2013-12-02, 17:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det betyder båda vad jag kan tycka, men det var det inte frågan om. Frågan var om ateism kan betyda "utan tro" som Sepiritz tycktes säga:

Även om han lägger till "Specifikt gudstro" så uppfattar man det som att det handlar om tro i allmänhet.

Sluta fåna dig, nån jävla måtta får det vara. Du hade fel. Lev med det istället för att bete dig som en barnrumpa återigen.
Citera
2013-12-02, 17:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, måste man läsa flera hundra inlägg innan man svarar?

Det hjälper, det skulle nämligen kunna motverka att du presenterar samma strawmans och semantiska fånerier som redan avhandlats hundra gånger om i tråden. Du är bara den senaste i en lång rad att vandra härifrån med svansen mellan benen.
Citera
2013-12-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Hur kan det vara en tro att inte tro?

Håll reda på begreppen!

Jag sade inte: "en tro att inte tro", jag sade: "en tro att inte tro på gud".
Citera
2013-12-02, 17:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Håll reda på begreppen!

Jag sade inte: "en tro att inte tro", jag sade: "en tro att inte tro på gud".

Det är inte heller en tro. Du är enbart fånig nu.
Citera
2013-12-02, 17:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Det kan vara trevligt att slippa älta samma saker tusen gånger, så varför inte?
Citera
2013-12-02, 17:44
Medlem
Citat:
"en tro att inte tro på gud".

Hör du inte själv hur befängt det låter? Jag VET att jag inte tror på någon gud, tro är alltså överflödigt.
Citera
2013-12-02, 17:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Menar du då att:
1.) "ateism är inte en gudstro. Det är en avsaknad av gudstro"
eller:
2.) "ateism är inte en tro. Det är en avsaknad av gudstro".

Det första kan jag hålla med om, men inte det andra.

Ateism ÄR inte en tro, det är avfärdandet av någon annans påstående. Det innebär inte att man tror något själv.
Citera
2013-12-02, 17:52
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Menar du då att:
1.) "ateism är inte en gudstro. Det är en avsaknad av gudstro"
eller:
2.) "ateism är inte en tro. Det är en avsaknad av gudstro".

Det första kan jag hålla med om, men inte det andra.
Du ägnar dig åt att märka ord, ett helt förgjort arbete.
Citera
2013-12-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ateism ÄR inte en tro, det är avfärdandet av någon annans påstående. Det innebär inte att man tror något själv.

Nu vet jag inte vart du är någonstans, det är för mycket brus runtomkring.

Jag frågar så här: Menar du att ateister inte har en tro på evolutionen, ingen tro på vetenskapen, och har inga trosuppfattningar om olika saker så som Andrew Newberg menar? Jag uppfattar det som att du håller med honom eftersom du skriver:

Citat:
Ja, hjärnan är...

som svar på det jag citerade Andrew Newberg.

Men nu är det ju så att han talar om att alla människor har trosuppfattningar eftersom hjärnan egentligen är en "trosmaskin". Detta är grunden för denna diskussion, det är detta jag pratar om, att även ateister har trosuppfattningar, dom tror på saker och ting, t.ex. tror dom att Gud inte existerar.

Alltså borde ateism rimligtvis också innebära att det är en tro.
Citera
2013-12-02, 18:15
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Men nu är det ju så att han talar om att alla människor har trosuppfattningar eftersom hjärnan egentligen är en "trosmaskin". Detta är grunden för denna diskussion, det är detta jag pratar om, att även ateister har trosuppfattningar, dom tror på saker och ting, t.ex. tror dom att Gud inte existerar.

Alltså borde ateism rimligtvis också innebära att det är en tro.
Nej att människan tror på existensen har att göra med att vi är existens och i biodynamisk symbios med vår omgivning, det har INGET och NOLL att göra med den uppdiktade konstruerade gudsidén som har med önskningar att göra, som har sitt ursprung i existentiell ångest vilken framkreerats av människor för människor.

Man talar alltså om tro i helt OLIKA kontexter lille vän. ´Du däremot omhuldar en predominant FIX tro.. som är väsensskilt från vad man annars har för laddning i ordet "tro. Skärp dig för xxxxx.

Det är ju ine så att man sågar av den gren man sitter på genom att börja misstro och trotwsa väderlek.. eller att enbart ignorera de geologiska förhållandena, då skulle vi gå under rätt snabbt.. att UPPARBETA sytematik, är inte heller detsamma som "tro"

Du verkar inte så där jätte-bildad.. eller.. så leker du och märker ord, för att försöka kompensera dina kunskapsbrister.

Varför så irriterad av att allmänheten inte kan ta till sig dina fördomar?
Citera
2013-12-02, 18:21
Medlem
Citat:
Citat:
Har du inte alls hängt med i den här tråden?
Citat:
Citat:
Det kan vara trevligt att slippa älta samma saker tusen gånger, så varför inte?

Tror du ärligt att det finns en enda människa som går igenom alla dom hundratals svaren som finns i trådarna, jag såg att i denna tråd fanns det 5040 inlägg, kom igen!

Och tror du att man även kommer ihåg allt, som är förutsättningen för att jag ska kunna förstå vad du menar när du inte är tydlig i din förklaring?

Det här måste du väl medge var lite dumt sagt?

Jag antar att du gått igenom dom 5632 svaren i tråden "Jehovas Vittnen, varför så impopulära?" och därmed vet exakt hur alla tänker. Nåde dig om du misstolkar någon i den tråden, då kommer jag med storsläggan
Senast redigerad av ttsp 2013-12-02 kl. 18:25.
Citera
2013-12-02, 19:04
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
"a" betyder "utan" och "teism" kommer från "theos" som betyder gud på grekiska, tillsammans blir det "utan gud", men det kan aldrig bli "utan tro".

Så då menar du också att en teist är gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in