2013-12-02, 16:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
... åka, hur menade hon då?

Du tar alltså för sant att:

a) hon verkligen lämnade lägenheten
b) att hon använde just de ord som KJ uppger.

Varför gör du det?
Citera
2013-12-02, 16:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag har tagit del av KJ:s personalia, dvs det som kan utläsas i FUP, i polisförhör under tingsrättsförhandlingen samt utlåtanden från närstående och bekanta och därvid fått intrycket att KJ inte är kapabel att klara det här på egen hand, förstärkt genom övertygelsen att mordet på VB inte har skett i KJ:s lägenhet - han är helt enkelt inte rätt person för detta. Hade KJ i sin bostad, överraskande, lyckats slå VB medvetslös och bundit henne, hade han teoretiskt kunna plåga livet ur henne och transportera henne till ödehuset. Dock inte i ett sammanhang, transportstyckning hade förmodligen krävts. Att knivmord och därefter nödvändiga åtgärder, åstadkomna i hemmiljö, inte avsatt minsta spår för kriminaltekniker att upptäcka gör att bostaden kan uteslutas som brottsplats. Därför kunde KJ lugnt raljera: "ni har ingenting på mig" och han kunde tillagt - "och ni lär inte få nåt på mig heller", väl medveten om att brottsplatsen är mycket svår att spåra eftersom brottet inte tilldrog sig i ett utrymme som disponeras av unge herr Johansson. Det är vad jag tror - vad tror du, Flutter ?

Det här är en bra iakttagelse. Dock kan vi konstatera att han hade fel på flera punkter: Det fanns blodspår och likdoft i bakluckan, DNA som matchar hans Y-profil på kroppen och blod på en tejprulle hemma i lägenheten som åtminstone i viss utsträckning kan vara besvärande för honom (vi får se vad tingsrätten säger). Men jag tror ändå att den talar för att han känner sig trygg med att lägenheten är fri från spår. Vilket dock skulle kunna förklaras av den undanskaffade sängen. Jag tror nog att hon mördades ute i terrängen ändå. Var någon annan person med? Jag tror fortfarande inte det, jag utesluter det dock inte. Jag tror som du och flera andra att lojalitet faktiskt är en stark egenskap hos honom (notera att det verkligen INTE ligger i linje med en äkta psykopatpersonlighet dock, är det något dom inte har så är det lojalitet)

En annan sak som slår mig nu är en brist på kreativitet som ändå finns i KJ:s lögner. Han ljuger bra i så måtto att han är helt lugn på rösten och låter precis som när han talar sanning (jag tänker nu återigen på frågorna om hur hunden dog i förhöret). Men han haft svårt att uppfinna vettiga lögner under processens gång. Varför kan han t ex inte efter avslöjandet om blodfynden på tejpen "dra sig till minnes" något besök från VB i mars eller så där hon har en skada efter nån träning och säger att hon ska plåstra om sig inne i badrummet? Varför försöker han inte med en kasse med nedblodade träningskläder som hon la in i hans baklucka vid samma tillfälle? Även om detta nog inte hjälpt honom ändå så är det ju ändå vida bättre än att först säga "ingen aning" och efter betänketid lansera en teori att två halvlodare som bråkat lite med honom några gånger genom åren har tänkt ut en komplott för att sätta dit honom för mord.

Jag förstår hur du och många andra tänker kring det omöjliga med honom som ensam GM (eller GM öht) pga dessa svårigheter. Men återigen - vilket visade sig i rättegången väldigt väl tycker jag - så speglar detta hans mycket motsägelsefulla och ojämna begåvningsprofil. Mycket intelligent och t.o.m. beräknande på vissa saker. Förmåga att både planera och genomföra saker som engagerar honom eller ses som viktiga (allting kring airsoftandet). Resonerar intellektuellt och kan se saker ovanifrån, från ett principiellt perspektiv (jag lovar att många mördare saknar den förmågan helt). Men samtidigt så desorganiserad på andra plan, så fel när han försöker prata sig ur vissa förhör i rättegången genom att trassla in sig i motsägelser och nonsenspåståenden. Kan planera, men samtidigt kasta planerna över bord på någon impuls. Jag skrev ett långt inlägg (bland många) för ett tag sen med en hypotes om att han kan ha flyttat likdelar kvällen/natten mellan torsdag 16 och fredag 17 maj, vilket då skulle ha kunna varit en sån ren impuls utifrån lite olika saker som hänt under dagen.

