2013-12-01, 23:14
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Medvind liksom motvind med allt vad det innebär kommer från Gud. Att barn får cancer har Gud beslutat och endast Gud kan besluta om barnet ska bli friskt. Att ett par inte ofrivilligt barnlösa har Gud beslutat. Allt beslut ligger i Guds hand. Men jag förväntar mig inte att du ska förstå.

Nog förstår jag att du anser detta och vad det innebär. Men frågan är om du inser det om du skulle hävda att hen är fullkomligt god(omnibenevolence).
Citera
2013-12-01, 23:35
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Problemet är att det är långt ifrån en perfekt skapelse, du kanske har missat att det finns konstigt folk som påstår att vi lever i en perfekt intelligent skapad värld.

Men som vi visat så förklarar evolutionen exakt varför det ser ut så, den förklarar även blindtarm samt andra rudiment som en perfekt intelligent skapelse inte kan

Läs lite om alla så kallade rudimentära kroppsdelar eller rättare sagt de som ansågs vara det men som sen avvisades och man kom fram till den insikten att dessa så kallade rudimentära delarna är mycket nödvändiga. Det fanns ett X antal rudimentära kroppsdelar tyckte man för inte så länge sen men antalet reducerade kraftigt när man kom på vad delarna hade för funktion och hur viktiga de var. Skapelsen är fungerar felfritt helt utan problem. De enda som är problemet och som förstör naturen på jorden är människor och människor har fått en fri vilja att agera lite som hon vill men människor väljer nästan alltid den onda vägen med allt vad det innebär av en konstig anledning. Och hon får göra det genom att använda sin fria vilja.

Ingenting varken i universum eller på jorden eller livet har fel och brister förutom människan. Dessa maskinerier fungerar underbart.
Citera
2013-12-01, 23:38
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Den är 5 meter, istället för det optimala, ca 5 cm. Du ser inget... klumpigt och ointelligent med det?

Men det fungerar med de 495 extra cm också. Vad försöker du komma med? Varför vill du ändra på nåt som redan fungerar så fridfullt och utan problem? Är det inte häpnadsveckande att de kan leva vidare ändå trots att de är skapta ....''klumpigt''?
Citera
2013-12-01, 23:40
Medlem
guderis avatar
Citat:
Läs lite om alla så kallade rudimentära kroppsdelar eller rättare sagt de som ansågs vara det men som sen avvisades och man kom fram till den insikten att dessa så kallade rudimentära delarna är mycket nödvändiga. Det fanns ett X antal rudimentära kroppsdelar tyckte man för inte så länge sen men antalet reducerade kraftigt när man kom på vad delarna hade för funktion och hur viktiga de var. Skapelsen är fungerar felfritt helt utan problem. De enda som är problemet och som förstör naturen på jorden är människor och människor har fått en fri vilja att agera lite som hon vill men människor väljer nästan alltid den onda vägen med allt vad det innebär av en konstig anledning. Och hon får göra det genom att använda sin fria vilja.

Ingenting varken i universum eller på jorden eller livet har fel och brister förutom människan. Dessa maskinerier fungerar underbart.

Jag vet inte vad du har för uppfattning men tro mig, jag kan mycket om biologi så att läsa något om rudiment som jag inte redan kan behövs inte.

Det finns ingenting i universum som kan påstås fungera felfritt, universum fungerar inte, universum finns.
Citera
2013-12-01, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursäkta men diskussionen skulle inte handla om att jag har bevis för min skapare utan den skulle handla om varför människor ignorerar de indikationer som leder till tanken på en skapare.

vem är din skapare och har du ett namn på din skapare, dela med dig din herre.
Citera
2013-12-01, 23:46
Medlem
TS bara tramsar!
Citera
2013-12-02, 00:28
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Men det fungerar med de 495 extra cm också. Vad försöker du komma med? Varför vill du ändra på nåt som redan fungerar så fridfullt och utan problem? Är det inte häpnadsveckande att de kan leva vidare ändå trots att de är skapta ....''klumpigt''?
Min poäng är att det inte är optimalt.

Tänk dig att du är en ingenjör som ska designa en motorväg. Den ska gå från stad A till stad B. När du bygger denna, ska kostnaderna vara så låga som möjligt, och därmed avståndet så kort som möjligt. Då bygger du självklart motorvägen kortaste vägen, fågelvägen( med reservation för vissa kurvor och hinder). Att istället för att ta kortaste vägen bygga den så att den tar en omväg på 80 gånger kortaste vägen, vore idiotiskt och folk skulle kalla dig en ointelligent designer. ÄVEN om du säger att "det fungerar med omvägen också".

