2013-12-01, 20:18
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Varför efterfrågar du bevisbördan? Är du intresserat? Och om jag gjorde det skulle du dyrka Gud då och avsäga dig allt som går emot Guds vilja?

Ja, jag är absolut intresserad av att veta om det finns bevis för att någon gudom existerar för om ateism inte stämmer så vill jag veta det.

Men om du menar bibelns Jahve så skulle jag absolut inte börja dyrka hen eller avsäga mig det som anses gå mot hens vilja eftersom hen är en gudom med rätt taskig moral enligt min standard.
Citera
2013-12-01, 20:31
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Hur kan människor vara så naiva att de med vett och vilja förnekar en skapare när det är så uppenbart att alla tingen i naturen har konstruerats på ett mycket smart och ordningsfullt sätt.
Citat:
Ett sånt system och ordning kräver en skapare som övergår mänskligt förstånd.
Inte nödvändigtvis? Vad finns det objektiva argument som talar för en skapare?
Citat:
Det som existerar i naturen fungerar inte bara felfritt utan de är vackra också.
Fungerar allt som existerar i naturen verkligen felfritt?
Citat:
Ordning och reda kan vi hitta i universum och i naturen i övrigt. Vi vet att det finns ett mönster och en lag som följs i universum och i naturen. Hu kan vi välja att ignorera det?
Vad menar du med att det finns en lag som följs i universum och i naturen och vad grundar du det på?
Citera
2013-12-01, 20:36
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför är hundar inte vargar och vargar inte hundar?

Ställ denna fråga till människan. Inget som naturen har ordnat utan det har människor aktivt sett till att så skett. Åter igen förklarar detta vilken frihet människan har fått.
Citera
2013-12-01, 20:38
Medlem
VonFanderblads avatar
Varför är universum oändligt stort och till synes ödsligt om universum var skapat för människan? Hade inte fler beboeliga världar inom nära avstånd varit att föredra? Varför består majoriteten av Jordens hydrosfär av saltvatten, borde inte sötvatten vara bättre om den var gjort för människan? Varför är människan så imperfekt och har värdelösa kroppsdelar såsom blindtarmen? Så där kan man hålla på i oändlighet. Frågan är alltså hur fan man kan tro på en, dessutom en god, skapare?

Religion är verkligen ett gift, och överlägset människans värsta skapelse.
Citera
2013-12-01, 20:41
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du ljuger. Du säger ju bara god-is-mysterious som svar när du inte har något annat.
Varför ska jag ljuga? När har jag sagt att god-is-mysterious när jag inte har något annat?

Citat:
Samma sak med barncancer, antar jag?
Vad vill du säga om barncancer? Menar du att barncancer är något som Gud skapat? Som sagt, visar du mig fel i skapelsen, så är jag redo att förkasta tron på Skaparen.

Citat:
Vet du nånting om evolution öht?
Jag anser mig inte expert inom evolution, men jag kan lite om evolution.
Citera
2013-12-01, 20:57
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Min uppfattning är att det kan delas in i; 90% beror på känslomässiga orsaker, 5% doktrin, samt resterande 5% hybris.
Citera
2013-12-01, 20:58
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Vad vill du säga om barncancer? Menar du att barncancer är något som Gud skapat? Som sagt, visar du mig fel i skapelsen, så är jag redo att förkasta tron på Skaparen.

Hur kan det inte vara något som får tillskrivas den du kallar "Gud"?
Citera
2013-12-01, 21:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Blindtarmen, uppenbarligen en rest från tidigare anfäder. Blinda fläcken vet du väl vad den är?
Om du påstår att blindtarmen inte har någon funktion så visa mig några artiklar som visar det. Klarar du det?

Citat:
Var visst en nerv. http://en.wikipedia.org/wiki/Recurrent_laryngeal_nerve

Kort och gott handlar det om en nerv som är ca 3-4 meter(?) lång, när den endast behöver vara ca 5 cm lång. Med evolution kan detta förklaras, men en designer skulle aldrig vara så klantig, särskilt inte om den vill kalla sig intelligent.
http://www.youtube.com/watch?v=cO1a1Ek-HD0 Se denna video för bättre förklaring av professor Dawkins.

