Citat:
Du avfärdar ett oberoende vittne alldeles för lättvindigt.
Kläderna stämmer, tidpunkten stämmer, signalementet stämmer. Vittnets preferenser på definitionen liten och nätt kanske inte är densamma som din? Även märkligt att denna andra Thaitjej som då befann sig på platsen fortfarande ännu inte trätt fram och gett sig tillkänna? Tror du norrbottens största brottsmål genom tiderna har gått förbi någon i thaicommunityt i norrbotten obemärkt?
I mina ögon är det ett oerhört starkt oberoende, vittne.
Kläderna stämmer, tidpunkten stämmer, signalementet stämmer. Vittnets preferenser på definitionen liten och nätt kanske inte är densamma som din? Även märkligt att denna andra Thaitjej som då befann sig på platsen fortfarande ännu inte trätt fram och gett sig tillkänna? Tror du norrbottens största brottsmål genom tiderna har gått förbi någon i thaicommunityt i norrbotten obemärkt?
I mina ögon är det ett oerhört starkt oberoende, vittne.
Ja då får det väl vara det. Men hur en person som säger sig ha sett en tjej med "asiatiskt utseende" i några få sekunder, gåendes åt fel håll mer än 30-40 minuter efter att hon ska ha lämnat KJ:s lägenhet (på 15 min promenadavstånd max) enligt honom själv skulle kunna vara "oerhört starkt oberoende vittne" finns det garanterat fler än jag som har lite svårt att begripa.
Kan du verkligen så lite vittnespsykologi att du inte ens insett att kvinnan inte ens behöver ha varit asiatisk? Och om hon nu var det: Hon kan ha varit vietnames, kinesiska (kanske adopterad), hon kan ha varit på besök på orten och tillhöra dom som inte läser tidningar. Hon kanske var flykting (fullt tänkbart att ett vittne ser ex.vis en arabisk tjej lite otydligt i halvmörkret genom bilrutan och när hon får höra att en thailändska försvunnit så gör hennes gärna en koppling som hon själv är omedveten om)
Ett ytterligare problem i förhöret: Vittnet byter riktning på den observerade kvinnan i förhör 2 efter att hon "insett" att det inte kan stämma att hon i så fall sett henne framifrån. Vittnespsykologi igen: Fullt möjligt att detta är en omedveten efterhandskonstruktion, hon såg i själva verket kvinnan/flickan bara bakifrån och från sidan men hennes hjärna tror att hon sett henne framifrån eftersom hennes iakttagelse av en tjej med "asiatiskt utseende" annars inte blir trovärdig för henne själv heller. Såg hon henne i själva verket bakifrån så blir iakttagelsen ännu mer osäker. Och som sagt: Vad gjorde VB på denna väg?