Utan tillgång till material från rättspsyk tvivlar jag på att vi någonsin kommer att förstå hur KJ fungerar. Jag är inte säker på att man kommer att kunna klura ut det hela vägen ens med det materialet.
Citera
2013-12-02, 16:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Även dina kunskaper i kognitions- och vittnespsykologi verkar synnerligen bristfälliga. Jag däremot råkar faktiskt kunna ett och annat i ämnet. Observera att jag inte har något stort intresse av att skjuta ner den här hypotesen ur GM-synvinkel, eftersom den fortfarande ger KJ en god möjlighet att ha begått dådet. Det finns bara ett skäl till att man väljer att tro att den här personen högst sannolikt var VB och det är att man VILL tro det. Inga sakskäl talar egentligen för det och vittnet själv kunde inte ens säga att personen hon såg var lik den försvunna. Hon är ändå påverkad av bilder hon sett i tidningen och har lämnat motstridiga uppgifter om rörelseriktningen och på vilket sätt hon såg henne. Om det hade åberopats som ett bevis/indicium i en kedja så skulle det inte ha godkänts av någon seriös domstol pga den höga osäkerheten.

VILL tro det ? Jag har inget önskemål av något slag vare sig det gäller gärningspersoner eller huruvida VB kan ha observerats vid en tidpunkt och på en plats som inte överensstämmer med dina funderingar, det är fullständigt egalt för mig. Kan det beläggas att det INTE var Vatchareeya vittnet såg kommer ju saken i ett annat läge, men där är vi inte.
Citera
2013-12-02, 17:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det här är en bra iakttagelse. Dock kan vi konstatera att han hade fel på flera punkter: Det fanns blodspår och likdoft i bakluckan, DNA som matchar hans Y-profil på kroppen och blod på en tejprulle hemma i lägenheten som åtminstone i viss utsträckning kan vara besvärande för honom (vi får se vad tingsrätten säger). Men jag tror ändå att den talar för att han känner sig trygg med att lägenheten är fri från spår. Vilket dock skulle kunna förklaras av den undanskaffade sängen. Jag tror nog att hon mördades ute i terrängen ändå. Var någon annan person med? Jag tror fortfarande inte det, jag utesluter det dock inte. Jag tror som du och flera andra att lojalitet faktiskt är en stark egenskap hos honom (notera att det verkligen INTE ligger i linje med en äkta psykopatpersonlighet dock, är det något dom inte har så är det lojalitet)

En annan sak som slår mig nu är en brist på kreativitet som ändå finns i KJ:s lögner. Han ljuger bra i så måtto att han är helt lugn på rösten och låter precis som när han talar sanning (jag tänker nu återigen på frågorna om hur hunden dog i förhöret). Men han haft svårt att uppfinna vettiga lögner under processens gång. Varför kan han t ex inte efter avslöjandet om blodfynden på tejpen "dra sig till minnes" något besök från VB i mars eller så där hon har en skada efter nån träning och säger att hon ska plåstra om sig inne i badrummet? Varför försöker han inte med en kasse med nedblodade träningskläder som hon la in i hans baklucka vid samma tillfälle? Även om detta nog inte hjälpt honom ändå så är det ju ändå vida bättre än att först säga "ingen aning" och efter betänketid lansera en teori att två halvlodare som bråkat lite med honom några gånger genom åren har tänkt ut en komplott för att sätta dit honom för mord.

Jag förstår hur du och många andra tänker kring det omöjliga med honom som ensam GM (eller GM öht) pga dessa svårigheter. Men återigen - vilket visade sig i rättegången väldigt väl tycker jag - så speglar detta hans mycket motsägelsefulla och ojämna begåvningsprofil. Mycket intelligent och t.o.m. beräknande på vissa saker. Förmåga att både planera och genomföra saker som engagerar honom eller ses som viktiga (allting kring airsoftandet). Resonerar intellektuellt och kan se saker ovanifrån, från ett principiellt perspektiv (jag lovar att många mördare saknar den förmågan helt). Men samtidigt så desorganiserad på andra plan, så fel när han försöker prata sig ur vissa förhör i rättegången genom att trassla in sig i motsägelser och nonsenspåståenden. Kan planera, men samtidigt kasta planerna över bord på någon impuls. Jag skrev ett långt inlägg (bland många) för ett tag sen med en hypotes om att han kan ha flyttat likdelar kvällen/natten mellan torsdag 16 och fredag 17 maj, vilket då skulle ha kunna varit en sån ren impuls utifrån lite olika saker som hänt under dagen.

Utan tillgång till material från rättspsyk tvivlar jag på att vi någonsin kommer att förstå hur KJ fungerar. Jag är inte säker på att man kommer att kunna klura ut det hela vägen ens med det materialet.

