2013-12-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Nej. Jag är emot kvotering, omvänd bevisbörda, ser inget patriarkat i Sverige mm. Jag anser att båda män och kvinnor behöver intressera sig för hur samhället ska fungera för att det ska bli optimalt för bägge könen.
Du är inte dum du, då ber jag om ursäkt.

Tror nog det gör gott för familjen om båda föräldrarna delar barnabördan samt lyckan som barn faktiskt ger, hoppas barnet tycker likadant. Som 80-talist var det alltid morsan som tog hand om mig å syskona och det märks på relationen.. Tror jag. En mindre frånvarande farsa hade säkert påverkat positivt - även om han drog sina strån till stacken från annat håll.
Citera
2013-12-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Du är inte dum du, då ber jag om ursäkt.

Tror nog det gör gott för familjen om båda föräldrarna delar barnabördan samt lyckan som barn faktiskt ger, hoppas barnet tycker likadant. Som 80-talist var det alltid morsan som tog hand om mig å syskona och det märks på relationen.. Tror jag. En mindre frånvarande farsa hade säkert påverkat positivt - även om han drog sina strån till stacken från annat håll.

Det sägs ju från många pappor vara så att de har mer nära kontakt om de har tagit ut föräldraledigt några månader i alla fall. Det är mycket bra med de första tio pappadagar vid barnets födelse men jag önskar vi hade råd med mer för att anknytningen pappa och barn ska kunna byggas upp ordentligt.

Som jag antytt lite tidigare i tråden anser jag att den kunskap pappor och män har är specifik och skild från många mammors och kvinnors och att döttrar och söner skulle må bra av att ta del av detta.

Nu finns det ju många fler som inte är stereotypa än bara några decennier bakåt i tiden men det vore bra om barn erbjöds många olika aktiviteter och fick fler intressen att välja på.

Men sen finns det ju föräldrar som har nästan samma intresse och kunskap och det funkar ju bra det med.

Vad jag menar är att man helst inte ska tänka på vad barnet har för kön. Inte erbjuda pojkar dockor och flickor bilar för att man vill vända på steken utan att se till barnen som de är och vad de ger för respons på saker och aktiviteter.
Citera
2013-12-02, 17:06
Medlem
Rois avatar
Citat:
Det är vettigt att dela på tiden om man så vill. Vad jag menar är att det är modernt och naturligt för pappor att vara hemma.

Om de vill jobba halvtid sen så ska man se det som helt okej. Det ska vara frivilligt så klart.
Vad är din definition av naturligt?
Citera
2013-12-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Vad är din definition av naturligt?

Okonventionellt, ledigt frimodigt, passande, äkta och sann något åt det hållet.
Citera
2013-12-02, 17:17
Medlem
Rois avatar
Citat:
Okonventionellt, ledigt frimodigt, passande, äkta och sann något åt det hållet.
Vänligen, sluta använda ord du inte menar något med. För oss andra har de faktiskt innehåll.

Min definition av naturligt: Egenskaper som utvecklats under långa peroider, så att de kommit i balans med omgivningen genom en trial&error-process.

Med andra ord, en antites till modernitet. Man kan dock anpassa sitt sociala system för att passa den mänskliga naturen. För att anpassa den mänskliga naturen måste du dock byta ut vår genetik. Att utforma system som inte tar hänsyn till människans natur skulle jag likställa med sadism, men det förutsätter såklart att utformarna har kännedom om hur vi fungerar.
Citera
2013-12-02, 17:35
Medlem
Citat:
Vänligen, sluta använda ord du inte menar något med. För oss andra har de faktiskt innehåll.

Min definition av naturligt: Egenskaper som utvecklats under långa peroider, så att de kommit i balans med omgivningen genom en trial&error-process.

Med andra ord, en antites till modernitet. Man kan dock anpassa sitt sociala system för att passa den mänskliga naturen. För att anpassa den mänskliga naturen måste du dock byta ut vår genetik. Att utforma system som inte tar hänsyn till människans natur skulle jag likställa med sadism, men det förutsätter såklart att utformarna har kännedom om hur vi fungerar.

Vänligen var god att acceptera synonymer som förklaring till vad jag menar. Det är på det sättet som jag säger som jag menar.

Jag tycker inte att pappor och barn tillsammans är något onaturligt eller stelt.
Citera
2013-12-02, 18:10
Medlem
2009 tog män ut 35% av totala antalet dagar med tillfällig föräldrapenning. Detta visar ju att det finns rätt många som finner det helt naturligt att ta hand om barn.

Citat:
År 1980 togs 95% av det totala antalet dagar med föräldrapenning ut av kvinnor och 5% av män, och av totala antalet dagar med tillfällig föräldrapenning togs 63% ut av kvinnor och 37% av män. År 1995 infördes att 30 av de 225 dagarna i försäkringen kunde inte överlåtas till den andra parten. För föräldrar till barn födda 2002 eller senare gäller att 60 dagar inte kan överlåtas till den andra parten (vilket motsvarar en åttondel av det totala antalet dagar.)

Citat:
År 2003 togs 83% av det totala antalet dagar med föräldrapenning ut av kvinnor och 17% av män, och av totala antalet dagar med tillfällig föräldrapenning togs 64% ut av kvinnor och 36% av män.
Motsvarande siffror år 2009 är 78% för kvinnor och 22% för män vad gäller det totala antalet dagar med föräldrapenning respektive 65% för kvinnor och 35% för män vad gäller det totala antalet dagar med tillfällig föräldrapenning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6...ngen_i_Sverige
Citera
2013-12-02, 18:16
Medlem
Rois avatar
Citat:
2009 tog män ut 35% av totala antalet dagar med tillfällig föräldrapenning. Detta visar ju att det finns rätt många som finner det helt naturligt att ta hand om barn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6...ngen_i_Sverige
Det visar att män har haft incitament att ta ut förädlrapenning. Varifrån kommer dessa incitament? Naturen?
Citera
2013-12-02, 18:18
Medlem
Citat:
Det visar att män har haft incitament att ta ut förädlrapenning. Varifrån kommer dessa incitament? Naturen?

Visst är det naturliga människor som har skapat dessa månader som ska tas ut av varje förälder och de antal som är valfritt. Det är helt naturligt.

Och det är samma för män som för kvinnor - incitamentet alltså. Ingen skillnad där.
Citera
2013-12-02, 18:22
Medlem
Rois avatar
Citat:
Visst är det naturliga människor som har skapat dessa månader som ska tas ut av varje förälder och de antal som är valfritt. Det är helt naturligt.

Och det är samma för män som för kvinnor - incitamentet alltså. Ingen skillnad där.
Det du vill säga här är alltså att det som händer händer, så vi bör inte vara allt för brydda om i vilken riktning det går? Auschwitz var även en "naturlig" konsekvens av historien(utan övriga jämförelser).

Senast redigerad av Roi 2013-12-02 kl. 18:52.
Citera
2013-12-02, 18:37
Medlem
Ett bra sätt hade väl varit att ge pappan all föräldraledighet och barnbidrag, vab-dagar osv så kan han dela med sig av den tid han inte vill vara hemma med barnen till kvinnan.
Citera
2013-12-02, 19:17
Medlem
JAV1897s avatar
Då borde även kvinnor göra dom typiskt manliga sysslorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in