2013-12-03, 10:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheimpossibleD
Utbildad inom religion på Uni så kan jag säga att Ateism är en tro och religion i det att man tror något absolut och det är på samma sätt en trosuppfattning som att ha en Gud/gud.

Vad tror man för något absolut?
Blandar du ihop antagande med religiös tro nu?
Du ska vara uniutbildad säger du?
Citera
2013-12-03, 10:28
Medlem
Citat:
Utbildad inom religion på Uni så kan jag säga att Ateism är en tro och religion i det att man tror något absolut och det är på samma sätt en trosuppfattning som att ha en Gud/gud.

Tack för ditt bidrag.

Jag har en fråga till dig om du har lust att svara: När man säger "han är ateist", vad tänker man då på? Vad står ordet "ateist" för i dagens samhälle?

Kan man tänka sig en ateist som inte tror på evolutionsteorin?
Citera
2013-12-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, det behövs inte ens någon förklaring för de saker religionerna påstås svara på, kontra ateism i avsaknad av någon skapargud. Ex. behöver man inte ha en alternativ förklaring för hur universum kom till, om man inte tror på en skapargud. Man behöver bara inte tro på guden.
Allt ateism är, är en negation av påståendet "gud finns". Inget mer. Inga bud, inga teorier, inga förklaringar, inga moralvärden. Det får man stå för själv som person istället och har inget med ateism att göra.

Det är trist att man ska behöva en titel för någon som anser att evolutionsteorin är riktig.
Kalla oss vad du vill om du anser att det ska behöva en titel eller beskrivningsnamn.
Visst är det så att den som anser evolutionsteorin vara korrekt inte behöver köpa abiogeneskonceptet. Man kan "tro" på evolutionen och samtidigt tro att någon gud låg bakom det. Det finns gott om sådana människor.

1. Jag anser att evolutionsteorin är den bästa förklaringen vi har för arternas mångfald och att den är vettig.
2. Jag tror att livet på jorden förmodligen (med reservation för att det är mycket spekulation) uppstod av grundläggande byggstenar från rymden under rätt skyddade förhållanden på urjorden på grund av tillförseln av energi från vår sol. Dessa grundstenar finns i astronomiska mängder ute i det stora universum och förs runt av friflygande objekt som kometer och annat. Var dessa grundstenar kommer ifrån vet jag inte.
3. Jag vet inte var universum kommit ifrån. En artikel jag läste en gång har jag tagit fasta på som förklarar Big Bang som en spricka i en glaciär, där våra dimensioner läkte igenom från ett oobserverbart större, riktigt universum med frakturer. Det låter vackert men är inte nödvändigtvis sant eller en förklaring. Jag tror inte på att göra argument from ignorance för att förklara något man inte känner till, så just nu känns frågan bara obesvarad.

Jag tycker att jag besvarat det.
Mycket riktigt är hjärnan en maskin som bygger förutsägande modeller och extrapolerar svar från okomplett information. Detta tycker jag räcker som grund för att skapa religiösa föreställningar.
Däremot är det som jag säger viktigt att skilja på tro som i antagande och tro som i religiös tro, eller faith. Det verkar inte Newberg göra.

Ok tack för ett respektfullt inlägg.

Visst kan det vara trist med titlar, det kan missbrukas, men det hjälper också i diskussioner, man behöver inte radda upp allt man tror eller inte tror på när man säger att man är kristen t.ex. då har man en grund att stå på från början, även om det oftast inte stämmer på grund av olika inriktningar under den titeln. Men om man säger att man är mormon eller ett Jehovas vittne istället för kristen, så blir det genast enklare.

Visst, jag skulle också ofta vilja att man inte ska behöva nämna att jag är ett Jehovas vittne, utan bara diskutera sakfrågor, för orden "Jehovas vittne" får människor att associera med massor med saker, oftast felaktiga uppfattningar om vår tro. Men det är samtidigt lättare för motparten att veta vad man ska diskutera om.
Citera
2013-12-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det dök upp något intressant vill jag minnas, men i det stora hela är jag inte intresserad i sakfrågan så jag har inte orkat öppna tråden igen. Jag låter gärna religiösa diskutera sina olika religioner eller uppfattningar utan att lägga mig i.
Om någon vill diskutera vad en bibelvers betyder kommer jag inte heller lägga mig i heller, så länge det inte är del i någon annan diskussion som ÄR intressant.

Det är aldrig garanterat, men det kan vara behjälpligt.

Ok.
Citera
2013-12-03, 10:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag är utbildad inom Religionshistoria ja, att förneka något existens är att vara absolut. Det kräver en tro som inte kan ifrågasättas, jag är inte religiös själv men jag inser hur det beter sig på exakt samma sak. Bara det faktum att vi inte vet hur universum skapades eller vad som fanns innan gör det löjligt att säga att det inte finns en Gud eller tvärtom.

Vem säger att det absolut inte finns en gud? Ateister säger att man inte tror på någon gud, inte att ingen gud finns. Jag föreslår att du lär dig skillnaden. Vi har PRECIS haft den här diskussionen med ttsp, så bläddra gärna tillbaks lite och läs argumenten som gjorts.

