Citat:
Det du skriver om evolutionsteorin är vad jag vet inte helt riktigt (jag påstår inte att jag är särskilt kunnig inom biologi så någon mer påläst får gärna rätta mig om jag har fel). Det förs tvärtom en hel del diskussioner om hur livet blev till på jorden. Charles Darwin själv trodde att det skapades i pölar. Den teorin har senare fått kritik eftersom andra forskare hävdar att energin i pölarna inte är tillräcklig. En annan teori är att det skulle ha uppstått i undervattensvulkanerna. En tredje är att livet skulle ha kommit hit med en komet, vilket kan stödjas i att vissa organismer klarar sig en viss tid i rymden. I någon asteorid eller meteorit (som jag inte minns namnet på) har man hittat spår av vatten om jag inte missminner mig. Mot den tredje kan du självklart invända att det enbart flyttar frågan om hur det skapades på jorden till hur livet kom till från början (vilket enligt mig är en helt riktig invändning). Även om BIG BANG har gått till precis som vi tror eller övertygad att om så behövs det en skapare. Ett universum blev till av en enda koncentread prick. Men den prick måste också ha skapats. Denna prick kan inte ha kommit till av sig själv. Det är helt omöjligt. Om vi däremot accepterar teorin om att det existerar flera universum så kallade multiuniversum så är det en annan diskussion. Men accepterar vi BIGBANG teorin så är en skapare nödvändig. Vi har starka anledningar att tro att universum expanderar. Använder vi oss av enkel logik innebär det att universum bli mer och mer kompakt ju mer vi går tillbaka i tiden men till slut så kommer vi till ett universum som kanske består av en enda atom. Men vi kan inte låta bli att fråga var denna atom kom ifrån? Lika är det med liv på jorden. Även här har vi vedertagna teorier som förklarar hur liv ändrar form och utseende från år till år men Går vi tillbaka i tiden så kommer vi till en punkt då liv inte fanns på jorden. Hur skapades då liv från första början. Jag tycker att det är oärligt av forskarna och alla andra som väljer att tro på dessa teorier eftersom dessa teorier gäller bara när en viss förutsättning finns. I dessa två fallen så utgår man från att en kompakt punkt fanns och av detta utvecklades universum så småningom. Det är att svara en stor fråga med ett likgiltigt svar. Lika är det med liv. Förutsättningarna fanns. Det hela med evolutionsteorin börjar efter att liv har uppstått på jorden. Men hur livet har uppstått pratas det inte så mycket om. Vi väljer att svälja både teorierna med hull och hår.
Vi har faktiskt ett förnuft var och en av oss att ta till fånga. Hela universum och jorden som den ser ut och liv med dess variation kunde antingen vara eller inte vara
. Nu vet vi med säkerhet att de ÄR! Men för att någonting ska vara krävs ordning, planering och struktur. Det motsatta leder till kaos. Allting alltid strävar efter kaos om det inte finns någon som ser till att det blir ordning. Det behöver finnas någon som ska se till att det blir kaos. Kaos kan uppstå av sig själv. Men det behövs någon intelligent som ser till att det bli ordning. Detta är enkel logik.
Att Det står att jorden har skapats i 6 dagar kan man tolka bokstavligt eller bildligt. Man väljer själv hur man vill se på det. Men eftersom allting är relativt så tycker jag inte att vi ska vara snabba att tolka vad som menas med 6 dagar. Vi människor har en tendens att relatera allt till oss själva och jorden. Men här pratar vi inte om de etablerade religionerna och diskuterar inte vilken som är mest pålitlig. Vi diskuterar hur man kan förneka skaparen trots att man har ett förnuft att ta till fånga. Att förneka en skapare och hänvisa till en helig text som du gjorde som är beredd att förneka en skapare för att det står i en text att denna skapare har skapat jorden på sex dagar, är oärligt.
Vi har faktiskt ett förnuft var och en av oss att ta till fånga. Hela universum och jorden som den ser ut och liv med dess variation kunde antingen vara eller inte vara
. Nu vet vi med säkerhet att de ÄR! Men för att någonting ska vara krävs ordning, planering och struktur. Det motsatta leder till kaos. Allting alltid strävar efter kaos om det inte finns någon som ser till att det blir ordning. Det behöver finnas någon som ska se till att det blir kaos. Kaos kan uppstå av sig själv. Men det behövs någon intelligent som ser till att det bli ordning. Detta är enkel logik.
Att Det står att jorden har skapats i 6 dagar kan man tolka bokstavligt eller bildligt. Man väljer själv hur man vill se på det. Men eftersom allting är relativt så tycker jag inte att vi ska vara snabba att tolka vad som menas med 6 dagar. Vi människor har en tendens att relatera allt till oss själva och jorden. Men här pratar vi inte om de etablerade religionerna och diskuterar inte vilken som är mest pålitlig. Vi diskuterar hur man kan förneka skaparen trots att man har ett förnuft att ta till fånga. Att förneka en skapare och hänvisa till en helig text som du gjorde som är beredd att förneka en skapare för att det står i en text att denna skapare har skapat jorden på sex dagar, är oärligt.
Jag tror inte att Big Bang-teorin medför behovet av en skapare per se. En teori är ett cykliskt universum där Big Bang var början på vårt i samma ögonblick som det förra slutade. Jag påstår mig inte veta allt om Big Bang men sätter här min tillit till vetenskapen som bara över de senaste 20 åren har gjort stora framsteg som förändrat vår syn på universum. Exempelvis vet vi att universum hela tiden expanderar, det intressanta är dock att vi (vad jag vet), inte vet varför utom att det har en koppling till mörk energi och mörk materia. Det är bl.a. sådana mysterier som gör det svårt för mig att tro på en skapare. Varför skulle man skapa stjärnor så att de dör ut? Om skaparen är allsmäktig hade det väl varit bättre för oss (som skaparen i de allra flesta religioner bryr sig om) om han gjorde vår sol evig?
Ang. att det finns ordning tror jag faktiskt att jag redan besvarat tidigare i den här tråden. Hade det inte varit som det är hade vi inte kunnat existera. Det innebär dock inte att dessa förhållanden är unika eller ens särskilt beundransvärda. Tänk hur många planeter det finns i universum. Och än så länge vet vi bara säkert att det finns liv på en planet - vår egen. Om allt nu vore så ordnat så borde det ju finnas liv på fler planeter. Jag tror snarare på att vi är det lyckade utfallet av det enorma antalet möjliga utfall - och turen i detta kaos leder till en förundran över just möjligheten till existens. Som någon person sa (minns tyvärr inte vem): Kaos är granne med Gud. Jag tolkar det som att det nästintill absoluta kaoset (som universum i mina ögon är med sina svarta hål, supernovor, mörka energi, mörka materia och allt det andra) kommer upplevas som något nästintill perfekt i sig.
.