2013-12-02, 01:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Du avfärdar ett oberoende vittne alldeles för lättvindigt.

Kläderna stämmer, tidpunkten stämmer, signalementet stämmer. Vittnets preferenser på definitionen liten och nätt kanske inte är densamma som din? Även märkligt att denna andra Thaitjej som då befann sig på platsen fortfarande ännu inte trätt fram och gett sig tillkänna? Tror du norrbottens största brottsmål genom tiderna har gått förbi någon i thaicommunityt i norrbotten obemärkt?

I mina ögon är det ett oerhört starkt oberoende, vittne.

Ja då får det väl vara det. Men hur en person som säger sig ha sett en tjej med "asiatiskt utseende" i några få sekunder, gåendes åt fel håll mer än 30-40 minuter efter att hon ska ha lämnat KJ:s lägenhet (på 15 min promenadavstånd max) enligt honom själv skulle kunna vara "oerhört starkt oberoende vittne" finns det garanterat fler än jag som har lite svårt att begripa.

Kan du verkligen så lite vittnespsykologi att du inte ens insett att kvinnan inte ens behöver ha varit asiatisk? Och om hon nu var det: Hon kan ha varit vietnames, kinesiska (kanske adopterad), hon kan ha varit på besök på orten och tillhöra dom som inte läser tidningar. Hon kanske var flykting (fullt tänkbart att ett vittne ser ex.vis en arabisk tjej lite otydligt i halvmörkret genom bilrutan och när hon får höra att en thailändska försvunnit så gör hennes gärna en koppling som hon själv är omedveten om)

Ett ytterligare problem i förhöret: Vittnet byter riktning på den observerade kvinnan i förhör 2 efter att hon "insett" att det inte kan stämma att hon i så fall sett henne framifrån. Vittnespsykologi igen: Fullt möjligt att detta är en omedveten efterhandskonstruktion, hon såg i själva verket kvinnan/flickan bara bakifrån och från sidan men hennes hjärna tror att hon sett henne framifrån eftersom hennes iakttagelse av en tjej med "asiatiskt utseende" annars inte blir trovärdig för henne själv heller. Såg hon henne i själva verket bakifrån så blir iakttagelsen ännu mer osäker. Och som sagt: Vad gjorde VB på denna väg?
Citera
2013-12-02, 01:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja då får det väl vara det. Men hur en person som säger sig ha sett en tjej med "asiatiskt utseende" i några få sekunder, gåendes åt fel håll mer än 30-40 minuter efter att hon ska ha lämnat KJ:s lägenhet (på 15 min promenadavstånd max) enligt honom själv skulle kunna vara "oerhört starkt oberoende vittne" finns det garanterat fler än jag som har lite svårt att begripa.

Kan du verkligen så lite vittnespsykologi att du inte ens insett att kvinnan inte ens behöver ha varit asiatisk? Och om hon nu var det: Hon kan ha varit vietnames, kinesiska (kanske adopterad), hon kan ha varit på besök på orten och tillhöra dom som inte läser tidningar. Hon kanske var flykting (fullt tänkbart att ett vittne ser ex.vis en arabisk tjej lite otydligt i halvmörkret genom bilrutan och när hon får höra att en thailändska försvunnit så gör hennes gärna en koppling som hon själv är omedveten om)

Ett ytterligare problem i förhöret: Vittnet byter riktning på den observerade kvinnan i förhör 2 efter att hon "insett" att det inte kan stämma att hon i så fall sett henne framifrån. Vittnespsykologi igen: Fullt möjligt att detta är en omedveten efterhandskonstruktion, hon såg i själva verket kvinnan/flickan bara bakifrån och från sidan men hennes hjärna tror att hon sett henne framifrån eftersom hennes iakttagelse av en tjej med "asiatiskt utseende" annars inte blir trovärdig för henne själv heller. Såg hon henne i själva verket bakifrån så blir iakttagelsen ännu mer osäker. Och som sagt: Vad gjorde VB på denna väg?

Hittar kanske dåligt, gick fel, eller så var hon på flykt från KJ, vi kan inte veta, endast spekulera, och jag tycker inte att det är orimligt att VB gick österut istället för norr eller söderut, så jäkla begåvad verkar hon inte ha varit tycker jag.
Citera
2013-12-02, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det här har jag missat, vet därför inte om det har sågats i ett senare skede? Tycker att det verkar rimligt iaf, och har en viss bäring på vittnesiakttagelsen kring 21:30. Har VB befunnit sig i området under kvällen, kanske tillsammans med KJ i hans bil, är det därför han så envist hävdar att VB befann sig i hans lägenhet?

