2013-12-02, 09:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hittar kanske dåligt, gick fel, eller så var hon på flykt från KJ, vi kan inte veta, endast spekulera, och jag tycker inte att det är orimligt att VB gick österut istället för norr eller söderut, så jäkla begåvad verkar hon inte ha varit tycker jag.

Det kan ha hänt nånting. Hennes sinnestillstånd kanske gjorde att hon inte tänkte rationellt. Just då.
Citera
2013-12-02, 10:31
Medlem
MBoudines avatar
Har en känsla av att bilden snart kommer att klarna och få skarpare konturer, vilka pusselbitar som är användbara och vilka som kan kasseras. Men mitt bestående intryck är att fler gärningspersoner än KJ är inblandade i mordet på VB.
Citera
2013-12-02, 11:08
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har en känsla av att bilden snart kommer att klarna och få skarpare konturer, vilka pusselbitar som är användbara och vilka som kan kasseras. Men mitt bestående intryck är att fler gärningspersoner än KJ är inblandade i mordet på VB.
Intryck? Intryck är något man brukar få från något man ser eller läser. Något man upplever som ger ett intryck. I motsats till fantasier och teorier, dom ger inga intryck, dom är uttryck.

Jag vet att du inte kommer att svara men jag frågar ändå; VAD i FUP och/eller förhören i TR ger dig intrycket att det är flera inblandade?

Och jag vill inte höra teorier som skulle kunna vara teoretisk möjliga enbart för att det saknas bevis att säga emot dom, jag vill höra vilka faktiska bevis/indicier/beteenden som talar FÖR att det är flera GM.
Citera
2013-12-02, 13:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursäkta ordvalet, men din förklaring verkar rätt skitnödig, inte ens några välfunna hjälpverb skulle förändra det intrycket. Hjärnan registrerar blixtsnabbt och sannolikheten att vittnet faktiskt sett VB på den aktuella platsen vid den aktuella tidpunkten har hög karat. Sannolikheten att det varit fråga om en annan tjej med asiatiskt/arabiskt utseende, och att denna varelse inte skulle ha givit sig tillkänna efter att själv ha läst, hört - eller fått händelsen berättad för sig av någon som intresserat sig för "Fallet Vatchareeya Bangsuan", och känt igen sig på beskrivningen, är försvinnande låg. Personligen sätter jag tilltro/stark tilltro till uppgiften att personen ifråga faktiskt var VB.

Även dina kunskaper i kognitions- och vittnespsykologi verkar synnerligen bristfälliga. Jag däremot råkar faktiskt kunna ett och annat i ämnet. Observera att jag inte har något stort intresse av att skjuta ner den här hypotesen ur GM-synvinkel, eftersom den fortfarande ger KJ en god möjlighet att ha begått dådet. Det finns bara ett skäl till att man väljer att tro att den här personen högst sannolikt var VB och det är att man VILL tro det. Inga sakskäl talar egentligen för det och vittnet själv kunde inte ens säga att personen hon såg var lik den försvunna. Hon är ändå påverkad av bilder hon sett i tidningen och har lämnat motstridiga uppgifter om rörelseriktningen och på vilket sätt hon såg henne. Om det hade åberopats som ett bevis/indicium i en kedja så skulle det inte ha godkänts av någon seriös domstol pga den höga osäkerheten.
Citera
2013-12-02, 13:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha, ännu ett "spår" som visade sig vara noll och intet alltså.

Det har helt uppenbart begåtts flera misstag i direktrapporteringen. Såg du mitt inlägg i veckan om att påståendet att KJ skulle ha sagt att VB gick 20.30 också var felaktigt? I förhören sa han i själva verket att hon stannade kvar en god stund efter att första Family Guy-avsnittet var slut och gick nånstans tidigast runt tio i nio.
Han sa att hon gick efter Family Guy, och att hon sa efter första Family Guy att hon skulle åka hem.
Citera
2013-12-02, 13:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men det är väl samma vittne som säger personen hon såg hade vita dojor med orange på?
VB hade vita med rosa inslag. Billjus kan förvanska färger. Jag tycker den iakttagelsen är intressant. Mörkt klädd, asiatiska + dojorna.

Nädu, dojorna kommer från ett vittne som såg en person som såg "ledsen" ut med asiatiskt utseende nångång vid fyratiden på lördagseftermiddagen.