Religionshistoria, och du är och sniffar i filosofi och använder det som auktoritetsbevis?
Citera
2013-12-03, 10:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men jag vet att ni känner er förolämpade när jag säger att det finns många ateister som är ointelligenta,

Inte det minsta, med tanke på vilken låg nivå det är på det du säger. Ungefär som att jag skulle rita ett kors på en gråsten och säga "den stenen är kristen, alltså finns det oerhört korkade kristna". Men jag vill inte vara så fånig.

Citat:
ni borde inte känna er förolämpade, men ni reagerar för ni uppfattar ordet "ateist" som något mer än bara "utan gudstro".

Strawman.

Citat:
Det är er identitet, ni är stolta av att vara ateister,

I viss mån.

Citat:
ni är i princip en homogen grupp.

Det här var kanske dagens dummaste

Det enda homogena är avsaknaden av gudstro.

Citat:
Minst lika homogen grupp som dagens judar eller kristna, fastän det finns massor med olika inriktningar och trosuppfattningar i både den judiska och kristna gruppen, såväl som den ateistiska gruppen.

Hur mäter du homogena vi är?

Jag skulle gärna vilja se en undersökning där man frågar ateister om vad dom tror på, speciellt frågor om dom fyra punkterna.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-12-03 kl. 11:05.
Citera
2013-12-03, 10:47
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Eller Jehovas vittnen som hjärntvättade? Eller troende överhuvudtaget som idioter?

Ja det är ni ju bra på.

Humor. Klaga på generaliserande ateister bara för att avsluta med en egen generalisering.
Citera
2013-12-03, 10:52
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthiness
Om du nu prompt måste ha ett namn på just den här gruppen, vad sägs om verklighetsrättvända?
Det är en skymf mot verkligheten isf.
Citera
2013-12-03, 10:55
Medlem
svart-rullstols avatar
Förstår inte hur man ens kan komma på tanken att säga att ateism är en tro. Teism är den religiösa uppfattningen om att det finns en oförståelig och personlig entitet, Gud. (Kort förklarat.) Ateism är motsatsen.
En religion måste innehålla vissa beståndsdelar för att det ska få kallas för religion, annars brukar det kallas för livsåskådning/filosofi. Den huvudsakliga beståndsdelen är att man tror att det finns en eller flera gudar som på ett eller annat sätt bestämmer över människan och universum. Som ateist tror man inte så och därmed är inte ateism någon religion heller.

Så sluta komma med era tafatta försök med att göra ateism till en religion och på så sätt dra ned oss till er nivå.
Citera
2013-12-03, 11:03
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag är utbildad inom Religionshistoria ja, att förneka något existens är att vara absolut.

Nej, du slåss med väderkvarnar. Du pratar stark ateism, vilket utgör en extremt liten grupp. Har ni inte lärt er definitionerna på uni? Att inte tro på något är inte att förneka, det är att inte tro.

Citat:
Det kräver en tro som inte kan ifrågasättas,

Nej. Hur kan icke-tro innefatta tro? Det är en negation av ett positivt påstående.

Citat:
jag är inte religiös själv men jag inser hur det beter sig på exakt samma sak. Bara det faktum att vi inte vet hur universum skapades eller vad som fanns innan gör det löjligt att säga att det inte finns en Gud eller tvärtom.

Du pratar fortfarande stark ateism.
Citera
2013-12-03, 11:05
Medlem
Citat:
Citat:
Tack för ditt bidrag.

Jag har en fråga till dig om du har lust att svara: När man säger "han är ateist", vad tänker man då på? Vad står ordet "ateist" för i dagens samhälle?

Kan man tänka sig en ateist som inte tror på evolutionsteorin?
Citat:
Du kan absolut tänka dig en ateist som inte tror på evolutionsteorin även om det är det absolut vanligaste.

Baserar du detta på vad man allmänt menar och tänker på i samhället, eller baserar du detta på vad du själv menar?

Hela den här diskussionen började med att jag hade uppfattningen att om man är ateist, så tror man åtminstone på evolutionsteorin, om nu inte dom andra punkterna (förutom punkten "ingen gudstro" som är givet).

Jag har fått den uppfattningen genom media och diskussioner på forum som dessa. Jag uppfattar det som att det är på senare år som man har börjat prata om en striktare syn på vad "ateism" betyder, i alla fall på forum som Flashback. Jag har nog inte hört den här diskussionen i media någon gång.
Citera
2013-12-03, 11:06
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Vad tror du det är för praktiskt skillnad mellan livåskådning och religion förutom att i en venererar man en entitet och i den andra en tanke? Det uppfyller samma kriterier i nästan allt, förutom en enda sak.

Kan du berätta för mig tex, hur universum skapades med 100% säkerhet?

Vad jag tror det är för skillnad eller vad jag vet att det är för skillnad? Den praktiska skillnaden är att om du inte tror på en gudsentitet så går du inte i kyrka/moské/whatever, du känner ingen skuld till föregående nämnda för saker du gjort/inte gjort, du firar antagligen inga högtider för din gud/gudars skull utan kanske mer av tradition etc. etc.
Så, enligt ditt sätt att se på saken är en cykel och en motorcykel samma sak då de är i stort sett lika?

Nej, kan du berätta för mig hur universum skapades med 100% säkerhet?

Skillnaden mellan vetenskap och religion i teorin om skapandet av universum är, som jag skrev i en annan tråd, att med vetenskapen så kan du bevisa svart på vitt om en teori är sann eller falsk. Inom religion så har du bara en 1900 år gammal bok att förlita dig på, med texter från den tid då man trodde att jorden var platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in