Jag tror han saknar uthållighet i det mesta han gör vilket även slår igenom i hastigt påkomna lögner när han ställs inför frågor som han inte hade räknat med eller tror sig ha besvarat förut, dvs han orkar inte hålla koncentrationen, och därmed garden, uppe i några längre förhör och då har han en tendens att prata bort sig. Dessutom kan det väl inte uteslutas att han räknar med att "out smarta" förhörarna med följd att han kanske överskattar sin förmåga att hålla ihop ett intellektuellt resonemang, och då blir det ett antal motsägelser i slutänden. KJ är en komplicerad natur, det kommer man att bli varse i Flemingsberg, totalt ogenomtränglig tror jag dock inte att han är. Men att ett lyckat resultat förutsätter att de som jobbar med honom får hans förtroende utgår jag ifrån. Börjar det lossna så tror jag man kan komma riktigt långt med KJ. Det gäller att hitta hans nivå samt låta honom prata till punkt. Även om det tar lite tid för honom att slutföra svaret på frågor som kräver mer än ett "nä" eller "jo".
Citera
2013-12-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han(MB) skickade(6/5) även ett meddelande till henne på
Facebook och skrev ha ha ha nu dissade du mig, plugga hårt.

Läste han VB Facebook och visste att hon skulle plugga? Fick han reda på att hon var hos KJ via sms trafiken som är spårlöst försvunnen? Kan man ana en viss svartsjuka i det här Facebookmeddelandet?

I vilket fall som helst så tyder det på att han faktiskt inte kände till att VB var försvunnen, så tror jag att det förhåller sig. Han gjorde det som KJ missade, nämligen att försöka ta kontakt med VB.

Ganska likt Trollhättefallet;
----
36-åringens sista sms till mördade kvinnan
Dagarna innan mordet hade 36-åringen och småbarnsmamman intensiv kontakt – med hundratals skickade sms.
Efter mordet skickade 36-åringen bara ett sms till henne:
”Du kan behålla pengarna du lånade. Vill inte ha tillbaka dom...”, skrev han.

Den åtalade beskrivs så här;
Beskrivs som beräknande och intelligent med hett temperament. Sägs vara populär bland kvinnor.
--------

Det är mer troligt att den riktiga gm skickar ett sms. Kj brydde sig inte, tänkte inte ens på det... Sen när han började bli misstänkt så VILLE han inte ringa av den enkla anledningen att han inte ville få ögonen på sig. En av hans miniplaner... Som naturligtvis är ologisk för andra.
Hade han varit gm skulle det inte förvåna mig om han skickat massor av konstiga sms till VB. Då hade det varit hans miniplan att avleda polisen...

Mb är däremot en kille utan aspberger, vill såklart verka oskyldig genom att skicka ett sms. Tyvärr är smset helt åt helskotta felaktig approach, men poliser och åklagare ifrågasätter inte personlighetsförändringen hos MB. Smset talar ju helt emot det mb påstår om deras förhållande. Han vill INTE vara med henne. Vilket han även gör klart för VB flera gånger.

Hon ger dock INTE upp och förklarar att hon ALDRIG ska släppa taget om MB. I just det läget skickar mb ett sms som uppmuntrar stalkern VB att fortsätta. Ingen som ser det jag ser? Ett falskt sms. Oavsett om han utfört mordet eller ej så är detta sms falskt.
Citera
2013-12-02, 18:07
Medlem
Gick det inte att återskapa sms-trafiken mellan VB och MB rent tekniskt eller var det för dyrt?
Citera
2013-12-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Gick det inte att återskapa sms-trafiken mellan VB och MB rent tekniskt eller var det för dyrt?
Den smstrafiken hade nog löst upp alla knutar, och fått/tvingat polisen att fortsätta söka bevis hos två istället för en.
Citera
2013-12-02, 18:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Förutom att Boden är ort som ligger på topp i Sverige vad avser flyktingmottagning så gissar jag att Boden även har en topplacering vad avser "import" av kvinnor från Thailand och andra asiatiska länder. Jag har personligen besökt Bodens centrum vid lunchtid och reagerade på det stora antalet yngre kvinnor med asiatiskt ursprung vilket jag nämnt vid ett flertal tillfällen därefter till personer i min omgivning.

Förklaringarna är enkla. Boden har tidigare varit en av Sveriges största orter för värnpliktstjänstgöring. När armen nedrustats och värnplikten avskaffats har staden avbefolkats och det har funnits gott om bostäder och möjligheter till inkvartering. Som så många andra städer som har nedåtgående spiral så är de första som lämnar bygden unga kvinnor. Staden har således ett överskott på "gammpöjkar".

För att återgå till ämnet så är det inte direkt uppseendeväckande med en promenerande kvinna med utländska härkomst vid 21-tiden i Boden förutom i denna tråd.

Soldater eller inte, de finns knappast i den miljö kvinnan sågs en lördagskväll, om ens någonsin nuförtiden.

Gammpöjkar eller inte, de uppehåller sig knappast kring just de tre-fyra bostadshusen som kvinnan sågs vid, ragga gör man på krogen, inte på landet mellan ett industriområde och skogen, även i Boden, i synnerhet en lördagskväll.