Just detta är ju intressant:

Citat:
Anledningen till varför uppkopplingen mot 2G inte står i listan på s871, är att 2G tillhör en annan mast(jag är 99,9% säker). Frågan blir ju då vilken 2G mast? Är det Sävast M1("Sävastklinten"), Sävast KC1, Hednoret M1 eller BD1 Strandgatan?

Om man nu utgår från att detta stämmer, den nästan hundraprocentiga säkerheten ang. en annan 2G-mast - utifrån alla olika teorier och scenarior, vad kan detta säga?
Citera
2013-12-02, 02:26
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Det här har jag missat, vet därför inte om det har sågats i ett senare skede? Tycker att det verkar rimligt iaf, och har en viss bäring på vittnesiakttagelsen kring 21:30. Har VB befunnit sig i området under kvällen, kanske tillsammans med KJ i hans bil, är det därför han så envist hävdar att VB befann sig i hans lägenhet?

Jag tror VB väntade på att "någon" skulle hämta upp henne.

Citat:

Tiderna verkar ju flyta en aning angående när VB lämnade lägenheten. Allt från 20.30 till 21.00 så jag vet inte om man ska fästa så stor vikt vid tiden, dock kan vi vara ganska säker på att vittnet sett något. Jag tror VB gick runt och väntade på att "någon" skulle hämta upp henne.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Just detta är ju intressant:

Om man nu utgår från att detta stämmer, den nästan hundraprocentiga säkerheten ang. en annan 2G-mast - utifrån alla olika teorier och scenarior, vad kan detta säga?

Är 100% säker nu. Åbergsmasten är en ren 3G mast så telefonen kan inte ha kopplat upp sig mot GSM nätet mot denna mast. Sävastklinten är väl den mest troliga, och det stöds även av den officiella versionen om att denna mast var den sista kontakten VBs telefon kopplade upp sig mot.

Vet ej;
VB kan ha rört sig i området mellan Sävastvägen/Åbergsfortet där det bevisligen är dålig mottagning. VB kanske har rört sig i svackan söder om flottiljvägen där jag inte har mätt något, eller i området ner mot älven men telefonen kan lika väl ha gått ner till 2G i samband med att VB gått på toaletten i KJs lägenhet och signalkvaliteten sjunkit(dock finner jag det osannolikt eftersom det inte gjort det tidigare under kvällen vad vi vet).
Citera
2013-12-02, 02:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jag tror VB väntade på att "någon" skulle hämta upp henne.

Tiderna verkar ju flyta en aning angående när VB lämnade lägenheten. Allt från 20.30 till 21.00 så jag vet inte om man ska fästa så stor vikt vid tiden, dock kan vi vara ganska säker på att vittnet sett något. Jag tror VB gick runt och väntade på att "någon" skulle hämta upp henne.

Är 100% säker nu. Åbergsmasten är en ren 3G mast så telefonen kan inte ha kopplat upp sig mot GSM nätet mot denna mast. Sävastklinten är väl den mest troliga, och det stöds även av den officiella versionen om att denna mast var den sista kontakten VBs telefon kopplade upp sig mot.

Vet ej;
VB kan ha rört sig i området mellan Sävastvägen/Åbergsfortet där det bevisligen är dålig mottagning. VB kanske har rört sig i svackan söder om flottiljvägen där jag inte har mätt något, eller i området ner mot älven men telefonen kan lika väl ha gått ner till 2G i samband med att VB gått på toaletten i KJs lägenhet och signalkvaliteten sjunkit(dock finner jag det osannolikt eftersom det inte gjort det tidigare under kvällen vad vi vet).

KJ säger att VB besökte toaletten två gånger den aktuella kvällen, bara noterar.
Citera
2013-12-02, 03:12
Moderator
OYs avatar
Han(MB) skickade(6/5) även ett meddelande till henne på
Facebook och skrev "ha ha ha nu dissade du mig, plugga hårt".

Läste han VB Facebook och visste att hon skulle plugga? Fick han reda på att hon var hos KJ via sms trafiken som är spårlöst försvunnen? Kan man ana en viss svartsjuka i det här Facebookmeddelandet?

I vilket fall som helst så tyder det på att han faktiskt inte kände till att VB var försvunnen, så tror jag att det förhåller sig. Han gjorde det som KJ missade, nämligen att försöka ta kontakt med VB.
Citera
2013-12-02, 06:14
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Men det är väl samma vittne som säger personen hon såg hade vita dojor med orange på?
VB hade vita med rosa inslag. Billjus kan förvanska färger. Jag tycker den iakttagelsen är intressant. Mörkt klädd, asiatiska + dojorna.
Citera
2013-12-02, 06:22
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Han(MB) skickade(6/5) även ett meddelande till henne på
Facebook och skrev "ha ha ha nu dissade du mig, plugga hårt".