Sen är det ju så också att man inte både kan äta kakan och ha den kvar. Om man vill hävda att den käre KJ är oskyldig som ett lamm och talar sanning angående avgångstid så får man problem i nästa led: Var det troligt att Vatchareeya kom gående där 30-40 minuter efter att hon lämnat hans bostad på ett ställe som ligger max 15 min promenad där ifrån. Dessutom utan att ha använt sin telefon EN ENDA GÅNG på dessa 30-40 min efter att hon lämnade KJ (som inte rapporterat några minnen om att mobilen skulle ha varit urladdad och telefonen har ju f.ö. troligen inte gått ner av det skälet heller).

Svaret är NEJ, det är inte det minsta sannolikt eller rimligt. Nu utesluter jag ändå inte med 100% sannolikhet att det var hon. Men i så fall har det inte alls gått till som KJ sagt. De skildes INTE åt strax före kl 21 och det var INTE med en kram. Snarare har VB lämnat lägenheten kanske 20 minuter senare och då troligen utan telefon (eller med en sönderslagen telefon). Antagligen mycket stressad och upprörd. Det kan/bör ha hänt strax efter skriken och att KJ stängde fönstret. Jag tror inte det gick till så, men det är åtminstone en inte helt orimlig möjlighet. Det är däremot KJ:s egen version.
Citera
2013-12-02, 13:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han sa att hon gick efter Family Guy, och att hon sa efter första Family Guy att hon skulle åka hem.

Nämnde han inte "tio i nio" också i förhöret, eller minns jag det fel? I varje fall har hon enligt den misstänkte själv varit kvar i lägenheten när mobilen ger ifrån sig sina sista livstecken.

Jag undrar hur försvaret resonerade på denna punkt. Man hade nog gärna velat ha bort henne ur lägenheten före denna kommunikation. Å andra sidan försvagar varje minut i den riktningen det lilla tvivel man ev. kan väcka med vittnesmålet från Lejonbacksvägen. Dessutom hade ju en avsevärd avvikelse från det klockslag han kört genom hela förhören verkat misstänkt det med. En ganska hopplös position för försvaret
Citera
2013-12-02, 13:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nämnde han inte "tio i nio" också i förhöret, eller minns jag det fel? I varje fall har hon enligt den misstänkte själv varit kvar i lägenheten när mobilen ger ifrån sig sina sista livstecken.

Jag undrar hur försvaret resonerade på denna punkt. Man hade nog gärna velat ha bort henne ur lägenheten före denna kommunikation. Å andra sidan försvagar varje minut i den riktningen det lilla tvivel man ev. kan väcka med vittnesmålet från Lejonbacksvägen. Dessutom hade ju en avsevärd avvikelse från det klockslag han kört genom hela förhören verkat misstänkt det med. En ganska hopplös position för försvaret
Jag har precis lyssnat två gånger på åklagarens förhör om just detta.
Citera
2013-12-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

... åka, hur menade hon då?
Citera
2013-12-02, 13:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
... åka, hur menade hon då?
Det vet jag inte, men jag har fortsatt att lyssna. I ett senare förhör återkommer de om detta. Efter första Family Guy sa hon att hon skulle gå hem. De diskuterade om hon skulle få skjuts. Sedan klargjorde han att hon tittade på andra Family Guy och gick 5 till 10 i 9. Hon skulle gå hem.
Citera
2013-12-02, 14:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Intryck? Intryck är något man brukar få från något man ser eller läser. Något man upplever som ger ett intryck. I motsats till fantasier och teorier, dom ger inga intryck, dom är uttryck.

Jag vet att du inte kommer att svara men jag frågar ändå; VAD i FUP och/eller förhören i TR ger dig intrycket att det är flera inblandade?

Och jag vill inte höra teorier som skulle kunna vara teoretisk möjliga enbart för att det saknas bevis att säga emot dom, jag vill höra vilka faktiska bevis/indicier/beteenden som talar FÖR att det är flera GM.

