2013-12-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Min unge skulle jag gärna umgåtts med så mycket som möjligt... Men det är svårt att kombinera 40-50 timmars arbetsvecka med jämställdhet när ekonomin kanske klappar ihop fullständigt pga. fruns lön. Vad ska man göra mer än att arbeta och försöka så gott det går.

En fråga: På tunga arbetsplatser är män överrepresenterade till den grad att en hel dag går utan att man ens ser en kvinna. Skall dessa män stanna hemma med ungen och låta kvinnofolk ta över? Jag kan lova dig att innan frukost så står fruntimmerna med lipen i halsen och klagar på allt från dåligt väder till ömma knän.

Om du läser tråden så ser du min synpunkt på detta.

I övrigt så hör det framtiden till. Allt fler pappor är hemma. Det är ett faktum.
Citera
2013-12-02, 16:33
Medlem
Haha skit i va dom här idioterna säger, dom har inget liv..tro mig

Min morsa jobbade o min far tog hand om oss....
Citera
2013-12-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari

I övrigt så hör det framtiden till. Allt fler pappor är hemma. Det är ett faktum.

Hittar inte din synpunkt.

Ja, även män har fått upp ögonen på pappadagar. Inget fel på det.
Är det en feministisk seger?
Citera
2013-12-02, 16:35
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:

Är din synpunkt att männen ska gå hemma med småbarnen för att därefter återuppta en karriär inom slit och skitjobben som inte kvinnor orkar med eller vill ha?
Citera
2013-12-02, 16:38
Medlem
Svar på ämnet:

Nej, tror inte män skulle må bättre som människor enbart gå hemma eller kvinnor enbart bli försörjningsansvariga. Varför överhuvudtaget ha denna konstiga uppdelning egentligen?

Vi får barn tillsammans, då bör vi ta hand om dem tillsammans också. Kottar är mysiga hänga med och gör att man blir glad, men man behöver också vuxen kontakt, känna sig del av samhället i övrigt män som kvinnor.

Övriga förslag på lösning av detta dilemma:

-Vi skapar ett nytt samhälle där barn är ett naturligt integrerat element på arbetsplatser, ungefär som det var förr i världen. Varje större arbetsplats har sitt eget dagis, där alla som har barn, eller vill leka lite en stund, turas om att vara med ungarna nån timme per dag. Alltså kombinera arbetena med barnpassning. Små bebisar bäres med på jobb på ex pappas mage i ett björnsele, de sover ändå merparten av dagen. Arbetsplatserna får nån form av barnersättning från staten för minskade inkomster medan arbetstagaren har en liten kotte att greja med.
Så har kvinnor gjort i årtusenden mens de jobbar, så varför inte idag?

-Vi delar lika, som vi gör idag, är hemma med barn i lika stor utsträckning och sen dagis.
Citera
2013-12-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Är din synpunkt att männen ska gå hemma med småbarnen för att därefter återuppta en karriär inom slit och skitjobben som inte kvinnor orkar med eller vill ha?

Citat:
Så inga män klarar av att välja jobb de är intresserade av att jobba med. Oj då!
Fann bara detta... Det är väl ingen synpunkt eller ens åsikt, mest ett infantilt konstaterande som inte betyder något alls.
Citera
2013-12-02, 16:40
Medlem
Citat:
Hittar inte din synpunkt.

Ja, även män har fått upp ögonen på pappadagar. Inget fel på det.
Är det en feministisk seger?

På vilket sätt skulle det att pappor engagerar sig i sina vara en seger för någon som helst feminism?
Citera
2013-12-02, 16:42
Medlem
Citat:
På vilket sätt skulle det att pappor engagerar sig i sina vara en seger för någon som helst feminism?
Ungefär det jag undrade.

Kvinnor sägs ju vara fångar i sin könsroll, men nu kan även tjejer jobba röven av sig medans mannen släpper en brakskit i fåtöljen när ungjäkeln somnat.
Citera
2013-12-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Svar på ämnet:

Nej, tror inte män skulle må bättre som människor enbart gå hemma eller kvinnor enbart bli försörjningsansvariga. Varför överhuvudtaget ha denna konstiga uppdelning egentligen?

Vi får barn tillsammans, då bör vi ta hand om dem tillsammans också. Kottar är mysiga hänga med och gör att man blir glad, men man behöver också vuxen kontakt, känna sig del av samhället i övrigt män som kvinnor.

Övriga förslag på lösning av detta dilemma:

-Vi skapar ett nytt samhälle där barn är ett naturligt integrerat element på arbetsplatser, ungefär som det var förr i världen. Varje större arbetsplats har sitt eget dagis, där alla som har barn, eller vill leka lite en stund, turas om att vara med ungarna nån timme per dag. Alltså kombinera arbetena med barnpassning. Små bebisar bäres med på jobb på ex pappas mage i ett björnsele, de sover ändå merparten av dagen. Arbetsplatserna får nån form av barnersättning från staten för minskade inkomster medan arbetstagaren har en liten kotte att greja med.
Så har kvinnor gjort i årtusenden mens de jobbar, så varför inte idag?

-Vi delar lika, som vi gör idag, är hemma med barn i lika stor utsträckning och sen dagis.

Det är vettigt att dela på tiden om man så vill. Vad jag menar är att det är modernt och naturligt för pappor att vara hemma.

Om de vill jobba halvtid sen så ska man se det som helt okej. Det ska vara frivilligt så klart.
Citera
2013-12-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ungefär det jag undrade.

Kvinnor sägs ju vara fångar i sin könsroll, men nu kan även tjejer jobba röven av sig medans mannen släpper en brakskit i fåtöljen när ungjäkeln somnat.

Jag har ingen aning om vad feminister ser som en seger. Det är väl främst barnen och pappan som får mer kontakt om pappan är hemma.
Citera
2013-12-02, 16:45
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vad feminister ser som en seger. Det är väl främst barnen och pappan som får mer kontakt om pappan är hemma.
Är du inte feminist?
Citera
2013-12-02, 16:49
Medlem
Citat:
Är du inte feminist?

Nej. Jag är emot kvotering, omvänd bevisbörda, ser inget patriarkat i Sverige mm. Jag anser att båda män och kvinnor behöver intressera sig för hur samhället ska fungera för att det ska bli optimalt för bägge könen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in