2013-12-01, 18:22
  #44521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Du sade att derivatan av f(x) är g(x). Detta g(x) skiljer sig från ditt uttryck bara med en konstant, så om du dividerar med denna konstant så har du hittat din primitiva funktion f(x).

Nej alltså f'(x) är inte g(x). g(x) är x och f(x) är funktion (1+x^2)^5, tillsammans så gör jag en partiell integration på dessa två funktioner.. g'(x)=1 och F(x)=((1+x^2)^6)/(12x).
Citera
2013-12-01, 18:23
  #44522
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helicon01
Nej alltså f'(x) är inte g(x). g(x) är x och f(x) är funktion (1+x^2)^5, tillsammans så gör jag en partiell integration på dessa två funktioner.. g'(x)=1 och F(x)=((1+x^2)^6)/(12x).
Men åh, jag syftade inte på vad du kallade f och g. Jag menade att du har en funktion, right? Och den har du deriverat, eller hur? Och då fick du ut något som ser ut som den funktionen du sökte primitiv till, eller hur? Well, du har hittat den.

Edit: F(x) är för övrigt inte det där. Du kan inte dividera med den inre derivatan sådär.
__________________
Senast redigerad av adequate 2013-12-01 kl. 18:25.
Citera
2013-12-01, 18:26
  #44523
Medlem
M5Chrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Snabb fråga pga hjärnsläpp, vad är F`(1)?
Alltså derivatan av 1.
Som du har skrivit det har du en godtycklig funktion F(x) som du tar derivatan av i x=1. Derivatan av f(x)=1 är f'(x)=0. Tänk dig f(x)=1 är samma som f(x)=x^0 så f'(x)=0*x^-1=0.
Citera
2013-12-01, 18:28
  #44524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Du vet vad P är eller hur? På formen P = ABC typ? Well, då är P² = ABCABC. Sen kommer du kunna ersätta en multiplikation med I.


jag e ledsen, du måste nog skriva mer utförligt för att jag ska förstå. Jag e hemskt ledsen att jag inte förstår känner mej väldigt dum
Citera
2013-12-01, 18:29
  #44525
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faradaydaniel
jag e ledsen, du måste nog skriva mer utförligt för att jag ska förstå. Jag e hemskt ledsen att jag inte förstår känner mej väldigt dum
Suck. Nä. Kan inte utan att servera hela lösningen på silverfat.
Citera
2013-12-01, 18:32
  #44526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Suck. Nä. Kan inte utan att servera hela lösningen på silverfat.

vad gör det? jag vill och måste ju förstå i vilket fall. du ser ju att jag vill förstå och gör så gott jag kan.
Citera
2013-12-01, 18:33
  #44527
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faradaydaniel
vad gör det? jag vill och måste ju förstå i vilket fall. du ser ju att jag vill förstå och gör så gott jag kan.
För att palla. Jag får inte betalt för det här så att säga.
Citera
2013-12-01, 18:34
  #44528
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M5Chrille
Som du har skrivit det har du en godtycklig funktion F(x) som du tar derivatan av i x=1. Derivatan av f(x)=1 är f'(x)=0. Tänk dig f(x)=1 är samma som f(x)=x^0 så f'(x)=0*x^-1=0.

aa okej misstänkte det,

var en del i denna uppgift som jag inte kan lösa.

Beestäm f``(4) exakt om

F(x) = 1/(2x+1)^0,5 hittade inget rotur tecken.
Citera
2013-12-01, 18:35
  #44529
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
F(x) = 1/(2x+1)^0,5 hittade inget rotur tecken.
Roten ur skriver du som Sqrt(...)
Citera
2013-12-01, 18:35
  #44530
Medlem
edit.
__________________
Senast redigerad av Beden 2013-12-01 kl. 18:38.
Citera
2013-12-01, 18:36
  #44531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Men åh, jag syftade inte på vad du kallade f och g. Jag menade att du har en funktion, right? Och den har du deriverat, eller hur? Och då fick du ut något som ser ut som den funktionen du sökte primitiv till, eller hur? Well, du har hittat den.

Edit: F(x) är för övrigt inte det där. Du kan inte dividera med den inre derivatan sådär.

Alltså... jag fattar verkligen inte vad du menar med g(x) och att det skiljer sig med en konstant hit o dit, detta är för abstrakt för mig för att förstå. OM jag hade förstått så hade jag inte behövt hjälp. Jag vet inte vad det är som är fel med min konstant som du beskriver. Du skriver att jag ska dela eller ta bort den, men jag förstår inte varför. För mig är mitt svar rätt tills jag vet varför jag har gjort fel.

Du skriver att jag har en funktion som jag har deriverat, nej det är inte sant, jag har ju gjort primitiv funktion. Och att jag har hittat en primitiv funktion, ja men vad har det med saken att göra?

Jag tror jag ger upp här, får söka upp en lärare istället.
Citera
2013-12-01, 18:36
  #44532
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helicon01
Alltså... jag fattar verkligen inte vad du menar med g(x) och att det skiljer sig med en konstant hit o dit, detta är för abstrakt för mig för att förstå. OM jag hade förstått så hade jag inte behövt hjälp. Jag vet inte vad det är som är fel med min konstant som du beskriver. Du skriver att jag ska dela eller ta bort den, men jag förstår inte varför. För mig är mitt svar rätt tills jag vet varför jag har gjort fel.

Du skriver att jag har en funktion som jag har deriverat, nej det är inte sant, jag har ju gjort primitiv funktion. Och att jag har hittat en primitiv funktion, ja men vad har det med saken att göra?

Jag tror jag ger upp här, får söka upp en lärare istället.
Ja, gör det. Jag orkar inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in