Jag har tagit del av KJ:s personalia, dvs det som kan utläsas i FUP, i polisförhör under tingsrättsförhandlingen samt utlåtanden från närstående och bekanta och därvid fått intrycket att KJ inte är kapabel att klara det här på egen hand, förstärkt genom övertygelsen att mordet på VB inte har skett i KJ:s lägenhet - han är helt enkelt inte rätt person för detta. Hade KJ i sin bostad, överraskande, lyckats slå VB medvetslös och bundit henne, hade han teoretiskt kunna plåga livet ur henne och transportera henne till ödehuset. Dock inte i ett sammanhang, transportstyckning hade förmodligen krävts. Att knivmord och därefter nödvändiga åtgärder, åstadkomna i hemmiljö, inte avsatt minsta spår för kriminaltekniker att upptäcka gör att bostaden kan uteslutas som brottsplats. Därför kunde KJ lugnt raljera: "ni har ingenting på mig" och han kunde tillagt - "och ni lär inte få nåt på mig heller", väl medveten om att brottsplatsen är mycket svår att spåra eftersom brottet inte tilldrog sig i ett utrymme som disponeras av unge herr Johansson. Det är vad jag tror - vad tror du, Flutter ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-02 kl. 14:32.
Citera
2013-12-02, 15:06
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Jag har tagit del av KJ:s personalia, dvs det som kan utläsas i FUP, i polisförhör under tingsrättsförhandlingen samt utlåtanden från närstående och bekanta och därvid fått intrycket att KJ inte är kapabel att klara det här på egen hand, förstärkt genom övertygelsen att mordet på VB inte har skett i KJ:s lägenhet - han är helt enkelt inte rätt person för detta. Hade KJ i sin bostad, överraskande, lyckats slå VB medvetslös och bundit henne, hade han teoretiskt kunna plåga livet ur henne och transportera henne till ödehuset. Dock inte i ett sammanhang, transportstyckning hade förmodligen krävts. Att knivmord och därefter nödvändiga åtgärder, åstadkomna i hemmiljö, inte avsatt minsta spår för kriminaltekniker att upptäcka gör att bostaden kan uteslutas som brottsplats. Därför kunde KJ lugnt raljera: "ni har ingenting på mig" och han kunde tillagt - "och ni lär inte få nåt på mig heller", väl medveten om att brottsplatsen är mycket svår att spåra eftersom brottet inte tilldrog sig i ett utrymme som disponeras av unge herr Johansson. Det är vad jag tror - vad tror du, Flutter ?
Först av allt, tack för att du svarade.

När det gäller mordplats så tror jag att vi kan vara överens om inte vara överens. Jag tror att mordplatsen och kanske också styckningsplatsen är i lägenheten. Det känns för mig som det enda logiska. Däremot så är det långt från något jag känner mig övertygad om och det leder till minst lika många nya frågor som det skulle ge svar på. Det är den logiska platsen för mordet och styckningen men då borde man hittat mer bevis...om inte KJ städat tillräckligt bra, haft tur eller att teknikerna helt enkelt missat. Det blir många "om" och "men" så det är ingen teori jag vill försvara. Men, avsaknad av bevis är inte bevis på avsaknad.

Däremot att KJ skulle vara så handikappad att han inte skulle ha klarat av det har jag enormt svårt att se. Han klättrar upp på balkonger, spelar airsoft, var med i sök med MPS och utbildat sig i hemvärnet, har klarat av att ta körkort, osv. KJ är inget muskelberg men VB var ingen stor och tung tjej, till och med den klene och sjuklige KJ borde ha kunnat bära henne.

Att KJ skulle klarat av det psykiskt har jag inte heller några problem att tänka mig. Nästan alla är kapabla att göra de mest fruktansvärda saker under fel omständigheter. Den nedtryckte KJ kanske tillslut hittade någon kan kunde trycka ner? Om man tittar på styckningen och placeringen av kroppen så känns det, åtminstone för mig, som att den är utförd av någon som just INTE klarade av det. Kroppen är slarvigt utplacerad, i närheten av bebyggelse. Tejpbitarna i håret, något som borde ha städats bort oavsett om den kom från KJs rulle eller inte. För att inte tala om blodet i bagageluckan och DNA på vristen.

Jag ser hellre en diskussion om KJ är kapabel eller inte, än läsa om teorier om styckmördar gäng som är så avancerade att dom kan kommunicera utan att FRA ser dom men samtidigt är så slarviga att dom glömmer blog i bakluckan på sin ledares bil och sänder avledande SMS från VBs mobil medans den är kvar i KJs lägenhet.

Så, för att sammanfatta:
Jag tror KJ är både fysiskt och psykiskt kapabel att ha utfört brottet, och jag tar gärna en diskussion om ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in