Läste han VB Facebook och visste att hon skulle plugga? Fick han reda på att hon var hos KJ via sms trafiken som är spårlöst försvunnen? Kan man ana en viss svartsjuka i det här Facebookmeddelandet?

I vilket fall som helst så tyder det på att han faktiskt inte kände till att VB var försvunnen, så tror jag att det förhåller sig. Han gjorde det som KJ missade, nämligen att försöka ta kontakt med VB.

Kan vara så att VB skickat sms om sin nya vän, då MB inte verkar intresserad. Det kan mycket väl ha tänt svartsjukelyset på MB. Meddelandet på fb är ganska töntigt för att vara skrivet av en 50-åring. Kan vara en avledare på vad som hände den 4 maj, men hela meddelandet osar svartsjuka och det var nog inte MB:s avsikt. Det blir lite iögonfallande, då han inte brukar svara. Känns som en efterkonstruktion, som blev för mycket.
Citera
2013-12-02, 06:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, då återstår bara problemet att hon i så fall varit ute och spatserat i 30-40 minuter på en sträcka som borde ta 15 och att hon går åt "fel" håll (dvs tillbaka mot KJ:s bostad). Dessutom finns det inget rimligt skäl till att hon befinner sig på denna vägsnutt ens om vi ska göra gemensam sak med karatespårarna och tro att hon begav sig på promenad ner mot MB:s bostad.
I första förhöret gick den asiatiska kvinnan västerut, mot KJ:s bostad. I andra förhöret gick hon österut.
Citera
2013-12-02, 07:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men det är väl samma vittne som säger personen hon såg hade vita dojor med orange på?
VB hade vita med rosa inslag. Billjus kan förvanska färger. Jag tycker den iakttagelsen är intressant. Mörkt klädd, asiatiska + dojorna.

Oavsett vilket så säger vittnet att hon såg en ung kvinna där och då, och det borde vara det mest centrala, vittnet reagerade på ålder, plats och tidpunkt. Vilket håll, varför, flätor eller inte, krydda med vittnespsykologi a la Fold, så har en ung kvinna setts malplacerad, en händelse väl värd att räkna med.
Citera
2013-12-02, 08:42
Medlem
Citat:
Oavsett vilket så säger vittnet att hon såg en ung kvinna där och då, och det borde vara det mest centrala, vittnet reagerade på ålder, plats och tidpunkt. Vilket håll, varför, flätor eller inte, krydda med vittnespsykologi a la Fold, så har en ung kvinna setts malplacerad, en händelse väl värd att räkna med.
Förutom att Boden är ort som ligger på topp i Sverige vad avser flyktingmottagning så gissar jag att Boden även har en topplacering vad avser "import" av kvinnor från Thailand och andra asiatiska länder. Jag har personligen besökt Bodens centrum vid lunchtid och reagerade på det stora antalet yngre kvinnor med asiatiskt ursprung vilket jag nämnt vid ett flertal tillfällen därefter till personer i min omgivning.

Förklaringarna är enkla. Boden har tidigare varit en av Sveriges största orter för värnpliktstjänstgöring. När armen nedrustats och värnplikten avskaffats har staden avbefolkats och det har funnits gott om bostäder och möjligheter till inkvartering. Som så många andra städer som har nedåtgående spiral så är de första som lämnar bygden unga kvinnor. Staden har således ett överskott på "gammpöjkar".

För att återgå till ämnet så är det inte direkt uppseendeväckande med en promenerande kvinna med utländska härkomst vid 21-tiden i Boden förutom i denna tråd.
Citera
2013-12-02, 09:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Ursäkta ordvalet, men din förklaring verkar rätt skitnödig, inte ens några välfunna hjälpverb skulle förändra det intrycket. Hjärnan registrerar blixtsnabbt och sannolikheten att vittnet faktiskt sett VB på den aktuella platsen vid den aktuella tidpunkten har hög karat. Sannolikheten att det varit fråga om en annan tjej med asiatiskt/arabiskt utseende, och att denna varelse inte skulle ha givit sig tillkänna efter att själv ha läst, hört - eller fått händelsen berättad för sig av någon som intresserat sig för "Fallet Vatchareeya Bangsuan", och känt igen sig på beskrivningen, är försvinnande låg. Personligen sätter jag tilltro/stark tilltro till uppgiften att personen ifråga faktiskt var VB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in