Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Jag har tagit del av KJ:s personalia, dvs det som kan utläsas i FUP, i polisförhör under tingsrättsförhandlingen samt utlåtanden från närstående och bekanta och därvid fått intrycket att KJ inte är kapabel att klara det här på egen hand, förstärkt genom övertygelsen att mordet på VB inte har skett i KJ:s lägenhet - han är helt enkelt inte rätt person för detta. Hade KJ i sin bostad, överraskande, lyckats slå VB medvetslös och bundit henne, hade han teoretiskt kunna plåga livet ur henne och transportera henne till ödehuset. Dock inte i ett sammanhang, transportstyckning hade förmodligen krävts. Att knivmord och därefter nödvändiga åtgärder, åstadkomna i hemmiljö, inte avsatt minsta spår för kriminaltekniker att upptäcka gör att bostaden kan uteslutas som brottsplats. Därför kunde KJ lugnt raljera: "ni har ingenting på mig" och han kunde tillagt - "och ni lär inte få nåt på mig heller", väl medveten om att brottsplatsen är mycket svår att spåra eftersom brottet inte tilldrog sig i ett utrymme som disponeras av unge herr Johansson. Det är vad jag tror - vad tror du, Flutter ?
Först av allt, tack för att du svarade.
När det gäller mordplats så tror jag att vi kan vara överens om inte vara överens. Jag tror att mordplatsen och kanske också styckningsplatsen är i lägenheten. Det känns för mig som det enda logiska. Däremot så är det långt från något jag känner mig övertygad om och det leder till minst lika många nya frågor som det skulle ge svar på. Det är den logiska platsen för mordet och styckningen men då borde man hittat mer bevis...om inte KJ städat tillräckligt bra, haft tur eller att teknikerna helt enkelt missat. Det blir många "om" och "men" så det är ingen teori jag vill försvara. Men, avsaknad av bevis är inte bevis på avsaknad.
Däremot att KJ skulle vara så handikappad att han inte skulle ha klarat av det har jag enormt svårt att se. Han klättrar upp på balkonger, spelar airsoft, var med i sök med MPS och utbildat sig i hemvärnet, har klarat av att ta körkort, osv. KJ är inget muskelberg men VB var ingen stor och tung tjej, till och med den klene och sjuklige KJ borde ha kunnat bära henne.
Att KJ skulle klarat av det psykiskt har jag inte heller några problem att tänka mig. Nästan alla är kapabla att göra de mest fruktansvärda saker under fel omständigheter. Den nedtryckte KJ kanske tillslut hittade någon kan kunde trycka ner? Om man tittar på styckningen och placeringen av kroppen så känns det, åtminstone för mig, som att den är utförd av någon som just INTE klarade av det. Kroppen är slarvigt utplacerad, i närheten av bebyggelse. Tejpbitarna i håret, något som borde ha städats bort oavsett om den kom från KJs rulle eller inte. För att inte tala om blodet i bagageluckan och DNA på vristen.
Jag ser hellre en diskussion om KJ är kapabel eller inte, än läsa om teorier om styckmördar gäng som är så avancerade att dom kan kommunicera utan att FRA ser dom men samtidigt är så slarviga att dom glömmer blog i bakluckan på sin ledares bil och sänder avledande SMS från VBs mobil medans den är kvar i KJs lägenhet.
Så, för att sammanfatta:
Jag tror KJ är både fysiskt och psykiskt kapabel att ha utfört brottet, och jag tar gärna en diskussion om ämnet.