Ditt argument är krystat tycker jag.
Citera
2013-12-02, 18:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
----
Dagarna innan mordet hade 36-åringen och småbarnsmamman intensiv kontakt – med hundratals skickade sms.

Beskrivs som beräknande och intelligent med hett temperament. Sägs vara populär bland kvinnor.
--------

Det är mer troligt att den riktiga gm skickar ett sms. Kj brydde sig inte, tänkte inte ens på det... Sen när han började bli misstänkt så VILLE han inte ringa av den enkla anledningen att han inte ville få ögonen på sig. En av hans miniplaner... Som naturligtvis är ologisk för andra.
Hade han varit gm skulle det inte förvåna mig om han skickat massor av konstiga sms till VB. Då hade det varit hans miniplan att avleda polisen...

Mb är däremot en kille utan aspberger, vill såklart verka oskyldig genom att skicka ett sms. Tyvärr är smset helt åt helskotta felaktig approach, men poliser och åklagare ifrågasätter inte personlighetsförändringen hos MB. Smset talar ju helt emot det mb påstår om deras förhållande. Han vill INTE vara med henne. Vilket han även gör klart för VB flera gånger.

Hon ger dock INTE upp och förklarar att hon ALDRIG ska släppa taget om MB. I just det läget skickar mb ett sms som uppmuntrar stalkern VB att fortsätta. Ingen som ser det jag ser? Ett falskt sms. Oavsett om han utfört mordet eller ej så är detta sms falskt.

Jag håller med dig, det är kittlande att hoppa på MB spåret, växlade in på annat efter att ha läst FUP. För min del så är KJ mördaren, men det kan ändras om det presenteras något konkret som pekar mer mot MB än KJ, men där är vi inte, än, kanske ska tilläggas.

Meddelandet känns lite fel, men det bevisar ingenting.
Citera
2013-12-02, 18:26
Medlem
Citat:
Du tar alltså för sant att:

a) hon verkligen lämnade lägenheten
b) att hon använde just de ord som KJ uppger.

Varför gör du det?

a) finns inget som styrker att lägenheten är mord- eller styckplats. Man har hittat två blodbesudlingar (skinnsoffa/alt fotölj) dock ej humant blod. Utöver det finns tejprullen där VB:s blod fanns avsatt inuti rullen. Bevisvärdet av den är väl tveksamt bortsett från att VB hanterat tejpen någon gång och därmed befunnit sig i lägenheten. Vilket KJ inte förnekar heller.

Den går inte att styrka att de tejpbitar som återfanns i håret kommer från exakt den rullen i badrummet, vad jag förstår. Tejpbitarna i huvudet är kliniskt rena från teknisk bevisning. Vem som hanterat tejpbitarna kan inte fastställas.

Givet det måste VB lämnat lägenheten på något annat sätt. Hon lämnade den åtminstone inte i något transportstyckat skick.

b) återkommer, skall lyssna på förhöret.
Citera
2013-12-02, 18:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han(MB) skickade(6/5) även ett meddelande till henne på
Facebook och skrev "ha ha ha nu dissade du mig, plugga hårt".

Läste han VB Facebook och visste att hon skulle plugga? Fick han reda på att hon var hos KJ via sms trafiken som är spårlöst försvunnen? Kan man ana en viss svartsjuka i det här Facebookmeddelandet?

I vilket fall som helst så tyder det på att han faktiskt inte kände till att VB var försvunnen, så tror jag att det förhåller sig. Han gjorde det som KJ missade, nämligen att försöka ta kontakt med VB.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
----

--------

Jo, jag tolkar det som ett vilseledande spel för galleriet i sms-form ("galleriet" är de utredare som MB räknar med förr eller senare kommer att knacka på hans dörr) och efter detta tvärdör MB:s sms:ande till VB. Frågan är om MB i det läget faktiskt vet att VB är död ..
Citera
2013-12-02, 18:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jo, jag tolkar det som ett vilseledande spel för galleriet i sms-form ("galleriet" är de utredare som MB räknar med förr eller senare kommer att knacka på hans dörr) och efter detta tvärdör MB:s sms:ande till VB. Frågan är om MB i det läget faktiskt vet att VB är död ..

Hehe, där sa du några sanningens ord, MB slutade kontakta VB den 6:e, varför fortsatte han inte. KJ sågs inte med blida ögon därför att han inte försökte kontakta VB efter försvinnandet, men det MB gjorde är ta mig tusan precis lika suspekt tycker jag.

Man kan undra om hans enda ynka meddelande beror på att han visste att VB var död eller om han druckit något konstigt te?

I ärlighetens namn, han messade henne också en gång den dagen men fick inget svar, det var kanske väntat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in