Förstår du vad jag pekar på?
Senast redigerad av MentosFruitcore 2013-12-02 kl. 00:31.
Citera
2013-12-02, 01:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitsirk72-test
TS bara tramsar!
Ja, ts vill poetisera och lovsjunga.. nu tändas tusen ljuleljus.. tralla la la la laaa.

Lite som att försöka gjuta olja på vågorna eller beklä nervändarna med det som dogmatiken skrapat av,, effekten blir ändå bara den där typiska upphakade smrösången som man hör i hissar och i allmänna halla r och väntrum - som vilken reklam som helst.. med ett undantag.. portalfiguren själv är bortblåst. så suffléuppläggningen ser snygg ut.. fin ansats.. men för varje inlägg sjunker den ihop och ligger där som de andra suffléerna som kommer upp lite då och då.. det är väl tomtenissarna som börjar dra igång ringdansen.. eller konfirmander eller konfirmanders föräldrar.. efter nyår blir det andra bullar med den vanliga bisterheten ;- och sedan kommer ändå våren och saven, då kan de prata om sin religiositet tills öronen trillar av, då biodynamiken forsar och rämnar för den mest inbitne jehovas om det skulle vara, oavsett.

Words.. återanvänd bibelversering.. utan syfte mer än bevis på vad hårdföra kyrkor och andra dogmer ställt till med.
Citera
2013-12-02, 08:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Min uppfattning är att det kan delas in i; 90% beror på känslomässiga orsaker, 5% doktrin, samt resterande 5% hybris.

Vad sägs om en helt logisk nullhypotes?
Citera
2013-12-02, 08:51
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Varför ska jag ljuga? När har jag sagt att god-is-mysterious när jag inte har något annat?

I samma inlägg som jag citerade!

Du skrev ju:
"Eller så är vi bara okunniga och inte förstår idén bakom tex blinda fläcken och blindtarmen"

DET, min vän, är att säga "god-is-mysterious"

Citat:
Vad vill du säga om barncancer? Menar du att barncancer är något som Gud skapat? Som sagt, visar du mig fel i skapelsen, så är jag redo att förkasta tron på Skaparen.

1. Här har vi ytterligare ett tecken på att du ljuger. Alternativ 2 till svar är alltså:
"gud har inte skapat något av det dåliga det är det [insert satan/människan/nåt annat] som har gjort"

2. Du och jag har redan gått igenom det här så många gånger så att jag måste säga att jag bli lite äcklad över att du låtsas som ingenting. DU säger att gud är allsmäktig, allvetande och med fri vilja. Alltså är han per definition ansvarig. Ska vi verkligen behöva leka den här leken IGEN?

Citat:
Jag anser mig inte expert inom evolution, men jag kan lite om evolution.

Dina frågor vittnar om något annat.
Citera
2013-12-02, 08:54
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Så en buckla på en bil kan användas som bevis för att en tillverkare inte existerar ?

Falsk analogi.

Vi har att göra med en skapare som det påstås har gjort en felfri skapelse. Men som ändå har fel.

Det enda din analogi kan användas till är att visa att en felfri biltillverkare inte kan existera.
Citera
2013-12-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
I samma inlägg som jag citerade!

Du skrev ju:
"Eller så är vi bara okunniga och inte förstår idén bakom tex blinda fläcken och blindtarmen"

DET, min vän, är att säga "god-is-mysterious"

1. Här har vi ytterligare ett tecken på att du ljuger. Alternativ 2 till svar är alltså:
"gud har inte skapat något av det dåliga det är det [insert satan/människan/nåt annat] som har gjort"

2. Du och jag har redan gått igenom det här så många gånger så att jag måste säga att jag bli lite äcklad över att du låtsas som ingenting. DU säger att gud är allsmäktig, allvetande och med fri vilja. Alltså är han per definition ansvarig. Ska vi verkligen behöva leka den här leken IGEN?

Dina frågor vittnar om något annat.

1kunskap kan ingenting om evolution. Skulle han det skulle han inte skriva svamliga inlägg här på FB och visa sin totala okunskap...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in