikt i alla fall. Det medium man dock väljer att spara i, borde vara begränsad och svåråtkomlig. Och det skall helst finnas i det fysiska planet och inte i det monetära planet. Och om det finns i det fysiska planet - så skall det helst vara värdelöst i sig själv (inget industriellt värde), lätt igenkännligt, delbart och tidsbeständigt (inte oxidera).

Nu till det viktigaste... ...om ett och samma medium (som BC) försöker att SAMTIDIGT vara BÅDE "Medium of exchange" OCH "Store of value" så leder det till konflikt mellan "debtors" och "savers". Därför att "Medium of exchange" lånas till "debtors", vilket urholkar dess värde, och skadar "savers" som sparar i det. Förståeligt?

Detta leder oss till FOFOA's dilemma:
Citat:
FOFOA's dilemma: When a single medium is used as both store of value and medium of exchange it leads to a conflict between debtors and savers. FOFOA's dilemma holds true for both gold and fiat, the solution being Freegold, which incidentally also resolves Triffin's dilemma.

BTW, Freegold är SEPARATION av "MOE" och "SOV". 2 typer av pengar som fyller 2 funktioner:

1. "Medium of exchange - MOE" - fiat valuta
2. "Store of value - SOV" - fysiskt guld (Au 99.99 eller 24k)

Ok, det räcker nu.... Jag behöver inte nämna att för att BC ska fungera som MOE så behövs en central myndighet, all infrastruktur som dagens banksystem innehar, statliga garantier etc. Dvs. med BC så uppfinner man varmt vatten på nytt. Och för att det ska fungera som SOV - eller rättare sagt som det ultimata Store of value - så faller det på punkt 1. => ej fysiskt. Även om det lyckades trots det så skulle det MISSLYCKAS pga. D I L L E M A T (beskriven ovan)!

Det är därför min riktkurs är 0 as in ZERO eller NADA. Sen 2009 och för all framtid.

Detta dillar Etnad om! Denna dill förtjänar en drink:

VODKA!

PS Om tiden räcker till så lägger jag en post om ämnet på en viss blogg.

PS2 Ja, just det varför Framtidsfabriken? Tja, se bonusfrågan.

GoldBugs, listen up now:

Citat:
FOFOA, 12/29/2009:

The COMEX gold price, which is really just the price of paper, may drop to $200 or lower before trading is halted.
You can expect this kind of "spiritual experience" price volatility to be heralded as proof that the goldbugs were wrong all along. But don't be fooled. Many a strong hand will turn weak at the worst possible time. Many a bug will be lured by the warm glowing light only to be electrocuted. Don't be one of them.

...don't be one of them...
Senast redigerad av Etnad11 2013-12-07 kl. 20:49. Anledning: stavning...
Citera
2013-12-07, 20:35
Medlem
Rektangels avatar
Verkar aldrig bli någon återhämtning för guld. Var gång kursfallet stannar upp på någon klippavsats och man tror på en stabilisering så kommer det återigen ett nytt fall.

http://finviz.com/futures_charts.ashx?t=GC&p=d1

Jag varnade er och särskilt ni som förlitade er på Etnads resonemang även om han är mer ödmjuk idag och jag gav en redogörelse om anledningen till att placerare övergett guldet. De finns sökbara i tråden.

(FB) GULD & SILVER - En sammanfattning av investering i ädelmetaller

Senast redigerad av Rektangel 2013-12-07 kl. 20:44.
Citera
2013-12-07, 20:46
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Någon insatt som har alternativa idéer om varför guld faller? Jag har försökt läsa på lite, och förklaringarna är tron på en starkare dollar och ekonomi i USA samt att droppet de tre senaste åren är någon form av korrigering av ett uppblåst guldpris sedan krisen 2008. Minskad efterfrågan alltså.

Det kan inte vara som så att någon säljer mer än väntat? Vad vet vi om olika länders guldreserver? Säljer USA? EU-länderna? China köper har jag hört, men är det privata investeringar eller är det guldreserven det går till?

Läs mina inlägg i denna tråd. De är sökbara...Jaga inte illusionen i fjärran.
Citera
2013-12-07, 20:47
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Verkar aldrig bli någon återhämtning för guld. Var gång kursfallet stannar upp på någon klippavsats och man tror på en stabilisering så kommer det återigen ett nytt fall.

http://finviz.com/futures_charts.ashx?t=GC&p=d1

Jag varnade er och särskilt ni som förlitade er på Etnads resonemang även om han är mer ödmjuk idag och jag gav en redogörelse om anledningen till att placerare övergett guldet. De finns sökbara i tråden.

Helt rätt Rektangel! Placerare eller spekulanter överger pappersguld. So far so good!

En å annan sparare överger säkert också fysiskt guld. Och kommer att göra det. Vid värsta möjliga tidspunkt.

Därav...don't be lured by the warm glowing light only to be electrocuted...

Take care\Etnad
Citera
2013-12-07, 20:49
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Helt rätt Rektangel! Placerare eller spekulanter överger pappersguld. So far so good!

En å annan sparare överger säkert också fysiskt guld. Och kommer att göra det. Vid värsta möjliga tidspunkt.

Därav...don't be lured by the warm glowing light only to be electrocuted...

Take care\Etnad

Du lever i en illusion....!!
Citera
2013-12-07, 20:53
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Du lever i en illusion....!!

En av oss gör det...that's for sure.

"Time will tell all things".
Citera
2013-12-08, 13:02
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
FOA:
The gold market is made up of a very broad spectrum of investors. At the very farthest ends of this spectrum lie the persons with the largest influence on the physical bullion. The super wealthy at one end and the "third world no ones" at the other. The middle is occupied, mostly, by the "investors with western thought". The far ends buy bullion. And they don't buy it as a gamble or a game! It is a way of life that has worked, through thick and thin, even before the West was "The West".

...even before the West was "The West"...

Jag borde posta på en indisk eller kinesisk sida.
Citera
2013-12-10, 13:29
Medlem
Kommer köpläget för fysiskt guld bli mycket bättre än det är nu tror ni? Nu står åter igen nära all time low sen många år tillbaks och det är inte långt kvar till golden week när kineserna ska börja frossa igen?
Citera
2013-12-10, 14:41
Medlem
Vad är era tankar kring prismanipulation som enligt många förekommer i bägge råvarorna?
Känns ju som att det är större risk att just de två utsätts för sådana händelser i jämförelse med t.ex svenska aktier vilkas likviditet inte ens är i närheten så stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in