One of the examples I used was the laryngeal nerve in giraffes. It travels down the giraffe’s neck, takes a U turn, and then heads back up again. It seems ridiculous, but makes sense if you think about how it was laid down in fish without necks, and was then gradually modified–rather than re-engineered outright–as tetrapods grew necks, and then taken to surreal extremes in the long-necked giraffe.

Du menar att nerven borde vara 5 cm istället för 4 meter? Hur vet du att det är bättre med en 5 cm nerv? Har du artiklar som visar att så är fallet?

Citat:
Därmed är du nu ateist, om jag förstod dig rätt.
Inte än. Visa mig vetenskapliga artiklar som visar att blindtarmen inte har någon funktion och att en 5 cm giraff-nerv är bättre än en 4 meter. Gör du det blir jag en ateist ikväll, vad säger du?
Citat:
Nej, vi förstår dem mycket bra.
Berätta då vad blindtarmen har för funktion om du förstår den mycket bra.

Citat:
Darwin levde ju för typ 200 år sedan. Då visste man ingenting om DNA, hade endast en bråkdel av alla fossiler man har idag, och evolutionsteorin var ny.
Darwin tyckte att påfågeln var vacker. Tycker inte du också det?
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-01 kl. 21:10.
Citera
2013-12-01, 21:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Hur kan det inte vara något som får tillskrivas den du kallar "Gud"?
Kalla det för vad du vill.
Citera
2013-12-01, 21:25
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om du påstår att blindtarmen inte har någon funktion så visa mig några artiklar som visar det. Klarar du det?

Du menar att nerven borde vara 5 cm istället för 4 meter? Hur vet du att det är bättre med en 5 cm nerv? Har du artiklar som visar att så är fallet?

Inte än. Visa mig vetenskapliga artiklar som visar att blindtarmen inte har någon funktion och att en 5 cm giraff-nerv är bättre än en 4 meter. Gör du det blir jag en ateist ikväll, vad säger du?

Berätta då vad blindtarmen har för funktion om du förstår den mycket bra.

Darwin tyckte att påfågeln var vacker. Tycker inte du också det?

Vet du många personer som inte klarat sig efter att opererat bort blindtarmen?

Vad gäller giraffen nerv så ja det hade varit bättre att ta den korta vägen, grejen är att den går runt en artär i giraffens huvud, den har alltså pga evolution tvingats följa med artären istället för att gå den korta "smarta" vägen

Sluta larva dig nu, är du korkad på riktigt eller spelar du bara?
Citera
2013-12-01, 21:33
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Varför är universum oändligt stort och till synes ödsligt om universum var skapat för människan? Hade inte fler beboeliga världar inom nära avstånd varit att föredra? Varför består majoriteten av Jordens hydrosfär av saltvatten, borde inte sötvatten vara bättre om den var gjort för människan? Varför är människan så imperfekt och har värdelösa kroppsdelar såsom blindtarmen? Så där kan man hålla på i oändlighet. Frågan är alltså hur fan man kan tro på en, dessutom en god, skapare?

Religion är verkligen ett gift, och överlägset människans värsta skapelse.

Universum är så enormt stort kanske för att du ska veta att Gud ÄR allsmäktig. Gud har skapat detta enorma universum endast för att du människa ska förstå vilken kunskap och förmåga denna allsmäktige Guden besitter. Sen uppmanar jag dig att ta bort alla kroppsdelar på dig själv som du tycker är onödiga så får vi se om du kan stå upprätt men ta bort exakt alla kroppsdelar som du tycker att du inte behöver.

Saltvatten fyller sin funktion. Och det räcker gott och väl med det sötvattnet som finns.
Citera
2013-12-01, 21:46
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vet du många personer som inte klarat sig efter att opererat bort blindtarmen?

Vad gäller giraffen nerv så ja det hade varit bättre att ta den korta vägen, grejen är att den går runt en artär i giraffens huvud, den har alltså pga evolution tvingats följa med artären istället för att gå den korta "smarta" vägen

Sluta larva dig nu, är du korkad på riktigt eller spelar du bara?
Tror du att en blindtarmen har ett syfte, eller tror du bara att den finns där?

Tror du att en 4 meter giraff nerv har ett syfte? Vad händer om vi kortar ner den till 5 cm? Finns det experiment där man har visat att en 5cm nerv är bättre än 4 meter nerv? Om så är fallet, visa artiklarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in