Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Fast det var inte det jag pratade om, och det är inte trådens ämne. Du hamnade helt enkelt OT.
Jag kommenterade på det du skrev. Om det ogillas, skriv inte.
Citat:
Nej, ordet "ateism" betyder inte "utan tro".
Ordet ateism är från början lånat från grekiskan "atheos" som betyder "utan gud".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism
Och roten av ordet avslöjar inte alltid den korrekta meningen.
Utan gudstro är just den mening som är vedertagen. Grekiskan är oprecis.
Citat:
Det är en annan sak om ateister vill driva en kampanj om att ändra ordets betydelse till att även innefatta att ateister saknar tro överhuvudtaget, men då försöker ni förändra ett grundläggande ord som "tro", och vad det innebär.
Jag specifierade vad för tro det handlar om efteråt. Sluta svamla.
Citat:
Då skulle det innebära ateister alltid vet, och aldrig tror eftersom dom saknar tro.
Exakt.

Det är ändå viktigt att skilja på faith och belief. Svenskan gör det inte och många gånger blandas tro i meningen "antagande" med meningen "faith", vilket inte är samma sak.
Citat:
Det du kan säga är att ateism är avsaknad av en tro på en gud, men du kan inte säga att ateism är avsaknad av tro överhuvudtaget.
Det har jag inte sagt heller.
Citat:
Du har en tro på slumpen/tillfälligheten.
Nej, det har jag inte. Det är din strawman och ditt grova missförstånd.
Citat:
Du tror att vår existens beror på att universum och livet kommit till av en tillfällighet, som är motsatsen till en planerad åtgärd.
Falsk dikotomi och strawman. Känns det bra nu?
Sista utvägen för den som inte kan argumentera är att ljuga om motståndaren och försöka fördumma honom för att dumma människor är lättare att avfärda.
Jag tror på att tillförsel av energi leder till ökande komplexitet. Vad som fanns på andra sidan Big Bang låter jag vara osagt, men att det skulle vara en intelligent oerhört komplicerad tidlös entitet som hatar att vi onanerar känns rätt långsökt.
Citat:
Den här meningen var flertydig, använd kommatecken.
Det är
inte en tro på "att gud inte finns" -som du vill att det ska vara, så att du kan jämställa de två.
Så, superenkelt att förstå nu. Bättre?