Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag kommenterade din kommentar som var OT.
Fast du sade: "avsaknad av tro", du sade inte: "Utan gudstro", men det gör du nu.
Sluta svamla själv, om du menade "utan gudstro" så ska du inte skriva "avsaknad av tro".
Du gjorde ingen sådan skillnad, du sade bara "Ateism är inte en tro, det är en avsaknad av tro."
Jo du sade: "Ateism är inte en tro, det är en avsaknad av tro.". Om man inte specificerar en viss sorts tro, utan bara säger "tro", då antar man att det betyder tro i allmänhet.
Du kan ju inte begära av mig att vara tankeläsare, eller hur?
Ateism är inte en tro, det är en avsaknad av tro. Specifikt gudstro.
Detta är vad jag skrev. Hur menar du att jag inte var specifikt?
Game over. Insert coin.
Citat:
Vad handlar det om då?
Det handlar bara om att jag inte har en tro på gud. Förklaringar för allt det som religionerna "förklarar" (fantiserar ihop) behöver inte min icketro på någon gud förklara. Däremot kanske jag själv har en personlig uppfattning, men det har inget med ateism att göra. Har du inte alls hängt med i den här tråden?
Dessutom förklarar jag min ståndpunkt senare i inlägget.
Citat:
Känns det bra nu? Jag fördummade inte dig, jag kunde ju inte vara en tankeläsare och förstå att du menade bara en viss sorts tro, jag måste ju basera mina argument på vad du skriver, inte vad som fanns i dina tankar.
Du försöker skapa korkade strawmen för att det gör det lättare att för dig att rationalisera din ståndpunkt.
Citat:
Fördummande av människor är vad du håller på med kommentarer som "svammel", "strawman" och "Falsk dikotomi".
Nejdå, det är bara bemötanden av dina argument. Jag låter dig stå för dina argument istället för att hitta på några. Det hade varit som att jag skrev "du tror på en skäggig gubbe bland molnen och därför är du korkad". Det är en strawman. Om du inte verkligen tror på det, det vill säga.
Citat:
Varför är du så stingslig och överreagerar?
Jag gillar inte argumentationsfel. Men jag överreagerar inte, vad jag vet.
Citat:
Nej, om ateism inte är en tro på "att gud inte finns", vad är det då?
Ett förnekande av teism. Inte gud. Jag accepterar inte det teistiska påståendet eller dess "bevisning".
Citat:
Du har inte heller kommenterat om det Neuroforskaren Andrew Newberg säger:
Har han fel?
När jag kommenterade det påstod du att jag var OT. Läs om det igen föreslår jag.